Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ikke

ikke

03-12-2012 om 22:31

Scheidsrechter

Afschaffen dat voetbal.. wat zou dat heerlijk zijn.

RIP


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

04-12-2012 om 09:05

Ikke

mijn zoon (Fje) is vorige week met zijn team kampioen geworden. Met zijn allen op de kar door het dorp. Feest! Dat plezier wil ik hem niet afnemen (hoewel ik zelf echt niet van voetbal hou!) Dus afschaffen dat voetbal? Nee! Er zijn veel te veel mensen die er eerlijk en sportief plezier aan beleven.
Aanpakken die excessen? JA!! En dan niet op de manier van de KNVB 'ach, er zijn maar een paar scheidsrechters per jaar die om die reden (=geweld, verbaal of lichamelijk) afhaken. Dat is niet zo veel. Er zijn er veel meer die een scheidsrechtercursus (oid) gaan volgen'
Die man heeft het duidelijk niet begrepen, die enkele scheidsrechter geeft aan dat er heel veel te verbeteren valt. Dáár moet je energie heen. Misdragingen afstraffen. Vreselijk dat je een vrijwilligersbijdrage met je leven moet bekopen.

Yura

Yura

04-12-2012 om 10:39

Blamage

Nou wat een blamage zeg, die reactie van die knvb-man. Ach en je kan het voetbal afschaffen, maar dan gaan ze ergens anders iemand vermoorden, dit zijn nou eenmaal rotte appels in de maatschappij. Mijn kinderen beleven ook heel veel plezier aan het voetbal en wij zelf als ouders ook. Altijd weer even gezellig langs de lijn bijkletsen met andere ouders.
Vraag is dus niet wat moet je met het voetbal aan, of wat moet de knvb, maar wat moet je met dit soort rotte appels aan en hoe voorkom je dat?

Vic

Vic

04-12-2012 om 15:34

Zero tolerance

Hmm ik vind dit meer een discussie voor Off-topic.
Ik denk dat ze het te lang hebben laten doorsudderen met het voetbal. Zelfs in de eredivisie voetbalt gajes dat elkaar (en de scheidsrechters!) niet respectvol behandelt. Wat mij betreft mag het heel wat strenger, en krijgt iemand die zich als een aso gedraagt een schorsing van minstens een jaar. Bij het tweede vergrijp levenslang.

Tango

Tango

05-12-2012 om 16:39

Strenger

Strenger aanpakken van geweld, dat zeker. Dit is echt te erg voor woorden dat zoiets gebeurt. Voetballen afschaffen heeft geen zin, het gebeurt ook in andere situaties, zinloos geweld.
Hier een zoon die dol is op voetbal, we hebben hem verteld wat er is gebeurd naar aanleiding van de aflasting van alle voetbalwedstrijden a.s. weekend. Hij was erg onder de indruk. Ik hoop maar dat dit zo blijft. Mede door hem ben ik voetbal als sport meer gaan waarderen, maar het geweld eromheen is vreselijk.

Tinus_p

Tinus_p

06-12-2012 om 20:46

Geen voetbal probleem

Dit probleem heeft niets te maken met voetbal, maar met het bestaan van hyperagressieve asociale jongeren. Deze jongeren zijn te vergelijken met de beruchte Nijmeegse scooterklootzakjes.

Voetballers (hoe stom ik voetbal verder ook vind) kunnen dit hele probleem gerust negeren, en zouden harder moeten protesteren tegen de afgelastingen van dit weekend. Om met Miriam te spreken: het gaat niet om hen.

sinas

sinas

06-12-2012 om 20:50

Afgelasten

was toch wel gebeurd gelet op het weer
Daarom vraag ik me ook af wat je hier nu mee bereikt. Dat niemand kan voetballen. Maar zou iedereen zich daar nu echt van bewust zijn? De vereniging waar onze zoon voetbalt wilde voor elke thuiswedstrijd een minuut stilte in acht nemen, dat vond ik eigenlijk wel een goed gebaar. Ook omdat je dat kunt uitleggen aan je kinderen. Maar goed, er moet hoe dan ook wat gebeuren. Als ouders een taak, de scheids heeft altijd gelijk, ook al ben je het er niet mee eens.

P

P

06-12-2012 om 21:46

Tja

Nu houdt bijna elke andere sport een minuut stilte en bereik je bij de voetbal niets. Op radio 1 hoorde ik ook dat ze veel beter wel bij elkaar hadden kunnen komen om er over te praten, dus met alle spelers en ouders van een team, met meerdere teams. Met hoe je omgaat met agressie, met roepende ouders met alles.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2012 om 00:43

De wedstrijden zijn afgelast

maar dat wil niet zeggen dat de voetbalverenigingen er verder niet bij stilstaan. Bij ons in de woonplaats doet iedere vereniging het op de eigen manier. Een vereniging gaat trainen, een andere laat de jeugd komen en gaat er over praten en ja, er zijn ook verenigingen die het niet spelen al voldoende vinden en dus niets bijzonders doen. Maar gemiddeld genomen denk ik dat erover gepraat wordt met de voetbaljeugd.
Vanavond in DWDD bij de Jakhalzen:
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Jakhalzen.2548.0.html?&tx_varamedia[mediaid]=198441&cHash=8543c82846ec1dcbabe26606a077d6e8
De heer d'Ancona zegt hij tijdens het bespreken van deze gebeurtenis een ander soort reacties van de leerlingen heeft gehoord dan in het filmpje en dat geloof ik ook wel. Zo gaat dat. Tijdens een gesprek met de directeur, leraren en wie er ook bijzaten zal een leerling eerder geneigd zijn om te zeggen dat het gedrag van de bewuste jongens fout was. Ze zijn dan tijdelijk onder de indruk van de ernst van het gesprek... tot de bel gaat. Zodra ze weer uit die 'gehoorzame' sfeer zijn, zijn ze ook meteen weer gevoelig voor 'stoer doen', groepsgedrag. In hun eentje hadden ze die grensrechter niet zo mishandeld, maar wel met een groep. En hoe je dat aan moet pakken... ik weet het niet.
Mijn dochter zit ook op voetbal. Ze is niet blij met de coach en nog minder met zijn vriendin. De vriendin is zo'n type die vanaf de zijlijn roept dat haar kind de poten van een tegenstander onder het lijf vandaan moet schoppen. Begint het wangedrag van kinderen dan toch bij de ouders?

Anneke

Anneke

07-12-2012 om 08:54

Kaaskopje

"Begint het wangedrag van kinderen dan toch bij de ouders? "

Duh? Wat dacht jij dan?
Dat hele aflasten is misschien goed, maar wel laten voetballen en er aandacht aan besteden vind ik beter. Aflasten en de deuren van de kantine openzetten zodat mensen er over kunnen praten, sorry, dat doet niemand. Aflasting zegt mij zo weinig. Er wordt wel vaker niet gevoetbald.
En dit is een exces. Mijn zoon van 10 hoorde het in de auto. Tuurlijk vind hij het erg, maar moetik nu heel serieus gaan zeggen dat hij dat niet moet gaan doen? Dat wat er gebeurd is staat zo ontzettend ver van jongen kinderen af. Hij keek me nogal glazig aan.

Wat ik echt heel zwak vind, is dat het prof voetbal gewoon doorgaat. Had je een statement willen maken dan had je dat voetbal moeten platleggen.
Humberto Tan zag de professionals als voorbeeld voor onze kinderen???

Voetballiefhebber

Voetballiefhebber

07-12-2012 om 09:26

Ook zeker een voetbalprobleem

Er wordt hier geopperd dat het geen voetbalprobleem is. Dat geldt wellicht voor de gebeurtenis van vorig weekend en mag betiteld worden als een "jongeren uit de minder gezellige wijken van grote steden" probleem. In zijn algemeenheid kun je echter wel stellen dat agressie juist bij voetbal een probleem is, meer dan bij welke ander sport dan ook (behalve kickboksen?) en ook juist vaak door mensen waarvan je verwacht dat ze beter zouden moeten weten. Elk weekend is het wel ergens raak, maar dit komt meestal nooit in de krant.
Jammer want als je je erin verdiept is voetbal zeker geen dom spelletje. Er zijn misschien teveel domme mensen die de sport beoefenen, maar ja een losgeslagen jongere met een hockeystick lijkt me nog gevaarlijker.

Jantine

Jantine

07-12-2012 om 09:27

Oproep

Jan van Halst, oud-voetballer en voetbalcommentator, zou het een goed idee vinden dat voetballers, coaches etc uit het betaalde voetbal dit weekeinde niet gaan protesteren bij scheids- en grensrechters. Dat geeft een goed voorbeeld voor de (jeugd)amateurs. Die copieren toch wat ze op tv zien. Leg je neer bij de beslissing van hen, als voetballer. Ik vind dit wel een goede oproep, en natuurlijk niet alleen voor dit weekeinde maar voor ¨altijd¨.
Voetbal hoeft voor mij niet afgeschaft te worden. Er zijn zoveel mensen die er actief en passief plezier aan beleven, iedere week weer. De goeden zouden dan onder de kwaden lijden. Wel moet men bedenken wat er tegen dergelijk excessief geweld kan gedaan worden.

Voetballiefhebber

Voetballiefhebber

07-12-2012 om 09:30

Effect weg

en nu is het effect van het aflasten ook helemaal weg. Met een dik pak sneeuw zou er wellicht nergens in Nederland gevoetbald worden dit weekend. Wellicht een troost voor de tegenstanders van het aflasten.

Probleem van iedereen

Profvoetballers die elkaar gewond trappen of slaan, voetballers die idioot tekeer gaan tegen scheidsrechters, coaches die langs de lijn uit hun dak gaan, overfanatieke ouders die hun kinderen stimuleren over lijken te gaan, omstanders die er niks van zeggen, hooligans die verlies van hun club zien als aantasting van hun identiteit en daarom een stadion, een treinstel, elkaar en de politie willen slopen. Wat mij betreft is alles en iedereen in en om het voetbal hier debet aan.

skik

Groepsgedrag

Hm, tinus, ik vrees dat het gewoon over groepsgedrag gaat.
Dat doet zich vanzelfsprekend vaker voor bij teamsporten die veel beoefend worden. In Nederland is dat voetbal.
Ik zie overigens niet hoe het afgelasten van alle wedstrijden voor een weekend daar wat aan kan doen.
Ik las dat een van de verdachten zoon is van een scheids/grensrechter.
http://nos.nl/artikel/448766-vader-verdachte-was-grensrechter.html
Dat zet alle 'oplossingen' toch weer in een ander daglicht.
Het beschuldigende vingertje (leuke club maar paar rotte appels), is handig voor iedereen die meent/hoopt/zeker weet dat de eigen kinderen/leden zoiets nooit zullen doen.
Maar ik vrees dat de realiteit is dat veel meer (vooral jongens) vatbaar zijn voor uit de hand lopend groepsgedrag.
Het is een moment, veel meer dan een karaktertrek.
Ik denk wel dat je die momenten voor kunt zijn. Dat begint wel met erkennen dat iedereen er in verzeild kan raken.
Groet,
Miriam Lavell

P

P

07-12-2012 om 11:37

Hmm

Natuurlijk begint het wangedrag bij de ouders, ik ken weinig vijfjarigen die op voetbal zitten en dan al de scheidsrechter uitschelden. Wel ken ik OUDERS van vijfjarige voetballers die lopen te mopperen langs de lijn of nog erger. Hoe ouder de voetballertjes worden hoe erger het wordt langs de lijn.

Natuurlijk is het geen voetbalprobleem maar een opvoedprobleem of misschien een coachprobleem (of een vader met liefde voor voetbal maar zonder overwicht of een vader met liefde voor voetbal maar ook een dosis adrenaline wat niet weg kan of nog iets anders).

Het is zo dat in Nederland nu eenmaal de meeste jongens met adrenaline ook op voetbal zitten, die gaan niet zo snel op hockey of handbal of weet ik veel wat maar bij elke sport kun je ze vinden. Het is alleen zo dat de kans wat groter is dat er meteen meer in zo'n team zitten wat ook nog eens begeleid wordt door vaders (aartje naar zijn vaartje).

Ik denk dat er een grotere rol moet komen voor de clubs. Die moeten strengen worden, jeugdcontactpersonen moeten mensen zijn met verstand niet met een te grote hoeveelheid adrenaline wat nog kwijt moet van het werk en vooral overwicht. Strenger zijn tegen de jongens, ouders verbieden nog te komen als ze vanaf de lijn niets positiefs weten te zeggen.

Hoe was het ook al weer: geef de sport terug aan de kinderen ofzo?

Natuurlijk is het te laat als ze in de A zitten zoals zondag maar daarom moet je dus vanaf de F beginnen om ouders én kinderen op te voeden. Grote mond=eruit. Grote mond van supporters=verwijdering van de club, probeer het volgende week nog maar eens en anders moet kind maar een andere sport zoeken.

P

P

07-12-2012 om 11:50

Miriam

'Ik las dat een van de verdachten zoon is van een scheids/grensrechter.
http://nos.nl/artikel/448766-vader-verdachte-was-grensrechter.html
Dat zet alle 'oplossingen' toch weer in een ander daglicht.'

Mijns inziens totaal niet als je in jouw gegeven link het volgende leest: "Het programma sprak ook met teamgenoten van Yassin in team B1. Die zeiden dat er in dat team twee raddraaiers zaten: Yassin en Soufyan. Beide jongens zijn opgepakt. "Ze zijn vaak agressief. Ook tijdens de trainingen", zegt een van de teamgenoten. "Niemand had Yassin in de hand. Zelfs zijn eigen vader niet."

Het gaat om het niet in de hand kunnen houden van een jongen, dat kan samen gaan met betrokken ouders bij de club.

Skik, dank je wel

`Wat mij betreft is alles en iedereen in en om het voetbal hier debet aan`

over generaliseren gesproken. Tjonge tjonge tjonge wat een bekrompen gedachte.

Dus al die jaren dat ik jeugdleider was en zowel de voetballers als ouders toesprak om respect voor de tegenstanders, scheidsrechter, ander publiek of wie dan ook te hebben is debet aan het wangedrag van een paar idioten klotejongeren die zichzelf wel heel stoer vonden op dat moment. Dank je wel.

Anneke

Anneke

07-12-2012 om 12:02

Slik

Jij zegt: wat mij betreft is alles en iedereen in en om voetbal hier debet aan.

Daar zeg je nogal wat. Ik ben voetbalmoeder, ik was de shirt, sta langs de lijn ( ikmschreeuw niet) en mijn bedrijf heeft onlangs een donatie gedaan voor het g voetbal team. Mijn buurman traint het team van mijn zoon. Leuk team, nooit wat aan de hand. Bij het eerste de beste foutemopmerking naar wie dan ook in of om het voetbalveld wordt je gewisseld. Heel soms kom je een minder team tegen. Ik heb me altijd voorgehouden dat ik mijn zoon uit het veld haal.

Ik heb net zo'n hekel aan voetbalgeweld of zinloos geweld dan jij. Maar ik vind het van de zotte om

Anneke

Anneke

07-12-2012 om 12:05

Skin, deel twee

Ik vind het van de zotte om de dood van de scheidsrechter in de schoenen te schuiven van iedereen die iets met voetbal te maken heeft.

Is iedereen die in NL iets te maken heeft met verkeer (wie niet) debet aan een ongeluk waarbij een roekeloze, dronken idioot drie mensen aanrijdt?

Anneke

Anneke

07-12-2012 om 12:07

Roefel

Ik waardeer de massale inzet van vrijwilligers binnen welke sport dan ook, enorm. Wat er is gebeurd is vreselijk maar kun je niet afwentelen op het grote vrijwilligerslegioen.

Anneke

Ik zie deze gebeurtenis als een maatschappelijk probleem. Ik zie het zo; toevallig waren deze jongens lid van een voetbalclub. Hadden ze op een knutselclub gezeten hadden ze waarschijnlijk op de 1 of andere manier daar voor problemen gezorgd door hun gedrag.
Wat niet wil zeggen dat ik me ogen sluit voor de onverkwikkelijke ontwikkelingen die zich voltrekken op het voetbalveld, maar dat gaat gelijk op met de verhuftering buiten het veld.

P

P

07-12-2012 om 12:33

Roefel

Van oudsher jaagt de adrenaline en weet ik veel wat nog meer bij jongens door het bloed omdat ze moeten kunnen vechten, dat vechten doen we nu als voetbal: wie is de beste en owee degene die hen een strobreed in de weg ligt (een grens die iets niet ziet of de scheids of wat dan ook).

Bij de knutselclub is dat toch anders, daar is geen winnen of verliezen en daar zijn geen ouders of vrienden of supporters die vinden dat je niet genoeg hebt gedaan om het verlies te voorkomen. Tel daarbij op dat gezichtsverlies een belangrijk punt is in de afkomst van sommige jongeren. Je wilt geen gek figuur slaan tegenover je vrienden! Je moet laten zien dat je een man bent die niet over zich heen laat lopen....

Mari

Mari

07-12-2012 om 12:37

Knutselclub

"Hadden ze op een knutselclub gezeten hadden ze waarschijnlijk op de 1 of andere manier daar voor problemen gezorgd door hun gedrag." Ja maar dit soort jongens lijk je dan toch weer minder te vinden bij een knutselclub, of tafeltennis, of zwemmen.
Je hoort mij niet zeggen dat iedereen die ook maar iets met voetbal te maken heeft, schuldig is aan dit soort dingen. Maar er is blijkbaar iets met die sport wat asociaal gedrag triggert. Hooligans, etc tref toch vrij weinig bij andere sporten. Wat is dat toch met voetbal, dat sommigen inderdaad denken dat het oorlog is?

Knutselclub was natuurlijk ook maar bij wijze van spreken. Het gaat mij er om dat het te makkelijk is om de schuld bij de voetballerij in het algemeen neer te leggen. De schuld ligt bij de daders die mijns inziens te makkelijk hun al of niet aangeboren agressiviteit te makkelijk botvieren op hun medemens en niet geleerd hebben zichzelf in de hand te houden.

P

P

07-12-2012 om 12:54

Roefel

Zoals je al kon lezen ben ik het daar wel mee eens maar ik denk wel dat de oplossing bij de club ligt. Jij stond het als coach niet toe maar je weet heus wel dat dat niet bij elke coach zo is. Ook coaches onderling vertonen haantjesgedrag (een hoger team coachen is al belangrijk dus je moet zorgen dat jouw zoon daar in komt en daar ga je al).... Volgens mij coachte jij een team waar je dochter niet speelde en eigenlijk vind ik dat dat ook zou moeten. Ook zijn er veel te veel jonge jongens die teams coachen.

Mijn jongste zit nu op een andere sport waar je eigenlijk geen haantjes tegenkomt en wordt gecoacht door een jongen en een meisje van hoogstens 20. Bij deze sport kan het (al gaat nog niet alles goed) maar bij voetbal vind ik dat over het algemeen geen goed idee. Ze hebben geen overwicht en waar ze dat al hebben op de kinderen hebben ze dat niet over de ouders.

Ik denk dat elke voetbalclub iemand moet aanstellen met overwicht en gezond verstand die buiten rondloopt en actie onderneemt, die respect afdwingt bij ouders en spelers en alles onder controle heeft. Die strengere straffen geeft en ook zorgt dat die gehandhaafd worden.

Zelfs bij een andere club dan waar mijn dochter speelde......
Een deel van het probleem van wat jij aankaart heeft ook te maken met het feit dat clubs vaak al blij zijn als iemand het wil doen. Het zijn te vaak goedwillende mensen met als enige pedagogische achtergrond de opvoeding van hun eigen kinderen. Trainer/coach zijn is niet voor niks een vak waarvoor je diploma's moet halen.

Mentaliteit

En toch is er wel een bepaalde mentaliteit in het voetbal die soms tot excessen leidt. En waarom kan het bij andere sporten wel op een andere manier? Als je kijkt bij rugby (toch ook geen erg zachtaardige sport) dan is dat zo'n totaal andere wereld. De scheidsrechter tegenspreken? Volkomen not done, je spreekt als speler (of toeschouwer) een ref niet eens aan! En tot op het allerhoogste (wereldtop) niveau zitten supporters gewoon door elkaar. Zoiets kan dus best, maar waarom dan niet in het voetbal? Ik zou het niet weten. Op de rugbyclub horen we nog al eens ouders met jonge kinderen die eerst gevoetbald hebben en die de sfeer bij rugby echt een verademing vinden. Natuurlijk willen rugbyers ook graag winnen, maar dat extreme competitieve: winnen als allerhoogste doel, dat zit er niet. Veel meer gaat het om plezier in het spel en respect voor elkaar: juist dus ook voor de tegenstander, want zonder tegenstander kun je helemaal niet spelen en kun je dus niks. Als er al eens een ouder wat al te fanatiek tekeer gaat, dan wordt dat als zeer ongepast gezien en is er altijd wel iemand die zo'n ouder even aanspreekt. En als een kind toch een keer iets tegen de ref zegt, wordt 'ie meteen gewisseld: door zijn eigen trainer dus, en daar op aangesproken.
Zoiets zou in voetbal natuurlijk ook moeten kunnen, maar dan moeten er wel heel, heel veel mensen zijn die aan zo'n verandering willen werken.
En nog helemaal los van dit alles: 'tuig' heb je sowieso altijd wel, wie een aanleiding zoekt om geweld te gebruiken zal er altijd wel ergens een vinden. Ik vrees dat dat iets van alle tijden is, en zal blijven.

Goed lezen roefel

Ik heb het over iedereen die werkeloos toekijkt bij wangedrag. Jij schrijft dat je voetballers en ouders toesprak om respect voor de tegenstanders en scheidsrechter. Dan bedoel ik jou dus niet.

skik

Staat er letterlijk

nogmaals gekopieerd uit jouw verhaal(Vr, 7 December 2012 09:42) "Wat mij betreft is alles en iedereen in en om het voetbal hier debet aan". Geen nuance. En niet alleen ik lees het zo, Anneke blijkbaar ook, die haalt dezelfde zinsnede aan.
Ben wel blij dat je in je laatste posting wel een nuance aanbrengt.
Ik ben er van overtuigd dat op de meeste verenigingen er alles aan gedaan word om de wekelijkse voetbalpartijtjes op welk niveau dan ook zonder rottigheid te laten verlopen. Veel clubs hebben ergens op het terrein of in clubgebouw gedragsregels hangen. Het is aan een ieder deze tot zich te nemen en daar naar te gedragen. Helaas, helaas, net als in de gewone wereld zitten er in het voetbalwereldje ook rotte appels die denken dat regels, wetten, waarden en normen niet voor hen gelden.
Andere sporten en geweld? Ik denk dat het maar goed is dat op tv niet te horen is wat in het wielerpeloton allemaal tegen elkaar gezegd word, meen me te herinneren dat Hinault wel eens een vuistslag heeft uitgedeeld aan een medecoureur. Van een kameraad die aan waterpolo deed gehoord dat het heel normaal was tijdens de wedstrijd 3 a 4 keer in je scrotum geknepen te worden. Proftennissers die rackets kapot gooien, ballenjongens uitschelden, John McEnroe die keer op keer verbaal tekeer ging tegen de umpire. Overal gebeurt wat. Voetbal is de veruit de meest beoefende sport ter wereld, het vaakst op tv te zien, trekt de meeste toeschouwers in de het overgrote deel van de wereld, kortom, de macht van het getal. Waarmee ik absoluut niet de uitwassen die deze mooie sport bezoedelen bagatelliseren.

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2012 om 14:41

Jippox

Jippox:
"En toch is er wel een bepaalde mentaliteit in het voetbal die soms tot excessen leidt. En waarom kan het bij andere sporten wel op een andere manier?"
Nouja, voor een deel kon dat wel eens komen door het grote aantal voetballers; hoe meer voetballers, hoe meer raddraaiers. Je noemt rugby als een sport waar het beter gaat, maar wat dacht je van kickboxen?

Hoe dan ook, ik wilde je reactie even herschrijven: 'En toch is er wel een bepaalde mentaliteit onder Marokkanen die soms tot excessen leidt. En waarom kan het bij andere groepen wel op een andere manier?'
Ik denk (even genuanceerd), dat daar wel een punt zit. De meeste Marokkanen zijn best ok -maar de marokkaanse macho/schaamtecultuur biedt blijkbaar een goede voedingsbodem voor ontsporend gedrag (zie bv http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3359417/2012/12/07/Marokkaanse-macho-s-accepteren-geen-autoriteit-van-vreemden.dhtml). In jouw redeneertrant; Marokkanen en voetbal zijn dan een explosieve combinatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.