Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mooie woorden

bedremmeld.

Prachtig woord, helemaal eens met Tirza (ander draadje),

Wat vinden jullie mooie woorden (die je niet zo vaak hoort/leest?)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

28-03-2011 om 19:33

Mijn twee centen

Desalniettemin (door een kennis van mij altijd hardnekkig - ook zo'n mooi woord - uitgesproken als desalwelteplus).

Gezapig

ik schreef het pas in een email en toen ik terug las, vond ik het opeens een mooi woord.

Onverlaat

Onverlaat vind ik wel een mooie. Hoewel ik de Vlaamse tegenhanger nog mooier vind: crapuul.
Onwelvoeglijk is ook een aardige.
Midas Dekkers schreef ooit eens dat hij reikhalzend zo'n mooi woord vond, en dat ben ik met hem eens. Er schieten me vast nog wel meer te binnen, misschien later nog, al hebben anderen dan vast het gras al voor mijn voeten weggemaaid.

Groeten,

Temet

Alsnog

alsnog niet zo erg speciaal, maar wel als het (correct) wordt gebruikt door een 3-jarige.
Onverlaat vind ik inderdaad ook mooi, of schobbejak.

Valkyre

Valkyre

28-03-2011 om 23:52

Kittig

Helemaal terug wat mij betreft. Wat heb je een kittig pakje aan vandaag.

En ik ben "dol op" (zoveel leuker dan "helemaal van") ouderwetse scheldwoorden. Jij vlegel, onverlaat, dekselse jongen! Je moest een oorvijg krijgen! Heerlijk.

Valkyre

Valkyre

28-03-2011 om 23:54

Overigens

Ik wacht met spanning op de bijdrage van Massi. Zij komt heel vaak met mooie, eh, kwinkslagen...

Moord

Ik vind moord zo'n mooi woord. Het verbaast me totaal niet dat het als positief bedoeld voorvoegsel voorkomt, als in "moordwijf". Maar er zijn zó veel prachtige woorden... However, het destijds tot allermooist gekozen woord ter wereld, yakamoz, vind ik totaal niet mooi.

Belegen woorden

Op belegenwoorden.nl kunnen jullie vast je hart ophalen . Ik houd ook van die heerlijk oubollige woorden. Niet dat ze me nu te binnen schieten want de zomertijd speelt me zwaar parten. Wat me wel te binnen schiet is dat ik het woord poes zo leuk vind (kattengek). Het ontploft als een pluizenbol in je mond, phoess. Poezelig, poezelen, poezenbeest.
Dochter (9) roept overigens plotseling overal 'hemeltje' bij. Een verademing na al dat 'vet'.

ilsepilse

ilsepilse

29-03-2011 om 09:19

Crapuultje

termet crapuul is eerder gespuis, onverlaat vind ik dan te zacht daarvoor

Woorden

Oh, er zijn hele mooie Nedelandse woorden. Een paar heb ik hier al gezien zoals "oubollig" (heerlijk woord). In de categorie onverlaat vind ik "vlerk" erg mooi, vooral in combinatie met "scheer je weg, vlerk (of vlegel)!". Verder vind ik een woorden als "wulps" en "rondborstig" mooi en "wollig" in de combinatie "wollig taalgebruik"
Mochten er meer te binnen schieten dan kom ik nog wel weer langs.

Nog een paar

struis (past wel bij rondborstig, toch?), korzelig, fnuikend, booswicht, lapzwans, svarabhaktivocaal

mijk

mijk

29-03-2011 om 11:19

Fier

vind ik zo'n mooi woord. En laatst sprak ik een agent en die gebruikte moedwillig toen hij het had over hoe je klierende kinderen aanpakt. Is het moedwillig? en dat vond ik ineens zo mooi...

Ik heb laatst met griep Joop ter Heul herlezen en dat zit ook vol met fantastisch taalgebruik. Dan praat ik een paar dagen raar..

Mijk

Rembrand

Rembrand

29-03-2011 om 11:38

Mijk

Het zoontje van een cliënt van mij heet Fier.
Ik moest er even aan wennen, maar het heeft inderdaad wel wat.
M.

Krin

Krin

29-03-2011 om 12:09

Ha, mooie woorden!

Ik heb al een paar lievelingen voorbij zien komen.
Deze passen er wel bij, denk ik:
Strapatsen. Hee vlerk, wat zijn dat voor strapatsen? (als een kleuter een gemeentelijke narcis plukt, bijv.)
Konkelefoezen. Met broertje bekonkelen. Wat zitten jullie daar te konkelefoezen?
Voorts verkneukel ik mij van jewelste wanneer men een akelig sujet berispt wegens schimpscheuten. Of hij daar als de wiedeweerga mee wil ophouden. En dat hij dan van de weeromstuit gramstorig of balsturig wordt. Of korzelig. Wellicht kijkt hij zelfs nog onthutst en beteuterd. Dat is helemaal puik.

Laakbaar

Laakbaar vind ik een mooi woord.

Voor meer inspiratie: een forum ter bewieroking van archaïsch nederlands taalgebruik: http://archaisch-is-goed.hyves.nl/forum/

Ik denk dat Bram Moscovic hier ook zo'n woordenschat aan ontleent.

skik

Valkyre

Valkyre

29-03-2011 om 12:42

Leuk, krin!

Hoe heb je dat alles zo vlug bekokstoofd?

krin

krin

29-03-2011 om 13:13

Valkyre

Ja! Bekokstoven hoort er ook bij.
Als ik met mijn zus ga wandelen, komt het soms niet zozeer van een goed gesprek, maar van een uitwisseling van woorden. Zo hebben we elkaar eens langs het strand bestookt met al het Latijn dat we nog konden ophoesten, en veel van mijn mooie-woorden-schat hebben we (met broer) opgebouwd op een late avond in Frankrijk, alwaar wij elkaar als de Waltons (


http://www.youtube.com/watch?v=cp7_u0kcQRo) elk vanuit onze tent de lekkerste exemplaren toeriepen. Tja.
Mocht er stiekem familie meelezen, dan is mijn nick nu finaal gesjochte. (Jiddische woorden, ook mooi.)

Bijbels

In de bijbel of psalmen kun je ook van die mooie zinnen vinden: "Welzalig die de rechte wegen gaan" (oid) of "Gevallen in jammerstaat" of "daar ruist langs de wolken" Ook mooi!
En ik blijf in de categorie rondborstig: "voluptueus"

notje

notje

29-03-2011 om 15:34

Jiddisch

Daar zitten wel mooie tussen
gotspe of bolleboos,sjoege en sores.

Baliekluiver

die vind ik prachtig beeldend.

Tiepelzinnig vind ik ook een prachtige (volgens mij is het gronings trouwens, en het betekent iets dat lijkt op wispelturig, ook al zo'n prachtig woord trouwens)

Ingrid

notje

notje

29-03-2011 om 16:58

Nou ingridt

Tiepelzinnig nooit van gehoord,maar ik heb daar rare beelden bij.

Degoutant

Vind ik een mooi woord
Muizemeis

Massi Nissa

Massi Nissa

29-03-2011 om 20:07

Ha!

Volgens mij is mijn pasgeboren zoon tiepelzinnig (klinkt als tepelverslaafd). Ik vind zo ontzettend veel woorden mooi. Einder is zo'n woord ('vele einders ver ik zie', zo begint een gedicht van een vriend van mij). Fijnbesnaard, vooral als er een niet geheel logisch zelfstandig naamwoord op volgt: ze heeft een fijnbesnaard gezichtje. Deerntie - zo noemde mijn oma mij altijd, terwijl ze met haar ruwe hand in mijn nek wreef. Ik krijg plezierige rillingen bij dat woord.
En ongeveer alles in het Afrikaans: Wat is die slaap 'n wondersoete ding / Sag op haar blou oë daal die vaak / soos maneskyn diep waterkuile raak.
En zoveel dichtregels, gezegden, Bijbelse en archaische woorden. En dan hebben we het nog niet over het Engels gehad, want ook daarin heb ik zoveel lievelingen. Neem een woord als 'iridescent'. Zonder dat je weet wat het is, ziet het er al zo mooi uit. 'Mellifluous', ook zo schitterend.
Ik vind trouwens puur beschrijvende woorden als middenvoetsbeentje ook iets ontwapenends hebben.
Groetjes
Massi

krin

krin

29-03-2011 om 20:25

Eidereenden aan de einder

Van heinde en van ver verschenen
te hoop gevlogen eidereenden
donzig als een dag in mei
en donzig ook verdwenen zij
steeds verder vliegend en steeds heinder
als eidereenden aan de einder.
(Van Stip, wie anders)

Vic

Vic

29-03-2011 om 22:02

Consciëntieus

Dat vind ik een mooi woord. Ik zou het wel willen zijn.

Valkyre

Valkyre

29-03-2011 om 22:16

Oh vic

Ik ben hartstikke coscientieus (sorry de iPhone hapert bij accenten), maar daar word je niet blij van hoor! Zit mezelf maar in de weg.

Ook mooi: "heten" als werkwoord. Uit een van mijn lievelingsgedichten van Neeltje Maria Min:

Mijn moeder is mijn naam vergeten
Mijn kind weet nog niet hoe ik heet
Noem mij, bevestig mijn bestaan
Laat mijn naam zijn als een keten
Noem mij, noem mij, spreek mij aan
Oh noem mij bij mijn diepste naam
Voor wie ik liefheb wil ik heten.

Prachtig. En zo eenvoudig.

Valkyre

Valkyre

31-03-2011 om 08:51

:-d

Leuk, schobbejak! Ja, die ontbrak nog inderdaad

koolmees

koolmees

31-03-2011 om 09:19

Uitspanning

Of uitspanning...., klinkt zoveel mooier dan wegrestaurant!

Minnekozen

Klinkt zo liefelijk.

En, zoals al eerder in dit draadje werd gezegd, Joop ter Heul!
Ik ga me al bijna verheugen op mijn volgende griep.
Trouwens, in Dik Trom staan ook van die pareltjes.

Anderene kinderene

"anderene kinderene" zegt mijn peuter steeds. Gewoon uitspreken als "andere" en "kinderen" met "nu" erachter.
Moet je eens na elkaar zeggen, dat zingt gewoon!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.