Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

19-03-2019 om 21:39

Provinciale verkiezingen


Angela67

Angela67

29-03-2019 om 21:32

het is niet onbetaalbaar . .

het is gratuit

https://nl.wiktionary.org/wiki/gratuit

gr Angela

Ad Hombre

Ik heb geen ambities om wat na te laten (behalve mijn kinderen) maar in het leven dat ik heb maak ik graag gebruik van mijn talenten.
Ik krijg zomaar het idee dat jij het zorgen voor de kinderen een betere levensbesteding zou vinden (want ja die laat immers na), maar ik dus niet.

kosten programma FvD

Voor Baudet is het simpel: er moet een wet komen die regelt dat ieder jaar de overheid met 5% moet krimpen. Hij geeft overigens niet aan op welke onderdelen deze krimp moet plaatsvinden, maar dat is een detail. Het levert geld op.
Eerder heeft hij al eens aangegeven dat hij zijn maatregelen gaat betalen uit de 1000 miljard die klimaatbeleid kost. Hier ook een kleine kanttekening. Los van feit dat klimaatbeleid geen 1000 miljard kost, zijn die kosten nog niet uitgegeven. Bezuinigen op nog niet uitgegeven kosten is best een nieuw fenomeen in de staathuishoudkunde. Maar Baudet is een intellectueel en slimmer dan de rest, zoals ik hier ergens las, dus dat komt vast wel goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2019 om 12:47

Baudet

Ik denk dat Baudet heel erg intelligent is. Of hij hoog-intelligent is weet ik niet, maar hij lijkt makkelijk te hebben kunnen studeren, maar of hij daarmee ook een fantastisch boekhoudkundig inzicht heeft, dus ook als het om het staatsboekhoudboekje gaat, betwijfel ik ten zeerste. Dat geldt ook voor Wilders. Leuk hoor dat gestrooi met miljoenen, miljarden en zo meer, maar het is zelden op waarheid gebaseerd.

bieb63

bieb63

30-03-2019 om 14:27

Alkes

Er is toch helemaal niets mis mee om iets met je talenten te doen? Voor zover elke individu nou persé daadwerkelijke talenten heeft...
Maar een talent heeft niet altijd iets te maken waar je een (goede) boterham mee kan verdienen.
Dus mijn motto blijft: doe waar je goed in bent zover je dat leuk vindt, doe wat je leuk vindt. En betaald werken doe je in eerste instantie om je boterham mee te verdienen. Leuk en fijn als je dat werk leuk en fijn vindt of sowieso dat leuke fijne werk kunt vinden. Leuk en fijn als je in je betaalde werk iets met jouw persoonlijke talenten kunt, maar dat is geen must laat staan iets wat altijd haalbaar is om welke reden dan ook. En verder kun je met je eigen persoonlijke talenten ook heel veel, niet betaalde, dingen doen. En soms is werk gewoon werk om je boterham te verdienen, ofwel omdat je geen specifieke talenten hebt, ofwel omdat er geen relevant werk is voor jouw specifieke talent.

Mirage

Mirage

31-03-2019 om 11:42

Lastigvallen vrouwen

Is naar mijn ervaring niet cultuurgebonden. Mijn eigen ervaring is dat je vaker lastig wordt gevallen door Nederlanders dan buitenlanders (van welk land dan ook). Logisch want er wonen meer Nederlands mensen hier.

Het ergste was tijdens studentenfeestjes waar men behoorlijk drank gebruikte. Allemaal Nederlandse jongens. Ik ben er na een paar keer mee gestopt, want zo niet leuk als je niet veilig voelt.

Of de laatste trein op vrijdagavond toen ik nog met de trein naar mijn werk ging en vaak tot laat werkte. Dan zit de trein vaak ook vol met dronken jongelui. Nou dan ben je als vrouw echt niet veilig. Ik schat 90% Nederlands tuig.

Of op de fiets door ons zo brave stadje rond middernacht. Dan zijn dat van die "daar moet een piemel in "types. Wat ik daar al niet naar mijn hoofd heb gekregen.

Of met uitgaan, tijdens rock concerten. Dan voel ik zo vaak iemand in mijn kont knijpen. Of erger. Daar komen er weinig buitenlanders. Rock is een erg blank genre. Het wordt wel minder (want ja ik ben inmiddels al ouder aan het worden...).

En ik kan nog wel even doorgaan zo.

Geinig is dat als ik deze voorvallen aan iemand als mijn vader vertel hij mij uitmaakt voor leugenaar, want alleen buitenlanders doen dit.
En het is ook koren op de molen voor bepaalde politieke partijen die er ook veel stemmen mee binnenhalen.

Ik schijn wel een soort agressie bij mannen op te roepen omdat ik voor een vrouw nogal een stoer voorkomen heb. Ik heb ook kort haar (ook hier krijg ik regelmatig scheldwoorden voor naar mijn hoofd).
Wellicht is dat voor buitenlanders niet aantrekkelijk? Ik weet het niet. Het zou een verklaring kunnen zijn.

In de grote stad waar ik 6 jaar tussen de buitenlanders heb gewoond werd er wel gesist en gelucht-kust maar ik ben nooit door hen aangeraakt.

Ik pas wel mijn gedrag aan overigens. Ga liever niet meer laat met de trein en zeker niet alleen meer door ons centrum in het weekend na 11 uur 's avonds. Maar dat heeft echt niks met buitenlanders te maken.

bieb63

bieb63

31-03-2019 om 12:35

Eens met Mirage

Ik snap ook werkelijk niet waar het idee vandaan komt dat vrouwen en meisjes vooral lastig gevallen worden door 'allochtonen'.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2019 om 13:17

bieb

Onbegrijpelijk inderdaad. Je zou bijna gaan denken dat dat mensen zijn die hun politiek correcte oogkleppen hebben afgedaan.

http://old.aup.nl/wosmedia/296/vol_83_no_2_-_zedendelinquentie_en_etniciteit.pdf

Uit de conclusies:

"De uitkomsten van dit onderzoek wijzen erop dat, met uitzondering van West-Europa en Indonesië, alle etnische minderheidsgroepen zijn oververtegenwoordigd in de groep zedenverdachten. Vooral Antillianen vallen in dit verband op, gevolgd door Surinamers, personen uit het Midden-Oosten en Marokkanen. Wanneer we de mate van oververtegenwoordiging in de groep zedenverdachten vergelijken met die in de totale groep verdachten in 2005, dan blijken in beide gevallen Antillianen, Surinamers en Marokkanen het sterkst oververtegenwoordigd te zijn. Voor de andere bevolkingsgroepen zijn er wel verschillen te zien. Personen uit het Midden-Oosten blijken bijvoorbeeld sterker te zijn oververtegenwoordigd in de zedencriminaliteit danin de totale criminaliteit. Voor personen uit het voormalige Oostblok geldt het omgekeerde."

Mirage

Mirage

31-03-2019 om 13:30

Ja cijfers. Maar hoe komen de gevallen die ik meemaak in de cijfers?
Wordt er ergens geteld wie er lelijke dingen roepen naar vrouwen?
Ik heb een keer aangifte proberen te doen van lastig gevallen worden. Nou ik werd nog net niet uitgelachen door die agent. Ik stelde me maar aan. Ook dat komt denk ik niet in de cijfers terug.
En je laat het wel de volgende keer.

Weet jij hoe dat dan zit? Cijfer technisch.

Sammie

Sammie

31-03-2019 om 13:37

herken t ook wel

Ik herken ook dat wat mirage en bieb zeggen. Het gaat niet meteen om zedenmisdrijven maar knijpen in en slaan voor de billen of net taktisch tegen de borsten aanlopen. Dat kennen mijn dochters en ik wel. Inderdaad, bij concerten ook. Dochter staat wel eens als gastvrouw op beursen. Met name op vakbeursen waar veel mannen komen, krijgt ze met name allerlei verbaal schunnigs om de oren geslingerd. Als daar iets van wordt gezegd, dan wordt er gelachen en gezegd dat het maar een grapje is en dat je daar toch wel tegen kunt of anders ben je maar een zuurpruim. Niet leuk.

De etniciteit discussie

https://joop.bnnvara.nl/opinies/66661

Het is een doorlopende discussie. Etniciteit of migratiestatus wordt gezien als een ongewenste registratie, dus het komt niet in alle onderzoeken voor.

Uiteraard zijn er verschillen maar die zijn gebaseerd op andere verschillen dan etniciteit en hebben bijvoorbeeld te maken met afhankelijkheidsrelaties of een sociaal economische positie die veroordeling bevordert of vermindert..

De meeste zedendelicten, maar ook moord, komt voor in de relationele sfeer en binnen het eigen gezin, de familie, de groep.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/wicked-deeds/201412/serial-killer-myth-6-they-are-all-white

Schunnig

Vroeger had je hier ook nog veel gesis, gefluit en commentaar, soms nog. Het blijft een aandachtspunt dat je je niet kwetsbaar opstelt en je niet laat intimideren en dat je jongeren opvoed zich met respect te gedragen.

Het komt op dit moment wel veel meer aan de oppervlakte en dat is een goede ontwikkeling. Dan kan de samenleving zich openlijk verzetten tegen dit soort wangedrag en geweld. Want op sommige plaatsen kan het vast goedgepraat worden maar uiteindelijk is het overal ongewenst.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

31-03-2019 om 13:44

Bieb63 en Mirage

"Ik snap ook werkelijk niet waar het idee vandaan komt dat vrouwen en meisjes vooral lastig gevallen worden door 'allochtonen'."

Er zullen echt wel eens allochtonen rondlopen die vrouwen lastig vallen. Maar er zijn mensen die dat graag aandikken. Angst zaaien om mensen tegen elkaar op te zetten en om zieltjes te winnen. Denk ook aan een paar jaar geleden toen er zoveel vluchtelingen waren. De asieltsunami van testosteronbommen die de arme Nederlandse vrouwen massaal lastig vallen, weet je nog... Er waren veel mensen bij wie dat er in ging (en nog steeds gaat) als een preek in een ouderling.

Net als Mirage heb ik meer last van Nederlanders dan van allochtonen (en ja, ik heb jaren in een grote stad gewoond met flink wat mensen met een kleurtje). Niet alleen m.b.t. "lastig vallen". Het lijkt ook alsof de onverdraagzaamheid steeds erger wordt. Naar allochtonen, maar ook naar andere groepen mensen.
Bepaalde politici vinden dat prachtig en wakkeren dat vuurtje alleen maar aan. Lekker mensen tegen elkaar opzetten. Jong tegen oud, arm tegen rijk, rechts tegen links, werkenden versus uitkeringsgerechtigden, Randstad tegen de rest van Nederland, werkende vrouwen tegen "thuisblijfmoeders", en andersom.

En met zijn allen tegen "de allochtonen". Want die zijn eng, ze komen altijd in groepen, pikken onze huizen, ons werk en onze uitkeringen in en ze vallen massaal onze vrouwen en dochters lastig.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2019 om 13:53

Mirage

"Weet jij hoe dat dan zit? Cijfer technisch."

Nee, natuurlijk niet, want ongewenste knipoogjes worden (godzijdank) niet geregistreerd en sisgeluiden en opmerkingen ook niet.

Maar dit kun je toch redelijkerwijs, in het licht van die cijfers niet volhouden:

bieb:
"Ik snap ook werkelijk niet waar het idee vandaan komt dat vrouwen en meisjes vooral lastig gevallen worden door 'allochtonen'."

Want de cijfers die er *wel* zijn wijzen wel degelijk op een serieus probleem.

Mirage

Mirage

31-03-2019 om 14:05

Jij zegt: "Maar dit kun je toch redelijkerwijs, in het licht van die cijfers niet volhouden:"

Ik ga hier van MIJN ervaring uit. Meer kan ik er niet van maken.

bieb63

bieb63

31-03-2019 om 14:19

Ik ken de cijfers niet, dus kan ik in die zin niet tegenspreken. Ik spreek uit eigen en omgevingservaring. Iig zijn de meeste grote zedenmisdrijven (met dood en ontvoering) bijna allemaal gepleegd door autochtonen.
W.b.t. ongewenst gedrag, bijv aanranding e.d. is mijn ervaring ook meer autochtonen, maar de cijfers ken ik dus niet.
Daarbij worden allochtonen op veler wijzen weggezet als uitschot, dus m.i. ook meer verklaarbaar dat ongewenst gedrag wordt vertoond.

Gelderse

Gelderse

31-03-2019 om 14:28

Cijfers

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/criminaliteit

Personen met migratieachtergrond vaker verdacht
Personen met een Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond zijn zes keer vaker verdacht dan personen met een Nederlandse achtergrond. Personen met een Turkse en Surinaamse achtergrond zijn ongeveer even vaak geregistreerd als verdachte als personen uit herkomstgroeperingen met een hoog percentage vluchtelingen. Het percentage verdachten uit nieuwe EU-lidstaten en andere personen met een westerse achtergrond ligt lager dan de hierboven genoemde groepen maar hoger dan dat van personen met een Nederlandse achtergrond.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-03-2019 om 16:28

Hmm ...

Ik vind het maar verdacht, dat ondanks een algemene daling van het aantal verdachten heden ten dage meer en meer groepen mensen verdacht worden gemaakt op ronduit verdachte gronden!

Mogelijke verklaring

"De uitkomsten van dit onderzoek wijzen erop dat, met uitzondering van West-Europa en Indonesië, alle etnische minderheidsgroepen zijn oververtegenwoordigd in de groep zedenverdachten. Vooral Antillianen vallen in dit verband op, gevolgd door Surinamers, personen uit het Midden-Oosten en Marokkanen."

Zou best kunnen zijn dat vrouwen minder gauw aangifte zouden doen van het lastig vallen door autochtonen dan door allochtonen. Omdat een tik op de kont van een allochtoon als geweld beschouwen en een tik op de kont van een autochtoon gewoon als vervelend? De hele setting kan dan anders zijn, als je een tik op je kont krijgt van een mede-autochtoon in je stamkroeg of als je een tik op je kont krijgt van een allochtoon krijgt in de metro in de stad?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2019 om 23:35

Inderdaad

Skik, daar zeg je volgens mij iets heel zinnigs.

Ik heb heel sterk de indruk dat veel mensen gewoon beginnen te krijsen dat de buurt niet meer veilig is door de komst van mensen uit moslimlanden, zonder te weten hoe realistisch dat is. Vroeger woonde ik tegenover een wooncentrum voor Spaanse werknemers van de Hoogovens, gastarbeiders geheten. Allemaal mannen alleen. Een en al testosteron. Ik heb nooit gehoord dat dat eng gevonden werd. Dat werd later een AZC. Ik heb daar nooit serieuze problemen over gehoord. Later kwam er een tweede AZC, mijn hemel... alsof de wereld verging voor sommigen. Het sloeg nérgens op, maar ja... inmiddels had het fenomeen Wilders zijn werk gedaan. Ik kwam erachter dat veel stadsgenoten bekrompener waren dan ik had gedacht.

Dat een man zijn ogen de kost geeft op straat, kan als vervelend worden ervaren, maar dat is niet onveilig. Als ik in spijkerbroek gekleed de bus in ga, krijg ik een andere begroeting van de chauffeur dan met kunstleren rokje, heb ik gemerkt. Ik moet daar vooral om lachen. Zo gemakkelijk gaat dat dus. Dat doen witte Nederlandse meneren net zo goed als buitenlandse. Dat is ongevaarlijk.

Wendie

Wendie

01-04-2019 om 00:01

Eigen mannen

Ik heb in dorpen in Nederland meegemaakt dat als ik klaagde bij personeel van cafe's over lastig gedrag van mannen dat ons vrouwen geadviseerd werd te vertrekken. Want het betrof vaste klanten.
(Nederlandse uiteraard)

Situatie was een keer zo dreigend dat we ook maar gelijk vertrokken. Politie inschakelen is er dan niet meer bij, vluchten is noodzakelijker.
(natuurlijk hadden we dat achteraf wel kunnen, en waarschijnlijk moeten doen. Maar wat had het voor nut gehad? We wisten duidelijk dat we door getuigen dus niet gesteund zouden worden, de daders zouden sowieso niet meer gevonden worden)

Gelderse

Gelderse

01-04-2019 om 06:42

Cijfers

Die cijfers gaan over criminaliteit in het algemeen. Denk niet dat er cijfers zijn over aanranding en verkrachting, gespecificeerd naar afkomst.

Maar volgens mij is dit wat ik hierboven zie in de reacties de kern van het probleem. Zelfs cijfers vanuit de overheid worden niet serieus genomen. Het kan niet waar zijn toch, dat allochtonen in Nederland crimineler zijn dan autochtonen? En als het wel waar is, dan mag het niet gezegd worden, want dan discrimineer je. Dat is nu precies wat er mis gaat. En ik kan me voorstellen dat dat (met de eerder genoemde milieukosten en zorg) nu precies is waarom mensen zich niet serieus genomen worden en FvD gaan stemmen.

Persoonlijke ervaringen, hoe naar ook, zeggen natuurlijk niks. In de cijfers zie je terug dat ook autochtonen crimineel zijn, maar verhoudingsgewijs veel minder.

Keukske

Keukske

01-04-2019 om 09:44

Cijfers

Mijn hemel, zelfs cijfers van het CBS worden in twijfel getrokken. Lachwekkender kan het niet worden.

Het zou helpen in het oplossen van deze problemen om de problemen eens serieus te nemen. Zodat er ingezet kan worden op oplossingen.
En nee, niet de ‘minder minder minder’ teksten van Wilders, of minder vluchtelingen toelaten. Dat zijn geen oplossingen, dat is populistisch geroep. Vind ik verschrikkelijk.

En uiteraard, persoonlijke ervaringen zeggen in bet grote geheel niks, maar zeggen meteen ook alles. Mijn dochters hebben last van allochtone jongens, heel vaak ook. En Kaaskopje, dat is niet onschuldig, maar intimiderend. Dus dat jij er geen last van hebt op je 50ste wil niet zeggen dat jonge meiden er ook geen last van hebben. Eentje is al aangerand op haar 15e toen ze haar fiets stond los te maken na het sporten. En allebei zijn ze regelmatig in borsten en billen geknepen. Gewoon op straat. Het gesis en nageroep, en als je niet reageert is het hoer en kech, is inmiddels al zo gewoon dat ze het zelf al gewoon vinden.

Ik wil dat jonge meiden, homo’s, gewoon over straat kunnen, zonder zich te moeten verhullen met hoodies, na te denken over hun manier van kleden, lopen, kijken.
Hun vrijheid wordt namelijk afgepakt.

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/straatintimidatie/:
‘De Erasmus Universiteit deed in 2017 onderzoek naar straatintimidatie. 94 procent van de 1200 ondervraagde vrouwen tussen 18 en 45 was in het afgelopen jaar ‘seksueel getint benaderd’. Wanneer je ‘nastaren’ en ‘complimenten geven’ niet meerekende, bleef er 84 procent over. 44 procent van de vrouwen gaf aan seksuele toenaderingen meegemaakt te hebben die ‘irriteerden, tot last waren, kwetsten, beledigden, bedreigden, of beperkten in hun gevoel van persoonlijke vrijheid’.’

rode krullenbol

rode krullenbol

01-04-2019 om 10:41

Even voor alle duidelijkheid

Met #409 trek ik niet de cijfers van het CBS in twijfel, maar het onjuiste gebruik ervan. Verdacht is nog niet schuldig.

Is de oplossing voor criminaliteit gelegen in nog meer discriminatie en vooroordelen?

Keukske

Keukske

01-04-2019 om 10:52

vooroordelen

Rode Krullenbol, de oplossing is zeker niet gelegen in vooroordelen en discriminatie. De cijfers wijzen het gewoon uit.
Net zoals de cijfers uitwijzen dat vrouwen minder kans hebben op een toppositie, of minder betaald krijgen voor hetzelfde werk. Dat is geen vooroordeel of discriminatie van vrouwen.

Eenmaal dat erkennen, kun je zoeken en werken aan de oplossingen. Die ik niet paraat heb, by the way.

Wat betreft de aangiftebereidheid: ik ben wel benieuwd naar de cijfers van allochtone vrouwen en hun ervaringen met (seksueel) geweld. Ik vermoed dat de aangiftebereidheid bij deze groep behoorlijk lager is.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-04-2019 om 10:56

Wedervraag

En wat denk jij? Zou er een relatie zijn tussen het kiezen voor de alternatieve carrière van de misdaad en de perspectieven regulier werk?

Keukske

Keukske

01-04-2019 om 11:09

leeftijd

Uit datzelfde rapport, over leeftijd. Er staat ook een verhelderende tabel bij. Vanaf 12 jaar stijgt de criminaliteit met grote sprongen en vanaf 18 daalt deze weer.

Piek in verdachten rond achttiende levensjaar
Onder personen van alle achtergronden ligt de piek in het percentage verdachten rond de leeftijd van 18 jaar. Daarna valt het aandeel verdachten terug. Dat patroon wordt door criminologen in verband gebracht met het krijgen van werk, een eigen woning en een vaste relatie. Onder personen met een Marokkaanse achtergrond is de piek het hoogst, maar zo rond het dertigste levensjaar zakt het percentage verdachten met een Marokkaanse achtergrond onder dat van personen met een Antilliaanse achtergrond.

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/criminaliteit

Enne, 'kiezen van een alternatieve carrière in de misdaad'... Je laat het wel heel romantisch klinken!

rode krullenbol

rode krullenbol

01-04-2019 om 11:30

Vind je?

Kiezen voor de alternatieve carrière van de misdaad wegens gebrek aan perspectief op regulier werk is toch eerder een zakelijke afweging?

Keukske

Keukske

01-04-2019 om 11:50

Zakelijk

Het plegen van zedenmisdrijven vind ik niet echt een carriere, en al helemaal geen zakelijke keuze. Daar speelt toch iets heel anders, lijkt me.

Als je ziet in de tabel dat het aantal misdrijven stijgt vanaf de puberteit, kun je toch nauwelijks spreken van een zakelijke keuze op die leeftijd. Bijbanen genoeg, in de horeca, de supermarkt, winkel, etc.

Gebrek aan perspectief op regulier werk? Dus dan maar crimineel worden. Tja, mijn normen en waarden zijn het niet. En ik vind het te simpel.

Ik denk dat het een ingewikkeld probleem is, waarbij opvoeding, sociale, culturele, religieuze achtergrond, psyche allemaal een rol speelt.

En het helpt niet om hiervoor de ogen te sluiten. Erkennen dat ook culturele en religieuze aspecten wel degelijk een rol spelen, is moeilijk om te erkennen, blijkbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.