Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nieuwe auto of niet?

Hoi
mijn huidige auto is 11 jaar oud en heeft zo'n 115.000 kilometers op de teller. Hij heeft geen airco en dit mis ik elk seizoen opnieuw heel erg.
Nu kocht een vriendin van mij deze week een nieuwe auto en toen begon het bij mij ook te kriebelen. Ik dacht 'waarom wacht ik nog'?
Dus ik ging naar de garage voor een offerte van een auto die ik leuk vind, heb ook een testrit gehad. Ik ben heel enthousiast, heb er zelfs nog 400 euro afgekregen.
Maar voor mij is advies van vriendinnen altijd superbelangrijk. 2 vriendinnen vinden dat ik meerdere wagens moet testen en eigenlijk ook dat ik beter een tweedehands wagen zou kopen. Dat was oorspronkelijk de bedoeling, maar de tweedehands wagens die ik online vind, hebben allemaal minstens al 20.000 of meer kilometers en zijn bovendien al 3 jaar oud. Maar het belangrijkste: tweedehands zijn ze vaak nog duurder dan de prijs van een nieuwe waar ik nu een offerte voor heb. Ik wil eigenlijk ook graag het gevoel hebben van iets nieuws te hebben en bij aankoop van een nieuwe wagen heb ik ook nog eens 2 jaar garantie.
Maar het feit dat mijn vriendinnen blijven hangen in het feit dat ik beter tweedehands ga, maakt dat ik nu niet kan beslissen.

Ik weet echt niet meer wat ik nu best doe.

Groetjes


Nog een proefrit maken kan nooit kwaad om te vergelijken maar als je je keuze al gemaakt hebt voor dit keer een nieuwe, dan is dat toch prima, ongeacht wat je vriendinnen ervan vinden.

Als jij je zinnen hebt gezet op die nieuwe auto en je kunt hem betalen: lekker doen! Wat je vriendinnen zeggen zou niet moeten uitmaken.

Rijdt hij fijn, ben je tevreden met de prijs, is hij kwalitatief goed? Doen. Je vriendinnen maken hun keuzes, jij mag de jouwe maken. Vertel ze vriendelijk dat je goed over je keuze hebt nagedacht en dat je geen behoefte hebt aan advies. 

maar de tweedehands wagens die ik online vind, hebben allemaal minstens al 20.000 of meer kilometers en zijn bovendien al 3 jaar oud. Maar het belangrijkste: tweedehands zijn ze vaak nog duurder dan de prijs van een nieuwe waar ik nu een offerte voor heb. Ik wil eigenlijk ook graag het gevoel hebben van iets nieuws te hebben en bij aankoop van een nieuwe wagen heb ik ook nog eens 2 jaar garantie.

20.000 op de teller is voor auto's tegenwoordig zo goed als niets, zeker niet als ze al 3 jaar oud zijn. Als ze 2ehands duurder zijn - dat is een goed punt. Het zou me wel verbazen bij een 3 jaar oude auto, maar wie weet. Bij aankoop van een nieuwe wagen 2 jaar garantie - dat vind ik niet veel. Bij de auto's die ik 2e hands kocht (met 60.000 of meer op de teller) had ik vaak ook al 1 jaar garantie.

Eigenlijk heb ik het gevoel dat je nog niet echt een ruim onderzoek gedaan hebt naar mogelijkheden en kosten. Als je niet met spoed iets anders nodig hebt, zou ik verder zoeken. Aan de andere kant, als jij het je kunt veroorloven om dat bedrag neer te leggen en je voelt je daar happy bij - doen! 

Kortom: ik weet het ook niet

Ik zou minimaal met nog twee auto's gaan proefrijden. En vraag daar ook na wat de inruilwaarde is van je oude auto en hoe het totale financiele plaatje eruit zal zien. Heb je online de waarde van je oude auto nagekeken?
400 euro korting klinkt mij wat krap in de oren. 
Als je drie aanbiedingen hebt, kun je vergelijken. En daarna zeker nog een keer proefrijden en onderhandelen bij de garage die het wordt, maar niet laten merken dat je al gekozen hebt. 

Als jij een nieuwe wilt en je kunt het betalen, dan zou ik de opmerkingen over een tweedehands auto negeren.

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. 400 euro is niet heel strak onderhandeld (ruil je niet nog een auto in? Dan moet er echt meer vanaf kunnen. Je kunt ook hier en daar informeren wat de inruilwaarde van je oude auto is). Wat vergelijkend warenonderzoek doen is nooit verkeerd.

En verder: als je graag een nieuwe auto wil en die kan betalen, waarom niet. Mijn argument om een tweedehands te nemen is dat die goedkoper is, maar als dat ook al niet het geval is, dan zie ik niet in waarom je geen nieuwe zou nemen. Misschien dat ik uit duurzaam oogpunt niet gauw een nieuwe zou kopen, maar dat is mijn eigen overweging.

Het is echt persoonlijk. Ik heb al meer dan 15 jaar geen nieuwe auto gekocht. Mijn stelling is dat je nieuwe auto al veel waarde verliest op het moment dat je de garage verlaat. 20000 km op de teller is niet veel. 3 jaar oud is jong voor een auto. Zou je niet wat langer rond willen kijken? Onze laatste auto is een tweede hands met 35000 op de teller, 3 jaar oud (voormalige leasebak), als nieuw. Wel met een veel aantrekkelijke prijskaartje.
Succes met zoeken
Sini

2 jaar garantie is niet heel veel natuurlijk. Dat krijg je ook op een wasmachine van 500 euro.
Een auto moet langer mee kunnen gaan en 400 euro korting is ook al helemaal niks, de verkoper heeft op die manier zijn bonus van dit jaar al weer binnen.

Ik zou zeker verder kijken en nog wat proefritten doen  en offertes vragen.
Nieuwe auto's hebben ook best een lange levertijd momenteel, een half jaar is niet ongebruikelijk. 

Nieuw is best fijn maar niet zaligmakend. Zelf ben ik al een aantal jaar heel tevreden met een occasion private lease. Dat is dan weer een luxe die ik mijzelf gun. En om al die occasions te krijgen zullen er ook mensen een nieuwe auto moeten kopen.

Is er niet iemand met een beetje kijk op het aanschaffen van autos die je kan helpen? Heb je het geld ervoor?

Heb je nagedacht over merk, duurzaamheid of verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van onderdelen die misschien ooit vervangen moeten worden? 
Sommige merken zijn 'onverwoestbaar', andere 'sportief' of 'elegant': wat heeft jouw voorkeur?
Sommige merken gaan zo lang mee dat je net zo goed 2e hands uit 2015 ofzo kunt kopen. 
Een vriendin van mij heeft zonder al teveel na te denken een erg mooie nieuwe auto gekocht, maar er zitten teveel toeters en bellen aan die ze nooit gebruikt. Bovendien is het een ontzettend gedoe met pasjes en laadpalen waar ze echt van tevoren even bij stil had moeten staan. 
400 Euro eraf is niet veel. Twee jaar garantie belooft niet veel goeds. Ik zou zeker verder kijken, ook als je perse een nieuwe wil.

Meeste automerken bieden 2 jr algemene garantie op een nieuwe auto, maar meer jaar garantie op specifieke zaken.
https://www.vaartland.nl/blog/auto-advies/auto-kopen/de-garantie-per-automerk

Bij aanschaf auto lees ik vaak de artikelen van onderzoeksbureaus zoals anwb of Consumentenbond. Zo hoeven Japanse auto’s minder vaak met technische problemen naar de garage dan bv een Franse. Maar hoe meer plastic hoe meer gerammel en hoe korter de levensduur. Zelf rij ik in een auto van 20 jr, en ik hou deze nog even aan vanwege ijzersterke motor.
Maar met de veranderingen qua milieumaatregelingen in 2030, zou ik eerder kiezen voor een occasion vanwege lagere aanschafprijs. Belangrijkste is dat TO een auto treft met airco. Een sensor voor inparkeren is even wennen maar ook erg prettig.

Sinilind schreef op 25-01-2023 om 19:23:

Het is echt persoonlijk. Ik heb al meer dan 15 jaar geen nieuwe auto gekocht. Mijn stelling is dat je nieuwe auto al veel waarde verliest op het moment dat je de garage verlaat. 20000 km op de teller is niet veel. 3 jaar oud is jong voor een auto. Zou je niet wat langer rond willen kijken? Onze laatste auto is een tweede hands met 35000 op de teller, 3 jaar oud (voormalige leasebak), als nieuw. Wel met een veel aantrekkelijke prijskaartje.
Succes met zoeken
Sini

Dit is niet helemaal meer accuraat. Dat heeft te maken met de leveringsproblemen van bepaalde auto's. Maar ook bijvoorbeeld met bijtellingregels. Dat zorgt ervoor dat er situaties voordoen waar een 2e hands auto met niet al teveel kilometers op de teller, duurder is dan een nieuwe bestellen. 

Elpisto schreef op 26-01-2023 om 08:41:

[..]

Dit is niet helemaal meer accuraat. Dat heeft te maken met de leveringsproblemen van bepaalde auto's. Maar ook bijvoorbeeld met bijtellingregels. Dat zorgt ervoor dat er situaties voordoen waar een 2e hands auto met niet al teveel kilometers op de teller, duurder is dan een nieuwe bestellen.

Bijtellingsregels is alleen van toepassing bij zakelijke auto's.

Leene

Leene

26-01-2023 om 09:44

Volgens mij kun je beter op een auto site of forum deze vraag stellen.

Ik vind 20.000 km echt weinig. Bovendien rijd jij ook niet heel veel als je auto nu nog maar 115.000 km op de teller hebt staan( na 11 jaar) 
Dus heb je dan een nieuwe auto nodig?? En een tweede hands duurder dan een nieuwe? Maar waar vergelijk je dan mee. Een nieuwe volkswagen up is goedkoper dan een tweede hands Volvo V90 ja.dat is geen vergelijking natuurlijk. Ik kan mij niet voorstellen dat hetzelfde merk auto tweedehands duurder is. Het is juist bekend dat als je een nieuwe auto hebt deze gelijk al een stuk minder waard is zodra je de garage uitrijdt.
Ik heb verder ook weinig verstand van auto's... als je hier komt om technisch advies zit je fout. 
Als het probleem is dat je niet durft te kiezen dan moet je daar wat aan doen. Als jij het geld hebt en je wilt dit graag ga je gang zou ik zeggen.

Ik kan mij niet voorstellen dat hetzelfde merk auto tweedehands duurder is.

Incidenteel komt dat wel voor. Bv. toen de Toyota Prius ongeveer een half jaar bestond. Als je toen je eigen Prius doorverkocht, kreeg je er meer voor dan de nieuwprijs, omdat de levertijd 6 of 9 maanden was. Mensen hadden er dus gewoon veel geld voor over om gelijk te kunnen rijden i.p.v. die levertijd af te wachten. Maar ik kan me dat van auto's van meer dan 1 of 2 jaar oud niet goed voorstellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.