Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kersenboom

kersenboom

01-08-2012 om 07:55

Nieuw honden uitlaatbeleid in gemeente


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 15:40

Geen vissen fiorucci

Maar kikkers. Die komen toch echt af en toe boven. Maar dan nog: vind jij dat jij als vis altijd maar in het donker op de bodem moet leven omdat de volgevreten kat van de buren nog eens een extra bedreiging vormt in je toch al zo spannende leven?
Oftewel: hebben huiskatten het recht andermans eigendommen op te vreten?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2012 om 16:54

Vijver

Het is met een vijver volgens mij sowieso handig om er een net over te spannen toch? In verband met visetende vogels?
Ik kan mij overigens niet goed voorstellen dat iemand echt gehecht is aan goudvis X, dus als mijn kat goudvis X opeet, zou ik met alle plezier goudvis Y ervoor in de plaats geven. Met koikarpers wordt het een ander verhaal natuurlijk. Dure grap! Maar ik mag aannemen dat mensen met hele dure vissen de zaak ook al zelf veilig stellen voor loerende meeuwen of reigers.

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2012 om 18:13

Tirza

Ik heb zelf vier katten,die echt niet de hele dag boven mijn vijver hangen voor die vissen. Katten hebben snel door dat die vissen niet achterlijk zijn. Overigens hadden de vissen uit de vijver van de buurvrouw nog de meeste last van reigers,niet van katten.

Ely

Ely

12-08-2012 om 20:48

Prachtig

Hoe die katten het toch nooit gedaan hebben: afwel de overlast die genoemd wordt kan nooit van een kat zijn (kat lust geen paprika, poept anders dan beschreven, graaft linksom) ofwel er wordt bevestigd dat katten sommige dingen idd doen (nee niet mijn kat, die is zo lief) maarrrrrrr dat zijn dingen die andere beesten ook doen (foei die vogels en hamsters toch) ofwel het is niet echt erg (wie hecht zich nou aan een goudvis?).
Is dit nog een bepaalde discussietechniek (ik las in een ander draadje iets over stropoppen) of gewoon ouderwetse ontkenning?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 20:59

Leuk he

Dat viel mij nou ook op Ely

Terwijl het toch zo simpel is. Ik wil geen weldoorvoede, onopgevoede huisdieren die eigendom zijn van iemand in mijn tuin en al zéker niet in mijn vijver. Er banjeren hier ook wel eens honden de tuin in (ik woon langs een route waar je zó de polder inloopt) en er zíjn er bij die zo vermoeid en oververhit zijn van de wandeling dat ze zo mijn vijver inploemzen. Of er uit gaan staan lebberen. Ondanks hekjes en prikstruiken. Ik wil dat niet. Lijn aan dat beest en hou hem van mijn terrein, heel simpel. Blijkbaar is dat voor kattenbezitters niet te snappen en zijn de dieren in mijn vijver anoniem, waardeloos en dom.
Goed. Ik zal mijn kikkers en salamanders een naam geven. Waardevol zijn ze al: beschermde dieren he. En dom: tja, helaas. de evolutie heeft meestal wat jaren nodig.
Dat is dan mijn investering, buiten hekken en prikstruiken. Nou jullie.

Tirza

Egoisme

Ik kan natuurlijk zeggen dat ik niet in Zeeland woont, dus van mijn katten kan je geen last hebben. Maar een ander die wel bij mij in de buurt woont kan wel last van mijn katten hebben. Ik kan mij voorstellen dat kattenpoep in je tuin of een opgegeten goudvis zeer vervelend is.
Maar ondanks dat heb ik toch katten die los rondlopen en niet aan een lijntje. Ik kan er niet echt een goed excuus voor vinden. Behalve dat ons hele gezin gek is op die beesten (en de buurvrouw gelukkig ook). En dat ik denk dat onze katten ongelukkig worden van binnen zitten of aan een lijntje wandelen. Puur egoisme van mijn kant dus. Ik had ze ook in het asiel kunnen laten zitten.

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 23:07

Katten worden niet gek van aan een lijntje lopen. Daar zijn bewijzen genoeg van. Het trolleybus-systeem (tuigje met bovenleiding) werkt prima. Of zet je tuin electronisch af, dat kan ook. In een asiel komen ze ook niet buiten, toch?
Als jullie nou zo gek zijn op die beesten, waarom stuur je ze dan naar buiten waar ze ook nog eens slachtoffer kunnen worden van vechtpartijen, honden, verkeer en boze mensen?
Er zijn legio dieren die misschien wel veel blijer en gelukkiger zouden worden als ze niet achter hekjes of in kooitjes of aan lijntjes moeten lopen/leven. Waarom zou alleen jouw huisdier daar recht op hebben?

Tirza

Zie vorig bericht

Ik heb geen goed excuus, het is puur egoisme. Wat wil je nog meer weten?

Idd

Het trolleybus-systeem voor de aangelijnde kat werkt prima. Maar ik laat mijn kat ook wel eens aangelijnd buiten mijn tuin uit. Dan vinden de meeste mensen mijn kat heel zielig.
Katten kun je voor een deel best als hond behandelen. Een kat kun je ook prima trainen. Aan een lijn lopen, op de kattebak op commando, apporteren. Echt, als je de tijd en moeite er in investeert kan een kat dat leren.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 02:56

Schoonouders

Mijn schoonouders hadden bij hun vorige huis ook een kat aan een lijntje-systeem en ik kan er niks aan doen, maar ik vind het helemaal niks. Ik zou een hond ook niet aangelijnd in onze tuin zetten. Ik weet dat je een kat het een en ander kan leren, maar ik vind bij een aangelijnde kat in de tuin het risico dat de kat in de problemen raakt door die lijn best groot. Ik moet er niet aan denken.
Wij hebben momenteel ook een kattenprobleem van een buurkat. De kat denkt dat hij bij ons woont. We hebben ook niet altijd door dat hij bij ons is, tot kat opeens ergens vandaan komt, zich rekt en strekt, zichtbaar lekker ergens heeft liggen tukken en vervolgens naar de etensbak gaat voor ontbijtje nummer zoveel die dag. We zitten er wel een beetje mee, maar ik accepteer het omdat wij onze katten ook niet binnenhouden. Als we 'm zien zetten we hem weer op straat, tot de volgende keer. Volgens ons weet de kat eigenlijk niet meer zo goed wat zijn eigenlijke thuis is. Hij kan gewoon naar huis en naar binnen, omdat ze een kattenluik schijnen te hebben (vertelde zijn baasje). Ik grapte dat we die mensen maar kostgeld moeten gaan vragen. Elke week een blikje kattenvoer. Het is een erg lief beest, dat scheelt.

amk

amk

13-08-2012 om 08:03

Kaaskopje

opzich is het buiten houden van die kat niet eens zo ingewikkeld maar vraagt wel een investering. Er zijn luikjes met een magneetsluiting die alleen opengaan als de juiste magneet bij het luikje is. Je kunt zelfsminstellen dat de ene kat wel naar buiten mag maar een andere niet. En zonder bandje kom je er al helemaal niet in.

Het lijkt wel iets op de moderne voedersystemen op een boerderij.

Ely

Ely

13-08-2012 om 09:44

Hahaha kaaskopje

Heel veel hondeneigenaren zijn het met je eens, vinden hond aanlijnen ook 'helemaal niks'. En heel veel honden kunnen ook prima los lopen. Alleen dat is een duidelijker zichtbaar (te herleiden en dus klaagbaar) probleem dus dat wordt restricties opgelegd.

Je hoeft je kat trouwens niet aan te lijnen in de tuin, als hij gewoon zelf in je tuin blijft, zoals verreweg de meeste honden.

Wat is dat toch met die katteneigenaren (minus een paar die het wel zien) dat ze zo'n blinde vlek hebben voor de overlast die katten bij anderen kunnen brengen? Dit draadje blijft me verbazen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 10:01

Ely en tirza

Ach ja, als het je uitkomt is het natuurlijk heel makkelijk om te negeren dat ik ervaring heb met vissen en katten. Mijn buurvrouw had jaaaaren een vijver van vier bij vier meter in haar voortuin,waar ik op uitkeek. Geen kat te zien, wel heel veel reigers. Mijn vier katten komen vrij weinig buiten de tuin, die is namelijk afgezet. Ze ontsnappen vaak zat,maar zijn over het algemeen gewoon thuis. De vissen werden hier NIET gevangen en de vijver is hooguit leuk om even uit te drinken. Dat heeft niks te maken met net doen alsof mijn katten nooit iets doen, het is gewoon de realiteit, jagen doen ze op muizen en ratten.

Lizelot

Lizelot

13-08-2012 om 10:25

Weer raak

Gisteren had een kat weer een konijntje te pakken.Nu nog wel in onze tuin.Nu hebben we ze maar in een hokje gezet.Jammer,ze zouden zoveel meer ruimte kunnen hebben.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 11:41

Lizelot

Mijn zus had een konijnenberg in haar tuin, met daaromheen een hoog stuk kippengaas en paaltjes,dat hielp goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 12:34

Amk

Ik heb het al een paar keer besproken met mijn man maar hij wil absoluut geen kattenluik, dus ook niet voor onze eigen katten. Vooral omdat we een huurhuis hebben en het herstel best kostbaar zal zijn als we eruit gaan. Als er tips zijn om zo'n kostbaar herstel te voorkomen hoor ik dat graag

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2012 om 12:54

Fiorucci

En ik heb al eerder aangegeven dat ik geen vissen heb in mijn vijver. Ik heb kikkers en salamanders. Ik heb een natuurvijver, geen harde bak, geen duidelijke kant-begrenzing (die is er natuurlijk wel, maar niet recht en strak). Van reigers heb ik niet of nauwelijks last, omdat onze tuin niet prettig aan te vliegen is voor een reiger.
Een eind verder in de straat hebben ze zo'n strakke vierkante vijver met vissen en een keurige rechte rand er omheen. Dat is een soort vreetbak voor reigers

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2012 om 12:55

Cavia-ren

Mijn cavia-ren zal er ongeveer zo hebben uitgezien als de konijnenheuvel. Afgezet met gaas en van boven een soort overkapping. Denk je nou echt dat dat katten tegenhoudt? Katten kunnen tegen muren en schuttingen op springen/klauwen, die vinden gaas juist reuzemakkelijk.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2012 om 12:56

Fayw

Je hebt gelijk, sorry

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2012 om 12:59

Kaaskopje

Vertel vertel vertel, hoeveel katten zijn er jammerlijk aan hun einde gekomen aan een lijn in de tuin? Volgens mij is het aanlijnen van een kat al een sport op zich, omdat ze zich overal uit weten te wurmen. Ik heb wat dat aangaat groot vertrouwen in het ontsnapvermogen van katten. Misschien is het te regelen door hem of haar alleen aan die lijn te laten als je er zicht op hebt? Of een soort buitenkooi maken á la die voetbalkooien in de stad - met een goed afgesloten bovenkant? Of een electronisch systeem? Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, voor 2-300 euro ben je een heel eind. Ben je ook meteen van die buurkat verlost.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 13:19

Ely

Nou maak je iets heel anders van mijn opmerking. Ik heb het over aangelijnd zijn in de túin, niet over de openbare weg. Ik begrijp niet dat mensen hun hond los laten lopen langs een weg waar auto's rijden. Levensgevaarlijk. Wij hebben meerdere honden gehad. Van supergetraind tot wat minder goed getraind, maar ook een supergetrainde hond kan je voor verrassingen zetten. Wat voor hondenbezitters wel eens lastig kan zijn is dat de stukken waar een hond wél los mag, soms op een gevaarlijk punt zitten. Vroeger mochten wij de hond loslaten op een stukje dat ook aan de weg grenste. Daar was lekker over nagedacht. En in een stukje natuur waar het ook mag, word je weer vuil aangekeken door wandelaars die daar óók los mogen lopen. Mijn ervaring is dat de mens in het algemeen nogal onverdraagzaam is. Ik ben ook een mens, dus ik maak me ook schuldig aan die eigenschap
Ik heb geen blinde vlek voor de irritatie rond kattenoverlast. Ik heb best begrip voor de bezwaren die keer op keer voorbij komen. Maar ik zou geen katten willen als ik ze binnen moet houden en ook al zou ik geen katten hebben, dan zou ik daar ook begrip voor hebben bij andermans katten. Ik zie kattenoverlast net als vogels in mijn tuin. Het is er nu eenmaal. De ene vogel schijt de boel onder, de ander zit gewoon lekker op een tak. Ik kan me er echt niet druk om maken (in mijn tuin dus). De kat die nu steeds bij ons is zie ik persoonlijk ook niet eens als een heel erg groot probleem. Het is dat we er zelf al een heel stel hebben anders zou ik de kat gewoon zijn gang laten gaan. Met de kans dat de kat voortaan liever bij ons zit dan bij de eigenaar. Ik zit vooral in mijn maag met het feit dat de kat nu niet lijkt te weten waar hij thuis hoort én dat hij zo dol op ons is dat hij ons volgt als we naar de trein gaan. Man en ik verwachten allebei dat hij daardoor een keer niet meer levend terug komt. Ik zie de kat op zich niet als het probleem.
Je gaat met een hond dagelijks op pad, zodat hij zijn energie kwijt kan, die krijgt zijn portie beweging en frisse lucht via die weg. Veel honden vinden het daarnaast helemaal niet leuk om buiten te zijn zonder hun baas, dus dat is anders dan bij katten. Een kat aan een lijntje kan niet zijn energie kwijt zoals dat in zijn natuur ligt. Een kat maakt rare sprongen in een wilde bui. En als hij die wilde bui niet heeft, ach, dan liggen ze ergens ze te wassen en dutten. Ik had vroeger een kat die van mijn toenmalige balkon sprong om zo toch de hort op te kunnen gaan.
Ons huis is dusdanig neergezet dat wij geen hoge schutting mogen neerzetten en wij het niet vervelend mogen vinden als er regelmatig kinderen in onze tuin komen om hun bal op te halen. Vrijheid blijheid dus voor kind en kat.
Jij zult misschien vinden dat ik dan inderdaad maar geen katten moet nemen, als ik vind dat ze naar buiten moeten en geen maatregelen neem, maar zolang de overheid mij dat niet verbiedt, zie ik daar geen reden toe. De overheid verbiedt omgekeerd ook niet dat mensen overdag dágelijks hun auto voor mijn tuinuitgang zetten, terwijl ik daar wel last van kan hebben. Het is een geven en nemen.

Ely

Ely

13-08-2012 om 13:29

O sorry fio

Het was mijn volkomen ontgaan dat we het hier alleen over jouw katten hadden

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kersenboom

kersenboom

13-08-2012 om 14:51

Kaaskopje

"Ik zie kattenoverlast net als vogels in mijn tuin. Het is er nu eenmaal. De ene vogel schijt de boel onder, de ander zit gewoon lekker op een tak".

Ok, je kunt er zo over denken. Maar ik denk dat diegene wiens konijntjes of vissen gepakt en gesloopt worden er toch iets anders over denkt….

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 15:10

Ely

Zo bedoel ik het niet en dat weet je. Maar gewoon doorgaan en vooral negeren dat iemand een andere ervaring heeft is nogal makkelijk.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 15:18

En ely

Het gaat mij ook om het feit dat je eigenlijk toch wel suggereert dat men het verzint ofzo, om net te doen alsof mijn katten nooit iets doen. Beetje jammer.
Ik weet dat mensen soms veel last hebben van andermans dieren, maar er worden ook dingen genoemd die je niet aan katten kunt toeschrijven.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 15:19

Tirza

Ja,katten vinden gaas makkelijk,maar als het echt goed afgedicht is komen ze er niet door.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 18:10

Kersenboom

Ja dat is waarschijnlijk. Onze katten zijn in dat opzicht van jongsaf aan gewend geweest aan ander beestenspul. Ze sliepen in de konijnenren bijvoorbeeld. Een konijn aanvallen kwam niet in ze op. Net als een zwerver die we hebben. Die overwinterde bij de konijnen in de luwte van het 'voederhok' wat we daar hadden staan. Een oud konijnenhok waar we het voer en hooi in hadden liggen. Tot mijn man door had dat die kat nooit weg ging, dus geen eigen huis had. Toen hebben we hem maar binnen gehaald. Ik ken ook andere verhalen hoor. Van eigen katten die eigen konijnen aanvielen. Die mensen hadden gaas over de ren gespannen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 18:17

Katten vs konijnen

Ook al weet ik dus van een gezin waar de kat het konijn aanviel, is mijn ervaring dat onze katten nogal ontzag voor onze konijnen hadden. Niet om mee te spotten in ieder geval.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 18:20

Tirza

Het maakt mij eigenlijk niet uit hoeveel katten zich al verhangen hebben aan een buitenlijn. Het is mijn angst.
Je kunt een kat sowieso beter niet aan een halsbandje in de tuin zetten, maar aan een tuigje. Ik heb een keer meegemaakt dat een kat van mij zijn vlooienbandje in zijn bekkie had weten te wurmen. Hij kon zich daar niet meer van bevrijden. Ik denk dat het totaal mis gegaan was als ik dat niet gemerkt had. Sindsdien doe ik een kat geen riempjes meer om. Vlooienmiddel gaat met pipetjes in de nek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-08-2012 om 21:35

Oh de belasting is voor de overlast?

Ja nee dan stel voor om ook maar meteen duivenbelasting en vijverbelasting in te voeren.

Sinds de buren een vijver hebben moet ik er wel 3x per nacht uit om dat mijn blaas overloopt. Sterker nog van de buurman zelf heb ik ook best veel overlast. Mag daar ook belasting op?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.