Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

school is er om de kinderen dom te maken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

19-01-2014 om 23:27

Duh

Wat voor 'leugens' wordt er op school geleerd? Je roept iets, maar gaat er verder niet inhoudelijk op in. En los daarvan? Hoe zie je dat dan als ouders ook hun werk hebben. Een alternatief, uitvoerbaar, kom je niet mee

Dagopvang

Ik vind school prima functioneren als dagopvang. Ik moet er niet aan denken om mijn kind altijd thuis te hebben, laat staan onderwijs te geven. Een kind dom maken lijkt me ook nog al onwaarschijnlijk. Je bent dom of je bent het niet, je intelligentie wordt niet door school bepaald maar door aanleg. Ook niets om trots op te zijn dus als je slim bent. Mijn kind heeft nog wel wat reserves qua iq dus hij gaat gewoon tot minimaal zijn 18e naar de dagopvang. Hij komt gelijk buiten, is in beweging op de fiets, anders zit hij met al dat verstand alleen maar achter de computer.

Pindar

Pindar

19-01-2014 om 23:36 Topicstarter

wil40

Dat scholen een kind niet dom maken is aantoonbaar onjuist.

@bibi63 Ik kan niet alles tegelijk, ok?

Met vriendelijke groeten

Pindar

De eerste les op school

leer de kinderen "dankbaarheid" wanneer ze dat volledig begrijpen, leer ze mediteren, dit zal geweld reduceren of zelfs elimineren in het tijdslimiet van één generatie.
Daarna kan je beginnen met 1+1 = 2

Pindar

Pindar

19-01-2014 om 23:56 Topicstarter

Jasam

Dat is idd een idee, maar ik zou het niet op een publiek school doen.

Laat de kinderen in de maatschappij, in een school worden ze afgesloten van de feed back loops can de 'realiteit'.

Haal de familie er bij als dat kan, opa goed in wiskunde, tanta Petra helpt met taal.

wees creatief! O juist!

en dan nog dit: ik schrijf dit niet voor mij, nog voor de ouders,

ik schrijf dit, ondanks de vele ridiculisaties die ik over me heen

krijg, voor de kinderen van de toekomst.

Begrijp dat er nog zo veel meer over te vertellen is, maar ik vraag

hier de ouders met een 'open geest' eens goed te kijken of het klopt

wat ik ( en vele anderen) beweer, en dat U het beste kiest voor Uw

kind.

kauw er op denk er over na en als het klopt volgens U (NA er over nagedacht te hebben, verwerp het dan)

Met vriendelijke groeten

Pindar

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2014 om 00:00

Maar maar maar

Geestelijk verkrachten.... Hoe durf je het in je mond te nemen!

En voor de rest: ik leer mijn kinderen altijd om te zeggen wat ze wel willen ipv overal dwars voor te gaan liggen. Zou jij misschien ook eens moeten doen. Dus: Wat wil je dan? Wat is het alternatief? Ik heb de school voor mijn kinderen met zorg uitgekozen en zie hier in de nabije omgeving geen alternatief. Dus wat is jouw oplossing dan?

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 00:05 Topicstarter

Ginny

Hoe durf ik het in mijn mond te enemen?????????????????

Schieten op de boodschapper dus

Hoe durven scholen een kind geestelijk te verkrachteb????

DAT zou je reactie moeten zijn!

Kijk ik snap ook wel dat als mensen het niet weten ze het neste doen
voor hun kind door ze naar een 'juiste' school te sturen
Zou ik vroeger ook gedaan hebben

en waarom vraagt iedereen mij om alternatieven?

Het lijkt bijna of hier bewezen wordt dat school de creativiteit door en door kapt maakt!

help nee als je het eens bent met wat ik noem.

Maar zie het ook als een proces. Voor veel mensen is het een schok

te horen hoe slecht scholen voor kinderen zijn,

Nogmaals, onderzoek het eens of het wel of niet klopt.

Da's alles en vandaaruit handelen, zo lijkt mij.

Met vriendelijke groeten

Pindar

p

p

20-01-2014 om 00:16

ik verzin het niet

The "mechanization of man!" Mechanical children who respond when buttons are pushed! Most parents probably still believe that their children go to school to learn "subjects." No, in the government (public) schools today, what you may think of as learning is mere window-dressing, is coincidental, is a cover for the (mis)educationists' real purpose. In his 1981 book, All Our Children Learning, Professor Benjamin Bloom wrote, "The purpose of education and the schools is to change the thoughts, feelings and actions of students." (P. 160)

Je hebt gelijk

Scholen zijn waardeloos, een noodzakelijk kwaad. Zoon is het zeker met je eens. Het is er saai en ook hij vindt het zonde van zijn tijd, geestdodend en hij kan er zijn creativiteit zeker niet kwijt. Je hebt een aanhanger gevonden. Ik hoef er niet meer op te kauwen, je hoeft het niet uit te leggen, het is duidelijk. Maar wat nu? Morgen thuishouden? Op zich zou ik een leerplicht alleen ook een prima idee vinden, schoolplicht is onzin. Misschien komt dat ook wel over vele jaren, zodat mijn kleinkinderen er lol van hebben. Zoveel kinderen met diagnoses, zoveel scholen die dat niet goed aankunnen, zoveel te domme of juist te slimme kinderen, een middenmoot is er niet meer.
Ik vind het prima als ouders hun kinderen liever thuisonderwijs geven, als er een goede controle en toetsen tegenover staan en het behalen van een diploma. Je hoeft dit alles niet agressief te brengen, neem plaats in een bestuur, verdedig je standpunt, zorg dat het bij de overheid terechtkomt en ik teken je petitie als je met goede alternatieven komt.
Als je niet naar school wilt of kunt leer je thuis. Prima.

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 00:40

waarom niet te verbeteren?

"Leg het zelf later je kinderen maar uit."
Dat kan, hij is al van school af. En nog steeds slim, creatief, spontaan en zeer zelfstandig nadenkend.
Wat niet wegneemt dat school niet ideaal is en we ook zo onze problemen hebben gehad. Maar het kan er mee door en voor mij toch een beter alternatief dan thuisonderwijs. Eenzaam, voor een enig kind, en beperkt in wat wij kunnen bieden. En ik moet werken ook.
Waarom zou er niets aan het onderwijs te verbeteren zijn? Dan geef je het al bij voorbaat op? Volgens mij is er al een hoop verbeterd sinds wij zelf op school zaten, in elk geval wel op het gebied van creativiteit en zelf kritisch nadenken. Dat doen ze nu een stuk meer dan wij toen. Ok, het kan nog beter, gaan we aan werken, je moet ergens beginnen. Jouw reactie doet me een beetje denken aan mensen die de hele regering maar niks vinden maar niet gaan stemmen.

Mijntje

Mijntje

20-01-2014 om 06:32

hoop

dus je hoopt dat je moeder dit leest en je van school afhaalt.

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 07:36 Topicstarter

Stenna

Een hoop verbeterd?

Hmmmm nog niks nada noppes onderzocht dus.

Ik zeg toch ga het zelf eens onderzoeken.

Klopt het DAN niet wat ik beweer verwerp het dan.

Scholen zijn er bewust om ons dom te maken, verkeerd in te lichtten,
de creativiteit te vermorzelen etc etc.

Geloof mij niet maar ga op onderzoek uit. M.a.w verwerp ook niet in een automatische reflex wat ik zeg.

De eerste stap is dan bewust te worden en het onderzoeken van je aannames over scholen.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Haplo

Haplo

20-01-2014 om 09:07

duh

'wat ik wil zeggen of beter vragen is of mensen eens willen onderzoeken of scholen wel zo goed zijn voor onze kinderen.'

Je doet net of alle scholen hetzelfde zijn. Dat slaat nergens op. Er zijn veel verschillende soorten scholen. En veel ouders kijken rustig rond en kiezen een school die past bij hun kind.

Maar als jij jouw kind 18 jaar lang onderwijs wilt onthouden, moet je dat vooral doen. Want onderzoek zonder 'blanco' groep kan niet.

Angela67

Angela67

20-01-2014 om 09:07

duh

Waarom ga jij ervan uit dat iedereen die z'n kind op school laat, daar niet over nagedacht zou hebben? Jij ziet drommen kinderen en ouders en kunt kennelijk in iedereens hoofden kijken. Waarom zou iemand het 'eerst moeten onderzoeken' of wat jij zegt waar is? Schooltijd is ook maar relatief, gelukkig blijft er nog heel veel tijd over om kinderen met andere denkwijze en methodes in aanraking te brengen. Thuis bijvoorbeeld. Doe vooral wat jij goed acht voor jouw kinderen (ik neem aan dat je binnenkort emigreert?). Of ga de politiek in om stemmen te werven en een serieus alternatief mogelijk te maken. Want ik geloof zeker dat er mogelijkheden zijn om thuisonderwijs haalbaar te maken als er een partij is die zich er hard voor maakt. Maar dan moet je wel wat diplomatieker worden .
gr Angela

Mijntje

haha! verreweg de beste reactie in dit draadje!

Archief

Onderwijs is in hoge mate een ideologisch ding. De insteek verschilt daardoor per land een beetje. De manier waarop het beoordeelt wordt verschilt per geloofsrichting.
Jouw insteek bestaat in Nederland ook. Je vind 'm bijvoorbeeld onder de aanhang van de SGP. De meest principielen sturen de kinderen niet naar school om zich aan de door jou gewraakte invloed te onttrekken.

Maar er bestaan ook andere vormen van beïnvloeding. Zie http://staff.science.uva.nl/~craats/

Pindar "Het enige wat ik hier wil vragen is of mensen eens willen onderzoeken of hun aannames over scholen juist zijn"

Je wekt zelf bepaald niet de indruk onderzocht te hebben welke aannames er dan zijn over onderwijs in Nederland en wie die aannames aanhangen. Je blaat maar wat. Via de link die Elissa gaf weten we dat je vooral Amerikanen citeert.

Oh, wacht even. Ben jij het misschien? De trol uit Canada?

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 09:32

School heeft mijn creativiteit wel gesmoord

Maar ik heb het zelf hersteld. Niet alleen school maar ook mijn ouders vonden creativiteit iets voor in mijn vrije tijd. In die tijd ook een heel normale mening. Jaren 80 was dat.

Nu ben ik ontwerper, dus creativiteit is mijn werk.
Eigenlijk heb ik er niks over op school geleerd. Zelfs niet echt op de kunstacademie.

Toch stuur ik mijn kinderen gewoon naar school. En ik heb weldegelijk het idee dat ze daar iets leren. Maar ook wel dat ze juist ook dingen af leren. Ik ben er wel alert op, en leer ze dan zelf dit soort dingen. Als ouder heb je immers ook een rol in de ontwikkeling van je kind.
Maar helaas "moeten" ouders tegenwoordig erg vaak werken, waardoor je minder tijd hebt voor dit soort (toch wel belangrijke) dingen.
Ik ben zelf overigens ook een werkende ouder, maar dit is wel iets waar ik mee zit.

Het onderwijs systeem is er naar mij idee nog teveel op gericht op mensen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van 50 jaar geleden.
Dat de wereld is veranderd, dat dringt nog niet helemaal door in onderwijsland. Maar als ik kijk naar mijn eigen schooltijd en hoe het er nu aan toe gaat zie je toch veel veranderingen. Niet altijd de goede kant op, maar toch.

Ik denk dat de mening van Duh wel erg kort door de bocht is, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Zeker voor kinderen die qua gedrag zich niet thuis voelen op school.

Ik heb zelf twee zeer verschillende kinderen. Een vindt school heel leuk en kan erg goed leren, haalt hoge cijfers en is blij als de vakantie om is. De ander vindt school niet zo leuk, baalt van huiswerk, en heeft nooit haar werk op tijd af.
En toch heb ik als moeder de indruk dat ze beiden qua intelligentie niet voor elkaar onderdoen. Nummer twee is gewoon geen schoolkind.

Op zich maak ik me daar wel zorgen over. School en diploma's zijn de maat voor werkgevers om mensen te kwalificeren. Terwijl iemand zonder diploma net zo goed kan uitblinken in iets. Maar we hebben nu eenmaal afgesproken dat zo'n papiertje het bewijs is dat je iets kan.
En naar mijn idee is dat eigenlijk nog erger.

maar mensen....

op zulke postings ga je toch niet serieus reageren....
(het onderwerp is wel interessant, maar de manier hoe het gebracht wordt?)

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 10:11

Ach mamahippie

Ik vind het heerlijk om het even te nuanceren

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 11:20

creativiteit, keuze en bewust dom maken

Als je creativiteit heel erg belangrijk vindt, kun je ook bijv. kiezen voor een vrije school. Als je zelfstandigheid en eigen niveau werken belangrijk vindt op een montessori of Jenaplan. Vind je juist levensvisie en geloof belangrijk, zijn er vele varianten christelijk onderwijs. Er is dus veel keuze in Nederland (juist in Nederland). Ben zelf bijv ook op de vrije school wezen kijken vanwege de aandacht voor andere dan standaard schoolse vakken, maar mijn zoon vond het afschuwelijk. Is ook niks voor hem. Je zoekt iets wat bij je kind past, zo goed en zo kwaad als het gaat (natuurlijk is het nooit perfect) en gelukkig is er dan keuze. School bereidt ook voor op de maatschappij: die is ook niet perfect op jouw persoontje afgestemd, je zult je daar ook enigszins moeten aanpassen en er het beste van maken. Beter vroeg geleerd.

Dan, Duh zegt: "Scholen zijn er bewust om ons dom te maken, verkeerd in te lichtten,
de creativiteit te vermorzelen etc etc."
Dat klinkt als maar weer eens een marxistisch complottheorietje. Waarom doen scholen dat bewust, wie zit daarachter en heeft daar belang bij? Bijzondere scholen (niet openbare, maar christelijke bijvoorbeeld) hebben een schoolbestuur dat voor een groot deel uit ouders bestaat. Doen die dat? Met wat voor belang dan?

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 12:01 Topicstarter

Bianca

Bedankt voor je reactie! Een verademing. Niet omdat je zij het gedeeltelijk aan mijn zijde staat, maar omdat het een meer 'normalere' reactie is dan van vele anderen, die in een soort knee-jerk reflex onnadenkend afwijzen wat ik (en anderen) over publieke scholing beweer.

Ik ben het echter niet met je eens dat mijn mening kort door de bocht is, ik ben van mening dat het nog vele male erger is dan ik hier neerschrijf.

Zo zijn er veel subtiele mechanismen op school die een kind 'schaden'.

Zie hiervoor bv het werk van John Taylor Gatto, een onderwijzer die zelfs onderscheiden is geweest en zag dat 'zijn'kinderen stommer uit de school kwamen dan ze er in gingen. Hij zag bij veel leerlingen genialiteit, en deze verdween naarmate iemand meer scholing had.
Hij geloofde het allemaal eerst ook niet, maar ging het toch onderzoeken en kwam op verbijsterende zaken uit die je eigenlijk wel ziet maar waar je niet bij stil staat.'

En en opmerking dat ik 'in iemands hoofd kan kijken" slaat op niks, dat beweer ik ook nergens,

Ergens snap ik de reacties wel, want het is een controversieel onderwerp, net als bv vaccinaties (levensgevaarlijk!) maar ja daar mag je natuurlijk ook geen vraagtekens bij zetten.

Anyway, het enige wat ik hoop dat een ouder dit eens leest, nadenkt en onderzoekt en dan zijn/haar eigen conclusies trekt,

Dat zou al een hele winst zijn.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 12:01 Topicstarter

H.L. Mencken

The most erroneous assumption is to the effect that the aim of public education is to fill the young of the species with knowledge and awaken their intelligence, and so make them fit to discharge the duties of citizenship in an enlightened and independent manner. Nothing could be further from the truth. The aim of public education is not to spread enlightenment at all; it is simply to reduce as many individuals as possible to the same safe level, to breed and train a standardized citizenry, to put down dissent and originality. That is its aim in the United States, whatever the pretensions of politicians, pedagogues and other such mountebanks, and that is its aim everywhere else.”

― H.L. Mencken

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 12:05 Topicstarter

Biance

Ik denk dat het kind wat niet naar school wil, heel goed aanvoelt dat er iets niet klopt. In die zin lijkt ze (ook een belangrijk punt) 'gezonder' dan de ander hierin.

Het meest van het onderwijs gebruikt de linkerhersenhelft, we worden daar a.h.w. door het systeem in 'opgesloten'. Waarom? Om dat de echte genialiteit en intuitie en weet ik wat via de rechterhersenhelft 'loopt.'. Sluit dat min of meer af en je kan de boel beter controleren
(conformisme).

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pipo

Pipo

20-01-2014 om 12:26

kringetje

Hoe zijn de 'zij' (de "politicians, pedagogues and other such mountebanks") in dit verhaal in hun jeugd op die geestdodende, verstand-knechtende scholen ooit zo slim en inventief geworden dat ze dit verderfelijke schoolsysteem in stand kunnen houden?

Pipo

Pipo

20-01-2014 om 12:42

En nogzowat

http://xyofeinstein.wordpress.com/2013/08/13/een-vlinderschool-fladdert-over-onderwijsmythes/
Dat linker- versus rechterbrein is een mythe. Misschien heeft Duh toch wel gelijk dat er iets schort aan het onderwijs - bij haar/hem is het vermogen kritisch te denken, beweringen te toetsen en niet alles wat op internet staat klakkeloos over te nemen in elk geval danig aangetast.

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 13:08 Topicstarter

Pipo

Je doet nu nogal wat aannames!

Je kent mij niet. Je weet niet wat en hoe ik het doe! en je denkt dat ik alles van internet 'pluk' wat niet zo is.

btw dat het een mythe is over het brein is aantoonbaar onjuist.

EN , je leest blijkbaar niet eens of niet goed, ik zeg zelfs dat mensen een en ander zelf moeten gaan onderzoeken,

Maar ja, als je denkt dat je bewuste en onbewuste aannames juist zijn dan ga je ze natuurlijk niet onderzoeken.

duh??

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pipo

Pipo

20-01-2014 om 13:16

Duh

In mijn eerste reactie doe ik geen aanname, maar stel ik een vraag.
In mijn tweede reactie doe ik geen aanname, maar stel ik een bron tegenover jouw aanname. Ik ben een en ander zelf gaan onderzoeken, zoals jij mensen aanspoort te doen. En kom daarbij tot andere conclusies.
Duh.

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 13:47

aannames

Jij doet ook een heleboel aannames over ons, Duh, terwijl je ons niet kent. Je neemt zomaar aan dat wij niet nadenken over onze keuze om ons kind wel naar school te sturen, of daar nooit over na hebben gedacht. Je zegt:
"Anyway, het enige wat ik hoop dat een ouder dit eens leest, nadenkt en onderzoekt en dan zijn/haar eigen conclusies trekt"
Misschien onvoorstelbaar voor jou, maar het zou kunnen dat sommigen mensen wel nadenken, wel lezen en onderzoeken, en toch een andere conclusie trekken dan jij. Waarom is er maar 1 visie mogelijk als je nadenkt? Moet iedereen precies hetzelfde denken (heb je dat soms op school geleerd, dat dat wenselijk is?)

je zegt:
"Ergens snap ik de reacties wel, want het is een controversieel onderwerp, net als bv vaccinaties (levensgevaarlijk!) maar ja daar mag je natuurlijk ook geen vraagtekens bij zetten."
Je mag overal vraagtekens bij zetten. Dat doen wij ook. Wij zetten vraagtekens bij wat jij zegt. Mag dat niet? Je post op een publiek forum, dus je bent uit op reacties, neem ik aan (ja, ook een aanname). Of niet?

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 13:58

reactie

Tja, ik vind het lastig hoor. Ik heb bij mijn kinderen nog niet het idee dat ze in hun genialiteit zijn gesmoord. Maar wie weet heb ik dat nooit door gehad? Of ze zijn niet geniaal?
Beide kinderen krijgen thuis genoeg ruimte om hun genialiteit te ontdekken en te uiten. Tenminste dat hoop ik en daar werk ik ook aan. Ik stimuleer ze om hun creatieve ideeën uit te werken.
Waar ik merk dat veel kinderen dat vaak thuis niet mogen, vaak vanwege de rommel. Vriendinnetjes die over de vloer komen zijn meestal aangenaam verrast.

Dus het thuisfront werkt ook niet altijd mee, en daar krijgen de kinderen net zo goed te maken met soms verstikkende grenzen.
En tja rommel en herrie mag ook al niet op school. Logisch aan een kant. Maar orde en rust werkt misshcien voor een aantal kinderen averechts?

Wel een kind die supertrots was op haar goede rapporten. En een die het koud laat. Hoewel nu ze 10 is begint het te komen: ze wil ook een rapport zonder onvoldoendes. Dat lijkt aardig te lukken.

Die jongste zou volgens de theorie van Duh "gezonder" zijn. Maar ik zie dat toch niet zo.
Mijn oudste heeft het in ieder geval een stuk makkelijker omdat ze als een vis in het water is in het onderwijssysteem. Of dat zich later uitbetaalt moeten we nog afwachten.

Dit is ook wel een interessante link (als hij al niet was gepost):
http://www.collective-evolution.com/2014/01/07/this-is-what-happens-when-a-kid-leaves-traditional-education/

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 15:26 Topicstarter

Bianca

Iedereen is geniaal ( op ongeveer 5% na geloof ik, maar die hebben dan een zware handicap)

Dus jouw kinderen zijn ook geniaal.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.