Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

20-04-2021 om 16:13

R factor is boven de 1 ic's liggen vol maar ws versoepelingen, waarom?


In Trouw vandaag: naast de mensen die opgenomen zijn in de ziekenhuizen zijn er 600 mensen die thuis zuurstof krijgen toegediend. Zij worden niet meegenomen in de ziekenhuiscijfers. In de eerste golf zouden zij in het ziekenhuis hebben gelegen.

Uit een verontrustend artikel over de daling van de leeftijd van de mensen die nu opgenomen zijn.

Tsjor

tsjor schreef op 01-05-2021 om 09:01:

In Trouw vandaag: naast de mensen die opgenomen zijn in de ziekenhuizen zijn er 600 mensen die thuis zuurstof krijgen toegediend. Zij worden niet meegenomen in de ziekenhuiscijfers. In de eerste golf zouden zij in het ziekenhuis hebben gelegen.

Uit een verontrustend artikel over de daling van de leeftijd van de mensen die nu opgenomen zijn.

Tsjor

Maar dat is toch juist goed? Het doel van alle maatregelen is om de druk op de ziekenhuizen te verlagen. Of je dat doet met mondkapjes, vaccinaties, behandelmethodes of thuiszorg maakt dan niet uit.

Thuis zuurstof toegediend krijgen vind ik een ernstige vorm van ziekenhuizen ontlasten.

De betekenis is dan ook dat je in feite te maken hebt met veel meer zieke mensen gedurende een veel langere tijd dan tijdens de 1e golf.

Het is ernstiger dan het lijkt als je alleen naar de IC-cijfers kijkt. Of het totaal aan ziekenhuisopnames.

'Thuis zuurstof toegediend krijgen vind ik een ernstige vorm van ziekenhuizen ontlasten.'een goede manier bedoel je wellicht. Het is niet zo dat ze dan zonder zorg zijn, alleen zal dan de huisarts en eventueel de wijkverpleegkundige erop toezien. Thuis zuurstof toedienen gebeurt veel vaker.

Het laat inderdaad zien dat de cijfers ernstiger zijn dan je zo op het oog denkt. Geen verwijt, alleen een aanvulling.

Tsjor

tsjor schreef op 01-05-2021 om 11:31:

'Thuis zuurstof toegediend krijgen vind ik een ernstige vorm van ziekenhuizen ontlasten.'een goede manier bedoel je wellicht. Het is niet zo dat ze dan zonder zorg zijn, alleen zal dan de huisarts en eventueel de wijkverpleegkundige erop toezien. Thuis zuurstof toedienen gebeurt veel vaker.

Het laat inderdaad zien dat de cijfers ernstiger zijn dan je zo op het oog denkt. Geen verwijt, alleen een aanvulling.

Tsjor

Wat ik bedoel is dat het lijkt alsof er minder coronapatiënten zijn met ernstige klachten. Ze hadden inderdaad anders in het ziekenhuis gelegen. Ik vind dat helemaal niet geruststellend of goed nieuws. Het betekent (wat je ook zegt)  dat er veel meer mensen zijn met ernstige klachten dan wij denken. Het is prettig voor de zorg, niet voor de cijfers of het totaalbeeld van de pandemie.

EmmaT: 'Het betekent (wat je ook zegt) dat er veel meer mensen zijn met ernstige klachten dan wij denken.' Maar dat is toch ook precies wat ik bedoel?
Tsjor

EmmaT schreef op 01-05-2021 om 11:58:

[..]

Wat ik bedoel is dat het lijkt alsof er minder coronapatiënten zijn met ernstige klachten. Ze hadden inderdaad anders in het ziekenhuis gelegen. Ik vind dat helemaal niet geruststellend of goed nieuws. Het betekent (wat je ook zegt) dat er veel meer mensen zijn met ernstige klachten dan wij denken. Het is prettig voor de zorg, niet voor de cijfers of het totaalbeeld van de pandemie.

Maar, nogmaals, de maatregelen zijn nooit bedoeld geweest om het aantal (ernstig) zieken te beperken. Niet rechtstreeks in ieder geval.

Dat er nu meer mensen onder de zestig zijn opgenomen is iets wat al wel verwacht werd. In Israël en de VK gebeurde dat ook toen de vaccinatie van ouderen op gang kwam. De besmettingen bleven een tijd lang enorm hoog en meer jongere mensen kwamen in het ziekenhuis.  Er zijn hier nu ook relatief veel dertigers en veertigers besmet, waarschijnlijk de ouders van basisschoolkinderen, die de Britse variant makkelijker overbrengen. Die cijfers zijn dus wel logisch. Als het ons vergaat zoals het VK en Israël gaan de ziekenhuisopnames nu heel snel dalen. Ik hoop het!

Wat betreft de mensen die thuis zuurstof krijgen: dat zouden juist heel goed ouderen kunnen zijn die de gang naar het ziekenhuis niet meer zien zitten. Je kunt eigenlijk niet zeggen dat deze mensen in de eerste golf wel in het ziekenhuis zouden zijn opgenomen. Toen stierven er heel erg veel mensen en die stierven echt niet allemaal in het ziekenhuis.

Inmiddels zijn de nieuwe versoepelingen nog even uitgesteld. Lijkt me wel logisch op dit moment, de terrassen zijn nog maar net open. Volgende week kan het er heel anders uitzien. Laten we het hopen.

Hier stikt het trouwens van de Duitsers die een terrasje komen pakken en gaan winkelen. Wij mogen Duitsland niet in zonder pcr-test. Andersom mag dat wel. Lijkt me echt niet handig nu. 

'Die cijfers zijn dus wel logisch.' Niet helemaal. Het zou logisch zijn als in die tijd bijvoorbeeld ook meer jongeren zouden zijn overleden, die toen niet werden opgenomen.

Het kan wel zijn dat mensen indertijd eerder overleden, maar ik kan me geen huisarts voorstellen die een patiënt letterlijk dood laat gaan aan gebrek aan zuurstof. Alleen de optie om mensen thuis te behandelen met zuurstof is pas later gekomen denk ik. In het begin was men nog onwetend en doodsbenauwd (excusez le mot) voor besmettingen.

Wat wel in lijn is: de Britse variant lijkt veel besmettelijker, maar mensen worden niet ernstiger ziek.

Tsjor

'Wij mogen Duitsland niet in zonder pcr-test. Andersom mag dat wel.' Ja, voor de Duitsers zijn wij een groot risico, wij hebben hoge cijfers. Dus daarom worden wij geweerd.

Omgekeerd: voor ons zijn de Duitsers geen groot risico, dus wij weren hen niet.

Blijft over het risico dat de Duitsers zelf lopen als ze naar Nederland komen. Ik weet niet welke maatregelen daarvoor in Duitsland gelden, dat is aan hen.

Ik ben nog steeds verbaasd over de borden: als u uit een oranje of rood gebied komt: ga in quarantaine. Dan denk ik: maar ik zit midden in een oranje of rood gebied. Het gevaar komt niet van buiten. Op dit moment zijn wij een groot gevaar.

Zoals iemand die uit Libanon zou komen, maar niet kwam vanwege corona. 'Is het daar (Libanon) dan zo erg',  vroeg iemand mij. 'Nee, hier (Nederland) is het zo erg'. Het is toch even een perspectiefwisseling.

tsjor

Het probleem met de massa Duitsers vandaag is dat het nu wel heel erg druk is in de grenssteden. Soort van drukte die je op Koningsdag aan de Amsterdamse grachten zag. 

Vandaag is de eerste dag dat werkend Nederland kan winkelen en op een terras kan zitten. Daar is al heel veel animo voor, maar nu met ook nog zoveel Duitsers erbij is het veel te vol. 

https://www.1limburg.nl/maastricht-roept-belgen-op-geen-terrasje-te-komen-pikken

Oeps, vergeten de Duitsers te vragen om thuis te blijven.

Het is wel logisch dat er nu meer dertigers en veertigers in de ziekenhuizen liggen als de besmettingen onder die groep nu hoger zijn dan ooit. Daar komt het effect van vaccineren bovenop (verschuiving van oud naar jong).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.