Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Osama bin laden is gedood


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

03-05-2011 om 20:30

Pluk53

Pluk53

04-05-2011 om 10:04

Standrechtelijke executie

de best getrainde groep soldaten ter wereld, en ze zijn niet in staat een ongewapende persoon te overmeesteren.
Is de makkelijkste "oplossing", maar ook het zoveelste bewijs dat Amerika zich niets gelegen laat aan recht en regels.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-05-2011 om 10:43 Topicstarter

Ja het is moord

en ik hoop echt dat er geen beelden te zien zijn. Ik begreep net dat die gephotoshopte foto van hem wel in de buurt komt, dat die wat is opgelapt. Nou dan is de ongephotoshopte foto dus nog veel gruwelijker.

gadver.

Kijk het gaat mij er niet om wat nou het beste was in de zin dat dood of levend opgesloten allerlei reacties oproepen. Maar een net land hoort zo'n hufter netjes op te pakken en te berechten, gewoonweg omdat dat bij een net land hoort. En dan die felicitaties van iedereen (ook vanuit Nederland en de VN), ik vind het walgelijk. Dan zou je Bush nu ook moeten neerknallen, en Blair en Balkende, allemaal meegedaan, allemaal bloed aan hun handen, er zijn duizenden duizenden onschuldige burgers vermoord afgelopen decennia door ons, het beschaafde westen.

ARGH, ik kan er wel om janken, die scheefheid in dit alles, recht praten wat krom is, achterbaks gedoe, zo schijnheilig.

Pluk53

Pluk53

04-05-2011 om 12:33

Vae victis

zolang je (nog)de machtigste bent bepaal je de regels.

Netel

Netel

04-05-2011 om 16:16

Ja, manda rijn

Ik ben het met je eens. De felicitaties over de dood van Bin Laden verbaast mij ook. Hoe kun je iemand feliciteren met de executie van een vijand, ooit een vriend trouwens.
Wellicht dat dat de reden is om hem niet terecht te laten staan. Zou me niet verbazen. Nee, ik geloof niet in complottheorieën, maar dat hij en iemand als Saddam Hoessein zijn geëxecuteerd zonder fatsoenlijke gerechtsvoering blijf ik toch vreemd vinden.
Het recht is niet overal recht.

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 17:03

Klopt niet netel

Sadam Hoessein heeft een proces gehad, en is onder irakees recht veroordeeld tot de doodstraf. Lees maar:
Op 1 juli 2004 werd Hoessein voorgeleid aan het gerechtshof. Hij erkende de rechtbank niet en weigerde de aanklacht, die zeven punten bevatte, te ondertekenen. Op 19 oktober 2005 begon de rechtszitting tegen Hoessein.

Op 19 juni 2006 eiste de openbaar aanklager de doodstraf tegen hem en 2 medeverdachten (Awad Hamed al-Bandar en Saddams halfbroer Barzan Ibrahim al-Tikriti). Zij werden aangeklaagd voor de moord op 143 inwoners van Dujail, na de mislukte aanslag op de president op 8 juli 1982.[3]

Op 21 augustus 2006 moest Hoessein zich verder verantwoorden voor de moord op bijna 100.000 Koerden, tijdens zijn Anfal-campagne. Hij moest samen met zijn half-broer Ali Hassan al-Majid, ook wel bekend als Ali Chemicali, voorkomen.

Uiteindelijk werd Hoessein in de Dujail-zaak beschuldigd van misdaden tegen de menselijkheid. Hoessein werd op 5 november 2006 veroordeeld tot de dood door ophanging. Ook Awad Hamed al-Bandar en Saddams halfbroer Barzan Ibrahim al-Tikriti werden tot deze straf veroordeeld.[4] De Koerd Rizgar Mohammed Amin werd na klachten van sjiitische zijde dat hij te mild was voor de verdachte, eerder als voorzitter van het tribunaal verwijderd.

Volgens het Iraakse recht volgde een automatische beroepsprocedure op het doodvonnis.[4] Op 26 december 2006 werd Saddam Hoessein ook in hoger beroep ter dood veroordeeld. Daarop was geen verder beroep of gratieverlening meer mogelijk. Het doodvonnis moest volgens de Iraakse wet binnen een maand voltrokken worden.
(bron: wikipedia)

Berechten?

Hoe had je dat dan gedacht?

Overdragen aan Pakistan voor berechting? In een land waar men erg anti- USA is en de regering daar zeker rekening mee houdt.

Ontvoeren naar Afghanistan en dan meenemen naar USA en daar berechten? Hoe eerlijk gaat dat in anti-binladenland?

En wat dacht je van gijzelingen en andere terroristische acties om Bin laden vrij te krijgen?

Ja in principe heeft iedereen recht op een eerlijk proces maar ik denk dat dit toch pragmatisch de beste oplossing is geweest. Soms zijn. Alternatieven, zie boven, nog moeilijker.

En Bn Laden mag dan ongewapend zijn geweest, zijn bodyguards waren dat niet. Die namen de helikopters onder vuur. Het was dus niet zomaar gebouw binnenvallen zonder tegenstand.

Groeten,
Ekeim

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Manda Rijn

Manda Rijn

05-05-2011 om 09:59 Topicstarter

Ja berechten ekeim

"hoe eerlijk gaat dat " tja ik vind het nogal zelf ingenomen paternalistisch dat je er van te voren al vanuit gaat dat wij in het westen dat wel altijd eerlijk doen en zij daar niet dus dan maar gewoon executeren. Tja, laten we het voortaan maar overal zo doen op de wereld, oh grappig, dat deden we al....

Na de berechting van Saddam Hussein is er weinig tumult geweest dus waarom zou dat in Afghanistan niet kunnen.

Zoals je al schrijft, zo kwam het de USA het beste uit en laat dat nou het grote probleem zijn in de mondiale politiek en handel.

Pluk53

Pluk53

05-05-2011 om 10:39

Ja berechten ekeim2

Zou wat zijn als men na de tweede wereldoorlog alle nazileiders standrechterlijk had geexecuteerd (liefst in het bijzijn van hun kinderen).
De berechting zou zeker praktische problemen hebben gegeven, maar zeker niet onoverkomelijk.

Manda Rijn

Manda Rijn

05-05-2011 om 10:50 Topicstarter

Bovendien

dan zou je er ook vanuit gaan dat het gros van burgers van Pakistan en Afghanistan positief zijn over OBL en Taliban/Alqaida. Wederom: we vergeten een grote groep slachtoffers.

Netel

Netel

05-05-2011 om 21:21

Klopt, fiorucci

Dat was wel een hele grote fout van mijn kant.
Maar het blijft een proces waarbij ook vele vraagtekens gezet konden worden, afijn dat is een andere discussie.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2011 om 09:39

Netel

Dat is ook zo, hoor, maar ik vind het toch een wezenlijk verschil met executie zonder proces.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-05-2011 om 12:20

Hij was overbodig geworden

Mijn man bromde toen ik hem naar zijn mening vroeg over het hele OBL-gebeuren: "Ach, hij was overbodig geworden, zeker met de Arabische lente. Op deze manier hebben de Amerikanen nog een laatste keer lol van hem." Hij denkt dat er veel meer contact was tussen bepaalde Pakistaanse en Amerikaanse autoriteiten aangaande OBL, en dat ze veel meer wisten, dan ooit naar buiten zal worden gebracht. Met andere woorden, hij denkt dat ze gewoon het juiste moment hebben afgewacht. Zo cynisch ben ik niet, al was er wel een meneer op het Vlaamse nieuws die in elk geval de overbodigheidstheorie ook aanhing.
Het moet me verder van het hart dat ik bijzonder getroffen ben door de gematigde en genuanceerde reacties in dit draadje.
En mijn mening: het zal weinig veranderen. En het had nooit zo mogen gebeuren.
Groetjes
Massi

Pluk53

Pluk53

06-05-2011 om 14:10

Massi

"gematigde en genuanceerde reacties"; ik zie het meer als vrij ongeinteresseerde reacties. Je zou verwachten dat een onderwerp als "moord/liquidatie" door een westerse overheid iets meer reacties zou losmaken.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2011 om 16:18

Pluk

Oh vindt je? Als het me niet zou interesseren zou ik niet posten.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-05-2011 om 16:31

Maar pluk

Het is toch al genoegzaam bekend dat diverse westerse regeringen er geen been in zien om (vooral bruine) mensen ruecksichtslos af te slachten? Die aardige, gematigde Clinton bijvoorbeeld heeft ook Tripoli gebombardeerd, hoor, en daar zijn heel wat onschuldige Libiers bij omgekomen. Okee, Osama had ook heel wat op zijn kerfstok, maar dan nog. Het schijnt dat de CIA toch ergens in Oost-Europa ook verhoorkamertjes had/heeft? Zelfs het "proces" tegen Saddam Hoessein is historisch bezien lachwekkend. Saddam was jarenlang de grote vriend van het westen (want vijand van Iran) en werd aan alle kanten geholpen. Pas toen hij zijn boekje te buiten ging door onafgesproken Koeweit binnen te vallen, werd hij een schurk.
Ik maak me geen illusies over westerse overheden en hun grenzenloze opportunisme. Ik ben alleen maar blij dat velen hier niet achter de Telegraaf aanhollen - wat zag ik op de voorkant staan na de executie? Iets met "duivel" in elk geval. Sjonge jonge wat een fabelachtig inzicht in de wereldpolitiek.
Groetjes
Massi

Maylise

Maylise

07-05-2011 om 02:01

Pluk

Het is niet dat ik niet geïnteresseerd ben maar dat ik er niet zoveel over te zeggen heb. Misschien is het ook deels wel een gebrek aan interesse. Geen gebrek aan interesse voor de slachtoffers van 9/11 en andere terroristische activiteiten maar meer in de zin dat ik aan de figuur van Osama Bin Laden niet meer hang dan een symbolische waarde. Zijn dood lost niks op, maakt de wereld niet veiliger en veranderd niks aan de situatie met betrekking tot terrorisme. Vandaar misschien dat de euforie mij wat ontgaat.

Natuurlijk vind ik het fijn voor de nabestaanden van de slachtoffers van terrorisme als dit hun een gevoel van gerechtigheid geeft en dat ze hierdoor een soort afsluiting kunnen hebben. Ik denk alleen dat de werkelijke effecten op de wereld vrij klein zijn. Behalve dat het Obama natuurlijk een behoorlijke boost geeft voor de verkiezingen volgend jaar en dat is een prettige bijeenkomst te noemen. Ik heb verder niet zoveel gevoelens bij de dood van Bin Laden.

Uiteraard was het in sommige opzichten beter geweest om de man levend te pakken en hem te berechten. Dat was netter geweest, beschaafder en geeft een zekere fiducie in de werking van de rechtstaat weer vanuit de regering. Dat is om politieke redenen allemaal niet gebeurd. Dat vind ik inderdaad jammer.

Dus nee het is geen echt gebrek aan interesse uiteindelijk maar meer dat ik denk dat de gevolgen hiervan buiten de VS niet zo groot zijn. Wel denk ik dat dit zeker een rol zal spelen in de presidentsverkiezingen volgend jaar. Mochten de republikeinen nog met een kandidaat komen waar genoeg mensen achter kunnen staan heeft Obama hiermee wel een hele grote troef in handen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2011 om 20:31

In al mijn correctheid

kan ik alleen maar denken dat dit de enige manier geweest is om het op te lossen. Niet fraai, absoluut niet, maar fraai was het allang niet meer. En dan toch vooral ten opzichte van Bin Laden zelf. Nu maar hopen dat de wraak mee zal vallen.

Manda Rijn

Manda Rijn

07-05-2011 om 22:37 Topicstarter

Huh?

"dit de enige manier geweest is om het op te lossen." Nou onderbouw dat eens aangezien je blijkbaar alles hebt afgewogen...

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2011 om 23:51

Mijn onderbouwing

Vond je het zo geweldig opgelost met Saddam Hoessein dan? Je wist van tevoren dat hij het er niet levend vanaf zou brengen.
Mijn afwegingen zijn uiteraard die van een leek, net als de jouwe dat zijn. Ik zei in de titel al 'in al mijn correctheid'. Ik zou namelijk nog geen spin zinloos doodmeppen. Maar bij Bin Laden had ik gelijk het gevoel dat dat Amerika het zo goed geregeld had, omdat ze er a. een schertsrechtszaak mee voorkomen hebben, b. de man geen beter einde had verdiend (tja... niet zo fraai dat ik dat vind uiteraard), c. wat zou er gebeurd zijn als hij wél levenslang in de gevangenis had mogen zitten?, e. Amerika heeft weer laten zien dat het kort of lang kan duren, maar vinden zullen ze je, dat is toch wel een sterke zet, f. Bin Laden was denk ik toch nog wel de man in het hart van Al Qaida. Daar is hij nu uit weggesneden. De tijd moet nu leren of dat het begin van het einde is. Het verdiend geen schoonheidsprijs, maar ik heb voor mijzelf het gevoel dat elke andere oplossing slechter was geweest. Het zou uitstel van executie (letterlijk) zijn geweest, met mogelijk meer schade dan nu het geval zal zijn.

Fiorucci

Fiorucci

08-05-2011 om 08:20

Kaaskopje

Vond je het zo geweldig opgelost met Saddam Hoessein dan? Je wist van tevoren dat hij het er niet levend vanaf zou brengen.
Logisch, in een land waar men de doodstraf heel gewoon vindt. Hij heeft in ieder geval een proces gehad, wellicht discutabel in onze ogen, maar toch.

Onschuld

De drie kinderen (19,18 en 13) waren hier zwaar geschokt dat dat zomaar kan. Ook door de idiote smoezen in de berichtgeving. "Hij verzette zich". Dochter merkte op: die man heeft toch ook armen en benen waar je in kan schieten? Ze stelden zichzelf in de Nederlandse situatie voor: wat als de politie/het leger zich ook de rol van rechter toebedeeld? En dan de felicitaties van Rutte. Mijn kinderen zijn weer een stuk onschuld kwijt: het geloof dat in een democratie iedereen zich aan de vooraf gestelde regels moet houden. Ik word er misselijk van. Vae victis, inderdaad.

Maylise

Maylise

08-05-2011 om 14:30

Proces

Het had de VS gesierd om de man wel gewoon op te laten pakken en hem een proces te geven. Iedereen heeft recht op een proces. Het getuigd van weinig fiductie in het rechtstaat. Iets wat een democratische staat zou moeten onderscheiden is het hanteren van de eigen principes zelfs als de anderen dat niet doen. Als Bin Laden inderdaad ongewapend was en de seals dit wisten dan is dit soort standrechtelijke executie gewoon moord. Dat valt op een geen enkele manier goed te praten. Welke misdaden Bin laden ook op zijn geweten heeft hij had net als iedereen recht op een eerlijk proces.

Zelazny

Hoezo naïef? Obama die voor zijn oorlogsmisdaad gefeliciteerd wordt door de premier van het land waar je zelf leeft? Ik vind het niet gek dat ze daar moeite mee hebben. En de oudsten zijn geen kinderen meer, maar wel *mijn* kinderen. Wat een nare reactie.

LindaW

LindaW

08-05-2011 om 22:05

Proces?

Mijn zoon is 9 en toen we het erover hadden (het was op journaal ofzo) heb ik gezegd dat Osama de grootste boef ter wereld was en dat hij doodgeschoten is. "Logisch" reageerde zoon "dalijk ontsnapt hij en moeten ze hem weer opnieuw gaan zoeken"
En wat heb je aan een proces in dit geval? Hij zegt toch niks!? En hem dan veroordelen en voor miljoenen per jaar gaan beveiligen?

Maylise

Maylise

08-05-2011 om 22:48

Proces

Ja, een proces omdat de VS een democratische staat is en een rechtstaat. Omdat might geen right is. Omdat het leger niet de rol heeft van rechter, jury en beul. Omdat iedereen ook al staat de schuld van een persoon voor de volle 100% vast recht heeft op een rechtszaak, op hoor en wederhoor. Iemand zomaar doodschieten mag alleen in geval van zelfverdediging. Ik was er niet bij dus ik weet niet of daar hier sprake van was. Tot nog toe lijkt het zo te zijn dat het mogelijk was om Bin Laden veilig levend te arresteren. In dat geval sta ik er volledig achter dat men de man ook had moeten arresteren. Nee, Bin Laden was geen leuke, aardige man. Hij heeft het bloed van duizenden aan zijn handen. Zijn schuld staat al voor het proces vast. Een arrestatie, proces en executie waren vele malen duurder geweest, hadden de Amerikaanse staat vele malen kwetsbaarder gemaakt voor kritiek en had allerlei moeilijkheden opgeleverd.

En toch was dat de enige juiste weg. Omdat als we bepaalde waarden zo verschrikkelijk belangrijk vinden dat we die in de kern van onze wetgeving hebben opgenomen dat we dat iedereen moeten geven, ook Osama Bin Laden.

Net zoals is gebeurd met Eichman, Neurenberg en het Joegoslavië Tribunaal. Niet de makkelijkste weg maar wel de juiste weg. Een weg die past bij een rechtstaat. Een weg die de geest van de Amerikaanse wetgeving volgt.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-05-2011 om 10:40

Maylise

Volmondig eens met jouw laatste posting. Op naar een betere wereld!
Groetjes
Massi

XL

XL

09-05-2011 om 14:16

Cobi

Ik geloof niet dat ik het ooit meer eens was met iemand!
Voor de rest wil ik kwijt dat ik het jammer vindt dat bepaalde mensen die ik hoog heb staan op het forum steeds weer, in mijn ogen dan tenminste, vervallen in persoonlijke emotie's in dit soort draadjes. Begrijpelijk en niet oordelend bedoeld maar wel jammer. In mijn ogen hou je daarmee bepaalde mythe's en taboe's in stand en metsel je je eigen wereldje in. Je zou deze discussie dan ook heel breed kunnen trekken maar ik pas daarvoor, door jarenlange ool schade en schande

Absoluut niet politiek correct maar kom op hee....als Bin Laden mijn bloed eigen zoon was had ik hem zelf naar de andere wereld geholpen. Ik zou niet willen beslissen tussen leven en dood om tal van humane gedachten, maar bewezen massa moordenaars, oorlogsmidadiger's en praktizerende pedofielen? Ach, je hebt overal mensen voor, voor en tegenstander's, pro's en contra's, al dan niet gevormd door hun opvoeding/godsdienst etc.

Als mensen het nou eens eens zouden kunnen worden dat ze het oneens zijn zonder elkaar de grond in te stampen, uit te roeien en af te maken dan zou de wereld er heel wat beter uit zien. I know, utopie.

Gr XL

Huh? Cobi

Huh? Cobi

09-05-2011 om 15:20

En nee, ik vind niet dat je elke pedosexueel onverdoofd moet laten castreren door een volksgericht op de Dam. Ik heb het over personen die op wereldschaal buiten elke categorie vallen.

En praktiserende pedosexuelen vallen daar dan buiten in jouw beleving? In mijn beleving vallen ze in dezelfde categorie; Psychopaten zonder normen/waarden en geweten die onnoemelijk leed veroorzaken, vaak generaties lang.

Gr,XL

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.