Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

20-04-2021 om 16:13

R factor is boven de 1 ic's liggen vol maar ws versoepelingen, waarom?


Sammy70

Sammy70

22-04-2021 om 16:38

Het aantal besmettingen hoeft geen probleem te zijn, als jongeren besmet zijn komen die bijna niet in het ziekenhuis. Toename op de IC loopt altijd 2 wk achter en daar verwachten ze binnenkort een daling. Hoe meer vaccinaties hoe minder ICopnames.

Sammy70 schreef op 22-04-2021 om 16:38:

Het aantal besmettingen hoeft geen probleem te zijn, als jongeren besmet zijn komen die bijna niet in het ziekenhuis. Toename op de IC loopt altijd 2 wk achter en daar verwachten ze binnenkort een daling. Hoe meer vaccinaties hoe minder ICopnames.

De jongeren zijn inderdaad oververtegenwoordigd. Maar bij 40-ers en 50-ers is de besmettingsgraad vrijwel even hoog (tja, dat zijn hun ouders). Pas vanaf 60 neemt het duidelijk af. De ziekenhuizen liggen nu juist vol met die groep 40-50, die voorlopig nog niet gevaccineerd worden.

'Het aantal besmettingen hoeft geen probleem te zijn, als jongeren besmet
zijn komen die bijna niet in het ziekenhuis. Toename op de IC loopt altijd 2 wk achter en daar verwachten ze binnenkort een daling.'

'De ziekenhuizen liggen nu juist vol met die groep 40-50, die voorlopig nog niet gevaccineerd worden.'

Ik lees ook dat ze verwachten dat er een daling komt op de IC's, maar als we nu zo'n hoog besmettingsaantal hebben, waar is dan de voorspelling op gebaseerd dat het binnenkort lager wordt? Logischer zou zijn dat we over 2 weken nog grotere problemen hebben op de IC's.

Tsjor

Tango schreef op 22-04-2021 om 16:01:

Even een vraag over zelftesten, of eerder een stukje verbazing. Zoon hier gaat natuurlijk niet naar school, maar staat nog wel ingeschreven. Vanuit school ontvangen we een mail over zelftesten die de overheid ter beschikking stelt aan de scholen. Ze gaan er geen gebruik van maken voor leerlingen, want leerlingen moeten ze zelf, zonder hulp van volwassenen, uitvoeren en dat is niet heel makkelijk voor een gemiddelde PRO-leerling en ze hoeven de uitslag van de test niet met school te delen.
Mijn vraag is dan, waar zijn die zelftesten nou eigenlijk goed voor???? Ik snap er helemaal niets van.

Dat vragen wij ons ook af. Je kunt testen niet verplichten. Niet aan je leerlingen, niet aan je medewerkers. Wij hebben ook voor elke medewerker twee testen per week beschikbaar. Die kunnen ze preventief doen. Zomaar. Voor de schijnzekerheid. Niet als je klachten hebt, want dan moet je een testafspraak bij de GGD maken en thuis blijven. Als je sneltest positief is ook. En als hij negatief is zegt het gezien de betrouwbaarheid van de test ook niet alles. Dus ja, waarom de overheid nou massa's sneltesten bij de scholen laat afleveren? IN de meivakantie?

tsjor schreef op 22-04-2021 om 18:46:

Ik lees ook dat ze verwachten dat er een daling komt op de IC's, maar als we nu zo'n hoog besmettingsaantal hebben, waar is dan de voorspelling op gebaseerd dat het binnenkort lager wordt? Logischer zou zijn dat we over 2 weken nog grotere problemen hebben op de IC's.


Die voorspelling zal zijn gebaseerd op het idee dat de besmettingen nu vooral jonge mensen treffen én dat die niet op de IC belanden. 

Maar ik maak me er wel zorgen over. Want is het wel zo rooskleurig? Ik had die versoepelingen eerlijk gezegd liever nog niet gehad. 

Wellicht calculeren ze ook alsvast het gunstige effect van de meivakantie in. Veel scholen zijn twee weken dicht, en in elk geval 1 week. Dat zal toch wel besmettingen schelen.

De ic's liggen niet vol met veertigers en vijftigers,  maar vooral met zestigers en zeventigers. Mensen liggen lang in het ziekenhuis, dus voor hen kwam de vaccinatie te laat. Het is zeker nog niet zichtbaar maar er komt een omslagpunt aan waarbij de nieuwe ziekenhuisopnames drastisch gaan dalen (daalt al maar wel licht). Omdat mensen er lang liggen zie je pas na een paar weken dat er verlichting komt in de ziekenhuizen. Van Dissel is echt nooit te positief, integendeel,  dus ik heb er wel vertrouwen in. Naar het aantal besmettingen moet je niet meer kijken. Dat gaat eerst nog flink toenemen, maar wel onder mensen die meestal niet erg ziek worden. 

Het is geen schatting uit het blote hoofd, het is het resultaat van doorrekenen van zeer complexe modellen die steeds bijgewerkt worden de werkelijke waarden. Onderdeel zal vakanties zijn, aantal gevaccineerde maar ook delen van de weersverwachting, temperatuur, neerslag en de reacties van mensen daarop. Bij regen blijven mensen binnen = minder contacten, mooi weer= meer contacten. 

Door het steeds voeden van de modellen met echte data worden de verwachtingen steeds beter. 

Hopelijk houdt de werkelijkheid zich dan een keer aan de modellen. Tsjor

Van mij hadden de versoepelingen ook nog niet gehoeven met deze getallen qua ziekenhuisbezetting en besmettingen. Dat gezegd hebbende ben ik wel heel blij dat we weer kunnen winkelen zonder afspraak want dat vond ik een crime. 

En verder is het wat mij betreft uitzitten en doorbijten. Omdat ik in de risicogroep val heb ik mijn huisarts gemaild over de vaccinatie maar ze konden nog niks zeggen. Ik sta in ieder geval op de griepspuitlijst, dat wilde ik even checken. Ik krijg wel elk jaar een uitnodiging maar je zal altijd zien dat er nu iets mis gaat.

tsjor schreef op 22-04-2021 om 21:13:

Hopelijk houdt de werkelijkheid zich dan een keer aan de modellen. Tsjor

Die modellen bleken tot nu toe consequent veel te hoog. Het zou raar zijn als ze nu ineens te laag zouden zijn. 

https://nos.nl/liveblog/2377857-mensen-uit-1955-kunnen-vaccinafspraak-maken-storing-coronacheck-app.html

Loopt de NOS soms achter? Nu dus 1955. Volgens de GGD had 1960-1958 al geprikt moeten / kunnen zijn en 1955 komt eerder?

Verwarrend dit.

Nou ja, ik krijg mijn prik. Vandaag was de datum, voor volgende week een restprik, nog niet bekend. Maandag weer bellen.

Geboortejaar 1960 hier heeft brief van huisarts gekregen om volgende week eerste prik te komen halen.

gr Angela

Ja, de GGD loopt voor.

Angela1967 schreef op 23-04-2021 om 15:18:

Geboortejaar 1960 hier heeft brief van huisarts gekregen om volgende week eerste prik te komen halen.

gr Angela

Dat gaat ineens snel!

Ik ben van 1967, ben benieuwd wanneer ik de brief krijg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.