Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

school is er om de kinderen dom te maken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pindar

Pindar

20-01-2014 om 15:32 Topicstarter

TED

Bianca, bedankt voor die link!

Echter, ik vetrouw TED tegenwoordig niet meer zo, daar ze
bv alles wat tegen Monsanto (GMO) ingaat boycotten en over bewustzijn willen ze volgens mij al helemaal niets weten. Zo hebben ze lezingen van Hancock en Sheldrake tegengehouden.

Maar wel bedankt voor de link!

Hier is nog een mooie link!


http://www.youtube.com/watch?v=4iPXRgJEk6k
(Educational ~ Valedictorian Speaks Out Against Schooling)

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 16:02 Topicstarter

Bianca

Net die link (TED) bekeken en erg indrukwekkend!

Ik zou kinderen aanraden gillend weg te rennen van het huidige achterlijke schoolsysteem, inclusief universiteiten!

een en ander mooi verwoord:

"Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”

― Michael Ellner"

btw ik ben erg blij met de wat serieuzere reacties hier!

Is toch wel een heel belangrijk iets lijkt me om na te denken over de scholing van je kind?

Met vriendelijke groeten

Pindar

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 16:18

serieus

Wat zijn precies de serieuzere reacties volgens jou? Alleen degene die jou gelijk geven?

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 16:27

Duh

Ik probeer er niet al te negatief in te staan. Mijn kinderen hebben immers leerplicht (in Nederland op het bizarre af, probeer maar eens een dagje vrij te regelen bij een niet officiële gelegenheid).

Ik leer ze wel kritisch te zijn, ook en vooral op de leerstof. En zeker op de knutstelopdrachten.
Kijk eens bij een gemiddelde kleuterklas naar binnen en er hangen 30 soortgelijke werkjes; daar gruwel ik echt van! Waarom worden er niet wat vrijere opdrachten gegeven.
Als dat nou een keer zo gebeurde, maar die werkjes zijn steeds 30x gelijk.
Laat die kinderen lekker zelf iets bedenken, zo moeilijk kan dat niet zijn...

Ik ben overigens wel blij dat we in Nederland wonen. Als je ziet hoeveel ellende en armoede er in de wereld is, vind ik dat we het hier nog zo slecht niet hebben, ook nog niet eens qua onderwijs. Er zijn landen waar een kind vanaf kleuterleeftijd de fabriek in wordt gestuurd. Dat is toch erger.

En ieder kind geniaal hangt ook weer af waar je zelf die lat legt. In feite zeg je dan dat iedereen geniaal is.
Zou dat zo zijn? Zo ja dan spoelen we heel wat potentieel weg.
Maar wat schieten we eigenlijk op met zoveel geniale mensen; wie regelt dan de rotklussen nog....

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 16:31 Topicstarter

Stenna

Nee, en je hebt overduidelijk niet gelezen wat ik geschreven heb!

what else is new?

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 16:33 Topicstarter

Bianca

ja we zijn allemaal geniaal en ja we gooien enorm veel potentiaal weg

btw heb je de link al bekeken over die Valedictorian?

Met vriendelijke groeten

Pindar

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 17:09

Ja duh die heb ik bekeken

En zei ik dat al niet eerder; een papiertje zegt in feite niks.

Je leert hoe je testen moet maken. Een er nuttige vaardigheid (not).

Maarja werkgevers vragen erom, het is vaak verplicht. En iedereen doet het dus.... (kuddedieren?)
Ik ken zoveel mensen die zonder scholing erg goed zijn (en waren) in hun vak. Deze mensen zouden nu nooit meer zover kunnen komen. Dat is wel in mijn ogen erg nadelig veranderd.

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 17:15 Topicstarter

Bianca

Ikheb verschillende mensen gekend met weinig of geen scholing en die waren echt geniaal op het gebied waar hun intresse lag.

Zo heb ik iemand gekend die nooit officiele scholing heeft gehad in informatica, maar hij zette regelmatig '' hoge heren' op hun plek!
en terecht! en die hoge heren waren erg arrogant en deden alsof ze alles wisten,m aar ze draaiden voor je neus als ze ergens niet uitkwamen. Ik had en heb het hoogste respect voor dit soort mensen.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik geloof dat Edison ook geen geschoolde mensen aan wilde nemen.

en lees eens wat van Victor Schauberger. een boswachter, die zeer zeer veel ontdekt heeft door in de natuur te vertoeven! Meer dan een doorsnee natuurkundige! Die kunnen zo bij zo niet goed denken.
Hij zag zijn broer naar de universiteit gaan en voor zijn ogen zag hij dat zijn denken 'gek' werd, in de zin van niet meer vrij en onafhankelijk. En zoals ik al eerder zei op school worden de kinderen ook nog eens bekogeld met leugens tot en met de wiskunde toe!

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 17:26 Topicstarter

Common Core

En voor iedereen denkt dat school 'normaal' en 'goed' is

bekijk aub dit even, maar 4 minuten van uw leven!


http://www.youtube.com/watch?v=wZEGijN_8R0
(Arkansas Mother Obliterates Common Core in 4 Minutes!)

En denk nu niet dat dit in nederland niet gebeurt!

Met vriendelijke groeten

Pindar

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 20:38

serieus.

Integendeel, Duh, ik lees je heel goed. Maar je reageert alleen nog maar op Bianca. Er zijn nog andere serieuze vragen en reacties, ga daar ook eens op in? Op serieuze wijze dan, niet door ze af te serveren als ondoordacht.

bibi63

bibi63

20-01-2014 om 20:55

duh

Het is de manier waarop je het brengt. Het gaat niet alleen om het feit of jij gelijk of geen gelijk hebt in je basis idee. Daar kan ieder anders over denken en wellicht een keer over nadenken. Alles kan.
Maar als jij roept dat school kinderen 'bewust' dom houdt en vooral geestelijk verkracht en wat je al niet meer roept, dan kom je niet over als een serieuze poster en wakker je mensen ook niet aan om over jouw ideeen na te denken. Integendeel. Het gros van de leraren (en schoolbesturen) hebben alleen maar als doel de kinderen zo goed mogelijk dingen te leren, ze fijn te laten voelen en ze een bagage mee te geven. Of dat in de praktijk dan ook altijd werkelijk zo is, kun je over discussieren, maar school (en dus de 'mens' (lees leraar enz)) uit te maken voor lui die kinderen bewust iets slecht willen toebedelen, dan sla je de plank mis, of in ieder geval de plank voor een 'normale' discussie. De discussie moet gaan over het feit of het systeem goed is of niet, of deels, niet over dat de mensen achter de school slecht zijn, want dat slaat echt nergens op.

Bibi

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 21:10 Topicstarter

Bibi

Dan snap je het niet of dan wil je het niet snappen!

Ik sta er nog steeds 100% achter dat de scholen willens en wetens de kinderen dom houden en geestelijk verkrachten. Jazeker.

Maar.......

Jij maakt er iets anders van nu. Je zegt dat de leraren dat willens en wetens bewust zouden doen en dat heb ik nergens beweerd.

Ik ben de eerste om te zeggen dat de intentie van de leraren door en

door goed is en de meeste denken zeker te weten goed te doen!

Verder vind ik je reactie ook een beetje bizat over hoe ik het breng.

Als er brand is roep ik heel hard `VUURR!!!` en gaan we ook niet

bakkeleien over hoe ik het breng!

Maar goed, de meeste leraren weten helemaal niet dat ze het doen!

Hoewel er wel een paar wakker beginnen te worden, gelukkig1

Het is echt allemaal heel slim en sluw en subtiel opgezet.

Maar ja, je kan blijven schreeuwen dat het hoe je niet bevalt zodat je niet hoeft te zien wat er echt aan de hand is.

Mijn advies aan jou, ga het eens onderzoeken!

Helemaal los van wat ik gezegd heb hier.

Ja ja ik weet het, dat ga je toch niet doen.

btw heb je de video´s gezien waarvan de linken er door mij en

anderen hier gepost zijn?

Hmm dag ik al.

Ik hoop dat er verstandigere ouders zijn die dit lezen.

Met vriendelijke groeten

Pindar

hmmm....

ik krijg hier net zo'n gevoel bij als je soms hebt met Jehova's getuigen en dergelijke....

bibi63

bibi63

20-01-2014 om 21:24

duh

En WIE doet dat dan "willens en wetens"???? En met welk belang?? Jij stelt niet dat onderwijs niet goed is omdat...... (wat dan ook), maar je stelt dat het willens en wetens gebeurt. WIE en WAAROM?
Bibi

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 21:53 Topicstarter

bibi63

DAT zijn al betere vragen!

Goed zo!

en ga het nu eens onderzoeken dan kan je er achter komen.

Er IS echt een reden voor. Maar dat allenmaal hier neerzetten zou te ver voeren. het is veel en complex,

Met vriendelijke groeten

Pindsr

Pindar

Pindar

20-01-2014 om 21:55 Topicstarter

mamahippie

Wel, een jehova getuige zal nooit vragen het zelf eens te onderzoeken.

dus het staat je vrij.

zucht,m ik heb het al eerder gezegd, onderzoek en als het niet klopt verwerp het dan!

Maar doe dat aub na het onderzoek.

En leg uw kind later maar uit waarom U het naar school gestuurd heeft.

Tsjonge jonge jonge.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pipo

Pipo

20-01-2014 om 22:03

Hahaha

Duh, je roept nu wel heel hard VUUR, maar als wij dan vragen WAAR, zodat we desnoods hard weg kunnen hollen, zeg je dat het te ver voert om dat allemaal uit te leggen.

bibi63

bibi63

20-01-2014 om 23:00

Pipo en duh

Precies wat ik bedoel pipo: wat en waarom zou ik iets moeten onderzoeken, als ik geen probleem heb en zie. Ik stel je een concrete vraag Duh: waarom is het in jouw ogen willens en wetens? Wie en vooral waarom? Dat is hetgeen jij in de groep gooit. Daar zou je toch een antwoord op moeten geven. Vooral over dat willens en wetens. Filosoferen of het huidige schoolsysteem manko's heeft kan ik ook, maar jij stelt iets anders: het is expres volgens jou. Geef daar eens antwoord op. Wellicht heb ik dan een reden om verder te 'onderzoeken'. Nu niet.
Bibi

koffiekwast

koffiekwast

20-01-2014 om 23:00

ja duh

Goed plan, ik onderzoek inderdaad maar gewoon zelf de dingen die ik wil onderzoeken. Pindar heeft niet echt genoeg thuisscholing gehad om een boodschap een beetje begrijpelijk over te brengen.

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 23:42

geprobeerd

in Google te zoeken: "wie zit er willens en wetens achter ons slechte onderwijs" en ook: "waarom er iemand onze kinderen bewust dom wil maken". Maar helaas, er komt geen antwoord.
Sorry, maar het serieuze raak ik nu wel erg kwijt hoor. Waar slaat dit nog op, beweren dat er iets of iemand een vooropgezette slechte bedoeling heeft en ons hele onderwijs bepaalt, en dan weigeren gewoon simpel even te zeggen wie dan. De AIVD, de NSA, de Taliban, Wilders, Scientology, de Vulcans?

Bianca

Bianca

21-01-2014 om 09:50

Complot, dat vind ik nou weer niet

Ik denk niet (zal Duh wel naïef vinden) dat er een systeem is dat de kinderen willens en wetens dom wil maken. Ik geloof ook zeker in de kracht van een goede leraar.
Ik denk eerder dat kinderen in een soort gareel worden gehouden omdat we dat altijd al zo deden, en dat het dus een gewoonte is geworden. Netjes zitten opletten en netjes werken op tijd komen en luisteren. Goed je best doen (ook al is het saai).

We weten niet beter.

Ooit was het een goed plan om kinderen zo te drillen, ze moesten namelijk later als ze groot waren in een hiërarchisch systeem gaan functioneren, die destijds heel gebruikelijk waren. Ze zijn er nog wel, maar de meeste bedrijven functioneren niet meer zo.

Van een gemiddelde werknemer wordt nu verwacht dat ze meedenken. Maar dat meedenken zijn we afgeleerd (op school!)

Maar dat feit is nog niet doorgedrongen op scholen. Dus leren we daar hoe je feitjes uit je hoofd moet leren en hoe je een toets moet maken (hoog scoren op de cito door oefencito's te maken!)
Als je dat kan ben je een uitmuntende leerling, en krijg je veel complimenten.

Maar als je eigenwijs bent en geen zin hebt om al die onzin in je hoofd te stampen dan haal je onvoldoendes en word je van school gestuurd.

Dit is volgens mij wat Duh wil zeggen. Alleen heb ik het idee dat ze de scholing mist om dit goed onder woorden te brengen (hoe ironisch!).
Ik vind het jammer dat ze op andere vragen niet in wil gaan en alleen met YouTube filmpjes om de oren slaat. En heel specifieke voorbeelden erbij haalt die weinig over het gehele plaatje zeggen.

Nu heb ik zelf ook een filmpje gepost. En hoewel het voor die jongen heel goed heeft uitgepakt, vraag ik me echt wel af of dit voor ieder kind zo zou werken. Ik denk het niet.
Naar mijn idee is dit kind al erg slim en leergierig van zichzelf. En tja ik denk echt niet dat alle kinderen zo briljant en leergierig zijn. Er zijn kinderen die daar echt wel sturing en aanmoediging nodig hebben. En niet allen van ouders (die het soms ook niet in zich hebben om hun kind te stimuleren). School zou dit dan wel moeten doen. Hoewel in de praktijk...

Ik vind school weldegelijk erg nuttig. Kinderen leren toch een aantal basisvaardigheden zoals lezen en schrijven. En vergeet het sociale aspect van school niet.
En op de middelbare school leren ze andere talen en wiskunde en natuurkunde en nog meer vakken die erg handig zijn om te leren. Kennis die je echt nodig hebt.

Ik zou zonder die kennis mijn vak toch echt niet uit kunnen oefenen. Ook al ben ik een creatieveling. Ik moet kunnen rekenen en een foutloze brief kunnen schrijven en soms in een andere taal een klant te woord staan. Wiskunde heb ik nodig om mijn ontwerp werkend te maken.

Ik kan mijn kinderen echt niet alles leren en zou niet weten van wie ze dat dan zouden moeten leren. Natuurlijk kan ik ze vertellen wat ik weet, maar mijn kennis is gericht op mijn vak, dus kunnen ze alleen maar mijn vak leren.
Niet ieder kind kan worden opgeleid door een geniale beroemdheid.

Mijntje

Mijntje

21-01-2014 om 10:27

wat wil je doen?

Wat wil je nu doen: zelf iets doen voor je eigen kinderen (bv thuisonderwijs of verhuizen) of wil je anderen overtuigen.
Ga dan de politiek in. Met hier epistels voltikken bereik je niet zoveel mensen. Met alleen maar roepen dat het systeem niet deugt bereik je ook niks. Wat ga je doen dan?

Creatief

Duh:
"Iedereen is geniaal ( op ongeveer 5% na geloof ik, maar die hebben dan een zware handicap)"

Deze uitspraak bewijst voor mij dat jouw creatieve denken in elk geval weinig te lijden gehad heeft onder een jarenlange schoolgang. Dus het valt wellicht nog best mee met ons schoolsysteem!

bibi63

bibi63

21-01-2014 om 15:44

en nog wat anders Duh, mss stof voor jou om over na te denken

School is een 'systeem'. En natuurlijk is een dergelijk systeem niet perfect. En zijn alle kinderen individuen enz enz. Maar het 'systeem' school heeft ook als doel dat ELK kind in ieder geval het recht heeft (en daardoor, de ouders, de plicht om kinderen naar school te laten gaan) op basis en VO onderwijs t/m (ik dacht) 16 jaar. Het is natuurlijk geweldig als een individueel kind (even los van de ontbrekende diploma's die nu eenmaal in onze maatschappij verweven zijn) op een andere manier kennis vergaart, op individuele en creatieve wijze. Prima, maar dan zullen er heel veel kinderen buiten de boot vallen. Kinderen die misschien iets minder creatief en zelflerend zijn, kinderen die weinig mensen in hun omgeving hebben om hen op andere wijze dingen te leren. Kinderen met ouders die daar weinig energie in kunnen of willen stoppen. Alles zelf willen regelen en op de individu afgestemd is een utopie. Leuk om over na te denken, maar absoluut niet haalbaar. Wij leven hier in een land met ca. 17 miljoen mensen. Zonder regels en sturing gaat dat mis (en met verkeerde regels en sturing uiteraard ook). Ik kan natuurlijk zelf wel bepalen hoe hard en hoe creatief enz. ik door de straten scheur, maar helaas kunnen wij niet zonder geordende verkeersregels.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen hier in NL (als we het even bij ons land houden) een dak boven z'n hoofd heeft, al is het een 1-kamer woning, te eten heeft, medische zorg krijgt, infrastructuur met al z'n voors en tegens, én we met z'n allen hier kunnen leven. En daar zullen we toch met z'n allen voor moeten zorgen. Hetzij door te werken en geld te verdienen zodat je eerste levensbehoeften kunt betalen, hetzij door een uitkering. Maar ook die uitkering moet ergens vandaan komen. Al die systemen, regels, beperkingen zijn niet altijd fijn en perfect. Ook school niet, maar het is wel een vereiste basis om e.e.a. te bewerkstelligen.
Bibi

bibi63

bibi63

21-01-2014 om 15:52

Het is prima om na te denken over andere manieren. Maar die moeten wel haalbaar zijn. En dat mis ik sowieso in jouw postings. Roepen dat e.e.a. niet deugd, maar zonder concrete ideeen hoe dat voor IEDEREEN dan anders zou moeten en kunnen, is wel erg makkelijk.
Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-01-2014 om 16:01

Recht op onderwijs

Onze overgrootouders hebben hard gevochten voor het recht op onderwijs. Juist om kinderen niet de slaaf te laten zijn van kinderarbeid. Juist om meisjes niet verdoemd te laten zijn tot een bestaan als aanrechtslaaf. En nogmaals, het onderwijssysteem is niet perfect, verre van dat. Maar we doen ons best om alle kinderen onderwijs op maat te geven. Het is net als met alles een leerproces van vallen en opstaan.
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/van_kinderarbeid_via_leerplicht_naar_recht_op_onderwijs/

Maar goed, "never argue with a fool". En dat ben je als je heilig gelooft in zulke onzinnige complottheorieën en deze op zo'n manier predikt en verkondigt zonder inhoudelijk en feitelijk op essentiele vragen in te gaan. En iedereen die tegen is, is dom of naief.
Zoals mijn vader, een rasechte vakbondsman, altijd zei: "als je iets wilt veranderen, kom dan goed beslagen ten ijs en stap naar de hoogste instanties. Zorg dat je je verhaal feitelijk goed onderbouwd hebt en dat men je serieus kan nemen. Alleen dan word je gehoord".

Stenna

Stenna

21-01-2014 om 18:07

sociale ongelijkheid

zou nog veel groter worden door thuisonderwijs. Even als aanvulling van Bianca's zinnige stukje over functie van school, naast de nadelen. Want het zou betekenen dan kinderen van laag opgeleide ouders veel minder onderwijs zouden krijgen dan kinderen van hoog opgeleide ouders. Wat zich dan weer doorzet naar hun kinderen.

dc

dc

21-01-2014 om 22:25

en ik

zou dan gewoon vanaf mijn 8e gewerkt hebben. Dan had ik nooit latijnse poezie gelezen en griekse geschiedenis. Dan had ik ook geen engels en frans geleerd waardoor ik buiten nederland kan wonen en werken en andere culturen heb kunnen leren kennen.

Verder werk ik op een school, en ik zie vooral veel gelukkige kinderen, die zichzelf kunnen zijn, en gestimuleerd worden hun sterke kanten te vinden. Het meest negatieve in het systeem vind ik dat de groepen eigenlijk te groot zijn, maar voor kleinere groepen heb je meer geld nodig, en dat is er gewoonweg niet. Complotten heb ik nog niet meegemaakt, en ik werk met het management van de school. Ik zal het morgen even navragen

Stenna

Stenna

21-01-2014 om 22:30

ja nee maar dc

Jij zit natuurlijk in het complot! Als medewerker management van een school!

dc

dc

21-01-2014 om 23:16

Stenna

Ssst! Niet verklappen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.