Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

28-02-2010 om 11:54

OOQ2: de verbeterde versie en iedereen kan nog mee doen!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

06-03-2010 om 10:38

Lisa

Goed geantwoord! (Pelle is natuurlijk spelleider, maar vooruit) En vond je het een leuke film???

nadat Genista het antwoord goed gegokt had kon ik rustig gaan slapen, haha !

Gerdina

Gerdina

06-03-2010 om 11:03

Antwoord 22

grootste: Utrecht 30.000
kleinste: Kampen 500

Biene M.

Biene M.

06-03-2010 om 13:54

Half antwoord vraag 25

Geen idee hoe het diertje heet (het strandbeest zal het gezien het achtervoegsel "tje" niet zijn), maar de kunstenaar moet haast wel Theo Jansen zijn.

Biene M.

Biene M.

06-03-2010 om 14:03

Mag vraag 22 nu gegoogled worden?

De grootste is makkelijk, maar de kleinste is met google ook nog niet eenvoudig te identificeren.

Biene M.

Biene M.

06-03-2010 om 14:07

Half antwoord vraag 22 gegoogled

Grootste: UU met 29.000 studenten.

Biene M.

Biene M.

06-03-2010 om 14:09

Andere helft vraag 22

Eindelijk gevonden: Theologische Universiteit Kampen met welgeteld 86 studenten.

Sancy

Sancy

06-03-2010 om 14:10

Gokje

MC Escher, de Pedalter?

Vraag 22 goed: gerdina en biene m.

De grootste is inderdaad de Universiteit Utrecht, met 29.927 studenten. De eerste die dit antwoord gaf binnen de marge van 500 is Gerdina (zij zei 30.000).
Kleinste is de Theologische Universiteit Kampen (er is in Kampen namelijk nog een andere te vinden, die van de PThU), met 86 studenten. Biene gaf dit goede antwoord.
Gerdina en Biene krijgen er dus ieder een half punt bij.
Bij het verzinnen van de vraag was ik in eerste instantie uitgegaan van de aantallen die de VSNU geeft. De VSNU zegt over zichzelf: "De VSNU, vereniging van universiteiten, wordt gevormd door de veertien Nederlandse Universiteiten." Ik was er dus van uitgegaan dat dit ALLE Nederlandse universiteiten waren. Maar nee, er zijn er meer, maar die zijn blijkbaar niet aangesloten bij de VSNU! Naast de 2 in Kampen heb je ook nog Nyenrode. En Margje: Wageningen is van die 14 inderdaad de kleinste, met 5686 studenten.

Caroro

Gerdina

Gerdina

06-03-2010 om 14:50

Caroro

Mijn antwoord van Kampen is toch goed? Het valt binnen de marge van 500.

Toevoeging vraag 25

Geen halve puntjes bij deze vraag! Dus zowel de naam van het diertje als die van de kunstenaar goed voor 1 hele punt.

rosa

rosa

06-03-2010 om 17:18

roldiertje van Escher?

rosa

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2010 om 19:14

Vraagje aan genista over vraag 25

Genista, ik heb geen flauw benul welk fantasiedier of welke kunstenaar, maar moet je denken in de richting van bijvoorbeeld Cobra? Of is het veel recenter?
Groetjes
Massi

Hint voor massi en wie verder geïnteresseerd is

Je moet niet denken aan Cobra. Houd vooral ook in gedachten dat ik best wel een cultuurbarbaar ben De kunstenaar is een zeker een bekende kunstenaar, maar deze creatie van hem is niet bepaald het bekendste bedenksel. Hij bedacht het omdat hij zich ergerde/verbaasde over het feit dat de natuur een dergelijke combinatie van voortbewegen nog niet zelf had voortgebracht. Overigens heeft hij het diertje twee oer-Nederlandse namen gegeven - één van beide namen is al goed. Naar de Latijnse benaming zal ik niet vragen

Extra hintje 25

Dat "rollend" voortbewegen moet je zien als "opgerold" voortbewegen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-03-2010 om 20:17

Gokje 25

De kunstenaar is vast Escher, ik zie het diertje zo voor me... maar hoe het heet?! Wieldier?

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2010 om 21:35

Gokje 25

Dit is fout, maar misschien krijgen we nog een hint van Genista :-p: Kunstenaar: Wim T. Schippers, naam dier: Henk (oerhollands, zei je toch?).
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 07:12

Vraag 25 gegoogled

Het diertje heet Wentelteefje en is getekend door M.C. Escher.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2010 om 08:05

Nou biene

Dan zat ik er toch weer vlakbij .
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 09:50

Oef

Mijn stiefmoeder kende een heel stuk uit haar hoofd, dus ik heb het vaak gehoord. Maar ik kan er niet op komen, wat irritant!

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 12:17

Ja!

Even wat anders doen helpt Het is de (nu maar hopen dat ik het goed spel) bosbezozzel (bosbezossel? bozbezossel? argh!) van Cees Buddingh'.

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 13:46

Is hij niet goed? Is het de blauwbilgorgel dan? Nee toch?

Biene

Nee, het is zeker niet de blauwbilgorgel, die ken ik goed. Ik weet niet wat het wel is, het doet alleen een belletje rinkelen, meer niet.

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 19:53

Volgens mij was ik een cruciale letter vergeten (ik zei het vroeger ook al fout), het is namelijk de bosbesBossel. Maar nu die s'en en z'en nog... Wat pogingen na die hierboven (die fout is, want er zitten zeker zetten in).

Bozbesbossel
Bozbezbossel
Bozbezbozzel
Bosbezbozzel
Bosbesbozzel
Bozbesbozzel

Dat waren nog niet alle varianten, ik hoop dat de juiste er tussen zit.

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 20:45

Of had ik de naam van de dichter (ook) niet goed? Ik twijfel namelijk of het Buddingh of Buddingh' is. Ik weet in elk geval zeker dat het van hem is, kan niet anders.

treden, spijlen, leuning, leuninghouder, sierknop ??

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 20:57

Pfff

Nou, de Bozbezbozzel dus en hij heet Buddingh'. Hoe dan ook, toch iets om mijn stiefmoeder dankbaar voor te zijn, haha.

Gerdina

Gerdina

07-03-2010 om 20:59

Antwoord 27

traptrede, traplijst (zo heet toch de zijkant waar de treden op rusten?), trapleuning, de "achterkant" van de treden (waar je tegenaan "schopt"), de schroeven om de traplijsten mee aan de muur vast te maken.
of:
1e traptrede, 2e traptrede, 3e traptrede, 4e traptrede en 5e traptrede

Laurens, vader van Massi Nissa

Laurens, vader van Massi Nissa

07-03-2010 om 21:03

Mag mijn vader ook meedoen?

Mijn paatje is hier op bezoek en vraagt of hij antwoord mag geven. Volgens de spelregels mag dat toch, mits ik hem eerlijk vermeld als inzender?
Antwoord Laurens, vader van Massi:
Bomen (planken tegen de muur waar de treden in zitten), treden, stootborden (plankjes tussen de treden), welstuk (bovenste kleine trede die deels op de vloer van de bovenverdieping ligt), eventueel een spil (bij een wenteltrap), leuning.
Groetjes
Massi

krin

krin

07-03-2010 om 21:06

Rechte of spiltrap?

Of maakt dat niet uit?
stijl (de zijkanten),
leggers? (waar de treden op liggen)
treden
stootbord (of hoe heet dat, het opstaande deel tussen de treden)
spijlen (voor de leuning)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.