Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Olympische spelen - afvragen

Ik volg de Olympische Spelen wel, zij het niet heel fanatiek. Maar al die verschillende sporten vind ik wel aardig om te zien.
't Is weliswaar al oud nieuws, maar toch: http://www.nusport.nl/londen-nieuws/2872337/acht-badmintonsters-gediskwalificeerd.html Wat ik me nu afvroeg: op grond van welke regel zijn ze gediskwalificeerd? "De Wereld Badminton Federatie besloot tot de straf na het instellen van een onderzoek. De federatie beschuldigt de koppels ervan 'niet hun best te hebben gedaan om een wedstrijd te winnen'. Ook hebben ze zich gedragen 'op een wijze die schadelijk is voor de sport', aldus de bond." Oké, het was ook niet leuk om naar te kijken, maar in welke regels staat dan precies dat je je best moet doen om een wedstrijd te winnen? En of je hard kunt maken dat dit gedrag 'schadelijk is voor de sport', ik weet niet. Om gediskwalificeerd te kunnen worden, moet je toch daadwerkelijk aanwijsbaar een regel overtreden - hoe is die dan geformuleerd?
Bij het zwemmen zat ik me ook iets af te vragen. Bij de schoolslag komen de zwemmers altijd heel hoog op uit het water. Op grond van mijn janboerenfluitjesnatuurkunde zou ik denken dat je met dat hoog opkomen en weer met je hoofd laag door het water gaan, je glijvlak ongunstiger maakt. Het ziet er voor mij uit alsof je meer weerstand krijgt (en dus snelheid inlevert) dan wanneer je met je lichaam zoveel mogelijk dezelfde hoek met het water blijft houden. Is er iemand met verstand van natuurkunde, stromingsleer cq sporten die mij dat kan uitleggen? Want als het niet werkte, zouden ze het niet doen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

10-08-2012 om 16:20

Genista, zwemmen

Van badminton heb ik helemaal geen verstand, van zwemmen een klein beetje meer. Bij schoolslag komen zwemmers niet alleen hoog uit het water maar maken ze zich tegelijkertijd ook heel smal (ellebogen vrijwel tegen het lichaam, schouders hoog). Dat is omdat je minder wrijving en weerstand hebt in lucht dan in water. Bovendien kun je dan de armbeweging krachtiger inzetten vanuit die positie. Alles bij elkaar zal dat inderdaad meer snelheid opleveren dan je kwijtraakt,maar ik ben natuurkundig beperkt dus beter kan ik het je niet uitleggen

Fiorucci

Fiorucci

10-08-2012 om 16:34

Genista,badmintonners

De formulering ken ik niet,maar het ging om niet sportief gedrag enerzijds en om bewust proberen te verliezen zodat je een makkelijker tegenstander treft in latere rondes, anderzijds. Ik kan me voorstellen dat het niet is toegestaan om op die manier een wedstrijdverloop te manipuleren.

mix

mix

10-08-2012 om 17:08

Regels

de regels zijn vastgelegd in het olympisch handvest, in volledige en verkorte(officiele)versie te vinden via google (via wiki kun je het aanklikken, t is een pdf)

Ik denk dat hier de regel van Fair Play is overschreden, waarbij een groep zich niet meer inzet ten einde voordeel te halen uit een zwakkere tegenstander in een latere ronde.

Vera*

Vera*

10-08-2012 om 19:44

Tja

Verenigd Koninkrijk = Groot Brittannië. Wales, Engeland, Schotland en Noord Ierland zijn delen van GB. GB is lid van het ioc en kan zodoende meedoen. De vier delen zijn dat niet en kunnen zodoende niet als los 'land' deelnemen.
Met voetbal ligt dat anders en zijn de delen wel lid van de uefa/fifa (o.i.d.).
Toen wij in GB op vakantie waren werden er in het begin van de spelen ook fouten gemaakt zoals wij op de radio hadden gehoord. Dan werd er England gezegd i.p.v. team GB. Team GB hoorde je dan ook overal en las je overal.

Tirza G.

Tirza G.

10-08-2012 om 19:47

Niet helemaal

Verenigd Koninkrijk = United Kingdom en omvát GB, Scotland, Wales en NoordIerland.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-08-2012 om 19:50

Badmintonregels

Het ging om onsportief gedrag en dat is natuurlijk lastig te vangen in precieze regeltjes. Aan de andere kant denk ik dan, als leek: maak die competitie dan zó, dat (bewust) verliezen niet kan leiden tot iets positiefs. Als dat onmogelijk is (en ik denk dat dat door poule-indelingen haast niet te voorkomen is), dán kun je er eigenlijk vanuit gaan dat sporters zo gehaaid zijn om dat te berekenen en te gebruiken.
Het gaat niet om het spel he, het gaat om de knikkers. Je gaat voor goud, heel simpel.

Tirza

Genista

Genista

10-08-2012 om 20:25 Topicstarter

Wat me dus vooral bevreemd

Dat het bepaald onsportief gedrag was, kan ik best begrijpen. Maar ik begreep ook dat de badmintonfederatie ze heeft gediskwalificeerd, niet het IOC. Ik hoorde vandaag bij een andere sport ( ik meen basketbal, maar het kan iets anders zijn) ook over een wedstrijd die "tactisch verloren" was. Dat is toch hetzelfde? Bewust verliezen opdat je zwakkere tegenstanders krijgt in de volgende ronde? Waarom mag het daar wel? En dan kom ik toch weer bij de formulering van die regel uit: Hadden die doorknede en ervaren badmintonspeelsters kunnen weten dat er zo'n regel bestond en dat zij die met deze actie overtraden? Vier internationaal hoog spelende teams? Ik begin te denken dat er soort kapstok-artikel bestaat, dat men nu heeft aangegrepen om dit kennelijk niet gewenste gedrag stevig te kunnen afstraffen.
Het is natuurlijk wel zo dat er voorheen geen poulewedstrijden waren op de OS, maar dat elke wedstrijd een knock-out-wedstrijd was. Toen moesten ze altijd wel.

Genista

Genista

10-08-2012 om 20:26 Topicstarter

En sancy, zwemmen

Dank je wel, hier kan ik al wat mee!

Genista

Genista

10-08-2012 om 20:33 Topicstarter

P, over groot-brittannië

Wiki is je vriend Groot-Brittannië is het Oostelijke eiland van het Verenigd Koninkrijk en omvat dus Engeland, Schotland en Wales. Met Noord-Ierland erbij wordt dat dan het Verenigd Koninkrijk. Laten we voor het gemak even wat kleine eilanden buiten beschouwing.

Tirza G.

Tirza G.

10-08-2012 om 21:28

Expres verliezen

Ik denk toch ook wel dat het er aan ligt wat je doet. Heb je die badmintondames gezien? Ikke wel Die stonden echt de shuttle na te kijken zo van: heeeee kijk, een shuttle. Verrek, die gaat op de grond vallen. He, wat jammer nou. Slof slof slof - oprapen. Ongeveer zoals een 8-jarige badmintont die geen zin meer heeft
Bij de vechtsporten zie je het ook: te weinig acties ondernemen, een te passieve houding, levert je strafpunten op.

Tirza

Genista

Genista

10-08-2012 om 22:03 Topicstarter

Bij vechtsporten, ja

Vanuit mijn judoverleden ken ik het wel, dat je een "molentje" kunt krijgen bij een te defensieve houding. Daar staat het gewoon beschreven. En om ieder misverstand te voorkomen, ik was óók blij dat geen kaartjes voor die badmintonjuffrouwen had gekocht, want nu kon ik ook zonder hartzeer wat anders gaan doen. Sterker nog, ik vind het een tikje triest dat een sporter van dit niveau op zo'n manier durft te spelen. Het gaat me echt om de formele kant van het geheel. Bij vechtsporten wéét je dat een te verdedigende houding straf oplevert. Maar hadden die badmintondames kunnen weten dat deze houding diskwalificatie kan opleveren?

Badmintondames wisten het

Ja, ze wisten het. Ze zijn tijdens de wedstrijd eerst gewaarschuwd. Toen ze hun spel niet verbeterden zijn ze pas gediskwalificeerd.

Tirza G.

Tirza G.

10-08-2012 om 23:06

Volgens mij zelfs

herhaaldelijk gewaarschuwd. En dat kan ik me voorstellen, ik denk dat je als scheidsrechter gewoon eerst niet gelooft wat je ziet

Tirza

Jesse_1

Jesse_1

11-08-2012 om 01:14

Gb/uk/engeland. briljant uitgelegd


BSn10" target="_blank" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=rNu8BSn10
Briljant filmpje. Wel goed opletten

Jesse_1

Jesse_1

11-08-2012 om 01:22

Ook bij atletiek

Er is een Algerijn (Makhloufi) die zich had geplaatst voor de finale van de 1500m. Door een foutje waren ze vergeten om hem op tijd af te melden voor de 800m, waardoor hij verplicht was hieraan mee te doen. Dit was echter niet zijn afstand, dus na zo'n 200m besloot hij tijdens de kwalificatieronde hiermee te kappen.
Hierop hebben ze hem gediskwalificeerd voor de rest van de olympische spelen wegens onsportief gedrag. Dat leverde heel veel protesten op, waardoor zijn diskwalificatie weer werd ingetrokken en hij mocht toch starten in de 1500m finale. Die hij won.
Jesse

Mag ik dan ook iets vragen over het hockey?

Waarom was die strafcorner waaruit Nederland de eerste keer score onterecht toegekend? De commentator vertelde wel dat de scheidsrechte ongelijk had, maar waarom het ging, ontging mij ten enenmale.

Chris

DD

DD

11-08-2012 om 13:05

Volgens mij claimen Ierland en de UK allebei Noord-Ierland in hun olympisch comité. Er heeft een Noord-Ierse zwemster onder Ierland meegedaan, en voetbalsters onder GBR.

mama van twee

mama van twee

11-08-2012 om 13:08

Chris h

De strafcorner op zich was niet onterecht toegekend (er was een overtreding in de cirkel gemaakt door Argentinië). Echter, voordat Nederland in de cirkel kwam, hebben zij een overtreding tussen de middellijn en 23-lijn gemaakt (bal tegen de voet). De scheidsrechters hebben deze overtreding niet gezien en hebben Nederland dus door laten spelen, waarna zij in de cirkel kwamen en waar Argentinië dus een overtreding maakte, met de strafcorner als gevolg. Argentinië heeft hier wel tegen geprotesteerd, maar omdat de Nederlandse overtreding buiten de 23-lijn plaats vond, kan men hier geen video-umpire voor raadplegen, en moet men afgaan op hetgeen de scheidsrechters wel of niet zien. En in dit geval zagen ze de overtreding niet.

Schotse frustratie, niet specifiek voor de os

Engelse verslaggevers hebben de neiging om een Schotse sporter ( bv Andy Murray) een Schot te noemen als hij/zij niet zo goed presteert, maar bij een positief resultaat wordt hij plotseling als Brit betiteld. Ik dacht eerst dat het overdreven was, maar ben er eens op gaan letten en ja, het is vaak waar :o)

amk

amk

11-08-2012 om 23:27

London

Londen organiseert de spelen, niet GB of UK.
Dat verder het hele leger, en alles wat maar op bewaking, vrijwilliger of wat dan ook wordt ingezet dat beschikbaar is binnen de landsgrenzen dat maakt niet uit.
Mèèèn wat een sfeer is er daar. En wat een vrijwilligers, ik denk minstens 1 op elke bezoeker van de OS.

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 23:09

Die bloemen

Wat zijn dat nou toch voor lullige bosjes. Ik vind ze zó stom. En waarom zijn die niet in de kleuren van de OS (dat rood met paars)? En zouden dat échte bloemen zijn? Da's toch niet handig, die hou je A. niet goed en B. ze mogen niet mee het vliegtuig in.
En: kregen winnaars vroeger niet een lauwerkrans? Of was dat alleen bij de feest-OS in Athene?

Tirza

Tirza

Heb je net de medaille uitreiking van de marathon winnaars gezien. De "gever" greep echt 3 x met zijn hand in de bloemen toen hij ze van het plankje pakte, echt hilarisch.
Ja het zijn wel echte bloemen, ik heb ze nl uit zien vallen. De NL hockeydames strooiden er ook driftig mee.
Ik vind het wel een leuk gebaar, 't is wel erg Nederlands gedacht dat je er na die tijd wat mee moet, nee ze zijn allen voor dat moment, denk niet eens dat ze de hotelkamer halen :o)

"alleen" voor dat moment

bedoel ik dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 03:05

Bosje bloemen

Het bosje bloemen was hier ook even onderwerp van gesprek. Ze waren inderdaad petiterig, maar ik vond ze eigenlijk wel handzaam en praktisch. Wat moet je met zo'n enorme struik, dat is alleen maar ballast. Dus lekker klein, daarmee gooi je ook niemand bewusteloos als je het bosje het publiek in werpt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 03:14

Ook zo genoten?

Ik heb vanavond/-nacht weer met volle teugen genoten van de afsluiting van de OS. Wat een feest! Ik zal echt weer even moeten omschakelen. Ik vind dit soort evenementen zo geweldig, ik volg alles wat ik via Nederland 1 kan zien, dat er na afloop even een gaatje valt.
Ik moest wel lachen om mijn jongste dochter. Die kwam halverwege thuis en zei dat ze zich verbaasde over de medaille-uitreiking van de marathonlopers. "Anderen hadden hun medaille toch al gehad?" Ik zei ja, waarop dochter vertelde dat ze na die ceremonie de tv maar uitgezet hadden, omdat ze dachten dat er nog meer medailles uitgedeeld gingen worden en ze geen zin hadden om al die ceremonies te moeten afwachten. Tjonge... slimpies! Thuis heeft ze de rest nog afgekeken.

Beetje laat

Vond het een beetje erg laat allemaal. Wat ik er van gezien heb was erg leuk. De rest is opgenomen. Voor als ik nog tijd en zin heb. Live kijken is eigenlijk het leukste. Maar ja, de vakantie is hier echt al voorbij.

Foo

Foo

13-08-2012 om 09:04

Tja

Ik moet de tweede helft nog zien (heb het gezien tot Jessie J met Pricetag) maar ik vond het wat oude meuk. Veel oude liedjes en ook "jonge" zangers en bands zongen oude liedjes, zoals Kaiserchiefs met Pinball wizard van the Who en Ed Sheeran met Wish you were here van Pink Floyd. Helemaal niet onverdienstelijk, integendeel maar beiden hebben zelf ook erg goede nummers in hun repetoire. Ruby en A-team zouden het niet slecht hebben gedaan. One Direction en Jessie J kwamen dan wel maar dat is niet echt mijn muziek, moet ik bekennen.
Verder werd ik erg dol van de hele tijd dat rondrijden, dat kwam ook het geluid niet ten goede. Het geluid was niet altijd van even goede kwaliteit. Vandaar dat ik het niet heb afgekeken. Dat ga ik vandaag nog wel doen.
De show was wel leuk, de octopus bij Fatboy slim vond ik geweldig.
Kortom, de openingsshow vond ik leuker.

Genista

Genista

13-08-2012 om 09:58 Topicstarter

Yo!

Oh, die bloemen, hè Shonagh, wij hebben zó verschrikkelijk gelachen om de "subtiele" manier waarop die man ze van het dienblad pakte en aan de sporters gaf. "Hier hebbie een struikie!" Het moesten de Spelen van de Soberheid worden, had ik gehoord, maar het soberst vond ik die bosjes nog. Wel leuk overigens, niet bepaald iets om je voor te schamen; ik heb zelf ook vaak kleine, maar aparte boeketjes staan. Het sluitingsspektakel heb ik wel helemaal gezien (pfoe, wat was het vanochtend vroeg...) en ik vond het leuk! Fatboy Slim zou ik niet gemist hebben en de Spice Girls eerlijk gezegd ook niet, maar verder heb ik van de hele show wel uitgebreid genoten. Gelukkig opgenomen, dan kunnen de kinders het ook nog in stukjes zien. En vooral ook Eric Idle, echt op z'n Brits, humor! The Who als spetterende afsluiter, prachtig. En natuurlijk fascineerde de hele techniek erachter ons mateloos. Ik had best mee willen helpen die lichtshow over de tribune te realiseren. Uiterst fraai gedaan, mooi vormgegeven en heel afwisselend.

tonny

tonny

13-08-2012 om 10:16

Van tevoren

heb ik er niet zo veel mee, met die Spelen,maar als het eenmaal op gang is kom ik in de stemming en mis het wel dat het nu afgelopen is. De openings- en sluitingsceremonie waren prachtig, al moet ik eerlijk bekennen dat ik gisteravond te slaperig was om het helemaal uit te zitten - aan het begin was dat niet zo, dat vond ik buitengewoon indrukwekkend.

amk

amk

13-08-2012 om 10:53

Genista: lichtshow

die lichtshow was heel simpel, gewoon aan elke stoel een uiterst gammel led display bevestigd. Elke keer als je opstond om te juichen, een biertje te halen of even met de achterburen kwekken vielen die dingen er af. En ze zaten nog wel vast met 2 tyrapjes per stuk. Het is jammer dat je hier geen foto's kunt plaatsen anders had ik het laten zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.