Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

krin

krin

18-10-2011 om 21:46

Occupy


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

21-10-2011 om 11:54

Ja, vic

Doe er wat aan!

Vic

Vic

21-10-2011 om 12:32

Krin

Ik kan er weinig tegenin brengen helaas. Ik houd ook niet van uitvreters. Enige verschil is dat ik liberaal (noem het rechts) stem, maar daar wil ik niet over discussiëren.

Belle Époque

Belle Époque

21-10-2011 om 13:58

Izar

Oh, die tweet heb ik gemist, helaas. Ik zal er eens naar zoeken, want rascisme is niet bepaald mijn ding!

En nee, ik kan niks oplossen, maar wel proberen mensen wakker te schudden. Juist ook om het naar elkaar wijzen te voorkomen. Ja, er zijn enorme graaiers, maar in bepaalde gevallen láten we ons ook leeggraaien. Of denken we dat we alles goed voor elkaar hebben (steeds meer mensen ontdekken tot hun schrik dat dat niet zo is).

Misschien is deze crisis wel goed voor een groeier soort van saamhorigheid en kan Occupy het kantelpunt zijn. Niet meer elkaar de schuld geven. De armen die naar de rijken wijzen, de rijken die de armen beschuldigen van luie uitzuigerij, de westerlingen die de moslim de schuld geven, de ongelooflijke, gecompliceerde tweedeling in de wereld. Consuminderen en tevreden zijn met wat je hebt speelt daar ook een heel belangrijke rol in.

Ik ben niet iemand die meteen koppen wil laten rollen, ik ben meer van de "bewustzijnsverandering". En niet sinds de crisis, maar al heel lang, zeker al een jaar of 15, toen ik me bepaalde dingen steeds meer af begon te vragen.

Vic

Vic

21-10-2011 om 14:18

Tja

Volgens mij weet het gros van die linkse betogers niet eens waarom ze daar staan. Ja, iets met slechte rijken of rijke slechteriken, zeg maar van die onfatsoenlijke mensen die niet zo sociaal zijn als die demonstranten zelf. Terwijl het gros van dat langharig links tuig helemaal geen baan heeft, maar vooral veel te lang op kosten van de samenleving een studie volgt die opleidt tot de bedelstaf zodat ze levenslang klant van Toeslagen blijven. En dan wel een I pad tssssss

Jemig vic

Ik hoop dat ik je bericht moet lezen als je Ivo Niehe-posting van laatst.

Chris

Belle Époque

Belle Époque

21-10-2011 om 14:49

Vic

Ik heb je altijd serieus genomen en ik vond dat je meestal zinnig schreef, al ben ik het niet altijd met je eens, maar met deze rechtstreeks uit de jaren zestig stammende onzin-opmerking laat je jezelf verschrikkelijk kennen. Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp en dat ik iets mis, maar als je werkelijk bedoelt wat ik denk dat jij schrijft, dan ben je in één klap enorm in mijn achting gedaald.

Ik hoop echt dat ik het fout heb en zal mijn excuses aanbieden als dat echt zo is.

Vic

Vic

21-10-2011 om 15:12

Guttegut

Jongens, dit is toch een discússieforum

Vic

Vic

21-10-2011 om 15:13

Het moest van Krin.

Pluk53

Pluk53

21-10-2011 om 15:19

Vic, liberaal

je had al aangegeven dat je liberaal stemt. Maar volgens mij houdt dat in "respect voor het individue" en zeker niet ballerig generaliseren. Individuele verantwoordelijkheid is niet gelijk aan "elk individue moet er naar streven om te pakken wat hij te pakken kan krijgen (en laat de andere "individuen" het maar zelf uitzoeken).

krin

krin

21-10-2011 om 16:04

Welja

Geef mij de schuld maar. Maar bedankt voor je bijdrage, Vic ) Ik vond hem leuk.
Wat ik me gisteren realiseerde, was dat in het Occupy-plaatje past dat je zaken klein regelt, dat de menselijke maat maatgevend is, tegenover de molochen van het grootkapitaal waarvoor mensen nummers zijn (ja, ik ken het linkse jargon net zo goed als Vic het rechtse).
Dus wat krijg je: kleine onderlinge verzekeringen voor ZZP'ers. Pleidooien voor het regelloos wederzijds opvangen van kinderen. Initiatieven om de medemens van vrijwillige zorg te voorzien. Buurtverenigingen die zelf goede speelplaatsen regelen en onderhouden. Zonder bedrijfsleven, zonder overheid. Eigen broek ophouden, zelf verantwoordelijkheid nemen, zelf in actie komen.
Goh, wie riep ook alweer dat we dat moesten doen? Die rechts brallende ballen, toch?
Kijk, heb ik zomaar een reden verzonden waarom Vic ook thuishoort in de Occupy-hoek. ))

Belle Époque

Belle Époque

21-10-2011 om 17:15

Vic!

Maf mens

En belofte maakt schuld: mijn excuses dat ik aan je twijfelde!

Jolanda123

Jolanda123

21-10-2011 om 17:22

Laat jezelf horen met je loon.

Een van de manieren om o.a. een boodschap af te geven naar de banken, is om te stemmen met de voeten.
Doet je bank iets waar jij het niet mee eens bent? Open een andere bankrekening, en laat daar je salaris op binnen komen. Daarna hevel je datgene wat je nodig bent voor je vaste lasten over naar je oude bank...
Yep, even lastig voor je werkgever, maar je geeft wel een signaal af.

En idd, als één iemand dat doet, dan wordt de bank daar niet warm of koud van. Maar als VEEL mensen voor een periode van 2 of 3 maanden dat doen, dan gaat een bank dat echt wel merken. Al was het maar al het geld wat NIET binnenkomt aan salarissen.

En nee, ik propageer hier geen bank-run, met als doel de bank failliet te laten gaan. Het is alleen wel een manier om de aandacht te trekken van de bank.

Ely

Ely

22-10-2011 om 09:29

En toch vind ik het zonde

Dat er op dit forum weinig ruimte is voor rechtse meningen. Ik heb geen diepgaande analyse gedaan maar soms lijkt het wel 1 van de weinige denkbeelden waar intolerant op gereageerd wordt.
Is dat een soort omgeschreven afspraak: we discussiëren hier vrijelijk en open, mits binnen het linksdenkend kader?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jolanda123

Jolanda123

22-10-2011 om 10:46

Ely, voorbeeld graag

Zou jij dan eens een voorbeeld kunnen geven van een rechtse mening over het occupy gebeuren?

tonny

tonny

22-10-2011 om 12:05

Hee, vic

'Terwijl het gros van dat langharig links tuig helemaal geen baan heeft, maar vooral veel te lang op kosten van de samenleving een studie volgt die opleidt tot de bedelstaf zodat ze levenslang klant van Toeslagen blijven.'

Ik heb zo het gevoel dat je geen idee hebt van de studiebeurs etcetera van tegenwoordig

tonny

tonny

22-10-2011 om 12:07

Tevredenheid

'Consuminderen en tevreden zijn met wat je hebt speelt daar ook een heel belangrijke rol in.'

Maar ja, dat mag niet he. De economie moet groeien. Geld moet rollen.

Ben het trouwens enorm met je eens; als we dat met elkaar echt in praktijk zouden brengen is de narigheid wel weer te bedwingen. Maar het gaat even duren vrees ik, die bewustzijnsverandering. Terug naar jaar x vinden de meeste mensen een naar gevoel.

Maylise

Maylise

22-10-2011 om 12:49

Vic

Zo brengt het inderdaad wat meer pit in de discussie
Hoewel linkse mensen onderling ook heel pittig kunnen discussiëren zoals ieder die wel eens een vergadering van een communistische partij heeft meegemaakt zal kunnen beamen

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2011 om 15:01

Tonny

OHja, dat geld dat moet rollen, dat beweerde zelfs de baas van mijn man, in een discussie over de recessie. "Het is belangrijk dat juist jullie als consument geld blijven uitgeven, dat is goed voor de econonomie!" Reactie van mijn man: "Welk geld,als alles opgaat aan vaste lasten en brood op de plank?"

tonny

tonny

22-10-2011 om 18:17

444 miljard

dat zou Griekenland tekort komen in de huidige situatie. Da's toch een bedrag waar geen weldenkend mens zich een voorstelling van kan maken!

Leuk idee, de Occupy beweging, maar hoe het nu allemaal wel moet?? Concreet voorstelbare ideeën lijken me heel gewenst.

Iris

Iris

22-10-2011 om 20:03

Het doel is...

Het doel van de occupy beweging is min of meer al bereikt en dat is dat er ook hier over gediscussieerd wordt. Alleen dat is het zeker al waard! Ik vind het een prima actie en misschien ga ik vannacht ook er wel bij staan met mijn tentje!

Ely

Ely

22-10-2011 om 20:09

Hmmm (lang)

Net op het RTL nieuws; 'als het aan de Occupy beweging ligt blijven ze tot aan de kerst demonstreren'
Zegt mijn man: 'welja, toch niks anders te doen'

is dat een 'rechtse' reactie?

Voor zover ik weet is het economisch systeem -waar we allemaal deel van uit maken- afhankelijk van groei. Als de economie niet groeit stort het systeem in elkaar. Ik ben geen econoom maar heb mij laten vertellen dat wat er nu in de wereld gebeurd in geen bestaan economisch model past en dat dat deel van de uitdaging vormt.
Het bijzondere van economie heb ik altijd gevonden dat het iets is dat we met zijn allen hebben gecreëerd en toen zijn gaan vatten in modellen. Maar dat de economie moet groeien, en dat zelfs de groei moet groeien is in ons aller belang, werkgelegenheid, draagkracht, alles is daarvan afhankelijk. Dat komt de graaiers (waar ik ook van walg) goed uit maar ze zijn veelal ook poppetjes in een systeem. Alleen zij hebben ruchtsichlose het systeem zo ingezet dat zij er beter van worden dan veel anderen en (indirect) ten koste van anderen.
Zoals Izar ook zei: ik heb gewoon moeite met de 'tegenbeweging' want waar ben je dan voor? Wat moet er dan nu gebeuren -concreet- om het hier beter te regelen? Ik vind het zo makkelijk om te zeggen dat de graaiers moeten stoppen met graaien en de banken ook, maar wat dan? Het is toch veel complexer dan dat? Het is toch ook de menselijke aard om het goed te willen regelen voor zijn nageslacht? We hebben allemaal luxe goederen, we hadden dat geld ook kunnen gebruiken voor hongerig africa of een ander goed doel? En toch hebben we een computer, een Wii, fijne boeken, spelletjes, we hebben allemaal wel iets wat we eigenlijk niet nodig hebben als basis behoefte ipv dat we het geld hebben gebruikt voor iets 'goeds'. En ik geloof wat de baas van de man in 1 vd postings zei: het beste voor de economie is als we als consument blijven besteden, consumentenvertrouwen is een belangrijke bouwsteen voor dat idiote luchtkastelen systeem wat onze economie nou eenmaal is.

Dus: ik hoop dat dit echt het begin is van een nieuw systeem. Maar ik vind dat we realistisch moeten zijn, en concreet. En 'tegen' zijn en 'woest' geeft mij vooral het beeld van op de grond liggen, met je voeten schoppen en je vuisten slaan.... Maar wie weet helpt het, het zal niet de eerste keer zijn tenslotte )

Ik weet alleen niet of dit nou rechts is?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jolanda123

Jolanda123

22-10-2011 om 20:38

De rekenkamer--> wat kost oma

Gisteren toevallig de rekenkamer gezien, op ned3 als ik me niet vergis.
Daar werd bekeken wat oma kostte per dag in een bejaardenhuis. Lang verhaal kort: oma kostte €151 per dag, en voor dat geld kwam ze niet buiten. Daar was geen tijd voor.
Als oma besluit om een wereldcruise te nemen op een speciaal schip voor ouderen en hulpbehoevenden, dan kost dat €100 euro per dag.... Waarvoor ze betere zorg heeft, smakelijk eten op een tijdstip dat oma dat uitkomt, ze ziet iets van de wereld, en kan hele dagen in de buitenlucht zijn, want er zijn mensen genoeg om haar daar naar toe te brengen.

En kijk... Dan gaat er ergens toch iets mis. Hoe kan het dat een rederij met die bedragen winst maakt en de ouderen "gelukkig" maakt, en dat de verzorghuizen in Nederland nog niet de helft van het "geluk" kunnen bieden, voor meer geld?

Ik kan maar tot één conclusie komen. Ergens in het hele systeem van zorg in Nederland zitten "mee-eters" verstopt.

Als we die nou eens konden vinden, dan zou dat volgens mij al een slok op een borrel schelen.

Zo zijn er natuurlijk veel meer "mee-eters" te vinden in de maatschappij. Mensen die ergens op een kantoor zitten, die "iets" regelen, die ijverig "mee-eten", maar waarvan de toegevoegde waarde voor de consument aan het eind minimaal is.

Jolanda123

Jolanda123

22-10-2011 om 20:52

Vraag naar kredieten--> izar

De vraag naar kredieten, en dan even voor alle duidelijkheid consumenten kredieten, is een behoefte die door de banken zelf is gecreëerd.

Zo hebben mijn schoonouders in het begin van de 70-tiger jaren een doorlopend krediet afgesloten, want dat was makkelijk volgens de bank, en mijn schoonvader verdiende genoeg, en dat zou ook zo blijven. Het kostte ook niet zo veel, en met opgroeiende kinderen was het altijd makkelijk om iets "geld" achter de hand te hebben.

Eind van lied: Dat doodlopende krediet is in midden tot eind jaren negentig pas stopgezet, mede door bemiddeling van het maatschappelijk werk. (schoonmoeder chronisch ziek, schoonvader kapot gewerkt en in de wao op dat moment). De maatschappelijk werker die e.e.a geregeld heeft, had toen berekend dat mijn schoonouders aan rente bijna 4x dat doorlopende krediet betaald hadden....

De behoefte om te kunnen lenen is een behoefte die gecreëerd is door de banken, om de doodsimpele reden om er beter van te worden.

En ja, tuurlijk kunnen we nu de discussie aangaan dat het niet slim is om te lenen, en dat je moet sparen etc, etc, etc, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om behoeftes die gecreëerd worden, en die met hele "redelijke" argumenten verkocht worden.

En de banken zijn makkelijk geweest, de banken zijn heeeeeeel gemakkelijk geweest. En daarvoor hoef je nog niet eens 35 jaar de geschiedenis in.

Toen mijn oudste zoon 18 werd, vlak daarvoor kreeg hij een brief van de rabo bank. Dat zijn rekening omgezet moest worden naar een studentenrekening, want ja, hij werd tenslotte 18, en ging studeren.

Op dat moment kreeg hij automatisch de gelegenheid om 1000 euro in de min te staan. Het kind had nog niet eens zijn eerste studiefinanciering gehad! Nu was hij zo slim om daar nee op te zeggen, maar dat kostte wel een extra handeling, en een uitleg van 10 minuten waarom hij die mogelijkheid niet wilde...

Ik bedoel maar, hoezo normaal dat je leent en kunt lenen.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-10-2011 om 00:12

Interessante link hoogleraar van nyenrode

http://pauldeblot.nl/2011/10/01/bezuiniging-een-bron-van-paniek/

Jolanda 123, meeëters in de zorg

Van de week ontving ik een brief van het CAK waarin staat dat mijn zoon can 8 recht geeft op een algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten omdat hij zorg vergoed heeft gekregen vanuit de basisverzekering van de zorgverzekeraar.

Mijn wenkbrauwen schoten omhoog, want ik was mij niet bewust van het feit dat mijn zoon chronisch ziek danwel gehandicapt is. Maar wat blijkt: hij heeft op school een tijdje Ceasartherapie voor zijn motorische ontwikkeling gekregen. Hier in Rotterdam loopt een project waarbij ze kleuters motorisch screenen en als er ook maar iets niet helemaal op niveau is krijgen die kinderen op school Ceasartherapie. Om latere problemen te voorkomen. Klinkt prima, maar mijns inziens lag de lat voor selectie nogal laag. Net als het niveau van de therapie. Omdat ik het nut en de noodzaak ervan niet inzag heb ik moeten praten als brugman om hem van die therapie af te krijgen. Voor de therapeute was dit natuurlijk gefundeness fressen.

Maargoed, aan dit hele project hebben wij geen cent kosten gehad en geen minuut tijd aan hoeven te besteden. Desondanks willen ze 306 euro aan ons overmaken. Ik belde het CAK hoe ik er voor kon zorgen dat ik dat geld niet kreeg. De medewerker aan de lijn wist dat niet, want dat had nog nooit iemand gevraagd. Klaarblijkelijk neemt iedereen dat geld dus lekker aan. Een tegemoetkoming voor zorg die vanuit je basisverzekering vergoed is? Gekker moet het toch niet worden. En een kind gehandicapt noemen dat wat moeite heeft met het vangen van een bal maar verder probleemloos functioneert?

Ik zie de krantenkoppen al voor me als deze onzinnige vergoeding afgeschaft wordt: chronisch zieken en gehandicapten gedupeerd door afschaffing tegemoetkoming. 'T is een schande!

En dit bedoel ik ook met iedereen is graaier: de therapeute die kinderen onnodig therapiën biedt en ouders die een tegemoetkoming aannemen terwijl ze geen kosten hebben gehad. Misschien klinkt graaien dan wat ongezellig, dus laat ik het opportunistisch noemen.

skik

Nog meer meeëters

Mantelzorgervergoeding. En dan bedoel ik niet de aardige buurvrouw die echt iedere dag gratis en voor niets voor haar buurman klaarstaat en de 250 euro bonus krijgt.
Nee, de bejaarde die door betaalde zorg wordt verzorgd en geen idee heeft aan wie hij de 250 euro moet schenken. Maar ja, je mag het uitdelen, dus is er altijd wel iemand te vinden die die 250 euro mag ontvangen.
Nog mooier, de beste man krijgt bijna 400 euro omdat hij chronisch ziek is terwijl hij met alleen aow alles vergoed krijgt uit de basisverzekering, zorgtoeslag ontvangt èn nog eens 250 euro mag uitdelen.

Wat kost oma, jolanda

De rederij behoudt zijn winst omdat de zorg aan boord geleverd wordt door vrijwilligers? Mensen uit de zorg ( gediplomeerd) gaan onbetaald mee op zo`n reisje.
In de verzorgingstehuizen werkt verplegend personeel niet voor niets. Het is ook moeilijk om vrijwilligers te krijgen die onbetaald met oma gaan wandelen.

Cypres

Cypres

23-10-2011 om 09:09

Wat dingen

De moeilijkheid is dat de verschillen in inkomen de laatste pakweg 10 jaar steeds groter zijn geworden. En hoe groter die ongelijkheid, hoe instabieler over het algemeen de samenleving zal worden. Daar zit een van de problemen denk ik. Verder vind ik dat iedereen met zijn voeten zou moeten stemmen en dus zijn geld weghalen bij banken met slecht gedrag. Ik ben verhuisd naar de ASN. Ik vind het een prettig idee dat mijn geld zo min mogelijk wordt geinvesteerd in andermans ongeluk, bv in wapens. En het is (misschien niet toevallig) een zeer klantvriendelijke bank.
En verder hoor ik hier niemand klagen over het korten op ontwikkelingshulp, wat ik toch een schande vind. Want mondiaal zijn wij zelf al decennialang de graaiers, vergis je niet. Waar was occupy toen er werd gevraagd om eerlijke handelsovereenkomsten?
Maar ik ben een vat vol tegenstrijdigheden. Ik stem vaak SP maar ik heb een tijd geleden verbijsterd zitten lezen in een verslag over bijstandsmoeders die er niet over piekerden om te gaan werken. Het blijkt gewoon een manier van leven en dat hun inkomen door ons allemaal wordt opgehoest vinden ze normaal. Vind ik ook niet kunnen. Om eens een controversieel geluid te laten horen.
Tegelijk wil ik dat een ceo een onderneming bestuurt met het oog op continuiteit, dus de langere termijn en dat er niet een hedgefonds tussen kan komen om er met het geld vandoor te gaan.
Ik zou mijn tentje erbij kunnen zetten als ik niet moest werken.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 09:21

Cak

Ik kreeg voor mijn dochter eind vorig jaar 306 euro tot mijn verbazing. Ze is hypermobiel en krijgt jaarrond fysio. Aan de andere kant zijn wij altijd en eeuwig ons eigen risico kwijt, vanwege de medicatie van mijn man, waar we niks voor gecompenseerd krijgen en betaal ik per maand 20 euro bij voor de medikinet van mijn zoon. Die in maart hiermee begonnen is dus dat daar krijg ik dit jaar ook niks voor teurg. Wij hebben dus opgewekt een nieuwe wasmachine gekocht van het geld.
Ik vind het overigens heel apart dat men uit gaat van bepaalde doseringen voor je het vergoed krijgt. Neem nu de medicatie tegen epilepsie, zoon slikt dus net iets te weinig voor de compensatie, alsof hij een minder erge vorm zou hebben ofzo,belachelijk, was dat maar waar.

Jolanda123

Jolanda123

23-10-2011 om 09:42

Wat kost oma-->rederij

Even voor alle duidelijkheid: het ging hier niet om een reisje met een zonnebloemvrijwilliger.
Het ging hier over een een volwaardige cruise aan boord van één van die mega grote cruise schepen.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1114130

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.