Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Osama bin laden is gedood

juigende mensen in NY, Obama die zegt "justice is done" en ik zit met een gemengd gevoel.

Kijk dat hij een terrorist was die duizenden doden op zijn geweten heeft is helemaal duidelijk. Aan de andere kant heeft de Taliban redenen om anti Westers te zijn.

Ik juich niet mee, wat komt er nu, represailles, oog om oog etc ? En was Bin Laden nog wel zo'n gevaar, is er nu niet gewoon een andere Taliban topman die nu zijn plek in neemt, of misschien was die er al lang, ik begreep dat Bin Laden lekker in een huis zat en niet meer in een grot aan het vechten was, klinkt als pensioen.

Het blijft nog decennia door gaan, het westen heeft ook bloed aan de handen, zuigt olie uit landen, vervuilt, steelt en buit uit.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

02-05-2011 om 14:17

Wat ik wel apart vond

Hoorde ik vanochtend op de radio: "Bush en Clinton hebben Obama gefeliciteerd met de dood van Bin Laden". Dat vond ik toch wel een beetje bizar klinken: iemand feliciteren met de dood van een ander.
Gr. Bibi

Vic

Vic

02-05-2011 om 14:18

Vergelding

Ik begrijp ook het gejuich niet helemaal. Die man maakte gewoon deel uit van een systeem. Grote kans dat hij allang niet meer de man was die alles bestuurde. Er komen ongetwijfeld vergeldingsacties dus of de wereld er nu beter van wordt??

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 14:42

Dat is de vraag

De taliban zelf geven aan dat het toch een enorme krater slaat in hun beweging, de dood Van Bin Laden. Hij was nog steeds de man die aan de touwtjes trok. Aan de andere kant geven ze nu al aand dat er vergelding zal zijn.

tonny

tonny

02-05-2011 om 14:59

Zeer gemengde gevoelens

juichen om iemands dood, feliciteren dat iemand er niet meer is. En ondertussen vaststellen dat de wereld er geen snars veiliger en rustiger door zal worden.
Integendeel vrees ik, want natuurlijk komen er vergeldingsacties.

Het is voor de VS vast een moment van grote genoegdoening, maar om nou blíj te zijn? Nee.

krin

krin

02-05-2011 om 15:22

Gejuich

Ik word altijd een beetje bangig van die beelden uit het Midden-Oosten van opgetogen massa's, bijvoorbeeld na 9/11, of de menigten die toen de doodsbedreigingen tegen Salman Rushdie zo fantastisch vonden.
Als ik nu die foto's zie van feestende Amerikanen met hun patriottistische t-shirts... brr. Niet van elkaar te onderscheiden.
Als je maar lang genoeg doorgaat met oog om oog wordt vanzelf iedereen blind.

Miepje

Miepje

02-05-2011 om 15:35

Blij dat hij er niet meer is

Wie weet wat voor plannen voor aanslagen hij inmiddels aan het beramen was, maar vooral ben ik blij voor een ieder die slachtoffer is geworden van de moorden op 11 september 2001 dat de moordenaar "gepakt"is.

krin

krin

02-05-2011 om 15:38

Tja

"Hoewel ik geen traan laat om de dood van Bin Laden is er natuurlijk wel sprake van een standrechtelijke executie. Vind ik doorgaans niet passen bij een beschaafd land."
Dat vind ik ook van Guantanamo Bay. En van de martelingen in Irak. En van liegen over weapons of mass destruction. De VS blijven toch een, hoe zal ik het zeggen, pragmatisch land. Daar heeft een andere president niet eens zo gek veel aan veranderd.
Wij kijken hier op het moment de serie West Wing. Daardoor voelt het bijna alsof ik weet hoe het eraan toe is gegaan in de Situation Room. Dit soort besluiten worden vast niet zo makkelijk gemaakt als het lijkt, maar voor mij blijven het mannen die oorlogje spelen zonder oog voor de gevolgen.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 16:21

Was het een executie?

Dat is de vraag, of het een executie was. Ik heb begrepen dat hij zich niet wilde overgeven, laat staan laten arresteren. Daarna pas is hij neergeschoten. Vind ik toch een nuanceverschil.

fladder

fladder

02-05-2011 om 16:29

Gemengde gevoelens

Sommige mensen kan je beter kwijt dan rijk zijn, daar zijn we het denk ik wel over eens.
Maar toen wij juichende moslims zagen na 9-11 waren we uiterst beledigd. Misschien begrijpen we ze nu beter, na de beelden van juichende Amerikanen?
En had Bin Laden geen recht op een proces, net als Saddam Hussain?
En tenslotte hou ik ook mijn hart vast voor wraakacties...

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 16:33 Topicstarter

Nee

Alqaida wordt niet geregeerd zoals hier in het westen wel eens gedacht wordt. Binnen die groep anti westerse terroristen zitten allerlei stromingen en nationaliteiten. Bin Laden zei zelf ook al dat hij niet de invloed die hem werd toegeschreven.

Ik had het ook beter, chiquer en efficienter gevonden als ze hem hadden opgepakt en berecht. 40 minuten lang is er geschoten.

Valkyre

Valkyre

02-05-2011 om 19:15

Facebook

Een reactie die ik op facebook las (van een Amerikaanse vriendin) was "I don't understand why people are celebrating."

Mijn reactie was (sorry, te lui om te vertalen):

"I contemplated not saying anything, but I couldn't keep my big mouth shut... I have to say though, the footage of people celebrating in the streets made me sad and scared. It's so easy to declare someone (or a group of people!) public enemy #1 and pretend that all is well after their death... As if now, there are no more terrorists. I'm afraid we'll now see a surge in terrorist attacks, not only as retaliation for OBL's death, but also because those who remain will want to grab power. And terrorists don't hold election to do that - it's more of a whoever-plans-the-most-attacks-is-the-new-leader principle."

Gelukkig zijn niet alle Amerikanen zo kortzichtig dat ze denken dat nu al het kwaad de wereld uit is, maar ik heb toch wat domme reacties gelezen...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 20:07 Topicstarter

Usa usa usa

oh vreselijk.

Ik besef nu dat ik sinds 9/11 zoveel meer ben gaan lezen over binnenlandse en buitenlandse politiek, economische betrekkingen, de waarheid zelf ben gaan zoeken. Komt ook door het werk van mijn man, maar toch ook los van dat bekijk ik de wereld nu anders dan toen ik daar ergens bezig was met het bouwen van een interieur, op dat moment besefte ik dat de wereld zou veranderen ten nadele. En eigenlijk is het er niet beter op geworden, die strijd tegen elkaar gaat door. He vreselijk, in wat voor wereld heb ik mijn kinderen gezet.

Issey

Issey

02-05-2011 om 21:40

Tweet van michael moore

10 years, 2 wars, 919,967 deaths, and $1,188,263,000,000 later, we managed to kill one person. (Next time START w/ the Seals 1st)
Ik weet niet wat verstandiger is: niets doen, Osama in een US gevangenis, Osama dood.
Issey

tonny

tonny

02-05-2011 om 22:30

Dochter vroeg zich af

of wel geloofd zal worden dat hij echt dood is, nu nergens het stoffelijk overschot te zien was.

En meteen na het vernemen van het nieuws dacht ze: dat worden vergeldingen, dat kan niet anders.
Ik vraag me inderdaad af of we nu niet van de regen in de drup komen (wel héél bescheiden beeldspraak in dit verband).

NaShA

NaShA

02-05-2011 om 22:46

Zeemansgraf

voor een moslim???? Ik vind het allemaal wel een beetje gek....en inderdaad, komen we niet van de regen in de drup....Blij ben ik geenszins....

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 23:48 Topicstarter

Wel vind ik het prettig

dat Obama zich netjes blijft uiten en niet ala Bush op de borst klopt en kinderachtig gaat roepen "we've got him" en andere haat oproepende vervelende denigrerende uitingen.

De rol van het nieuwe middenoosten zal zo bepalend zijn, als we nu allemaal heel blij gaan doen en nog meer gaan afgeven op de Islam hebben we onze kansen echt verpest. Maar goed die Arabische lente is niet mooi en echt, god wat heb ik een pessimistisch gevoel over dit alles.

XL

XL

02-05-2011 om 23:59

Raar

Haat eindigt nooit met haat. Ik hou mijn hart vast voor de bal die vast en zeker terug geslagen wordt. Wat ik erg frappant vindt is hoevaak in de media Osama en Obama verwisseld wordt. Ik ben blij dat ik met mijn 44 al zo goed als zeker over de helft ben, wat een wereld leven we in. Als ik me er destijds zo bewust van was geweest als nu weet ik niet of ik voor kinderen gekozen had. Dat bedoel ik in het algemeen en niet specifiek over het laatste wereldnieuws.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2011 om 00:51

Rare redenatie

XL, vind je dat je kinderen nu een ongelukkige indruk maken? Schat je hun toekomst zo somber in dat een normaal leven kansloos lijkt? En vind jij het leven nu zo naargeestig dat je niet meer genieten kan en blij bent dat de tijd tot je dood gaat korter is dan de tijd dat je geleefd hebt?
Ik denk dat het normaler is dat er onrust is in de wereld, dan dat er jarenlange rust is. Er is altijd wel een reden waarom sommige ouders menen dat de wereld niet geschikt is voor nieuwe kinderen. Dat is al eeuwenlang zo. Gelukkig is men niet massaal gestopt met kinderen krijgen vanwege de toestand in de wereld.

tonny

tonny

03-05-2011 om 08:41

Mooi en goed?

De wereld is nog nooit mooi en goed geweest. Echt niet. Er is hoogstens hier en daar een opklaring en we beseffen niet half hoe gelukkig we leven op dit stukje van de aardkloot.

Gisteravond zag ik op TV de documentaire 'zwarte soldaten'. Brr, dat was gruwelijk. De meeste van die mannen waren zelfs op hun zeer hoge leeftijd niet tot inkeer gekomen. Ontluisterend.

Nee, mooi en goed is de wereld nooit geweest. Ik vrees dat het er niet van gaat komen ook, als het van ons afhangt.

100%mama

100%mama

03-05-2011 om 09:12

Er is

altijd wel een een of andere malloot die de idealen van "zijn held" overneemt. Persoonlijk vind ik eigenlijk dat "we" er niets mee op schieten nu Osama dood is. Voor zijn overlijden hadden "we" minder de angst om "wat gaat er nu gebeuren" terwijl deze nu dus ineens wel speelt en zolang zwager over 2 maanden nog steeds op uitzending moet.......zal de terreur echt geen fluit minder worden nu "DE" leider dood is.....

Primavera

Primavera

03-05-2011 om 09:43

Het alternatief van de duivel

Er is helemaal geen oplossing in dit geval.
Osama die met rust gelaten wordt gaat gewoon door met terroristische aanslagen plannen en/of financieren
Osama in de gevangenis zal zorgen voor terroristische aanslagen en massagijzelingen om hem vrij te krijgen
Osama dood zal kunnen zorgen voor eventuele vergeldingsacties door een opvolger die nu zijn financiele middelen in handen heeft.
Kortom het is het alternatief van de duivel, wat je ook doet er gaan mensen dood.
Het waren niet zozeer de ideeën van hem die hem zo gevaarlijk maakte, er zijn tig malloten van verschillende geloven en overtuigingen die op basis daarvan minstens de helft van de mensheid zou willen afmaken, maar dat hij door zijn zeer ruime financiele middelen de macht had om deze ideeën uit te voeren.
Het enige wat er verandert aan zijn dood is dat familie en vrienden van zijn vele slachtoffers de schrale troost hebben dat de verantwoordelijke tenminste er niet mee weggekomen is.
Een proces zou alleen maar een westelijke wassen neus zijn geweest aangezien een islamitisch land dat nooit als 'eerlijk' zal beschouwen. Het zou beter zijn als hij door een islamitische rechtbank in een islamitisch land veroordeeld had kunnen worden, maar dat zou ook weer verschrikkelijke vergeldingsacties hebben opgeroepen tegen de inwoners van het betreffende land.
Een lichaam zorgt ook voor problemen, omdat dat weer als simbool kan worden opgevat en daardoor ook weer voor terorristische acties kan zorgen.
Verder is het islamitisch geloof net zo veel verbonden met Osama als het geloven in Jezus met de inquisitie. Idioten die hun geloof verdraaien en misbruiken als excuus om met vreselijke middelen macht uit te oefenen.
Groeten Primavera

Primavera en tonny

Primavera, precies zoals jij het nu verwoordt, dacht ik ook. Er is geen echte oplossing, alles was uiteindelijk fout. Ik heb ook veel verschillende invalshoeken gehoord, van het ene uiterste dat Al-Qaida toch al niet veel meer kon en/of deed (echt indrukwekkend was het toch al niet meer, de laatste jaren) tot dat Al-Qaida machtiger is dan ooit en we een nieuw 11 september moeten vrezen. Maar toch was mijn eerste impuls dat ik blij was dat we van de man af zijn. Het geeft Obama ook wat meer kans om die oorlog in Afghanistan, die Bush met zoveel tamtam en veel te grote woorden en ambities is begonnen, nu af te bouwen.
Tonny en dochter, in het vroege nieuws van gisteren hebben ze één keer een foto van de dode Bin Laden laten zien. Er werd wel bij gezegd dat het schokkend beeld was, maar mijn zoon van 7 had niet genoeg tijd om weg te kijken. Hij schrok zich tamelijk suf Later heb ik die foto niet meer gezien, gelukkig.

Manda Rijn

Manda Rijn

03-05-2011 om 11:32 Topicstarter

Genista die foto

was nep, gephotoshopt, hij is ook direct overal weer verwijderd. De amerikaanse top is nu aan het beslissen of ze beelden laten zien. Het lijkt mij overigens ook niet respectvol en dus wijs om een kapot geschoten Bin Laden overal te zien verschijnen.

overigens begrijp ik nu ook dat heel veel Afghanen en Pakistanen heel erg blij zijn met de dood van Bin Laden, ik heb dit dus te veel vanuit mijn eigen westerse blik bekeken. Zoals gisteren een journaliste op tv duidelijk zei, er wordt een grote groep slachtoffers vergeten.

Sarcas

Sarcas

03-05-2011 om 11:37

Linkjes

Voor geïnteresseerden; via Twitter kreeg ik deze 2 linkjes door;

"How to Talk to Kids About Osama bin Laden"
http://www.parents.com/blogs/goodyblog/2011/05/how-to-talk-to-kids-about-osama-bin-laden/

"Talking to Children about Bin Laden’s Death: 8 Things Parents and Educators Must Know"
http://www.drrobynsilverman.com/parenting-tips/talking-to-children-about-bin-laden’s-death-8-things-parents-and-educators-must-know/

S.

Kobalt

Kobalt

03-05-2011 om 11:48

Sinilind

Mooi, dank je.

Sarcas

Sarcas

03-05-2011 om 12:03

Sinilind

Mooi.

Valkyre

Valkyre

03-05-2011 om 13:34

Sinilind

Ik gooi 'm weer het web op (en waarschijnlijk velen met mij). Dank!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

03-05-2011 om 14:32

Quote mlkj

Die quote schijnt toch niet van Dr Martin Luther King Jr te zijn, maar van wie dan wel?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kobalt

Kobalt

03-05-2011 om 17:01

Variatie

Volgens mij is het een dichterlijke variatie/aanvulling op deze quote die volgens mij wel van Marin Luther King is:

http://www.drmartinlutherkingjr.com/mlkquotes.htm

Ik vind bovenstaand stukje ook heel mooi, maar wel een beetje lang misschien.

Manda, dank je wel

Dat te weten was wel een geruststelling voor mijn guppie, maar hij is er toch wel danig van geschrokken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.