Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 19:28

naam koffiehuis

leuke naam gezocht voor koffiehuis dat gerund gaat worden door grotendeels mensen met een beperking... Wie heeft er een leuk idee?


Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2018 om 12:44

Mijntje

Inderdaad als je het uittrechtert naar 3 keuzes, die alledrie zakelijk gezien voldoen, vind ik dat je de werknemers die op dit moment in dienst zijn, best kunt laten meebeslissen. De meeste stemmen wint. Ik vind het opmerkelijk dat 'ondernemer' hier zo denigrerend over doet. Mijn hemel, ik word er gewoon boos van.

ondernemer

ondernemer

30-09-2018 om 13:27

denigrerend?

"Ik vind het opmerkelijk dat 'ondernemer' hier zo denigrerend over doet. Mijn hemel, ik word er gewoon boos van."

Ik ben er een groot voorstander van dat mensen met een beperking zelf mogen meebeslissen over allerhande zaken. Sterker nog, ik ben daar zelfs beroepsmatig een
voorvechter van. Maar wel binnen hun eigen mogelijkheden.
Je laat mensen met een verstandelijke beperking ook niet onderhandelen met leveranciers, bepalen welk pand je gaat huren of de begroting maken. Participatie betekent dat mensen verantwoordelijkheden krijgen die bij hen passen. En niet net gaat doen alsof het door de wol geverfde ondernemers zijn die zakelijk verstandelijke beslissingen kunnen nemen. De naam van een bedrijf is een belangrijke zakelijke keuze, het speelt een essentiële rol in 'het verhaal' over het koffiehuis.

Medewerkers kunnen overigens betrokken worden bij oneindig veel dingen in het koffiehuis. Zo'n bedrijf heeft alles in zich om mensen met een beperking volwaardig mee te laten doen.

juf Ank

juf Ank

30-09-2018 om 16:59

precies

En een daarvan is de naam

naam kan afschrikken

Hoe mensen op een naam reageren is zo persoonlijk, wat de een leuk vindt, vindt de ander verschrikkelijk. Ik zag de naam Kapoetsjieno hier voorbij komen. Vind ik echt verschrikkelijk, ik zou daar nooit naar binnen gaan. Maar degene die het opschreef vindt het vast erg lollig.
Ee negatief woord in een naam is nooit goed, daarom zou ik Koffie Verkeerd afwijzen, ook omdat het de associatie geeft dat er iets verkeerd is. De medewerkers? Nee, die zijn niet verkeerd, alleen iets anders dan gemiddeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2018 om 20:14

Ondernemer

Bij ons in de gemeente heb je Fermento. Ik vind het op zich een mooie naam, Italiaansig, dus op de een of andere manier is mijn associatie die van espresso, Italiaanse lekkernijen e.d.. Maar dat is het niet. Fermento bestaat uit een bakkerij, lunchroom en molenwinkels. Ik heb niets tegen de naam, maar in het kader van jouw zakelijke benadering, vind ik het een te ingewikkelde naam voor een bedrijf Hollandse molens met winkels, bakkerijen en lunchrooms waar de producten uit de bakkerijen geserveerd worden door mensen met een veelal geestelijke beperking.

Het valt onder de Raphaëlstichting, dus ik vermoed dat dit de verklaring is van het doortrekken van een Italiaanse naam.

Ik sluit af met dat ik helemaal geen voor of tegen mening over Fermento heb. Het is zoals het is. Ik neem het als voorbeeld omdat deze naam vast goed zakelijk overdacht is.

Als je als ondernemer de touwtjes in handen wilt houden, dan kies je voor naam x, y, of z. Alledrie goed, dus de keus van de werknemers is altijd goed.

Noor

Noor

01-10-2018 om 09:29

Fermento

Grappig, dat associeer ik niet met Italiaanse lekkernijen, eerder met schimmel 🙂.

clowntje

clowntje

01-10-2018 om 09:58

Noor

die associatie had ik ook .

connectie met naam

Hier was een lunchroom met een lange Franstalig klinkende naam; best moeilijk om perfect uit te spreken en ook lastig te onthouden.
Ik beweer niet dat het aan de naam lag, maar de lunchroom heeft niet lang bestaan.

Het streven is om een koffiehuis op te richten die jaren iets kan betekenen voor mensen met een beperking en voor de buurt. Ik zou de naam niet te moeilijk maken. Duidelijk en herkenbaar.

Voor mij part: ‘ in de koffiepot’; een koffiehuis met een verzameling oude koffiepotten in de vensterbank
Of ‘de galerie’ met allemaal door personeel zelf geschilderde kunstwerken.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-10-2018 om 10:17

Associatie en betekenis

Mijn associatie was iets met gesloten. En fermentatie. Even googelen leert me dat die fermentatie klopt, samen met gist. Inderdaad een schimmel dus, maar wel handig als je brood gaat bakken.

Beschimmelde Koffieprut

Ik proef het aan de koffie als het opvangbakje voor de gemalen koffiebonen onderhevig is aan schimmel door een vergeten schoonmaakbeurt. Dan krijg je zo’n aarde-bijsmaak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.