Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 19:28

naam koffiehuis

leuke naam gezocht voor koffiehuis dat gerund gaat worden door grotendeels mensen met een beperking... Wie heeft er een leuk idee?


Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2018 om 21:07

Juf Ank

De echte juf Ank zou nooit zo'n zure reactie plaatsen...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2018 om 21:18

Juf Ank

Ik denk dat mensen met welke beperking dan ook, ook gevoel voor humor kunnen hebben. Ze zijn die beperking niet, die hebben ze. Af en toe mag je best even luchtig doen over de beperking, of met zelfspot naar jezelf kijken.

Het lijkt me wel belangrijk dat de mensen die in het koffiehuis gaan werken, zelf mogen stemmen. Alleen zij kunnen bepalen of hun grenzen van wat acceptabel is niet overschreden wordt.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-09-2018 om 21:35

Mee eens

Koffie speciaal vind ik een prima naam (hoewel wat saai), Koffie verkeerd schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Er mag best iets in de naam zitten dat refereert naar het type bedrijf, maar niet iets met een negatieve betekenis, daarmee zet je je medewerkers meteen op een hele vervelende manier weg.

juf Ank

juf Ank

27-09-2018 om 22:05

precies Tijgeroog en Mijntje

er zijn toch nog mensen die mij begrijpen. Met name de negatieve lading de er op zit is gewoon echt niet grappig en gewoon respectloos voor mensen met een beperking en hun familie.

En iemand wegzetten als iemand met gebrek aan humor omdat je niet dezelfde humor hebt, is gewoon superdom of narcistisch

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2018 om 22:12

juf Ank

"En iemand wegzetten als iemand met gebrek aan humor omdat je niet dezelfde humor hebt, is gewoon superdom of narcistisch"

Maar iemand die ze niet kent uitmaken voor narcistisch is natuurlijk wel helemaal OK voor onze humorloze schooljuf.

Dag je dat de echte juf Ank helemaal normaal was? Waarom denk je dat we om haar moeten lachen? Als je goed oplet zie je dat die komische typetjes waar we zo om moeten lachen eigenlijk vaak mensen met 'een beperking' zijn. En grappig dat we dat vinden...

Je kunt natuurlijk best een leuke nick kiezen, maar de vlag moet de lading wel een beetje dekken.

Thalia

Thalia

27-09-2018 om 22:45

tja ach

Ik ben toevallig dol op koffie verkeerd (het drankje) en ook op mijn dochter die een beperking heeft.
Ik weet ook zeker dat mijn dochter de naam 'koffie verkeerd' grappig zou vinden.
Ik krijg juist de kriebels van 'speciaal'.
Past wel weer bij Juf Ank: "dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder"

Ik vind het erg kort door de bocht om te stellen dat mensen die de foute namen grappig vinden geen respect hebben voor mensen met een beperking.

Emmawee

Emmawee

27-09-2018 om 22:45

Dag je?

Huh?

Emmawee

Emmawee

27-09-2018 om 22:53

Malle Eppie

Een kinderdagverblijf voor verstandelijk gehandicapte kinderen schreef - op zoek naar een nieuwe naam - een wedstrijd uit onder ouders.
Malle Eppie is het niet geworden, maar was wel degelijk één van de inzendingen.
Nou vind ik Malle Eppie in dit kader wel een stuk vrolijker klinken dan koffie verkeerd. Dat 'verkeerd' werkt niet erg opwekkend voor de werknemers. Maar voor beide namen geldt: je hoeft ze niet kiezen, maar het wordt pas echt naar als je ze niet zou mogen noemen.

Victoria

Victoria

27-09-2018 om 23:14

OMG

'Malle Eppie', ik verslikte me in mijn glaasje 7-up van het lachen......

(Juf Ank, word ik nu de klas uitgestuurd?)

Triva

Triva

27-09-2018 om 23:44

Huh?

"Dat sommigen de 'foute' juist leuk vinden. Is dat een gebrek aan respect voor mensen met een beperking?
Het doel van zo'n koffiehuis is juist om te laten zien dat deze mensen ook mogelijkheden hebben en echt wel iets kunnen ook al is het met hulp.
Koffie verkeerd; koffie incompleet?? Het slaat echt nergens op."

En jij was degene die haar baas niet kon overtuigen dat de naam NIET met deze mensen te maken moet hebben? Ik begrijp er niks meer van...

Wat

Wat

28-09-2018 om 01:20

Tssss

Als je zelf koffie verkeerd eerst wel grappig vindt, in #16 zegt dat de baas een grappige link wil naar de staf en je kunt in 100 (!) reacties dan zuur en kattig reageren, dan ga je zelf een naam verzinnen komend weekend, succes.

Saar

Saar

28-09-2018 om 01:41

Mmhh

Kaaskopje had het over zelfspot. De naam zegt het al, dat gaat over jeZELF.
Als je spot met andermans beperkingen, voelt dat toch anders. Voor mij iig.
Punt bij dit soort initiatieven is dat het vaak voor een onbestemde groep is. Die groep zal divers zijn, en (vast) niet vaststaand.
Ook in de huidige groep werknemers (als die al vast staat) zal kijk op dit soort zaken variëren. (begrip, inzicht, manier van humor, gevoeligheid enz) Maar ook toekomstige kandidaten moeten zich fijn en veilig kunnen voelen. Hoe die toekomstige kandidaten aankijken tegen dit soort van 'zelfspot' weet je niet.

Het is al een paar keer genoemd maar als ik het voor het kiezen had liet ik de werknemers zelf kiezen. Al zit je dan ook met het risico dat de meerderheid kiest voor iets dat een minderheid niet fijn vindt. Maar dat kun je dan weer oplossen met een soort van vetorecht oid.

Wasa

Wasa

28-09-2018 om 07:37

Leuk

Downtown vond ik een erg leuke. Uniek ook maar er zijn al restaurants die zo heten

Juf Ank

Er zijn nu veel namen genoemd. Kun je aangeven welke je voor gaat dragen? Dan weten we in welke hoek we verder moeten zoeken.
Ik denk dat je met humor namen altijd mensen hebt die de humor zien en mensen die zich gekwetst voelen. Het is de kunst om juist daar tussen te blijven als je een naam wil met een link naar de beperking(wat dus toch iemand kan kwetsen) en wel een mooie aanvaardbare naam.
Ik heb wel een aantal mooie langs zien komen.

Mijntje

Mijntje

28-09-2018 om 08:31

normaal

De mensen die in het koffiehuis komen te werken hebben niet allemaal down syndroom en ze zijn vaak wel zo 'intelligent' dat ze zich 'normaal' willen voelen, en 'erbij' willen horen. Daar moet je dan wel rekening houden met het verzinnen van een naam van de nieuwe werkplek. Het gevoel voor humor kan een andere zijn dan die van 'gezonde' mensen.
Ook de familie zou niet blij zijn met een 'Malle Eppie' etc of Downtown etc. Maar ik neem aan dat de a.s. werknemers zelf mogen kiezen uit een aantal namen of met wat nieuws mogen komen.
Wat is het geworden?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2018 om 09:56

Saar en Juf Ank

Ik hoop dat jullie ook hebben gelezen dat ik vind dat de medewerkers zélf moeten kiezen onder welke naam ze willen werken. Als zij een naam te ver vinden gaan, valt die af, zo simpel is het.

Ik heb vier jaar lang in een omgeving met mensen met een beperking gewerkt. Je kunt deze groep niet op een hoop gooien. Er zijn erbij die echt niets snappen van bijbedoelingen, woordgrapjes en dergelijke. Het is zoals het is en verder gaan hun hersens dan even niet. Maar er zijn er ook bij die dat wel kunnen en het hardst om grapjes over hun onhandigheden of handigheden moeten lachen. Dus herhaal ik dat je alleen door ze er zelf bij te betrekken kunt vaststellen of een naam werkt of niet.

Ik heb een zintuigelijke beperking en ik zou het best komisch vinden om een eigen slagerij 'De Blinde Vink' te noemen (niet dat een slagerij verstandig voor mij zou zijn met die scherpe messen...).

De uithaal dat mijn humor superdom en narcistisch is, vind ik zo buiten de perken, daar lach ik dus ook maar om. We zijn duidelijk niet allemaal hetzelfde in wat we leuk en acceptabel vinden, maar ook in inlevingsvermogen.

juf Ank

juf Ank

29-09-2018 om 15:04

dat heb ik niet gezegd

k heb gezegd dat als je constateert dat iemand jouw grapjes niet leuk vindt, je dan direct constateert diegene dus geen humor heeft. Dat vind ik of superdom of narcistisch. En volgens mij zei jij dat helemaal niet.

En kaaskopje, ik vind jouw 'Slagerij de blinde vink' ook erg grappig. Maar een afwijking aan je ogen is wel even andere koek dan een verstandelijke beperking. Dat is zo veel omvattend dat er geen vergelijk is. Dat maakt de humor ook heel moeilijk: met name omdat veel van deze cliënten de humor van zo'n naam niet begrijpen. En dan heb je geen humor MET mensen, dan heb je humor OVER mensen. En dat is niet grappig meer.

Ik ga trouwens verder geen namen noemen wat het geworden is. Dat weet ik nu ook nog niet. Dit komt ook mijn anonimiteit niet ten goede.

En wat dag je, Ad Hombre? Laat ik ook eens een knaller van een taalfout maken omdat ik anderen altijd erover af loop te zeiken?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2018 om 15:18

Juf Ank

Ik schreef zelf toch ook dat niet iedereen in staat is de humor ervan te zien? Ik heb 4 jaar tussen mensen met verschillende verstandelijke én lichamelijke beperkingen gewerkt. Ik gun iedere burger die ervaring, het helpt 'de mens' om a. meer tevreden te zijn met wie en hoe hij is, maar ook b. meelevender te worden, minder veroordelend naar wie anders is. Maar goed, ik heb daar geleerd dat men grapjes over zichzelf kan maken, maar ook dat sommigen dat totaal niet kunnen.

Lente

Lente

29-09-2018 om 16:08

Ik denk dat juf Ank mij bedoelde

In #90 gebruik ik als titel: gevoel voor humor, juf Ank

Ik zeg nergens dat jij geen gevoel voor humor hebt. Het was bedoeld als: vergeet je gevoel voor humor niet.

En daarna leg ik netjes uit hoe ik het zie.

En ik kan je geruststellen, ik ben niet superdom of narcistisch.
Wel heb ik jouw vraag heel serieus genomen en heb verschillende suggesties gedaan voor het koffiehuis.

juf Ank

juf Ank

29-09-2018 om 16:53

nee lente

volgens mij was de opmerking naar Ad; hij zei dat dacht ik. maar whatever!

En bedankt voor alle suggesties!

Lente

Lente

29-09-2018 om 18:21

Ad zei dat hij alleen maar foute namen kon bedenken

Oftewel: 'niet serieus bedoeld, effect van brainstorming'

Jammer dat je zo snel geraakt bent en dat je dan om je heen gaat meppen.
Zo raak je allerlei mensen die dat niet verdiend hebben.
Ook Ad niet.

juf Ank

juf Ank

29-09-2018 om 19:18

ttttttttttssssssssssssss

om me heen meppen?
Dat valt nogal mee lijkt me zo. Ik weet niet waar je dat uit afleidt.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2018 om 19:35

Koffiehuis Stigma

Zelfs een beetje maatschappijkritisch!

(wat was dat voor taalfout trouwens?)

Lente

Lente

29-09-2018 om 19:50

Mensen superdom of narcistisch noemen......

alleen omdat de brainstorm over de mogelijke naam van het koffiehuis anders verloopt dan jij verwacht.

Dat noem ik 'om je heen meppen'

juf Ank

juf Ank

29-09-2018 om 23:31

lente...

Nogmaals: ik heb niemand superdom en narcistisch: ik zei dat ik de UITSPRAAK dat iemand geen humor heeft omdat ie jouw grapje niet leuk vind, superdom of narcistisch vind.

Ad Hombre: dezelfde als ik in mijn bericht schrijf: "En wat dag je, Ad Hombre? "
Moet zijn: "Wat dacht je?"

Of dacht je van niet?

juf Ank

juf Ank

29-09-2018 om 23:32

woord vergeten:

ik heb niemand ….of … genoemd.

ondernemer

ondernemer

30-09-2018 om 10:49

belang van een naam

Ik mag toch hopen dat niet een willekeurige zorg-medewerker verantwoordelijk is voor de keuze van een bedrijfsnaam. En ergens las ik zelfs de suggestie om de cliënten een naam te laten kiezen. Wat een slecht idee.

Het is geen hobby-projectje (dat zou het in ieder geval niet moeten zijn), het gaat om de start van een serieuze onderneming. Zo'n koffiehuis heeft alleen kans van slagen als er genoeg klanten gaan komen. En die komen er echt niet zomaar, daar is goede marketing voor nodig. Dus hoe ga je zo'n koffiehuis positioneren, op welke doelgroep (klanten) ga je je richten, hoe ga je die doelgroep bereiken, welke sfeer en uitstraling (inrichting, keuze kaart, reclame-uitingen) passen daarbij, locatie, prijsniveau etc. En dus de naam, die maakt deel uit van het geheel. Het achterliggende idee van dit koffiehuis is natuurlijk heel relevant, de uitwerking ervan (naam, communicatieboodschappen) komt nogal nauw. Het het klanten gaan trekken en niet afstoten.

Ik hoop dat deze zorgorganisatie zo professioneel is dat ze in een vroeg stadium iemand met verstand van marketing betrekken bij dit initiatief. Anders wordt het het zoveelste kneuterige projectje dat niet wordt wat iedereen ervan hoopt en verwacht.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-09-2018 om 11:52

Dag je

Ja, inderdaad dom hoor.

Narcistische uitspraken ken ik trouwens niet, narcistische mensen wel. Dus die smoes is niet echt geloofwaardig.

Nogmaals, als jij mensen hier uitnodigt om te brainstormen over een naam die er ook nog 'mee te maken' moet hebben en ze vervolgens de mantel uitveegt omdat ze je proberen te helpen ben je niet goed bezig.

@ondernemer
Ik heb teveel mensen met verstand van marketing er een potje van zien maken om dat al te serieus te nemen.

juf Ank

juf Ank

30-09-2018 om 12:09

ondernemer

Er is een 'uitbater' noem je dat toch? Al in samenwerking met de organisatie om de tent op te gaan zetten, dus dat komt wel goed. De naam wordt in samenspraak gekozen, iedereen mag ideeën aanleveren. Ook clienten, ja.

Ad, ik ben er klaar mee, met het gezeur. Het hele gedoe is ontstaan omdat jij het zo nodig vond mij weg te zetten als iemand zonder humor omdat ik sommige suggesties minder respectvol vind. Het gebeurt zo vaak op dit forum dat iemand ideeen vraagt en de ideen niet goedbevallen. Whatever.

Mijntje

Mijntje

30-09-2018 om 12:12

vind het wel een goed idee dat mensen kunnen stemmen uit drie opties, of zelf met ideeen kunnen aandragen. De uiteindelijke beslissing moet iemand anders nemen.
Maar de clienten uitsluiten van enige bemoeienis vind ik niet gepast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.