Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 07:47

Reistijden naar Den Bosch

Een vraagje aan de werk-reizers onder jullie.

Als je in Den Bosch werkt, welke straal is dan te doen om te wonen en wat is de beste richting qua werk verkeer, bv, is Utrecht of noorderlijker te doen? Rotterdam? Hoe lang reis je dan elke ochtend en avond?

We moeten binnenkort een beslissing nemen waar te wonen (ligt nog erg af van scholen) en ik heb ik geen idee waar te beginnen. Ik ken de regio (zowiezo het land) slecht en ken de huidige woon-werk situatie niet.

Anonima


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 08:18

Hmm...

Zelfs in het weekend vind ik de snelweg Den Bosch-Utrecht (A2) een ramp. Ik zou dat niet graag dagelijks rijden.

Persoonlijk

Wat voor de een acceptabel is is voor een ander natuurlijk onoverkomelijk. Ik ken iemand die 2 jaar tussen Den Bosch en Deventer heeft gereisd als woon-werk traject. Dat zou ik niet te doen vinden.
Het hangt ook erg af van de openingstijden van kinderopvang. Bij mij is dat van 7.30-18.00 en ik moet regelmatig zelf zowel halen als brengen. Meer dan een uur reistijd past dan eigenlijk niet als je 8 uur moet werken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Als je in Den Bosch gaat werken

waarom ga je dan niet ook in Den Bosch of naaste omgeving wonen? Waarom persé op afstand?

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 09:31

Bromvlieg

Dat kan waarschijnlijk niet omdat ik Internationale scholen voor mijn kinderen nodig heb en mijn man heeft het er graag voor over wat verder te reizen om kinderen de kans te geven een vriendenkring dichtbij school op te bouwen.

Het wonen wordt R'dam, Den Haag, A'dam, Eindhoven ofzo. Ik heb geen idee wat beter is en heb ook geen echt voorkeur, al denk ik dat we in R'dam meer keuze hebben wb scholen.

Anonima

Man heeft het er graag voor over

..ik ken meer expats die dat dachten. Bijvoorbeeld oerBranbanders die 12 jaar hadden geexpat voor Shell en graag groot en vrijstaand wilden wonen. Daar hadden ze dan wel forenzen vanuit Brabant naar het hoofdkantoor in DH of Rijswijk (weet ff niet meer waar) voor over.

Dat is ze enorm tegengevallen omdat de files in NL niet te vergelijken zijn met 15 jaar geleden. Iedereen kent de verhalen van mensen die eerst om half negen begonnen (in de tachtiger jaren), toen om acht uur, en inmiddels zijn veel mensen het gewoon gaan vinden om om zeven uur te beginnen. Omdat je anders zo twee a drie uur doet over een stuk dat buiten de spits binnen een uur te rijden is..

Dus ik zou even heel goed nadenken over de modus (ga je met trein of auto) en over concreet hoe je dag eruit komt te zien. Dus hoe laat ga je van huis, hoe laat kom je thuis. Dikke kans dat je je kinderen minder ziet dan in het buitenland.

In Hilversum zit overigens ook internationaal onderwijs. Ik denk dat ik voor Eindhoven zou kiezen. A2 blijft wel een ramp, maar Utrecht-DB is berucht.

Brabander

Brabander

04-05-2011 om 10:13

Eindhoven

Eindhoven presenteert zich als "brain-port" van Nederland. Goede treinverbinding met den Bosch, en ook met de auto is het goed te doen. Bovendien als voordeel dat je centraal zit voor een aantal vliegvelden (Brussel/Duesseldorf/Eindhoven-airport/Maastricht/Weeze)

Sascha2

Sascha2

04-05-2011 om 10:52

Hoe te reizen

Het ligt er erg aan hoe de reis zal gaan: auto of openbaar vervoer. Zo vind ik de treinverbinding Den Bosch- Den Haag en Den Bisch-Utrecht prima te doen. Met de auto naar Rotterdam gaat ook prima in de ochtend, andersom weet ik niet.

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 11:23

Het gaat om scholen, niet om wonen

Misschien wat naif, want ik ken de steden niet, maar het maakt me niet zo uit waar ik kom te wonen, Rotterdam, EIndhoven, Utrecht, maar het gaat dus echt om het onderwijs aanbod. Het internationaal onderwijs verschilt ook nog en er is niet altijd door te stromen van één systeem naar een ander (IGCSE naar MYP).

Is Rotterdam naar Den Bosch te doen (met auto)?

Anonima

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 13:24

Anonima

Als je het niet erg vindt om dagelijks in de file te staan.....

elianne

elianne

04-05-2011 om 14:21

Utrecht - Den Bosch is goed te doen

sinds de A2 verbreed is. En het zal nog beter worden als ook de wegwerkzaamheden rondom Hagestein klaar zijn. In ieder geval na Everdingen ga je fluitend naar den Bosch. Rotterdam - den Bosch is een ramp, ik spreek uit ervaring. Het is maar 85 kilometer, maar reistijden van twee uur zijn normaal, let wel: enkele reis! Per trein is niet altijd handig: Rotterdam - Utrecht, Utrecht - den Bosch of Rotterdam - Tilburg (20 minuten wachten!) Tilbrug - den Bosch. Ik ben om deze reden van werk veranderd.
Eindhoven - den Bosch gaat redeljk tot goed, ook weer omdat de A2 verbreed is en vooral nu Ekkersrijt klaar is.
Nijmegen - den Bosch ochtend of vice versa avond: niet doen. Ik ga nu elke dag den Bosch - Nijmegen en ik zie zo zowel 's ochtends als 's avonds file staan.
Mijn voorkeur: Eindhoven.
Het beste alternatief is openbaar vervoer, mede afhankelijk van de plaats van je huis of werk. En misschien kan je werkgever mee doen aan het E-bike project van de provincie? Je komt met de trein, neemt je E-bike uit de stalling onder het station en je bent zo op je werk.

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 14:34

Cobi

Nee, het is voor lange tijd, maar de volgende drie jaar zitten we aan internationale scholen vast want 2e zoon zit in 3e middelbare en ik zie het moeilijk in die in NL onderwijs te laten instromen, omdat de vakken zo verschillen van wat ze in NL hebben. De jongste gaat naar 1e middelbare en zou eventueel wel kunnen instromen, dan kunnen we verhuizen!

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 14:39

Elianne

Voor mij maakt het niets uit, ik werk uit huis, man moet naar werk in den Bosch en gaat écht, maar dan ook écht niet met trein en fiets (hij is geen Europeaan). Iets langere reistijden is niet erg, toen ik zelf 20 jaar geleden in Mexico Stad werkte deed ik er al 1.5 uur over om in het centrum op m'n werk te komen! We zijn wel wat gewend.

Het gaat er dus om wat de offerte aan onderwijs is in Eindhoven vs Rotterdam of misschien Utrecht, maar ik geloof niet dat ze daar Int'l scholen hebben, geloof het niet.

Ikke

Ikke

04-05-2011 om 16:21

Wat ik begrepen heb krijgt de a2 tussen Eindhoven en Den Bosch een spitsstrook. Dat zal ook weer schelen om naar Den Bosch te gaan.
Als je kind naar de brugklas gaat en al Engelstalig onderwijs heeft genoten kun je informeren naar het tweetalig onderwijs bij het Stedelijk College Eindhoven. Er zijn meerdere kinderen die op school komen daar terwijl het Nederlands niet heel goed beheerst wordt. Een klasgenoot van mijn kind krijgt nu nog steeds bijles Nederlands en van een ander weet ik dat hij proefwerken mondeling mocht doen omdat zijn uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands te gering was. Het ISSE (internationale school) is ook onderdeel van het Stedelijk College.

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 17:16

Ikke

Dat is een goede tip. Ik begrijp dat (zuid?) Nederland vakantie heeft op dit moment? Ik zal volgende week eens bellen.

EN? Wat is er leuk aan Eindhoven?

Anonima

Cobi!

Je wordt gevraagd in dit draadje, zie de vraag van Anonima:

"EN? Wat is er leuk aan Eindhoven? "

Ikke

Ikke

04-05-2011 om 19:33

Eindhoven

Eindhoven is geen oude stad en wat er oud is wordt niet gekoesterd. Het is wel een stad waar je goed kunt wonen en recreëren.
Zelf wonen wij niet in Eindhoven maar er ten Oosten van (kind fietst naar het SC).
Er is/wordt nieuwbouw gepland van de ISSE in de voormalige Constant Rebecque Kazerne aan de Oirschotsedijk, De ISSE zit nu in Eindhoven Vaartbroek.
Misschien is Best als woonplaats ook wel iets. Veel kinderen uit Best fietsen naar het tweetalig van het SC maar Best heeft zelf ook middelbare scholen.

Over dat tweetalig onderwijs

In mijn kennissenkring ook succesverhalen van kinderen die heel lang (8-10) jaar in het engelstalig buitenland gewoond hadden. Het handige van TTO is nl. dat je je achterstand in het Nederlands een beetje kunt compenseren met je voorsprong in het Engels. Dat geeft je net de 'edge' om op een prettige manier te integreren, je plek hier weer te vinden.

Kennissen van mij hadden een vergelijkbare situatie, uiteindelijk door omstandigheden toch voor oudste (3vwo) voor tto gekozen en niet voor internationale school. Jongste leek bij hun juist een grotere afstand te hebben en ze wilde juist voor jongste wel internationaal onderwijs houden. Maar dat tweetalige onderwijs op een behoorlijk gemengde school ook nog in de Randstad beviel oudste zo goed dat jongste een jaar later het ook is gaan doen. Het hangt heel erg van de sfeer op de betreffende school af, maar hier (Berlage in Amsterdam) werd gewoon heel goed omgegaan met verschillen. Oudste had eigenlijk op termijn naar andere school kunnen gaan, een wittere, meer beschermde, maar ze wil zelf graag op het Berlage blijven.

Het is, kortom, erg moeilijk om deze zaken vanuit het buitenland te beoordelen. Ook vooruitkijken is lastig.

Ik zou toch eerder de school laten wijken voor het forenzen dan andersom. Vergis je niet, het is niet een kwestie van iets-langer-onderweg. Maar met een zuchtje wind (ongunstig weer, werkzaamheden, ongeluk) ben je gewoon niet voor tien uur op kantoor, al start je om half zeven, als je meer dan 80 km over een drukke weg hier wilt afleggen.

Anonima

Anonima

05-05-2011 om 08:41

Inderdaad moeilijk rodebeuk

Toch vind ik het moeilijk afstand over onderwijs te kiezen. Zoals ik al vertelde, het gaat niet over mij, ik werk thuis, mijn man moet rijden.
Het is echter zo dat de kinderen in dit geval zich op moeten offeren met de verhuis want vooral de jongens blijven véél liever hier waar we wonen, ze hebben hier hun leven, vrienden, manier van doen etc. Ook ben ik bang dat als ik voor m'n 15e jarige voor tto kies, hij het moeilijk aan kan. Jammergenoeg is engels niet zijn 1e taal, dus wel voertaal bij meeste vakken op school, maar ik denk niet dat in zijn geval hij beter engels spreekt of schrijft dan je gemiddelde 15e jarige tto-er in NL. Dat voordeel heeft hij dus niet, alleen de handicap van het nederlands, dat hij wel grotendeels begrijpt, maar vrij slecht schrijft. Ik ben bang dat ik daarmee dus z'n school loopbaan op het spel zet en hem, in plaats van nu op VWO niveau, naar VMBO niveau stuur.

Jammergenoeg is Rotterdam de enige mogelijkheid tot engels systeem volgen, ik ga vandaag eens bellen naar wat scholen. Maar ja, het ging bij deze discussie dus om de afstand en of dat te rijden is.

Anonima

Anonima

Ik snap je dilemma. Het is vooral erg moeilijk omdat zoveel niet te voorzien is. Uit je posting spreekt toch behoorlijke angst voor de negatieve kanten van die hele verhuizing. Moeilijk, omdat dat lastig in kaart te brengen is.

En wat die reistijd betreft: daar had ik al op gereageerd. Het wordt gewoon heel vroeg vertrekken (richting zes uur).

Anonima

Anonima

06-05-2011 om 08:06

Avontuurlijk en flexibel

Dat zijn we inderdaad, of ook gewoon anders gewend.
We wonen nu in Spanje en man rijdt rustig voor een afspraak in Barcelona in een dag op een neer, toch zo'n 700 km in totaal. Zelf komt hij uit een nog veel groter land waar je rustig een uur rijdt om in een bepaald restaurantje te gaan ontbijten. Afstanden zijn toch anders in NL. We hebben een tijdje in de buurt van Alkmaar gewoond jaren geleden, en mensen stonden daar versteld dat wij even op en neer naar A'dam reden en ook voor een dagje op en neer naar Antwerpen waar familie woonden, dat was een vakantie voor de meesten!.

Het scholen aansluit probleem is écht groot en we willen niet het risico lopen straks met gefrustreerde jongvolwassenenen te zitten die hun potentieel niet hebben kunnen halen, vooral als ik hier op het forum lees hoe ingewikkeld het NL onderwijs in elkaar zit tegenwoordig en hoe moeilijk het is om op te stromen (zeg ik dat goed die term?). Nu zijn het universiteitskandidaten en dat wil ik ze niet ontzeggen door ergens te gaan wonen waar hun vleugels geknipt worden en waar ze ongelukkig worden.
Ach, we zijn het verhuizen gewend, als de 2 oudste op hun plek zijn en de jongste ingstroomd is in regulier onderwijs, kunnen we toch lekker weer verhuizen!

Mmm, Eindhoven klinkt toch niet zo atractief, dorps is nu niet de omgeving waar we ons thuis voelen,, vooral omdat we een meltpot van cultuur zijn en ons het best thuisvoelen in een internationale omgeving. Maar ik zet het nog even op m'n lijstje.

Anonima

Brabander

Brabander

06-05-2011 om 15:14

Eindhoven2

ik was ook zeer verbaasd door de negatieve kwalificaties van Cobi; daar moet je wel een hollander voor zijn, voor zo'n commentaar ,
Dat dorpse is historisch. En ach, elke "stad" is opgebouwd uit wijken. Je creeert zelfs in de grootste stad je "eigen" dorp, je eigen schil waar je je in beweegd. En geen kultuur? Welke kultuur mis jij, Cobi?
Eindhoven heeft het gemak van een grote stad, maar minder nadelen. Het is ook uitermate autovriendelijk, dat zal je man wel bevallen

Anonima (ot)

Als je in Spanje een uur rijdt kom je ook ergens. Als je hier in de auto zit, sta je bij wijze van spreke nog om de hoek.
Overigens is het veel en makkelijk reizen niet puur en alleen weggelegd voor buitenlanders. Wij doen het ook makkelijk (en krijgen soms ook vreemde blikken, dat dan weer wel). Echtgenoot slaat soms wel eens door trouwens. Een dagje op en neer (vliegend) naar Berlijn voor 3 vergaderingen. Dat moet je toch niet te vaak doen, als je 2 uur rijden moet om bij Schiphol te komen.

Een uur

in de auto zit....hier....zucht, de bedoeling was duidelijk denk ik.

Ff ongevraagd namens cobi

Hoho mensen, ik had cobi hier uitgenodigd dus klachten graag bij mij

En even zo en Brabander: tsja, er zijn mensen andere dingen belangrijk vinden dan file-arm en een Design-week. Het totale voorzieningenniveau naar rato van het aantal inwoners ligt gewoon in sommige steden in de Randstad of Arnhem/Nijmegen veel hoger. En dan bedoel ik gewoon alle kunsten: musea, muziek, beeldende kunst, van alles, met de mensen die daarin werken, in de stad wonen, en ook zo weer de sfeer bepalen.

Bouwkunst ook niet te vergeten. Eindhoven had veel oorlogsschade en is de enige gemeente in NL zonder welstandscommissie. Het eldorado van de architect, maar de stedebouwkundige samenhang heeft daar natuurlijk onder geleden.

Eindhovense

Eindhovense

07-05-2011 om 06:40

Ik ben niet geïnteresseerd in muziek en beeldende kunst e.d. dus of het hier wel of niet aanwezig is merk ik niet eens. Wij hebben weer andere behoeften en daarin wordt in Eindhoven prima voorzien.

Kijk!

..dat scheelt natuurlijk aanzienlijk.

Ik weet nog hoe verbaasd ik was (naïef, ik weet het) toen in de speeltuin bij het afscheid van de oudste kleuters bleek dat de meeste ouders onze interesses in dit soort zaken deelde. Geen wonder dat ik me op mijn gemak had gevoeld tussen de andere ouders op die school.

Onderschat het niet. Het gaat er niet alleen om dat je die culturele voorzieningen wilt kunnen gebruiken, daarnaast verkeer je dan in een omgeving waar anderen dat ook belangrijk vinden én, zeker in de Randstad maar ook bijvoorbeeld in Groningen, woon je ook nog vaak tussen mensen die zelf in creatieve/culturele beroepen zitten. Dat geeft een heel andere sfeer. Niet beter of mooier, wel anders.

Normaal (ot)

"denk ik aan de band Normaal (...) ook niet echt een voorbeeld van hoe geweldig cultureel we allemaal zijn. "

Bennie Jolink heeft overigens wel de Kunstacademie gedaan. Hij heeft de daar opgedane vaardigheden jaren later nog eens kunnen gebruiken toen hij een Amsterdamse tram mocht beschilderen (daar kwam nog een relletje van trouwens, want hij had er ook een jager op geschilderd en dat werd niet door iedereen gewaardeerd).

Maar goed, dit alles geheel terzijde.

Groet'n

Temet

Ook Eindhovense

Ook Eindhovense

08-05-2011 om 00:47

Huh?

Hoezo geen muziek en beeldende kunst? Nog nooit in het van Abbe geweest? De Krabbendans? Strijp-S? En wat dacht je van Dynamo? En inderdaad Glow, de Dutch Design Week en alle pop- en muziekfestivallen op Aquabest (voor mij als omwonende weer wat minder overigens).

En er is hier wel een welstandcommissie (helaas wel dus). Alleen hebben die dus geen smaak. Want dat oude dingen niet behoorlijk op waarde geschat worden kan ik wel onderschrijven. Ze zijn er trouwens nog wel hoor. Je moet alleen goed kijken om ze te vinden.

Het is ook maar net met welke bril mensen (willen) kijken. En dorps? Vraag me af en toe echt af in welk volks buurtje cobi woont. Herken het namelijk echt niet.

Ik vind Eindhoven een vriendelijke gemoedelijke stad. Heel groen (en dat vind ik nou weer fijn). Het openbaar vervoer is uitstekend. Luchthaven bij de hand en qua kunst, cultuur, vermaak en horeca kun je er alle kanten op. Opleidingen in alle soorten en maten voorhanden. En nog best wel internationaal ook. Ik zou wel eens willen weten wat er hier aan expats woont. Ik weet in ieder geval uit mijn Philipstijd dat er een groot scala aan mensen uit alle landen geplaatst en herplaatst werden.

Ik denk dat je Eindhoven niet kunt vergelijken met Amsterdam. Maar eerlijk gezegd denk ik dat geen enkele stad hier in Nederland de vergelijking met Amsterdam kan doorstaan. Ik denk ook dat dat meer over Amsterdam zegt dan over Eindhoven. De vergelijking met Rotterdam, Utrecht of Den Haag kan Eindhoven denk ik best aan. Het is maar net waar je op zoek naar bent.

Uit mijn Philipstijd weet ik ook dat de Internationale School hier goed bekend staat. Ik zou zeker eens navragen op het SCE of het aansluit.
De rit Eindhoven - Den Bosch is zeer goed te doen. Langer dan een half uurtje enkele reis hoeft dit doorgaans niet te duren.

Ook Eindhovense

Ook Eindhovense

08-05-2011 om 00:51

Ja en het cke

Ook nog vergeten te noemen. Gelukkig heeft Evenzo dat al voor me gedaan.

Arnhem

Volgens google is er ook een internationale school in Arnhem. Ik weet niet wat de kwaliteit ervan is. Ik zou echt niet richting de randstad gaan wonen,het dagelijkse fileprobleem is heel erg.
Verder zou ik ook letten op mogelijkheden met openbaar vervoer. Eindhoven-Den Bosch, maar ook Arnhem/Nijmegen-Den Bosch is goed te doen met de trein. Kinderen kunnen dan al snel zelfstandig reizen (als je de kosten ervoor over hebt).

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.