Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tigress

Tigress

26-11-2012 om 12:11

Mode van toen... wat zien we liever nooit meer?

Misschien wordt ook de mode van de 60'er jaren weer hip. De opmars van de mini-mode of ander griezeligs. Wat mag nooit meer terug in de winkel?
Ik vind de 80'er jaren gruwelijk met die enorme schoudervullingen, iedereen had van die rugby schouders. Bandplooibroeken, die alleen konden als je hyperslank was maar andere modellen waren er nauwelijks. Die overalls met een smalle riem, die moest je optrekken zodat het bovenstuk bloesde en de pijpen halverwege de kuit. Net kousjes en pumps eronder! En bijna alles in pastelzoete tinten.
Wat zien jullie liever nooit meer? Of misschien juist wel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

26-11-2012 om 12:30

Mijn lijstje

- naveltruitjes (halverwege de jaren negentig)
- strakke kunststof coltruien zoals je rond 1977 had... Ik moest ze dragen van mijn moeder, voelde me er zo ellendig in!
- driekwart broeken met vouwzoom, daaronder schoenen of liever laarzen met enorme punten, en daarboven onnatuurlijk rood gekleurd haar. De dertigersmode (of liever: clowns-outfit) van pakweg tien jaar geleden. Oh gruwel!!!
- harembroeken. Duiken af en toe weer op in bepaalde kringen. Kan ik echt niet serieus nemen, sorry...
- minirokken voor werkelijk iedereen. Eind jaren 80 was dat "representatieve kleding" (onderdeel van een mantelpak). Het hoeft van mij echt geen Tante Sidonia-rok te zijn, maar niet iedereen kan mode "boven de knie" hebben.
- een paar jaar geleden liepen opeens veel vrouwen in sportieve Adidaslook. Niet mijn ding.

Ik ben benieuwd naar andere reacties!

De overdreven oversized mode van '85-'86 vond ik helemaal geweldig! Ik denk dat jij vooral de mode van '80-'84 bedoelt, met van die pasteltintjes, overalls (vooral rond '80) en bandplooibroeken (die inderdaad nogal hardnekkig in beeld bleven). De mode die daarna kwam, met big hair, schoudervullingen en veel laagjes en wijd vond ik juist geweldig, zeker omdat je daarmee een maatje meer kon verhullen
Ook hou ik van hippie-achtige kleding, inclusief bellbottom-broeken, en ik ben antibont, maar wat zou ik graag eens een afghaanse jas willen hebben...!

Korte spijkerrok met witte legging!

Alles mag zich herhalen, mode komt zo om de 7 jaar terug met wat aanpassingen. Doe mee als het je staat en je het leuk vindt. Alles is beter dan de korte spijkerrok, in combinatie met een witte (doorzichtige) legging.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2012 om 13:20

De brede schoudervullingen

Als ik nu beelden van Toppop zie of iets dergelijks dan vind ik die schoudervullingen wel erg
Tegen bandplooibroeken heb ik niet zoveel eigenlijk. Het staat je of staat je niet, zo is het met alles. In de periode dat het in de mode was kon ik het prima hebben.
Ondanks mijn 'rubens'-lichaam (buik/borst-gedeelte) kan ik wel rokken of jurken dragen die boven de knie stoppen, dus daar voel ik mij wel in thuis. Ik lijk er zelfs slanker door.
Een 'retro'-modedingetje van dit moment kan ik echt niet mooi vinden: de sleehakken. Geen gezicht zoals ze dat bij sommige modellen hebben toegepast.
Toen ik zo'n 22 jaar geleden een bril aanschafte nam ik een bril met een groot plastic montuur. Toen ik daar na een poosje weer op uitgekeken was dacht ik dat zulke grote glazen vast niet meer in de mode zouden komen. En ach, eerder dit jaar heb ik toch weer een lekker modieus montuur gekocht. Met grote glazen dus. En het staat me prima
Ik bedenk mij dat de maximode van rond 1970 van mij ook niet meer persé terug hoeft te komen. Niet dat ik een lange jurk lelijk vind, maar voor gewoon dagelijks gebruik mwah.
Waar ik het met man laatst over had is dat de herhalingen op modegebied zich tot in de jaren '60 lijken te beperken. Zou er nooit inspiratie uit eerdere decennia gehaald kunnen worden?

Tigress

Tigress

26-11-2012 om 13:33

Kaaskopje

Aha erlebnis:" Waar ik het met man laatst over had is dat de herhalingen op modegebied zich tot in de jaren \'60 lijken te beperken. Zou er nooit inspiratie uit eerdere decennia gehaald kunnen worden?"
Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering een zeer wijde rok met petticoat gekocht (ergens in de 80'er jaren) omdat het me meezoog in de film 'Grease'. Ik was toen in mijn twintiger jaren en niet veel slanker dan een rubensje.
Maar toch... wel leuk die mode van de fifties al zie ik die liever niet meer in mijn kast.

krin

krin

26-11-2012 om 13:46

Roaring twenties

of de jaren 1910-30, dat zou ik wel willen terugzien. Zoals de jurken uit Boardwalk Empire of Downton Abbey. Mooie stoffen, mooie details - en niet te betalen, natuurlijk, vanwege die mooie stoffen en mooie details (veel te veel handwerk). Maar toch.
Alles mag van mij terugkomen, trouwens, of het er nou uitziet of niet. Er is geen tijdperk waarvan ik bij het zien van foto's niet denk: "zagen we er echt allemaal zo uit?" Die gedachte troost me als ik bij het kopen van kleren vruchteloos zoek naar iets tussen oudetuttentijdloos en jongemiepjestrendy in - over twintig jaar zien we er terugkijkend allemaal even idioot gedateerd uit.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2012 om 14:59

Jeetje rode vulpeninkt

Zo ruimdenkend en dan moeite hebben met een harembroek? )
Dat is juist zo enorm hippie!

Mode van nu

Mijn dochters liggen blauw om de foto's van de jaren '80. Dat ik er zo bijgelopen heb! Ze snappen niet dat hun kinderen dat waarschijnlijk over hun foto's van nu ook zullen zeggen. Ze geloven ook niet dat skinny jeans ooit uit de mode zal raken, of dat de taille van de broeken over een paar jaar weer op navelhoogte zal zitten. En ik weet zeker dat ze zelf over een jaar of tien misschien met weemoed, maar ook met gene, terugkijken op hun Uggs.

skik

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

26-11-2012 om 16:03

Fiorucci

tja, zelfs ik blijk toch wat beperkingen te hebben in mijn ruimdenkendheid! Ik ben over het algemeen echt makkelijk (op die clownsdracht van zo'n 10 jaar geleden na, dat vond ik echt het toppunt van "dit kán niet!", maar harembroeken, nee... En ik weet echt niet waaróm dat zo de kriebels bij me op roept.

Oh ja, nog eentje die ik nooit meer terug wens te zien: afzakkende broeken bij de jongemannen...!!!

Arawen

Arawen

26-11-2012 om 16:33

Majo met trui

De majo (hoe schrijf je dat eigenlijk? Majot? Mayo?) met lange trui. Ergens in mijn tienertijd heb ik 'm aangehad. Ergens begin jaren 80. Bestonden leggings toen eigenlijk al?
Eigenlijk heb ik een hekel aan alle mode die benen accentueert. Denk aan enkelwarmers, minimode of paarse ribbroeken met een witte bies.
Eigenlijk zie ik er het meest flatteus uit in mode uit zeker 100 jaar geleden. Blanke (opgestuwde) boezem, ingeregen taille en een heerlijke wijde, lange rok.. Ooh waarom ben ik zo laat geboren..

Tigress

Tigress

26-11-2012 om 16:42

Arawen

Oh ja de mode uit de victoriaanse tijd met hoepels en corsetten! Niet meer bang zijn voor al te zichtbare bobbels tenzij in je decolleté en te dikke benen. En dan zo'n luifelhoedje over je bad-hair day.
Alleen niet zo praktisch in de auto of de fiets helaas. Maar ja, die waren er +100 jaar geleden ook (bijna) niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2012 om 16:45

Wat tigress zegt

Dat alles hoop ik echt nooit meer terug te zien. Zeker indien dit uitgevoerd is in van die kleffe synthetische stofjes.

Verder zag ik van de week in een oude privé een stukje over het leven van Sylvia Kristel. Daar stond ook een foto bij van haar moeder en zus, genomen diep in de jaren '70. Beiden hadden een bril op die zowat tot de kaak reikte. Geen gezicht! De zus was volgens mij amper een dertiger maar zag er uit als een ruime vijftiger. Denk er nog een krulletjespermanent bij en het plaatje is compleet.

Wat ik ook niet meer wil dragen zijn van die leggings uit halverwege de jaren '80 met daar een trui op. Dat kun je alleen maar hebben als je heel slank bent, en dan nog.

Voor de rest: alles heeft z'n charme. Het vaak pas mis als het over de top wordt. De megaschoudervullingen vind ik daar een treffend voorbeeld van.

marinade

marinade

26-11-2012 om 17:08

Permanent

Het eind jaren zeventig permanent, vooral als het ging uitzakken
De harembroek
De kuitbroek
De jumpsuit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2012 om 17:32

Tigress

Nu je het zegt... Ik had begin jaren '80 ook een wijde rok. De rok was rood met stippelachtige figuurtjes in allerlei kleurtjes. Daar had ik een gele bloes in en daartussenin zat een hele brede blauwe riem. Ook een beetje rock&roll. Mijn moeder maakte toen nog wel eens kleren voor me Ach ja, waar is de tijd gebleven dat een riem mijn taille nog accentueerde in plaats van benadrukte dat daar teveel vetrolletjes zitten>

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

26-11-2012 om 17:38

Mode van toen

Wat van mij metéén weer in de mode mag komen (al zal het superonpraktisch zijn op de fiets) is de mode van 100 jaar geleden (van ná de wespentaille), Poiret-stijl: http://tinyurl.com/cx3gjwb (met nepbont dan)

Tanneke

Tanneke

26-11-2012 om 19:21

Oh zo veel!

Die wielrenners achtige korte broeken met een panty of maillot eronder.
Roze ogenschaduw(of andere pasteltint) met blauwe mascara en blauw oogpotlood. En dan een felle lippenstift erbij.

Van wat langer terug; de Schotse rok met een grote speld erdoor. Allemaal rood/geel/groen en bruin.

De bruine rib broek met knalgele coltrui (ook ribbelig).

En in de jaren tachtig vooral heel veel haarlak, zodat je pony bijna recht omhoog stond. Die kuifjes waren het helemaal bij ons. Of juist permanent en dan heel groot en hoog haar. En spijkerbroeken met enorm wijde pijpen.

Dan had je nog een tijd ddat bij ons op school alle meiden van die half hoge laarsjes droegen, met zo'n klein dun hakje eronder en rijgveters. Madonna style.

Mijn zoon ligt helemaal in een deuk als hij die enorme bril van zijn vader op de foto's ziet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2012 om 20:50

Ja die kuifjes

Dat hoeft voor mij ook niet meer.

Of uit dezelfde tijd: een broek die 3 maten te groot is, met een riem flink in de taille aangesnoerd wordt en voor de rest als een hobbezak om je liggen heen fladdert. Of van die super strakke broeken. De skinny-jeans plus zullen we maar zeggen. Zo srak dat je ze bijna niet over je voet heen krijgt.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2012 om 07:21

Het grappige is

Veel uit de jaren 80 zie ik weer terug bij vooral vriendinnen van mijn zoon. De hanekam, punk, gedweep met The Cure...echt heel leuk om te zien.

Spencers

Wat had ik een hekel aan spencers, ik moest er van mijn moeder ook nog een bloes onder dragen, vreselijk zat dat. Die bloes was dan in dezelfde kleur als je broek, want dat stond zo leuk.

Ik had wel graag in de petticoat-tijd geleefd, tenminste als ik dan ook een petticoat-lijf had gehad. En ach ja, die Downton Abbey-tijd, wat had ik daar graag in geleefd voor een tijdje. Die jurken!

Brianna F

Brianna F

27-11-2012 om 10:07

Heupbroeken

Die mogen van mij per direct uit de mode. Want zeg nou zelf, alleen als je maatje 0 hebt flatteren die broeken, anders stulpt er van alles overheen. Zelfs mijn dochter met maatje 36 vind het ondingen en draagt weer taillebroeken. Die kleden zo veel beter af.

Conference

Conference

27-11-2012 om 12:13

O wat erg...

Ik dacht dat ik helemaal niet zo modegevoelig was, maar ik zie hier in nagenoeg iedere posting kleding terug wat ik ook gedragen heb.
Wat ik echt niet meer zal aantrekken is een koltrui, schreeuwerige trainingspak of broekrok. Of broeken met enorm wijde pijpen. En bergschoenen doe ik ook niet meer aan. Ik vrees dat ik met de rest van de mode, wat terugkomt, gewoon weer gezellig meedoe.

Welnee

Ik kan juist niet wachten tot de harembroeken weer ' in' zijn en ik heb bepaald geen superfiguur ( 3 bevallingen) . Maar zo'n broek maskeert mijn slechte onderdelen ( dikke benen) en trekt de aandacht op de goede onderdelen ( smalle taille). Ik denk dat we allemaal terug verlangen naar mode die ons goed staat. Passend bij je eigen figuur
Groeten albana

Tigress

Tigress

28-11-2012 om 10:33

Heerlijk dit

Bij iedere posting denk ik aaahhh jaaaa! dat ook!
Mijn lijstje was ook niet volledig maar terugdenkend aan de jaren 1970 tot nu dan heb ik er nog wel een paar.
Overgooiers, bij voorkeur van ribfluweel met een truitje of bloes eronder, of anders en gruwelijker: met ruiten!
Het broekpak, zo'n soort ultrakorte jurk met bijpassende broek. De broekrok. De plateauzool (ik herinner me nog de nare berichten als een dame een ongeluk had omdat de plateauzool bleef haken bij de pedalen van de auto) Ze zijn nog wel teruggekomen maar niet meer zo extreem als toen. En ja, al eerder genoemd het permanentje, maar die waren dan unisex want ook bij mannen populair. Over de mannen gesproken:
Het nethemd, ultrakorte glimmende voetbalbroekjes, de onderbroek met envelop eh... gulp, de enorme bakkebaarden, overhemden van glanzende synthesische troep.

Arawen

Arawen

28-11-2012 om 17:34

Haha precies albana

Mode die bij je eigen figuur past.. je slaat de spijker op z'n kop.. daarom wil ik ook wel het korset met ingesnoerde taille en die allesverhullende lange rok van zeker 100 jaar geleden terug.... Een boerka is in dat verband ook wel handig trouwens..

mopperkont

mopperkont

28-11-2012 om 17:42

Angoratruien met beertjes en kraaltjes

Yuck! in de jaren tachtig was dat in. Met schoudervulling.... (huiver)

Jade

Jade

28-11-2012 om 18:01

Rode vulpeninkt,

"Oh ja, nog eentje die ik nooit meer terug wens te zien: afzakkende broeken bij de jongemannen...!!!"

Ik heb hier 1 lopen met een....*juistja*....afzakkende broek. Het is niet zo belachelijk laag hoor, maar toch....

Menigeen heeft er iets van gezegd of zegt er iets van, maar het kan hem geen reet (haha) schelen

Het moge duidelijk zijn dat ik het tien-keer-niks-vind

Guinevere

Guinevere

28-11-2012 om 19:32

Joggingbroeken en crocs

De tijd dat alles en iedereen in een joggingbroek liep mag wat mij betreft ook uit de geschiedschrijving worden geschrapt. Crocs: die zijn wat mij betreft het moderne eaquivalent van die klompen uit eerdere jaren. Binnenkort worden Birckenstock slippers daar ook onder geschaard denk ik.
Op zich zijn al die modeuitingen niet het probleem, het probleem wordt/werd dat op een gegeven moment iedereen zich meent in kledingstukken te moeten hijsen puur omdat het in de mode is, of alleen omdat het lekker zit (met dat laatste bedoel ik die leggings begin jaren 90 en joggingbroeken). Als je iets aantrekt dat bij je past en je staat wordt het niet gauw belachelijk. Misschien wel gedateerd.

Mode die je niet staat

Ondertussen ben ik de tijd voorbij dat ik iets aantrok enkel en alleen omdat het ' in' was. Terwijl het me belachelijk stond...... Daar trap ik niet meer in. Voor mij geen heupbroeken, het staat me gewoonweg niet En toen ik nog een strak lijf had stond heel veel me veel beter dan nu. Voor mij moet het me op de eerste plaats staan en dan pas kijk ik of het in de mode is. Ik ben ook nogal licht van huid en haar, draag ik alles wit omdat wit in is, vraagt iedereen of ik ziek ben en of ik me wel lekker voel
Het enige wat ik zo kan bedenken waarvan ik hoop dat het echt niet terug komt is die mode waarbij partners hetzelfde aan hebben......B.v allebei dezelfde jas...... Zo belachelijk! Alsof je geen eigen persoonlijkheid bent en geen eigen smaak hebt.....
Groeten albana

Albana, partners die hetzelfde aanhebben

Zo schattig toch... Ga ik later ook doen, man en ik in hetzelfde, praktische windjack. Net als al deze mensen: http://birgitk.home.xs4all.nl/jutenjul.htm.

skik

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 11:07

2e exemplaar halve prijs

Ik denk dat het 2e exemplaar van het zelfde artikel met flinke korting over de toonbank gaat?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2012 om 13:30

Jaren '90 leggings

Ik heb het ook aangehad. Leggings met niet meer dan een trui erboven. Toen liep ik niet voor gek, het was mode tenslotte, maar ik heb bijna met terugwerkende kracht schaamte dat ik daarin meegegaan ben Ik kon het op zich wel hebben. Ik draag nu ook leggings, maar dan meer als panty zonder voetjes. Ander materiaal en strakker dan de jaren '90 leggings. Ik vind dat veel lekkerder zitten dan een panty, omdat ik er dan gewoon sneaker-sokken bij kan dragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.