Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kersenboom

kersenboom

01-08-2012 om 07:55

Nieuw honden uitlaatbeleid in gemeente


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kersenboom

kersenboom

16-08-2012 om 09:46

Reactie

Knurf: bedankt voor de uitleg.

Kaaskopje:

Het kan natuurlijk zijn dat een enkeling een zeer beperkt tot afwezig empatisch vermogen heeft en het 'boeie' vindt als zijn dier een ander dier toegetakeld heeft, maar de meesten vinden dat heus wel erg voor de eigenaar.

Dat mag ik hopen. Mijn schoonmoeder is dan een van die uitzonderingen. Ze verbaasde me zeer toen haar poes met een doodgebeten half uit elkaar gereten vogeltje terugkwam….en volière vogeltje..."Oh, die zal hij wel gevangen hebben….is de natuur he". ???? alsof het om een
paar brokjes ging die poeslief uit de tuin van de buurvrouw gejat had…
het gaat me meer om het laconieke dat ervan uitgaat, het vanzelfsprekende. Ik vroeg haar of ze er niet mee naar de buuf ging. "Nee hoor, dat doe ik niet…het is toch maar een vogeltje…dan krijg ik weer zo'n gedoe om een vogeltje".??? Snap je mijn verbazing?
En zij is echt niet de enige hoor die zo reageert wanneer poeslief met een dier van een buur aan komt zetten.

Zo woont er in de straat ook een buurman die als hobby koi-karpers heeft. De man steekt daar onyzettend veel tijd en geld in. Hij schijnt ook naar shows te gaan met zijn vissen…(die schijnen er te zijn…). Toen ik mijn schoonmoeder vroeg of ze niet bang is dat poeslief een van de koi-karpers van buurman pakt, reageerde ze verontwaardigd: "Ja, daar kan ik niets aan doen hoor, dan moet hij maar beter op zijn vissen passen…". ???
Snap je wat ik bedoel?

Ely

Ely

16-08-2012 om 10:06

Hysterisch?

Ach Kaaskopje ik kan niet zo goed lezen, help me even: welke reacties zijn 'hysterisch'?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

klazien

klazien

16-08-2012 om 10:33

Konijnen

Ik heb nog een leuke anekdote over konijnen, katten en honden. Mijn ouders hadden vroeger een hond en de buren een kat. Die 2 konden het echt goed met elkaar vinden. Scharrelden met z'n tweeen wat rond, ook op een stuk grond (grote speeltuin) naast het huis. Daar was een te grote wilde konijnenpopulatie. Wat hond en kat samen deden was het volgende: hond jaafde een konijn op (meestal een zwakke), kat wachtte hem op en sloeg toe, hond bracht hem dan mee naar huis als jachttroffee. Helass waren ze niet altijd al dood, dus wij hebben een keer of 2 zo n konijn uit zijn/haarlijden moeten verlossen. Maar goed, dit waren wilde konijnen en de populatie was te groot(jagers schoten geregeld af) dus het is wat anders als het witje van de kinderen verderop was geweest.
Overigens zijn zowel hond als kat niet oud geworden, een jaar of 4. Kat en hond zijn beide onder een auto gekomen, kat 2 maanden voor hond.

Vera*

Vera*

16-08-2012 om 11:49

Hmm

Ik vind het toch minder als een hond een kat doodbijt als A die hond losloopt waar het niet mag (alleen op hondenuitluitplaatsen) en B dat het baasje er gewoon van doorgaat alsof er niets gebeurd is.
In onze vakantie is dat zo met onze kat gegaan. Dat baas hond (herder) niet onder de duim had en dat ie er met zijn scootmobiel tussenuit peerde.
Door verhalen van meerdere buren werd het verhaal compleet. Laat ik het ook maar niet over het spoor van vernieling in onze zeer diep voortuin hebben.

Jachtinstinct.

Een peuter mag oppassen voor Poekie, maar een kleuter die dood gebeten wordt door Poekie is een zeer onwaarschijnlijk scenario.

Ja er is een dubbele moraal tegen honden en katten. Komt omdat honden doorgaans groter zijn. Tegen een chihuahua die rond scharrelt heb ik niks. een tamme cheeta hoort wel aangelijnd.

Sommige katten kunnen inderdaad kippen en konijntjes doden, maar de meerderheid is hier te sullig voor. Een kat die een beveiligde kooi open krijgt is helemaal onwaarschijnlijk. Misschien toch een ander beestje? Ik heb wel eens een steenmarter onder een auto gezien.

"Doet een kat dat bij een dier in andermans tuin dan hoort dat ineens bij het jachtinstinct van de kat en is het ineens iets geheel natuurlijks…snap je wat ik bedoel?"

Dat kan een hondeneigenaar toch ook zeggen? Instinct? dat de andere partij dan toch verbolgen blijft.... dat is denk ik bij katten schade ook zo.

'kat bijt kleuter dood'

ik ken verschillende gezinnen waar de kat weg van (hun eigen en andere) kinderen gehouden moet worden omdat Poekie bij geboorte onbetrouwbaar naar kinderen bleek.

Onbetrouwbare katten zijn er genoeg. Maar berichtjes als 'kat bijt peuter dood' die heb ik nog nooit gezien. De andere versie zie ik wel eens.

Alle dieren kunnen onbetrouwbaar zijn. Neemt niet weg dat er een verschil is tussen kleine en grote dieren.

Ely

Ely

16-08-2012 om 14:20

Mis henk

Er is geen verschil tussen grote en kleine dieren in de zin dat je meer moet oppassen voor grote honden dan voor kleine. Kleinere hondenrassen hebben vaker een vinnig karakter dan grotere en daarbij worden kleine honden vaak niet tot slecht opgevoed. Baasje tilt Pluisje gewoon op als er iets is, helaas.

Enne voor wat betreft het doodbijten van peuters (ik hoor het gelukkig zelden maar misschien lees jij andere bronne); dat is natuurlijk het ergste scenario. Persoonlijk gun ik ook geen enkele peuter een lelijke krabbel van een kattenpoot, ook al wordt het oogje meestal niet geraakt, toch jammer.

Maar wederom: waarom is de schade die een kat toebrengt minder erg door het te vergelijken met een hond? Het staat toch los van elkaar? Een huisdier mag gewoon geen schade aanrichten aan mensen, andere huisdieren (hoe klein ook, zie het verhaal van de vogelliefhebber ) of andermans spullen en ook geen overlast veroorzaken. Als baasje heb je daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen en eventueel maatregelen te treffen om eea te voorkomen.

En dat geldt voor alle huisdieren wat mij betreft.

Enne nog maar weer eens: ik ben dol op honden en katten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Minder erg

Maar wederom: waarom is de schade die een kat toebrengt minder erg door het te vergelijken met een hond? Het staat toch los van elkaar?

Ik zeg niet dat het een minder erg is dan het ander. Ik leg uit waarom er andere regels gelden voor katten dan voor honden. Dat is niet omdat de kattenliefhebbers-lobby dikke vrienden is met de burgemeester, al schijnen een paar verongelijkte zielen dat wel te denken. Dat is omdat honden groter zijn.

"Een huisdier mag gewoon geen schade aanrichten aan mensen, andere huisdieren (hoe klein ook, zie het verhaal van de vogelliefhebber ) of andermans spullen en ook geen overlast veroorzaken. Als baasje heb je daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen en eventueel maatregelen te treffen om eea te voorkomen".

Eens, maar tot op zekere hoogte. Ik geef mijn (hypothetische) kat een kattenbak, en hou hem nachts binnen. Maar ik ga geen buitendier altijd binnen opsluiten. Overlast kan je niet voorkomen. Ik struikel ook over de paardenpoep, of erger me wel eens aan een huilend kind. Geen reden om bosritten helemaal te verbieden, of om kinderen te weren uit de openbare ruimte.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2012 om 15:49

Ely

En dat vraag je aan mij, een van de kippigsten van Ouders Online?) Ik vind hysterisch af en toe een fijn woord. Maar het is een feit dat bij een onderwerp als dit de discussie naarmate hij vordert altijd in opwinding stijgt. Opeens worden er praktisch elke dag huisdieren van buren aan stukken gescheurd, terwijl de praktijk algemeen gezien vast niet zo dramatisch is.
Als ik zie dat een kat een vogel gepakt heeft vind ik dat heel naar, vanuit mijn menselijke beeld van 'gezellig'. Het is niet gezellig dat een kat dat doet, maar wreed uit menselijk oogpunt. Maar het is wel natuurlijk. Daar heeft de moeder van Kersenboom helemaal gelijk in. Dat haar moeder vervolgens haar verantwoordelijkheid niet neemt vind ik dan weer wel raar. Natuurlijk moet ze het vertellen en een andere parkiet aanbieden. En ik vind toch ook dat iemand met een dure vissenhobby zijn verantwoordelijkheid heeft. De vissen moeten afgeschermd worden. Mensen met raskatten maken vaak ook een afgesloten ren. Niet alleen omdat ze weg kunnen lopen, maar ook omdat ze gestolen kunnen worden. Daar gaat je 500 honderd euro... Waarom zou je dat niet kunnen doen voor zulke kostbare vissen?

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2012 om 17:18

Waarom zouden we

Katten en honden vergelijken? Het gaat hier over katten en nou kunnen we er wel een hele dierentuin bijslepen, maar dat leidt alleen maar af.
Eén opmerking richting Henk: de meeste katten zijn er te sullig voor? Echt niet. De meeste katten kunnen príma een ander (kleiner) dier opjagen en verwonden. Eerder in dit draadje poste ik een filmpje over wat poekie allemaal uitvreet 's nachts. Waarom denk je anders dat katten naar buiten willen? Waarom is een kat een 'buitendier' wat naar buiten móet om gelukkig te zijn/worden? Wat dóet hij daar buiten dan allemaal wat hem gelukkig maakt, wat heeft buiten hem te bieden wat binnen niet te halen is? Ik denk dat het voor 80% neerkomt op jachtgedrag en territorium bewaken. En voor de overige 20% op eten schooieren bij de buren.

Tirza

Die vergelijking trek ik niet,

"Katten en honden vergelijken? Het gaat hier over katten en nou kunnen we er wel een hele dierentuin bijslepen, maar dat leidt alleen maar af."

Die vergelijking trek ik niet, die wordt door de anti-katten-lobby getrokken.

Er wordt steeds op een verongelijkte manier gezegd dat Poekie alles mag en Bello niks, en dat dat nergens op slaat. Dat weerleg ik.

Voor zover Poekie meer mag dan Bello, zijn daar goede redenen voor: Bello is meestal groter, en dus tot meer kwaad in staat tot Poekie.

"Eén opmerking richting Henk: de meeste katten zijn er te sullig voor? Echt niet. De meeste katten kunnen príma een ander (kleiner) dier opjagen en verwonden"

Ik bedoelde: Te sullig voor prooien zoals kippen en konijnen.

Dit draadje gaat eigenlijk over honden

... en daarna begon de vergelijking van honden met katten. Waarom voor katten geen belasting betaald hoeft te worden, en waarom katten wel los mogen lopen en honden niet. Dus vandaar de vergelijking honden en katten.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2012 om 18:45

Aha

Dat is waar FayW Maar Henk: het is niet alleen het verschil tussen Poekie en Bello. Het is het verschil tussen Poekie en álle andere dieren in Nederland. Vele malen grotere dieren dan Poekie moeten achter hekken; ooit geprobeerd om bijv. een paard gezellig los door een woonwijk te laten lopen? Maar ook alle kleinere dieren moeten achter hekken; van hamster tot kip, van slang tot cavia. Jij mag als eerzame burger toch echt niet al je dieren gezellig door de woonwijk laten scharrelen, of je nou zelf dat risico wil nemen of niet.

Tirza

Lizelot

Lizelot

16-08-2012 om 19:26

Waarom poekie meer mag dan bello

Allereerst Henk,"Te sullig voor prooien zoals kippen en konijnen."daar cvergis je jezelf in.Kleine kippen ,kleine konijnen worden echt gepakt door katten.Ik heb een keer een kat met een eekhoorn zien slepen,echt niet leuk om te zien.
Er hebben hier al meerdere draadje gelopen over honden en katten.Ik kan me nog een draadje herinneren over een hond die de kat van de buren gepakt had(in eigen tuin)toen was de toon heel anders.Zelfs al is het i nje eigen tuin je schijnt zelfs aansprakelijk te zijn,hond mag niet jagen ,ook niet in eigen tuin.
Waar het omgaat heeft niets met dierenliefde te maken.Het is puur eigenbelang.'We'voelen ons als Poekie een vogeltje,konijnje ,kuikentje pakt niet bedreigt,dus dat mag,dan is het gewoon de natuur,maar als Bello een kat pakt,voelen we ons wel bedreigd.Want Bello kan ons ook pakken,dus Bello mag het niet.Uiteraard ook een hele natuurlijke reaktie.Dat is het punt.Meer niet.

Een groot complot

"Vele malen grotere dieren dan Poekie moeten achter hekken; ooit geprobeerd om bijv. een paard gezellig los door een woonwijk te laten lopen?"

Eigenlijk is het een groot complot natuurlijk, Poekie is een studievrindje van de koningin, en daarom houdt het old boys network haar de hand boven de kop. En mogen compleet onschadelijke en ogevaarlijke dieren zoals een paard of een slang niet vrij loslopen. Schande!

"Maar ook alle kleinere dieren moeten achter hekken; van hamster tot kip, van slang tot cavia."

Omdat die niet het idee hebben dat jij hun baasje bent, en er gewoon voorgoed vandoor gaan. En ook voor roofdieren. Of kunnen al deze beestjes wel vrij loslopen als alle katten achter slot en grendel gaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2012 om 00:29

Paard

"Vele malen grotere dieren dan Poekie moeten achter hekken; ooit geprobeerd om bijv. een paard gezellig los door een woonwijk te laten lopen?"
Of de parkeerplaats van Tirza. Ik zie nu allemaal loerende paarden die onder auto's of over de motorkap liggen.
Ik vind het formaat van een paard overigens dusdanig imposant dat ik daar niet graag een exemplaar van voor mijn hekje zou aantreffen. Een paard hoeft zijn achterpoothoef maar in mijn been te planten en dan kan ik naar de eerste hulp, dat is toch iets anders dan een kat en daarmee een wonderlijke vergelijking.

Lizelot

Lizelot

17-08-2012 om 08:12

Paard

Een paard kan dan wel groot zijn,maar blijft wel een prooidier,dus een vluchtdier.Een paard zal dus nooit zomaar aanvallen,maar willen vluchten.Een paard wat naar mensen slaat,voelt zich erg bedreigd.Of is het vertrouwen in de mens helemaal kwijt.
Als ik in het bos ben met mijn paard kom ik trouwens liever een loslopende grote hond tegen dan een kleintje.Maar dat alles heeft weer alles met de mentaliteit van de eigenaars te maken.

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2012 om 09:26

Lizelot

Henk zegt niet dat katten geen kippen etc vangen, maar dat de meeste er te sullig voor zijn. Van mijn vier katten is er een toe in staat, de rest vindt het de moeite niet eens om voor op te staan.
Verder: een volwassen kat die je bijvoorbeeld opvangt,is gewend buiten te komen en dat is dus een probleem,als je die voortaan binnenhoudt, raakt zo'n dier zeer gefrustfreerd, breekt de tent af. Hoe zou jij het vinden als ik je zou vertellen: je mag nooit meer naar buiten toe? Kijk,een kat leren binnen te blijven van jongsafaan is meestal geen probleem natuurlijk. Verder zijn er kattenliefhebbers die hun kat zeker in de tuin willen houden, maar katten zijn ware houdini's, de mijne ontflippen ook weleens.

Paard

Nou wil het toeval dat hier geregeld paarden door de straat banjeren, met een ruiter/amazone op hun rug die van de manege de kortste weg naar "buiten" nemen. En de drollenoverlast daarvan is inderdaad groter dan van de buurkatten, zéker nu we geen zandbak meer hebben.

Lizelot

Lizelot

17-08-2012 om 11:47

Fiorucci

Dat weet ik heel goed.Mijn eertse kat haalde ik bij een boerderij.Ik wilde hem binnehouden,kat brak heel de tent af,kreeg exceem en ik moest he mbuiten laten op advis van de dierenarts.Nachten heb ik niet kunnen slapen.Ik kreeg snel klachten van buren,kat daagde de hond van de buren uit en zat achter de duiven van een paar huizen verder.Kat is uiteindelijk gestrorven aan een loodvergiftiging(kogeltje).Later woonde we buiten en daar had iedereen een buitenkat,pure noodzaak als je een muizen in je schuur wilde.De kat is bij het huis gebleven toen we dat verkochte.Ik wil i neen woonwijk geen buitenkat meer.Daar word ik niet blij van en de buren ook niet.We hebben nu een binnenkat.Misschien geluk,ik weet het niet,maar de kat was al een jaar oud en nog nooit buiten geweest(komt uit een assiel)Ik heb daar bewust naar gevraagd.
Ik vind het zielig voor elk dier dat gepakt wordt door een kat,een kat speelt zijn prooi dood,dat duurt lang en is geen fijn eind of dit nu een muis is,een konijn,een rat of een kip,ik maak geen verschil.Ik ga er echter geen probleem van maken,want het is het instinct van een kat,muizen en ratten moet zelfs,anders heb je zo een plaag en een kat kun je het verschil tussen een muis en een konijntje niet leren.Het gaat mij echter om de mentaliteit van mensen.We wonen nu in de bebouede kom,de buren hebben 4 katten,die dus in onze tuin verblijven en ook in onze dierenwei.Ik laat ze,jaag ze niet weg,gooi niet met water.Als we jonge konijntjes hebben ,zijn we een middag kwijt aan konijntjes vangen en dan gaan ze in de schuur in en hokje klaar.Maar enkel de lakse reaktie van de buurvrouw,"ooooh wat doe je nu.mag toch niet" .of ze het tegen een ondeugende kleuter heeft,vind ik niet prettig,Niet eens een sorry of wat vervelend.Nee ,want het is natuurlijk de natuur.Dan ben ik toch wel heel nieuwsgierig hoe zij zou reageren als onze hond haar kat zou pakken in onze tuin.En als je in een woonwijk woont,waarom dan 4 katten?????Is 1 dan niet genoeg?Kijk een beetje waar je woont en wat kan.Onze tuin is bv groot genoeg om net een paard in te houden.Ik ken mensen in ons dorp die nog net iets minder grond hebben en daar een paard laten lopen.Doe ik ook niet,ik vind dat je dat niet kunt maken naar de buren toe.Een mesthoop,een stoffige rijbak.Dat hoort niet in een bebouwde kom.Zo ook met katten.En als dan je kat een keer een konijntje van je buurkind pakt,los het dan op.Vind het niet normaal,een konijn kan voor een kind net zoveel betekenen als een kat voor een ander.Het verdriet is niet minder omdat het maar een konijn is.
Ik heb nu meer last van katten ,nu ik in de bebouwde kom woon dan toen ik buiten de bebouwde kom woonde waar een kat noodzakelijk is.Hetzelfde denk ik trouwens ook over honden.Als je heel de dag werkt,in een woonwijk woont met kleine achtertuin,neem dan niet 3 grote honden die heel de dag staan te blaffen.

Lizelot

Lizelot

17-08-2012 om 11:54

Genista

Das inderdaad ook smerig.Wij moeten over een fietspad als we naar buiten willen met ons paard.Niet fijn om daar te fietsen.Het ligt vol paardenpoep en als je er door rijdt krijg je een zwerm blauwe vliegen om je heen.Smerig.Helaas is dat iets waar ik me ook schuldig aan maak.Ik probeer wel mijn paard nog snel in de berm te krijgen ,dat het niet op het fietspad ligt,maar de vliegenzwerm blijft.Zelfs ik vind het al vies, ik kan me dus goed voorstellen dat het voor niet paardenliefhebbers nog vele malen erger is.
Ben je al eenns naar de manege geweest om te klagen?Wij moeten om de zoveel tijd het fietspad schoonmaken.Kruiwagen mee en even alles weer weg.

Lizelot

Zo erg is het ook niet, dat ik naar een manege moet om te klagen. Ze komen ook niet elke dag langs en er wordt ook wel opgeruimd. Maar de drollen zijn wel groot.

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2012 om 12:55

Lizelot

Niet elke kat speelt een prooi dood,dat klopt echt niet. Mijn siamees eet graag muizen op, en bijt zo'n muis direct dood. Als er met een dier gespeeld wordt, vindt je sporen door het hele huis,en onderdelen.

Lizelot

Lizelot

17-08-2012 om 13:23

Fiorucci

Onze kat deed het vroeger wel,erg lang met zijn prooi spelen.Ik zie nu de katten bezig bij ons op stal,echt niet leuk om te zien.Duurt erg lang voor muis eindelijk dood is.Katten worden door de staleigenaar niet gevoerd,maar wel door klanten,dus ze hebben waarschijnlijk niet echt honger,dat ze de muizen niet meteen doodmaken en opeten,ze laten de muizen ook liggen.Ons konijnje is ook door onze tuin gesleept,door de tuin van van de buren en toen nog een stuk straat over.Werd ook niet gedood.(gelukkig)

Het ging toch over honden?

Dat was de startvraag.

Nu wordt er al een hele tijd betoogd over hoeveel erger katten zijn dan honden. Ah nou ja, het zal het weer zijn, een honden/kattendraad. Vroeger ging zo'n komkommerdraad over al dan niet buitenshuis werken of tbmmen, thuis of ziekenhuis voor de bevalling, homeopathie of nie.

Leven en laten leven, en proberen de ander geen overlast te bezorgen. Oh ja, en dieren niet als mensen behandelen. Dieren zijn dieren.

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2012 om 09:18

Lizelot

Mja, mijn kater krijgt eten zat, maar heeft de voorkeur voor the real thing..vandaar waarschijnlijk..)

Lizelot

Lizelot

19-08-2012 om 09:10

Fiorucci

En hij heeft gelijk!!!!

Fiorucci

Fiorucci

19-08-2012 om 11:26

Lizelot

Absoluut. Al vrat ie ook een keer de hamster op die op de zolderkamer van zoon stond....eigen schuld, de deur zat niet goed dicht.

Ely

Ely

19-08-2012 om 21:16

Stomme hamster

Had hij maar de deur achter zich dicht moeten doen, tssss die hamsters kunnen zulke sukkels zijn

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2012 om 08:54

Ely

Aaaah...krijgt de hamster de schuld!! ZIJN deurtje was goed dicht hoor! Maarja, onze kater smeet gewoon de kooi op de grond....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.