Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2009 om 00:20

Rolluiken limburg en brabant

en misschien ook wel Zeeland...
Waar gaat het om: we reden maandag en vandaag, dinsdag, door Limburg en Brabant en zoals wel vaker viel mij weer op dat de huizen in die omgeving heel vaak voorzien zijn van die witte rolluiken voor de ramen. Bij ons zie je dat zelden. In onze wijk heeft 1 huis het voor zover ik weet. Is het een plaatselijke gewoonte om die luiken aan te schaffen of zit het veel gevallen eigenlijk al standaard bij de bouw inbegrepen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2009 om 00:22

... zit het 'in' veel gevallen...

woordje vergeten dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-08-2009 om 00:26

Belgie

Ik denk dat het de invloed uit Belgie is, daar heeft bijna elk huis rolluiken. En de laatste 10 jaren ofzo zie ik het langzaam opschuiven naar het noorden. Hier in Brabant zie ik er inderdaad meer en meer komen, bij familie in Gelderland begint het heel langzaam te komen.
Wij gelukkig nog niet.

neteret mut

neteret mut

05-08-2009 om 00:30

En de oude

rolluiken zijn van hout en dan ook in kleur. Houden zalig veel warmte van de zon tegen, maar geven wel een gesloten kijk naar een huis. De oude zijn loeizwaar.

mirreke

mirreke

05-08-2009 om 01:16

Hier, duitsland, ook

Alle huizen standaard met rolluiken, ik vind het heel naar om tegenaan te kijken. Maar onze kinderen zijn helemaal blij want het wordt nu tenminste DONKER op hun kamers 's nachts.
Hier in de buurt komen steeds meer Nederlanders wonen. Als je 's avonds rondrijdt zie je precies waar ze wonen, daar zijn de ramen verlicht...
Het schijnt trouwens veel te schelen in stookkosten, en is minder inbraakgevoelig.

Balletmama76

Balletmama76

05-08-2009 om 07:47

In kroatië...

...heb je ze ook, maar dan een variant, die je omhoog kan klappen en die tegelijk als zonwering te gebruiken zijn. Vond ik altijd erg handig.

Maar de duitse versie vind ik ook niet zo leuk. Mijn ouders hebben deze dingeren ook. Ze zijn loodzwaar en werken inderdaad goed tegen inbrekers, je kan ze ook "auf Lüftung" zetten, dan heb je kiertjes tussen de lamellen. Best aangenaam op hete dagen.
Maar ik vind het nog steeds geen mooi gezicht.

ayla

ayla

05-08-2009 om 08:17

Limburg

er zijn hier idd veel huizen met rolluiken, wij ook. Ik vind het ideaal, het blijft lekker koel binnen en 's nachts is het vrij donker.

tonny

tonny

05-08-2009 om 08:42

Lawaaiig

Op ons rijtje enkele huizen met rolluiken. Mijn enige ergernis is dat ze zo lawaaiig zijn. Lig ik net te doezelen, RAM, gaan die rolluiken naar omlaag...

Tonny

ayla

ayla

05-08-2009 om 08:56

En nog ene nadeel

je kunt niet stiekem meer naar buiten kijken als je iets hoort en je nieuwsgierig bentWant die rolluiken omhoog doen maakt zo'n lawaai dat het stiekeme wel weg is

Grappig

Mijn ouders hebben rolluiken, en ze wonen in IJmuiden. Maar ik moet ook altijd aan Limburg en België denken als ik die dingen zie (wel weer leuk, eigenlijk, vakantiegevoel in eigen streek...).
Ik kan de praktische voordelen ervan wel zien, maar vanaf de straat vind ik het een vervelend gezicht, alles zo potdicht. Veel meer een vesting dan wanneer een huis gordijnen heeft.
Maar het is dus kennelijk aan een opmars in het Noorden bezig. We wachten af...

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

05-08-2009 om 14:12

Pelle

Kom je dan niet een heel end met verduisteringsgordijnen?
Ik ben een beetje voorzichtig met het altijd helemaal donker maken. De kinderen slapen hier zonder lamp aan, met zonwerende rolgordijnen, maar er komt altijd wel wat licht in de kamer. En het is nooit een probleem.
Maar m'n broer heeft zich aangewend dat hij helemaal in het donker wil slapen. Die kan nu niet meer slapen voor hij een half uur bezig is geweest om de gordijnen dicht te stoppen, en ook een wekker geeft te veel licht. Thuis is dat niet zo'n probleem, maar als hij ergens anders is lukt dat meestal niet en slaapt hij slecht.
Maargoed, ik heb ook iets tegen rolluiken. Het geeft mij een onprettig, haast onveilig gevoel als ik ergens ben waar bijna alle huizen rolluiken hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2009 om 14:30

Maar

het is dus eigen keus om ze voor de ramen te plaatsen en niet iets wat standaard bij de bouw inbegrepen is in Limburg of Brabant?
Ik kan de voordelen ook wel zien, maar ik vind het zó ongezellig staan. Wat op mij wel een grote aantrekkingskracht heeft zijn 'ouderwetse' openslaande luiken. Dat zou ik best graag willen.

ayla

ayla

05-08-2009 om 14:58

Kaaskopje

wat ik hier in zuid limburg merk is dat veel mensen ze zelf plaatsen, het zit bij nieuwbouw niet standaard in de bouw inbegrepen. Maar het is wel vrij populait aand eze kant, je ziet ze in iedere straat terugkomen

Tijgeroog

Tijgeroog

05-08-2009 om 15:34

Brabant

Hier in Brabant (grote nieuwbouwwijk, dus ik zie veel nieuwe huizen) zie ik eigenlijk ook geen huizen waar ze volgens mij standaard erin gezet worden hoor. Misschien dat sommige mensen ze wel meteen laten plaatsen als ze een huis laten bouwen, maar het is zeker niet standaard.

laurentineke

laurentineke

05-08-2009 om 15:42

In zeeland

Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen op ongeveer 5 km van de Belgische grens in een woonwijk van ongeveer 15 jaar oud met rijtjeshuizen, tweekappers en vrijstaande huizen. Ik denk dat ongeveer 70 tot 80 % een of meer rolluiken heeft. Wel zie ik de laatste jaren meer gekleuren rolluiken komen, vooral bruin en groen. Raar, ik had niet in de gaten dat dit zo streekgebonden is.

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2009 om 16:08

Reporting in from zeeland

Ik woon wat eilanden noordelijker dan Laurentineke, maar ook hier rukken op rolluiken op. Wij hebben ze zelf niet, maar ik zie ze wel steeds vaker in de wijk. Wij hebben zonwerend glas, ook leuk
De verklaring is eenvoudig. Wij zitten hier natuurlijk een stuk zuidelijker dan jullie daar allemaal in de Randstad en het is hier veel warmer en lichter. Dus tja, een mens moet wat.

Tirza

tonny

tonny

05-08-2009 om 16:16

En bij brand?

Hoe zit het dan met die rolluiken?

Ze zijn inbraakwerend, houden warmte/kou tegen. Maar als er brand ontstaat, hoe kom je dan snel via het raam buiten?

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2009 om 17:52

Ik ging er altijd vanuit dat het tegen inbraak was

En zo ziet het er ook uit vind ik, alsof je huis een soort kluis wordt.
Maar ik heb al wel antwoord op mijn vraag: het is dus geen standaard 'iets'.
Tirza, jij als Zeeuw boft inderdaad met al die zon

Maylise

Maylise

05-08-2009 om 18:08

Ook luiken

Wij wonen een stuk noorderlijker dan Limburg maar ik heb op de benedenverdieping wel luiken. Zaten er overigens al toen ik hier kwam wonen. Het zijn geen elektrische luiken. Gelukkig niet want dat vind ik dus wel eng ivm brand en wat brand betreft ben ik echt overbezorgd omdat ik al meerdere keren brand heb meegemaakt. Deze luiken rol je met een ruk aan het koord op. Boven hebben we geen luiken. Het voordeel is dat het met heel warm weer beneden altijd koel blijft en het gaat inbraak tegen.

Overigens doe ik de luiken pas 's nachts dicht. Nooit 's avonds al en soms vergeet ik het 's nachts ook. We hebben ook gewoon gordijnen.

In het huis waar we nu op vakantie bivakkeren zijn ook van die rolluiken. Beneden gebruik ik ze wel veel (het is hier vrij warm) maar boven weinig. Ik hou er zelf dus absoluut niet van om in complete duisternis te slapen. Ik slaap altijd met de gordijnen open. Toen ik vroeger in een flat in de stad woonde liet ik ook altijd mijn gordijnen open. Het daar ook 's nachts vrij licht. Je kon er niet bij lezen maar ik had altijd ook midden in de nacht een kamer in schemering. Nooit echt donker Heerlijk.

Maylise

Nely

Nely

05-08-2009 om 20:19

Ook luiken

die best vaak dicht zijn, bij warmte zeker, als we gaan slapen en in de winter als het donker wordt. Het ziet er vanaf de buitenkant dan wellicht niet zo gezellig uit maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet druk om maken. Wij wonen trouwens ook in Zeeuws-Vlaanderen, zo'n 7 km van de Belgische grens vandaan.

De rolluiken (kunststof en wit maar je ziet idd al meer andere kleuren in de omgeving) hebben we naderhand laten plaatsen. Sommige huizen hebben er dus geen.

(Janneke)

(Janneke)

05-08-2009 om 22:08

Woon ook in brabant tegen de belgische grens

en ja, ook wij hebben rolluiken (donkergroen). Volgens mij het hele dorp) Sterker nog...ook bijna allemaal door een Vlaamse firma geplaatst (omdat ze daar goedkoper zijn)

Ik zie alleen maar voordelen: zonnenwerend, inbraakwerend, verduisterend, isolerend.

Ik heb wel aan de buuf gevraagd of ze ze niet wil laten vallen, maar gewoon via het koort wil geleiden. Mijn zoon sliep moeilijk, dus dat was irritant als ze die dingen naar beneden liet vallen. Nu is het geen probleem meer.

Hier gaan ze boven ook altijd vroeg in de avond dicht (voor het douchen), overdag zijn ze omhoog, en beneden gaan ze later op de avond dicht (als het donker begint te worden)

Ze worden niet standaard bij nieuwbouw geleverd hoor, of je moet het meenemen in de prijs. Maar het is hier gewoon zo ingeburgerd, dat je ze overal ziet. Ik stond er niet bij stil dat het streek gebonden was.

Nog even over als er brand is. Een rolluik is zo omhoog hoor....dus dat lijkt me geen probleem. Maar je mag ook niet je hele huis volhangen. Je moet altijd een deur of raam vrijhouden, dit ivm calamiteiten.

Groetjes Janneke

Prulletje

Prulletje

05-08-2009 om 23:15

Brand

Daar zeg je wat. Vrienden hebben ze, en die dingen werken op electriciteit. Als er brand zou uitbreken en de electriciteit zou uitvallen, geen heel rare combinatie denk ik, dan gaan ze echt niet omhoog. Eng...

Prulletje

ayla

ayla

06-08-2009 om 08:15

Mmhhhm brand

wij hebben boven overal rolluiken die dus 's avonds ook allemaal naar beneden zijn, 1 (onze kamer) is electrisch de rest handmatig. Maar ik wist niet dat er altijd iets zonder rolluiken moest zijn... Je kunt een handmatige toch binnen 2 sec omhoog doen?

Ik heb er ook

en woon in belgie. Ik heb nooit gedacht dat iemand dat raar zou vinden. Je ziet ze hier overal. Wij hebben een deel van de rolluiken reeds vernieuwd. De nieuwe rolluiken zijn vanwege de afmeting in aluminium en omdat dat te zwaar is om op te trekken, werken die dus electrisch. Wij hebben nog deuren genoeg om te ontsnappen moest dat nodig zijn.

En op de slaapkamers van de kinderen boven: het is er stiller, frisser in de zomer, warmer in de winter, en goed donker.

Het is vandaag 31°C: alles wat naar beneden kan is dus ook naar beneden. Waarschijnlijk niet mooi om te zien maar ons huis staat toch apart dat niemand het ziet. En in de buurt: ook daar is vaak alles naar beneden. Enkel als je op vakantie gaat laat je ze meestal naar omhoog.

krasje

krasje

06-08-2009 om 18:04

Ayla (brand)

Quote: "Je kunt een handmatige toch binnen 2 sec omhoog doen?"

Ik denk dat het probleem meer is, hoe komt de brandweer naar binnen?

Q

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2009 om 22:19

Krasje

Het binnenkomen van de brandweer is echt het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken. Die staan binnen 2 seconden in je woonkamer, dwars door het rolluik heen als het zou moeten.

Tirza

krasje

krasje

06-08-2009 om 23:17

Grinnik

Ik moest gelijk denken aan
"here comes Johnny" scene van Jack Nicholson.

je zal inderdaad wel gelijk hebben, ze zullen wel niet heel voorzichtig zijn maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat de brand later ontdekt wordt?

Kras

krasje

krasje

07-08-2009 om 00:28

Altijd handig

Rookmelders.

maar ik dacht meer aan buren die de brand kunnen ontdekken doordat ze de vlammen zien...

Maar goed de brand ontdekken omdat ze het alarm horen mag van mij ook.

Krasje

ayla

ayla

07-08-2009 om 08:44

Brand

we hebben altijd nog drie deuren waar geen rolluiken voor zitten, de brandweer kan dus wel binnen. Me helemaal hermetisch binnensluiten met electrische rolluiken zou ik dan ook wel eng vinden

Nely

Nely

07-08-2009 om 12:51

Meeste luiken handmatig

en alleen de rolluik voor het grote keukenraam gaat electrisch naar beneden. Voor de deuren zit geen luik dus we kunnen altijd naar buiten.

De luik naar beneden maar dan kiertjes ertussen doen we ook vaak, zo komt er toch wat frisse lucht binnen. En natuurlijk de boel regelmatig lekker open zetten.

neteret mut

neteret mut

07-08-2009 om 13:48

Maar 3

wij hebben maar voor 3 ramen rolluiken, waarvan 1 aan de voorkant vh huis en die zit nu met die zon bijna permanent bijna dicht. De andere 2 doe ik soms in de winter dicht, als het erg koud is. Ze zijn alledrie handmatig en 2 zijn van hout ( heel erg zwaar)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.