Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dirkje

Dirkje

16-09-2009 om 20:46

Slapen en ondergoed

Iets voor de categorie: lekker belangrijk, maar wel iets dat ik me al een tijdje afvraag: slapen en ondergoed. Voegah, toen ik een klein Dirkje was, leerde ik dat het de bedoeling was dat je zonder ondergoed sliep. Dus: zonder onderbroek je nachthemd of je pyjamabroek aan. Toen ik wat groter werd leerde ik natuurlijk wel dat ondergoed wel handig was als ik ongesteld was. Vanaf dat moment droeg ik trouwens altijd 's nachts een onderbroekje (en als notoire kouwkleum ook een hemd. Mijn man, opgegroeid in een ander deel van het land, maar wel van dezelfde generatie, leerde ook zonder ondergoed te slapen. Toen ik een tijdje in het buitenland woonde begreep ik dat het ook hier niet gebruikelijk was 's nachts een onderbroek in je pyjamabroek of onder een nachthemd te dragen. Het was overigens geen warm land, dus het klimaat was de reden niet.
De prangende vraag die mij nu bezighoudt: waar komt deze gewoonte vandaan en waarom is ie er. Iemand met een antwoord?
Groet,
Dirkje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2009 om 21:00

Quick access?

Beetje ordinair misschien, maar is de nacht niet bij uitstek de tijd om eens lekker aan dingen te friemelen die normaal gesproken schuilgaan achter/onder slipjes en hemdjes?
Groetjes
Massi

Dirkje

Dirkje

16-09-2009 om 21:08

Ha ha massi,

laat ik me dat nu ook hebben afgevraagd. Zou er echt niets anders achter kunnen zitten? Even wat moeite moeten doen heeft toch ook zo z'n charmes
Groet,
Dirkje

Tonia

Tonia

16-09-2009 om 21:09

Beetje laten uitdampen

de handel, denk ik

angel3

angel3

16-09-2009 om 21:51

Zit niet lekker

ik vind ondergoed bij het slapen echt niet lekker zitten. Ik word beduidend vaker wakker als ik onderbroek aan heb, heel raar, maar het knelt, ik heb het warm(er), zit tussen mijn billen. Ik weet niet, gewoon niet fijn.
Ik moet zeggen dat dit wel is nu ik iets ouder ben. Als kind sliep ik in pyama zonder onderbroek (doen mijn kinderen nu ook), als student in nachthemd of bovenlijf bloot maar wel onderbroek. Nu of naakt of nachthemd zonder onderbroek haha.

bibi63

bibi63

16-09-2009 om 21:59

Mijn idee

ikzelf slaap naakt haha, dus dat is simpel. Ik vind het veel te warm met iets aan en vind het veel lekkerder in m'n nakie. Zou ik wel behoefte hebben aan iets aan, dan zou ik een nachthemd zonder onderbroek aantrekken. Maar als ik een pyama aan zou doen, dan zou ik dus wel een onderbroek aan doen. Simpelweg omdat ik anders vind dat ik elke avond een schone pyamabroek zou moeten aandoen. Onze dochter heeft wel pyama aan en dus ook onderbroek.
Groetjes,
Bibi

Ha ha

Wat een grappig onderwerp weer! Dit bespreek ik toch niet met vriendinnen in real life. Ik slaap eigenlijk altijd in pyama of t-shirt maar altijd ook met onderbroek aan. Als het heel warm is alleen in onderbroek. Geen idee waarom eigenlijk. Volgens mij sliep ik als kind in pyama maar dan zonder onderbroek. Maar wanneer dat dan is veranderd...?

Karin

Karin

17-09-2009 om 09:13

Niet fris

Ik vind het slapen zonder onderbroek niet fris, want ook buiten m'n menstruatie heb ik wel eens afscheiding (om maar niet te spreken van 'vochtverlies' na gemeenschap en dan vind ik een slipje aan wel zo fijn!

Minet

Minet

17-09-2009 om 10:10

Ik val van mijn stoel

Ik heb echt!!!! nooit geweten dat er mensen zijn die onder hun pyama GEEN slipje dragen! Echt ongelooflijk
Voor mij zou dat dan gelijk inhouden dat je elke dag een schone pyama aantrekt.
Onze kinderen droegen tot een jaar of 7 altijd een pyama, daarna wilden ze, net als mama, alleen in een onderbroekje in bed liggen en trekken ze als ze het echt koud hebben een t-shirt erbij aan. Pyama's zijn hier in huis nergens te vinden.
Ook niet voor manlief, die altijd in onderbroek en t-shirt slaapt. Hij heeft altijd wel van die reclameshirts die hij omdoopt tot bedshirt

zon

zon

17-09-2009 om 10:29

Niks

Mijn man en ik slapen naakt. De kinderen slapen inderdaad zonder ondergoed maar met pyama. Dit zit gewoon prettiger. Pyama's doen ze 1 a 2 dagen aan

Grote dampbehoefte

Niemand slaapt hier met een onderbroek, behalve een zoontje dat vroeg preuts is geworden en een tijdje zelfs met onderbroek aan onder de douche ging staan.

Persoonlijk krijg ik snel vaginale schimmelontstekingen en mijn man is een blootslaper. Ik slaap meestal in een T-shirt of nachthemd en de pyamabroek gaat alleen maar aan voor buurtvriendjes die om half acht bij de tuindeur staan. Mijn man is op mijn aandringen wel in shortama gaan slapen zodat het zweet sneller wordt opgevangen. Mijn theorie is dat je dan minder zweet omdat je minder wisselingen in warm/koud droog/nat hebt.

Ik vind het een heel knellend gevoel, zo'n broekje 's nachts.

En om het nog erger te maken: ik vind afscheiding niet vies. Ik smeer het niet op mijn brood, ik was trouwens sowieso mijn handen als ik opsta. En we gooien regelmatig het beddengoed in de was.
Oh ja, als je goed lucht krijg je ook veel minder afscheiding. Het inlegkruisjesverslavingsverhaal. Is ook al op dit forum behandeld.

Tijd voor een nickwissel!

Maar de vraag was

waar komt het vandaan:
en volgens mij heeft het te maken met het feit dat mensen (heel) vroeger niet elke dag een schone onderbroek aandeden. Die deden ze dus snachts uit en de volgende dag weer aan.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Wel onderbroek

Ik sliep voor de geboorte van de kinderen altijd zonder onderbroekje onder mijn nachthemd, maar sinds ze er zijn heb ik meestal wel een onderbroek aan. Vooral omdat ik er (nog altijd) regelmatig 's nachts uit moet voor de kinderen en dan loop ik daar in mijn blote handeltje.

De onderbroek aanschieten die ik bij het slapengaan heb uitgetrokken staat me tegen, dus houd ik 'm maar aan.

Maar misschien moet ik het maar weer eens veranderen, het slaapt wel prettiger zonder onderbroek eigenlijk.

Waar zo'n forum toch weer niet goed voor is.

Chris

P.S. Waar het vandaan komt weet ik niet. Hollandse Preutsheid?

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 12:46

Onderbroek

Ik begrijp niet dan een onderbroek die overdag lekker zit, dat 's nachts niet doet. Verkeerd model, verkeerd materiaal?

Guinevere: klimaatgevoelig

Als je echt gevoelig bent voor dit soort microklimaatvariaties dan is het een uitgemaakte zaak. Zonder onderbroek is het veel luchtiger, maar ja, dat kan overdag nou eenmaal niet. Dan kan ik er alleen maar voor zorgen dat ik zoveel mogelijk katoen aanheb. Een beetje lycra erbij kan nog wel, maar zo'n microvezelgeval zou me al na één dag jeuk bezorgen. Idem voor lang in panty's lopen of lycrabroeken(Corel, heetten ze zo?), dat doe ik ook niet meer.

Overdag heb ik er opverigens ook figuurlijk liever een dekseltje op, ik zou me niet op mijn gemak voelen met een een spijkerbroek zonder onderbroek eronder.

Maar 's nachts prevaleert het klimaat.

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 13:22

Ja...

Ja, zoiets zal het wel zijn! Misschien een idee voor de bij-voorkeur-onderbroeklozen: vakantie op een naturistenterrein, lekker vrij en fris aan de billen!

Brrr

Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord, de gewoonte om met pyjama maar zonder onderbroek te slapen. Lijkt me ook heel koud moet ik zeggen. Maar ik slaap dan ook bij voorkeur 'full dressed' zeg maar, liefst met nachthemd tot over de tenen en wollen sokken. Zo'n muts lijkt me ook wel geweldig, maar die heb ik nog nooit in een winkel gezien.
Sjonge, wat je al niet leert van zo'n forum.
n@nny

une femme

une femme

17-09-2009 om 16:04

Bloot

Mijn man en ik slapen zonder onderbroek maar wel met t-shirt of iets dergelijks. Onze dochter slaapt met onderbroek en bij zoonlief hangt het er van af.Als hij voor het slapen in bad gaat doet hij meestal zijn pyamabroek aan zonder onderbroek. iedereen moet het zelf weten; we hebben geen onderbroekregelsvoorsnachts.
Ik slaap zonder onderbroek omdat ik een onderbroek 's nachts vind knellen en ik krijg eerder schimmelinfecties als ik wel een onderbroek draag. Gewoon even lekker alles doorluchten dus. De hygiene kan me niet zoveel schelen, ik ben niet vies van mezelf.
Une femme

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 16:09

Mijn moeder

kon gruwelijk vertellen over vroeger. Zij kreeg (ze was van net voor de oorlog) thuis eens in de wéék een schone onderbroek. Alleen als ze ongesteld was, elke dag. Brrrrrrr.

Ach ja.

Tirza (immer prive)

margje van dijk

margje van dijk

17-09-2009 om 19:57

Ooooooooooh

Tirza, vertel nog eens wat van je moeder? Pleazzzzz?

Dirkje

Dirkje

17-09-2009 om 20:47

Geweldig

al die reacties. Ik heb nog niet gehoord wat de ene echte ware reden kan zijn. Maar ja, misschien is die er ook gewoon niet.
Ik vind het ook grappig om te lezen hoe iedereen dat anders doet. Zelf slaap ik dus alleen maar met pyjama, met ondergoed er in. Niet uit preutsigheid maar ik ben echt een enorme koukleum. Ik MOET ook altijd een lange broek bij die pyjama's, omdat ik het heel erg naar vind voelen om blote benen tegen elkaar aan te voelen in bed. Is wel een beetje raar, maar so be it.
Groet,
Dirkje

Polly Shearman

Polly Shearman

17-09-2009 om 21:10

Ok hier dus

overdag degelijke stevige onderbroeken die al het loshangend vel van buik en billen op hun plaats houden.
En snachts gewone zachte onderbroeken ( die noem ik zo, zacht) als ik nl zonder onderbroek slaap word ik om de haverklap wakker omdat het kriebelt, en bovendien, dan kan ik elke dag mijn bed verschonen want dat druppelt er vanalles recht op de lakens.
Ik was met vriendin op vakantie en die had dus voor haar dochter 5 pyama broeken bij( midweekje) vond ik zo vreemd, maar dat kind sliep dus zonder onderbroek in haar pyama... nou vraag ik je, 5 ondrbroekjes nemen toch minder plaats in???
groet, pol

Anneke

Anneke

17-09-2009 om 21:38

Vroeger bij ons thuus

Vroeger bij ons thuis, ik ben 52, kregen we ook maar één keer per week een schone onderbroek, echt waar! Op zaterdag was het wassen en verschonen. Ik heb als kind ook in de zinken teil gezeten samen met mijn broers, eerst de eerste twee erin, dan in het zelfde water de volgende twee, enz. We hadden geen douche.

Later, kregen we twee keer per week schoon ondergoed. En we kregen een douche, dus gingen we eens per week onder de douche. later wel vaker omdat we gingen sporten en zo.
Toen ik naar de brugklas ging trok ik geloof ik wel iedere dag schoon ondergoed aan.
Slapen deden we in pyama met ondergoed, lekker fris dus.
Ik slaap nu in m'n blootje, 's winters alleen een t-shirtje aan zonder onderbroek. de kinderen slapen wel in pyama met ondergoed. ze trekken "s avonds voor het slapen gaan een schone onderbroek aan.
Maar mijn man is een viespeuk en doet rustig drie dagen met een onderbroek, ieks.
Wat een heerlijk onderwerp, ik lach me rot!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 21:52

Vroeger

Vroeger, en nu heb ik het dus over mezelf, deed je écht niet elke dag een schone onderbroek aan en inderdaad ging je 1 keer per week onder de douche. Mijn vader stond er denk ik écht niet bij stil dat zijn watergebruik bij de wastafel misschien wel meer waterverspilling was dan een douchebeurt van 5 minuten.
Ik slaap in een big shirt en een onderbroek. Ik voel me veel fijner met iets om mijn billen en vind het ook hygiënischer. Dat het 's nachts knelt en doet zit volgens mij tussen de oren. Als je het gewend bent weet je niet beter.

Fraz

Fraz

17-09-2009 om 22:07

Ik ben maf

want thuis slaap ik helemaal bloot of soms als het kouder is met een t-shirt en sokken (zonder ondergoed dus) en als ik ergens anders slaap (hotel o.i.d.) slaap ik altijd met t-shirt en onderbroek aan.

margje van dijk

margje van dijk

17-09-2009 om 22:17

En nog on topic

Man en ik slapen altijd naakt, tenzij het zo koud is dat we een stijve nek krijgen, dan trekken we een t-shirt aan. Als ik uit bed kom slaan we een badjas om (die in de badkamer hangt, dus ja, we scharrelen wel naakt over de overloop, en daar heb ik ook geen enkel bezwaar tegen).

Onze kinderen trekken altijd een onderbroek aan. Ik weet niet waarom, het is vanzelf zo gekomen. Zelden willen ze een pyjama aan, alleen in de winter. Nu bijvoorbeeld liggen ze nog in hun nakie (behalve onderbroek dan).

Ik vind slapen in een onderbroek echt niet lekker. En, Kaaskopje, dat zit heus niet 'tussen mijn oren'. Het is gewoon werkelijk waar dat je dan de volgende ochtend overal randjes hebt zitten van waar die onderbroek heeft gezeten.

Ook snap ik niet goed wat er niet hygienisch is aan naakt slapen. Je hebt toch ook geen sokken aan in bed vanwege de hygiene? Ook qua vrijen hebben we er geen dekzeiltje onder liggen. Als het zo erg wordt met de vlekken dat ze me opvallen dan ga ik het beddegoed wassen, maar wat niet weet wat niet deert hoor. Het is ons eigen bed, ik kan daar niet mee zitten.

Margje

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 23:10

Margje (ot)

Mijn moeder overleed al weer bijna 20 jr geleden. Het was een nuchtere, praktische vrouw met een heel eigen humor. We hadden altijd dikke pret, hoewel ze me vaak frustreerde omdat ze mijn vragen niet begreep. Omdat ik vanaf mijn 2e jaar veel in het ziekenhuis lag (en zij daar nauwelijks toegang had, dat wás toen gewoon nog niet zo), zocht ze in de tussen-ziekenhuisperiodes-door naar een opvoedstijl die haar liet moederen en mij zelfstandig maakte en een beetje afhardde - dat leek toen erg nodig. Is erg goed gelukt
Haar rake persoonstyperingen en logische conclusies dringen zich nog regelmatig aan mij op. Evenals de verhalen die ze me "als meisjes onder elkaar" vertelde. Ik weet heel veel over correct taalgebruik, correcte kleding en correct sociaal gedrag, ze had een storingsvrije antenne voor gepast en geaccepteerd gedrag. Ikke ook, volgens mijn dochter - wat overigens niet gestand houdt in dagelijkse uitvoering Vandaar mijn prive houden van mijn slaap- en ondergoedgewoontes. Het zou haar deugd doen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2009 om 00:14

Onhygiënisch

Margje, wat anderen lekker 'wasemen' noemen zonder onderbroek, noem ik onhygiënisch. Alles wat normaal in je ondergoed achterblijft raak je zonder ondergoed kwijt in bed. Ik ben dan ook blij dat ik een onderbroek aan heb. Die gaat de was in en mijn beddengoed nog niet. Ook na een vrijpartij trek ik mijn onderbroek als het even kan weer aan. Ik ga eerst naar de wc, broek weer aan en slapen maar. Ik ben gevoelig voor blaasontsteking en ben erg voorzichtig geworden.

En ik

man en ik slapen naakt,kinderen in shirtje met onderbroekje.
toen ik een klein meisje was sliep ik in een gebreide borstrok ,een gebreide onderbroek, een pyama en geitenharen sokken.(was waarschijnlijk wel nodig ,want soms stond het ijs op mijn dekens als ik wakker werd)
Maar ik weet nog hoe het kriebelde,heb er nog net geen trauma van.

Wil de echte neuroot

Wil de echte neuroot opstaan:
Ik draag 's nachts een onderbroek onder mijn pyjama, net als de kinderen. Partner doet dat niet en dat geeft me een beetje een plakkerig gevoel als ik er aan denk. Zelf verlies ik trouwens 's nachts geen lichaamsvocht op de benedenverdieping. Die onderbroeken die ik 's nachts draag zijn onderbroeken die ik speciaal daarvoor koop, dat gaat ook zo bij de kinderen, die weten feilloos welke onderbroeken voor 's nachts zijn en wijken daar niet van af. Echnie dat ik naar mijn werk ga in een pyjamaonderbroek of een mooie onderbroek van een setje onder mijn pyjama draag. 30 graden in de slaapkamer? pyjama uit, maar onderbroek blijft aan. Eigenlijk moet ik ook een bh aan omdat mijn boezem onlangs een upgrade kreeg (niet kunstmatig hoor) maar dat lijkt me weer knellend zitten.

Julia64

Julia64

18-09-2009 om 11:32

Hahaha

Jemig, wat hebben sommigen van jullie veel aan zeg!

Ik moest na het lezen van dit draadje opeens denken aan het stukje van de Klisjeemannetjes (Koot & Bie) uit 1977:
"Wat heb ze dan an, je vrouw, in bed?
- Nou, d'r onderjurk, pyjama d'r overheen, duster en dan d'r nachtstola. Weet je wel, zo'n zelfgebreide nachtcape. Voor in bed".
Blijft leuk...

groet
Julia (naaktslaper)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.