Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

02-12-2011 om 18:06

Post van de buren opengemaakt

Ik heb per ongeluk de voorlopige aanslag 2012 van mijn overburen open gemaakt die verkeerd bezorgd was. Het stomme is dat ik, door schade en schande wijs geworden, altijd eerst naar de adressering kijk voor ik iets openmaak. Het bleken dus twee enveloppen te zijn, dat had ik gemist ;-(
Ik heb hem nu met plakband dicht geplakt, maar durf hem niet bij de buren in de bus te gooien. Er zit daar altijd wel iemand in de kamer, dus dat lukt niet onopgemerkt. Wordt hij opnieuw bezorgd als ik hem in de gewone TNT-brievenbus gooi?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 18:09

Gewoon....

Ik zou gewoon even aanbellen als ik jou was en zeggen dat je niet hebt opgelet wat betreft de adressering. Kan gebeuren toch?
Al heb ik ooit een envelop wel in de bus gegooid bij buren zonder aan te bellen, want dat was een specificatie van een rekening van een erotisch postorderbedrijf...

Vic

Vic

02-12-2011 om 18:37

Nee, dat kan echt niet

Ik heb het ook gelezen. Ik keek nl als eerste naar de teruggaaf en schrok daar nogal van omdat ik vooraf wel naar het adres op de enveloppe had gekeken. Toen naar de achterkant waar ook niets van klopte. En kwam er vervolgens pas achter dat het twee enveloppen waren waarvan ik de achterste had opengemaakt.

Belle Époque

Belle Époque

02-12-2011 om 19:35

Schuld bekennen

Tenzij jouw buren van die types zijn die meteen een persoonsgerichte guerilla gaan beginnen, zou ik er gewoon aanbellen en eerlijk bekennen: sorry, ik heb de brief geopend, maar toen ik 'm eruit haalde zag ik dat hij niet voor mij was.
Excuses erbij en beloven dat je voortaan beter op de naam let.
Dit is typisch zo'n ding dat iedereen wel eens kan gebeuren

Vic

Vic

02-12-2011 om 19:49

Haha

Ik verwacht geen persoonsgerichte guerilla, maar het is echt een 'buurtje' hier hoor. Toen ik laatst mijn buren had geholpen bij een calamiteit, hoorde ik dat daarna van de hele straat terug (tot aan de zus van mijn andere buurman

Puck

Puck

02-12-2011 om 20:51

Ja, gewoon aanbellen

Ik zou ook gewoon aanbellen en uitleggen wat er gebeurd is. Kan gebeuren toch? Of waren de gegevens die je onder ogen kreeg zo schokkend dat dat het probleem is?

Isabella

Isabella

02-12-2011 om 21:31

Niet aanbellen

Zou ik niet doen, wat niet weet wat niet deert. Ik heb iets dergelijks ook wel eens meegemaakt.Het ging toen om een bankafschrift waaruit bleek dat de buren een hoog doorlopend krediet hadden terwijl ze net tevoren groot hadden lopen doen over hun nieuwe auto. De envelope had ik al kapot gescheurd dus dichtplakken en in de rode brievenbus doen ging niet meer. Ik heb hem toen maar in de prullenbak gedaan. Schaam schaam, maar het leek me op dat moment de beste oplossing. Buren waren niet zulke leuke mensen.

Wel afgeven

Ik zou toch de post bij de buren afgeven hoor. Lijkt me zelf heel vervelend om dit soort post niet te ontvangen; je wil toch weten waar je aan toe bent als het om toeslagen gaat?
Als je het niet durft om de brief open en bloot te geven, dan doe je het toch anoniem in de bus op een moment dat niemand je ziet? Het is nu lekker vroeg donker! Of anders de oplossing van P: weer in de brievenbus stoppen.
Maar helemaal niet afgeven of zelf weggooien, dat zou ik toch niet doen. Ook al heb je nog zo'n vervelende buren...
n@nny

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2011 om 00:53

Júist bij dit soort post

die er voor iedereen hetzelfde uitziet, is een misser mogelijk. Aanbellen, excuses aanbieden en beterschap beloven. Echt, ik zou het niet ingewikkelder maken dan het is.
Ik vertel er wel bij dat ik een keer gekozen heb om het opnieuw te posten, toen een kat van ons met vieze regenpootjes bovenop de post van de buren was gesprongen. Het was vrij algemene post aan de buitenkant te zien, geen belangrijke rekening of zo vermoedde ik (die envelop was nog dicht). Ik vond het gênant om die bepotelde envelop gewoon door de brievenbus te gooien, want ze weten dat alleen wij dat doen. Net als wij weten dat alleen zij dat bij ons doen.

Gewoon in de bus

gooien, als ze er niet zijn of de gordijnen dicht zijn als je het niet af wil geven.

ik heb wel eens post van mijn ex-aso buren open gemaakt, ook iets van de belastingdienst en dat heb ik gewoon hup in de bus gegooid.

Gegooit?

gooien, gooi, kofschIp, gegooit.

mix

mix

03-12-2011 om 10:27

Manda ot

ik heb het kofschip nooit begrepen, maar het is gegooid.
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/gooien (ik neem meestal de verleden tijd: ik gooiDe, ik wensTe. Gooien dus met D, wensen met T) Takkegrammatica ook

mix

mix

03-12-2011 om 10:30

Ps (ot)

het gaat om de medeklinkers van het kofschip om het nog duidelijker (eh....) te maken. De O en de I zijn alleen gebruikt om er een woord van te maken.(hoor ik net)

Ely

Ely

03-12-2011 om 13:06

En (nog steeds ot)

Het schijnt tegenwoordig weer met 't fokschaap te moeten. Waarom ben ik nog niet achter (zal ook niet durven beweren dat t reuzehoog op mijn prio lijstje staat, pakjes inpakken daarentegen wel )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fianna

Fianna

03-12-2011 om 14:03

ja, met het fokschaap had Manda gegooid wel goed geschreven

Tineke

Tineke

03-12-2011 om 16:00

Nieuw is taxikofschip

't Maakt niet uit als je het niet snapt, maak het woord gewoon langer voor een verleden tijd of voltooid deelwoord: is het gooiden of gooiten? Precies, dus wordt het: gegooid!
(en ik weet dat je er zo niet altijd komt, maar voor wie spelling wat raadselachtig is, helpt het wel)

Marja

Marja

03-12-2011 om 16:51

Veel makkelijker dan (taxi)kofschip

Is gewoon het deelwoord verlengen tot een bijvoeglijk naamwoord. Dus: de gegooide bal> dus gegooid is met een d.
De geschetste situatie. etc. Het gaat tegen ieders taalgevoel in om de gegooite bal of geschetsde situatie te zeggen, dus dat doe je automatisch goed.

May

May

04-12-2011 om 11:32

En die brief?

Kofschip, fokschaap, zit die brief nou al bij de buren in de bus? Ik zou 'm dichtplakken en weer in de gewone rode brievenbus doen, niet zo netjes, maar ik ben ook geen held..

Isabella

Isabella

05-12-2011 om 13:11

't chefspook

Volledig ot maak ik vind het zelf zo leuk dat ik hem jullie niet wilde onthouden

Aanbellen

Hier werd ook een keer aangebeld door een meneer die een opengemaakte envelop voor ons in z'n handen had. Waren verzekeringspapieren voor mijn schoonouders. Vond het zelf geen fijn idee dat ze die post hadden bekeken maar aan de andere kant vergeet je zoiets ook snel. Wel erg fijn dat het toch werd afgegeven (alleen weken later, dat was dan wel weer erg jammer).

Ook eff ot (kan het niet laten)

Ik vind het opvallend dat er volwassenen zijn die nog steeds niet weten hoe ze een redelijk normaal (geen deleten, taxien of upgraden) werkwoord moeten vervoegen.

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 09:14

(ot) p,contradictio in terminis

spellen is moeilijk voor sommigen; een logische redenering neerzetten nog moeilijker
"Ik denk dat ze het op zich wel weten maar dat ze gewoon zo bang zijn voor die ingewikkelde regels dat ze er maar van uit gaan dat ze het toch nooit leren." Wat staat hier nu?

Henriette

Henriette

06-12-2011 om 09:50

Tsja

Vroegah kon ik mij ook niet voorstellen dat er volwassenen zijn die problemen hebben met de spelling van werkwoorden maar na jaren lang Nederlands gegeven te hebben (ook in het volwassenenonderwijs) en met 2 kinderen met spellingproblemen, heb ik de conclusie getrokken dat een correcte werkwoordspelling niet voor iedereen is weggelegd. Ondanks intensieve en veelvuldige oefening lukt het sommigen nooit t kosfschip etc onder de knie te krijgen. Gelukkig bestaat er tegenwoordig wel een spellingcorrector op de diverse tekstverwerkers waardoor mensen met spellingproblemen een stuk minder fouten maken met gewone woorden maar waardoor je ook fouten als hij werdt ook niet meer ziet. Blijft wel het vervoegen van werkwoorden over. En daarnaast zijn er natuurlijk zat fouten die gemaakt worden uit slordigheid, snelheid etc (bezondig ik mijzelf ook aan).
Daarnast heb je natuurlijk mensen

Tango

Tango

06-12-2011 om 09:50

Ook ot: sexy fokschaap

Dat wordt hier op school gebruikt, tenminste als ik de juf moet geloven. Tangodochter zegt er nooit van gehoord te hebben. Daar moet ik op school nog even een gesprekje over hebben 't chefspook is dus niet volledig want daar zit de x niet in, van faxen bijvoorbeeld (volgens mij is dat ook het enige werkwoord met een x).

mix

mix

06-12-2011 om 10:33

Tangoooo

mix(en)

Xtc koffieshop

is nog een ander ezelsbruggetje

mix

mix

06-12-2011 om 14:54

Eens p

"ik krijg steeds meer moeite met dit soort draadjes"
zeker door mensen uit het onderwijs of die er door ander beroep/opleiding geen moeite mee hebben. Gebrek aan inleving denk ik dan maar en dat vind ik persoonlijk vervelender dan een fout in de taal.

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 14:56

als je zoon dan maar niet vergeet om de spellingscontrole aan te zetten.
Ik ben benieuwd of "problemen met spellen/grammatica" verschilt tussen de verschillende generaties. Voor mijn gevoel hangt het samen met veranderende manieren van lesgeven, en met het inzakkende niveau van de onderwijzers.

Primavera

Primavera

06-12-2011 om 16:23

Verschillende generaties (heel erg ot)

Nou Pluk, in mijn familie hebben veel mensen last van een hardnekkige dysorthografie. Mijn grootmoeder is met dank aan haar lerares engels die ook de spellingsfouten in nederlandse vertalingen aanrekende twee maal blijven zitten op de MULO. Dat werd niet zo erg gevonden in die tijd, ze was toch maar een dochter wiens doel moest zijn om een geschikte huwelijkscadidaat te vinden.
Mijn moeder is daarintegen altijd wijs gemaakt dat ze dom was en ze dacht dat zelf ook. Je moet wel heel stom zijn als je nog geen links/rechts of spellingregels kunt onthouden?
Mij is altijd verwezen dat ik te slordig en haastig werkte en mijn teksten nooit overlas. Dat deed ik wel, maar men kon zich gezien het resultaat dat niet voorstellen. Met Nederlands kon ik nog wel compenseren met de cijfers voor ontleden e.d., maar vreemde talen waren een ramp.
Heus ik weet de regel van het (sexy) fokschaap, maar het lukt niet altijd die toe te passen. Ik zie het niet, zelfs niet met 3 keer overleven. Soms blijk ik ook totaal andere woorden te typen dan ik ik gedachten heb zoals overleven in het vorige zinnetje ipv overlezen en dat gaat is dan geen tikfout, maar gaat volautomatisch helemaal vanzelf.
Taalgevoel helpt daar geen barst bij. Met een vervoeging als van mixen bijvoorbeeld, Ik associeer dat dan aan het engelse mixed, waar de x met een d gecombineerd wordt en zal het dus sneller als gemixd schrijven ipv gemixt. Of werkwoorden als gebeuren: het gebeurt nu vs het is gebeurd, waardoor je gewend bent om allebei de vormen te zien en je eventueel aanwezige taalgevoel dus altijd twijfelt welke het nou moet zijn.
Helaas mijn kinderen hebben het ook weer. Gelukkig heeft de zoon die er het meeste last van heeft nu een begrijpende lerares. Ze rekent hem niet iedere spelfout aan (hij is in staat om hetzelfde woord in één zin 3 keer anders te spellen, waarvan geen enkele keer goed). Alleen als de tekst onbegrijpelijk wordt (zinnen lopen ook niet en gaan van de hak op de tak) laat ze hem de les thuis om z'n gemak overdoen op zo'n manier dat hij het niet als straf ervaart.
Vroeger werden kinderen en volwassenen met dit soort problemen gewoon als 'dom' weggezet, tegenwoordig heten ze 'jong' en moeten ze doorkleuteren. Niets nieuws onder de zon.

Terug naar de vraag

Ik heb toevallig gisteren een blauwe envelop van de buren opengemaakt. Zat tussen de blauwe enveloppen van mijn bedrijf. Ik riep nog keihard dat die eikels weer een fout hadden gemaakt, tot ik de naam van de buuf erboven zag. Ik heb de envelop netjes dichtgeplakt, erop geschreven dat hij per ongeluk bij mij terecht was gekomen en dat ik hem al had opengemaakt voor ik daar achterkwam en hem in de brievenbus van de buren gedaan. Anders moeten ze maar bij post.nl gaan klagen. Ik verwacht overigens geen nare reactie, het zijn prima buren.

Puck

Puck

08-12-2011 om 12:56

Vic...?

Misschien heb ik het gemist, maar wat heb je nu uiteindelijk met de post van de buren gedaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.