Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Slonzen op het schoolplein


Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 09:35

Liora

Dus een leuke zomerjurk mag niet naar een bruiloft?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-07-2013 om 09:57

De hak...

Liora noemt terloops de platte schoenen.

Honderd jaar geleden vochten onze voorouders met succes tegen het korset. Een korset MOEST. Wie geen korset droeg, was slonzig, zag eruit als een man, kortom: blergh!
Het heeft heel veel strijd gekost om die korsetten, die ook nog niet zo goed voor je gezondheid waren, uit het modebeeld te krijgen.

Honderd jaar later worden vrouwen gedwongen tot De Hak. En niet een hakje, nee, echt, een hák. Van 5+ centimeter.

Vrouwen verbijten pijn omdat ze De Hak nodig vinden. Net zoals hun overgrootmoeders het ongemak van het korset verbeten omdat dat ding ook nodig zou zijn.

En als iemand dat dan in zijn vrije tijd wil dragen, prima, maar het is een must geworden. Op feestjes, partijen en bruiloften. Meerdere bazen verplichten vrouwelijk personeel op flinke (5+ cm) hakken de hele dag op beurzen e.d. rond te lopen en wij moderne vrouwen vinden dat normaal. Al barsten onze voeten van de pijn. Die hak is het korset van de 21e eeuw.

Ik draag hakken van hoogstens enkele centimeters, hogere hakken weiger ik omdat ik normaal wil lopen en geen pijn wil hebben. Op feestjes wil ik er wel een centimetertje bij doen, maar het moet beloopbaar blijven. Ik heb al vaker gehoord dat ik hogere hakken zou moeten nemen. Sorry, mensen, alleen als er een rollator bij wordt geleverd
Maar er zijn ook vrouwen voor wie zelfs een bescheiden hak teveel is. Niet iedereen heeft makkelijke voeten Maar zelfs dan zijn er heel leuke schoenen te vinden. Zonder hak.

Mezelf verzorgen vind ik een must, en hoewel ik niet vies ben van de joggingbroek en de (ook witte) legging, weet ik dat je voor bijvoorbeeld bruiloften gewoon wat extra moeite moet doen. Niet zomaar wat uit de kast trekken, maar iets extra's aan je uiterlijk doen. Even extra die krultang in je haar en wat meer moeite besteden aan je make-up bijvoorbeeld. Dat doet, letterlijk, geen pijn.

Maar hakken, nee, daar trek ik echt de grens. Ik weiger ze, ik probeer het niet eens meer. Moeite doen om er een beetje leuk uit te zien vind ik absoluut geen probleem. Zelfs met een kleine beurs is het mogelijk om in ieder geval één feestsetje in de kast te hebben hangen of desnoods te lenen van een vriendin met dezelfde maat. Maar als moeite doen verandert in ongemak en zelfs pijn, haak ik af.

Wie dat wél wil, al dan niet met pijn en ongemak: dóen! Want het staat mooi, eerlijk is eerlijk! Maar om het anderen ook te verplichten en anders weg te zetten als "slons" vind ik echt te ver gaan.

Dat deden ze 100 jaar geleden ook als je weigerde een korset te dragen. Tegenwoordig lachen we om die modefratsen van onze voorouders, een korsét, jezelf met geweld in een rare vorm persen, wat achterlijk, hoe haalden ze het in hun hoofd! Maar ondertussen zijn er wel vrouwen die lijden onder de terreur van de hak

puberma

puberma

20-07-2013 om 10:09

Yep

De hak, helemaal mee eens. Dwangding. Doet mij ook altijd denken aan dat inwikkelen van voeten dat ze vroeger in China deden.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-07-2013 om 10:16

Puberma

Inderdaad

De moderne lotusvoetjes

En wie er wel graag op wil lopen: vooral niet laten

Maar het gaat me te ver als een kledingstuk dat veel vrouwen gewoon pijn en last bezorgt zo wordt opgedrongen onder het mom van "je bent ander een slons" en dat er nog steeds bazen zijn die hun vrouwelijk personeel verplichten die dingen te dragen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-07-2013 om 11:01

Nou liora

Een platte schoen vind ik echt niet op voorhand niet feestelijk of zelfs slonzig, hoor. Hetzelfde is dat voor mij niet alle spijkergoed over een kam geschoren kan worden.
Aan de andere kant: ik kom niet meer zo vaak op bruiloften, maar daar heb je wel een punt. Daar zag ik wel eens mensen in kleding die niet alleen eenvoudig was (vind ik overigens geen probleem), maar dat het niet schoon of niet heel is vind ik wel wat. Mijn man en ik zijn trouwens zelf wel eens totaal underdressed op een bruiloft gekomen, omdat we begrepen hadden dat het kledingvoorschrift 'zeer casual' was. Dachten dat we zo voldeden aan de wens van het bruidspaar. Maar het bruidspaar zelf en De rest van de (naaste) naaste familie had zich daarvan niets aangetrokken en kwam zeer opgedoft. Behalve wij. Erg opgelaten voelden we ons, want we deden het echt niet expres.
Aagje

Knurf

Knurf

20-07-2013 om 11:52

We zijn het eens, kaaskopje

'Ik vind het nogal een verschil of een ouder naar de musical van groep 8 gaat of dat die ouder kind even naar school brengt.'

Dat ben ik helemaal met je eens.
Neemt niet weg dat ik me oprecht afvraagt wat iemand bezield om een polyester shirt te dragen dat overduidelijk een maat te klein is, en dan nog in een fluor-kleurtje, terwijl je alle vetrollen extra goed kunt zien. Liefst nog met een te kleine BH waardoor het lijkt alsof iemand vier borsten heeft.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-07-2013 om 12:06

Knurf

Dat vraag ik me ook af. Ik vind het lelijk (dat is een mening en geen feit ) en ik moet er niet aan denken zelf zo erbij te lopen, ook al heb ik echt geen maatje 38.
Maar als iemand zich daarbij prettig voelt? Ook al kunnen wij absoluut niet snappen waarom?

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 12:18

Ach ja de hak

Hou op schei uit, in vergelijkbare discussies las ik al eens dat een platte hak te casual was op je werk...mozeskriebel. Mijn dochter van 13 is dol op hakken,overigens.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 12:26

Halve mannen, gonnie

Ik ken wel iemand die ik als halve man kan bestempelen, maar dat komt door haar uiterlijk, kleding en gedrag, die combi. Maar ze is hartstikke schoon en verzorgd. Alleen niet naar mijn smaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 12:33

De nederlandse stijl

We vallen als Nederlandse vrouwen inderdaad wat uit de toon vergeleken met andere landen. Dat begint volgens mij al in Limburg en Brabant, maar dat kan ik verkeerd geconcludeerd hebben. Maar is dat erg? Ik lees bij de opsomming over de Nederlandse Bruiloft: spijkerrokjes, platte schoenen, zomerjurkjes, broeken... en dan gewone zakelijke tasjes. Ja duh... ik ga voor een dag geen nieuwe tas aanschaffen. Ik gebruik dat zakelijke tasje al nooit, laat staan een feesttasje. Ik heb gewoon een algemene hutkoffer die ik thuis laat als hij uit de toon valt, dat dan wel. Maar waarom is een spijkerrokje persé fout? Het kan in combinatie met iets vrolijks toch ook feestelijk staan? En waarom is een broek fout? Zie mijn eerdere reactie: er kan iets met de benen van de dame in kwestie zijn wat verborgen moet blijven (vindt ze). En wat is er mis met een vrolijk zomerjurkje? Mijn hemel, ik ben totaal uit het verkeerde hout gesneden geloof ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 12:35

O ja platte schoenen

Als ik hakken draag, toren ik boven iedereen uit. Ik doe het wel, maar dan hoef ik met niemand te dansen of samen op de foto en ik weet dan zeker dat ik de hele dag kan zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 12:36

Knurf

Met je maatje te klein ben ik het inderdaad eens

Monique D*

Monique D*

20-07-2013 om 13:07

Waarom al die ergernissen, laat die persoon in zijn waarde

Als ik iemand zie in een te korte t-shirt waarbij alle vetrollen zichtbaar zijn of een te kleine BH of vet piekhaar dan registreer ik dit alleen maar, maar denk ik verder niets. Dat moeten ze voor zichzelf weten. Die opmerking van: "Wat bezielt je om er zo bij te lopen?" duidt weer op het feit dat jij vindt dat mensen aan bepaalde kledingvoorschriften moeten houden die jij in jouw hoofd hebt. Jij snapt dat niet omdat men de kledingregels naast zich neerlegt en zich niet kleedt zoals het volgens jou hoort. De uitdaging is om verder te kijken naar die voor jou belachelijke kledingstijl wat die persoon aan heeft.
Ik was een aantal jaren geleden op een verjaardagsfeest van een vriendin die 50 jaar was geworden. Zij voor die gelegenheid een zaaltje gehuurd. En ja, ik constateerde dat ze een hele simpele jurk aan had over haar forse lichaam. Dat is zo'n jurk wat je thuis draagt. Je verwacht dat het feestvarken via haar kleding zou schitteren. En dat was niet zo. Nou en, denk ik dan. Dat vond zij dus niet nodig en ik maak daar ook geen woorden aan vuil. Zij en wij hadden toen een fantastisch feest gehad.
Tijdens onze bruiloft die 20 jaar geleden plaatsvond zei mijn ex dat hij zich ergerde aan twee vriendinnen van mij. De reden? Ze waren "te casual" gekleed. Tja... SO WHAT??
Er zijn ergere dingen om je druk te maken, denk ik maar..

Vic

Vic

20-07-2013 om 13:20

Kleding

Ik heb geen geweldige kledingsmaak. Vooral in het verleden kocht ik altijd maar iets omdat ik na lang winkelen allang blij was dat iets paste. Mijn oudste besteedt altijd heel veel aandacht aan hoe ze eruit ziet, en ze heeft er ook echt kijk op. Tegenwoordig laat ik haar dus meekijken voordat ik online kleding koop. Als ik wel eens iets zelf koop, is het het meestal net niet. Dan vraagt ze fijntjes: 'Vond je dat nu echt leuk? Wat dacht je toen je dat kocht?'. Lekker ding

Knurf

Knurf

20-07-2013 om 14:38

Bezielen

'Wat bezielt je om er zo bij te lopen? duidt weer op het feit dat jij vindt dat mensen aan bepaalde kledingvoorschriften moeten houden die jij in jouw hoofd hebt'

Nee Monique, dat maak JIJ ervan. Ik vraag het me letterlijk af. Een t-shirt dat te klein is, zit niet lekker. Een bh waar de helft van je bollen uitpuilen, ook niet. Veel moeite steken in het lakken van je nagels terwijl je er daardoor lelijker uitziet dan daarvoor, is onlogisch. Waarom doen mensen zo hun best om er lelijker/onaantrekkelijker uit te zien dan wanneer ze niks doen? Dat is wat ik me afvraag.

En nogmaals: ik zeg nergens dat het niet mag. Ik zeg ook nergens dat ik die persoon niet mag. Maar ik zie wel dat het niet mooi is.

Bezielen

Knurf, *jij* vindt een te klein T-shirt niet lekker zitten. Niet iedereen vindt dat. Ik ken er ook die dat juist prettig vinden zitten, "want het houdt de boel wat bij elkaar". Ik heb ook wel eens een bh gekocht die in de winkel prima zat en de eerste twee uren dat ik hem droeg ook, maar waar daarna inderdaad "delen van mijn bollen uit gingen puilen". Was heel vervelend, want het zou nog zeker acht uren duren voordat ik weer thuis was en ik een andere kon aantrekken. Buiten dat, het deed geen pijn, het zat niet vervelend, het zag er alleen maar stom uit (zag ik in een etalageruit...).
Het is gewoon geen juiste conclusie dat mensen moeite doen om er lelijk uit te zien.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-07-2013 om 16:41

Signaleren versus oordelen

Ik snap al die ophef niet zo. Ik signaleer dat sommige mensen er slonzig uitzien en andere niet. Dit heeft niets met smaak of mode te maken en is vaak een optelsom. Ik deel de mening van draadstartster dat het lijkt of mensen boven een bepaalde leeftijd wat minder zorg aan hun uiterlijk besteden. De 'buit' is binnen, de kinderen zijn gebaard, zoiets.
Ik heb overigens een net kind en een slonzig kind. Mijn slonzige kind heeft altijd een groezelige waas over zich en heeft zijn kleding slonzig aan. Mijn nette kind ziet er stralend verzorgd uit en als haar nagellak bladdert dan is dat overduidelijk een vergissing. Ik besteed evenveel tijd en geld aan ze dus daar zit het hem niet in.

Rosa van der Zanden

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 16:44

Knurf

Ik denk dat niemand de intentie heeft om zichzelf bewust lelijker te maken bij het nagellakken e.d.. Mogelijk ligt te weinig zelfkennis eraan ten grondslag, of hebben ze het gevoel dat een poging om aan de eisen van 'verzorgd zijn' te voldoen, beter is dan helemaal geen poging doen. Je weet het niet.

Monique D*

Monique D*

20-07-2013 om 17:07

Knurf, lees jouw eigen zin eens

Knurf:
Neemt niet weg dat ik me oprecht afvraagt wat iemand bezield om een polyester shirt te dragen dat overduidelijk een maat te klein is, en dan nog in een fluor-kleurtje, terwijl je alle vetrollen extra goed kunt zien."
Dat heb ik niet zelf geschreven.
Je zegt ook: "Waarom mensen doen mensen hun best om onaantrekkelijk uit te zien? Waarom vind je dat een probleem? Ik zie ook dingen die ik niet mooi vind (zoals die birkenstocks), maar dat moet iedereen toch zelf weten?

Koolmoes

Koolmoes

20-07-2013 om 18:46

Persoonlijk

Het is zooo persoonlijk. Wat is mooie kleding? Wat is verzorgd? Wat betekent 'aandacht aan je uiterlijk schenken'.
Heb je hotter then my daughter gezien? Die mensen doen echt hun uiterste best om er mooi uit te zien. Maken er echt werk van. Ik bewonder de inspanning best wel. Ik vind ze soms er ook echt ontroerend verzorgd uitzien. Maar ja, niet volgens de 'normen'. Volgens de 'normen', mag een vrouw met volwassen dochters er niet meer sexy uitzien. Tja.
En dan al die mensen die zich niet goed voelen. Depressieve mensen, angstige mensen, psychotische mensen, demente mensen, zieke mensen, mensen waarvoor het leven een chaos is. Dan is een onverzorgd uiterlijk regelmatig een soort van schild. Waarmee gezegd wordt: 'laat me met rust, bemoei je niet met mij, ik kan jouw er niet bij hebben.'
Vervolgens heb je nog opstandige mensen, zoals ik. Als ik naar mijn schoonfamilie ga, doe ik heel expres en bewust, niet mijn leukste kleren aan. Mijn schoonfamilie is geobsedeerde door kleding en uiterlijk. Het is gespreksonderwerp nummer een. Ze zijn van de zonnebank, geblondeerd haar en glimmende kleding. Ab-so-luut niet mijn smaak. En ze vinden mij een slons. Ze zullen dat nooit zeggen, maar ik weet het. Als ik dan daar heen ga, en ik heb toevallig mijn 'leukere' kleren aan en make-up op, dan doen ze zo overdreven. 'Wat zie je er leuk uit?!?!' 'Wat een leuk shirt?!?!' 'wat een leuke schoenen?!' Dat vind ik echt verschrikkelijk. Ik houd er helemaal niet van als mensen op mij letten en al helemaal niet als ze op mijn uiterlijk letten. Als ik op de dag van een familiefeestje voor mijn kast sta, is de gedachte aan die reactie al voldoende om me naar mijn 'gewone' vale kloffie te laten grijpen.
En verder ben ik het ontzettend met Rode Vulpeninkt eens. Hakschoenen zijn het corset van de moderne tijd. Ik kan er trouwens absoluut niet op lopen. Ik heb jaren alleen op Nikes kunnen lopen in verband met mijn hielen, dat is nu weer voorbij, maar hakschoenen is echt uitgesloten.

Knurf

Knurf

20-07-2013 om 18:50

Nogmaals monique

'Neemt niet weg dat ik me oprecht afvraagt wat iemand bezield om een polyester shirt te dragen dat overduidelijk een maat te klein is, en dan nog in een fluor-kleurtje, terwijl je alle vetrollen extra goed kunt zien."

Dat heb ik inderdaad geschreven. Maar jij bent degene die er een waardeoordeel van de PERSOON van maakt, ik kan de weinig-flatterende kleding los zien van (het karakter van) de persoon.

'Waarom mensen doen mensen hun best om onaantrekkelijk uit te zien?'

Wat ik bedoel is dat mensen willens en wetens energie, tijd en geld steken in hun uiterlijk/verzorging, terwijl het resultaat minder mooi is dan wanneer ze die energie, tijd, geld er niet in had gestoken. Naturel is mooier dan uitgroei van meer dan 6 cm links en rechts. Ongelakt is mooier dan afgebladderd.

'Ik zie ook dingen die ik niet mooi vind (zoals die birkenstocks), maar dat moet iedereen toch zelf weten?'

Ja. En als je echt denkt dat het mij om Birkenstocks gaat, snap je er niks van. Het gaat om kapotte (!) birkenstocks. Om broeken met gaten erin. Om een tijgerprint Marlies Dekker BH waar een van de bandjes van stuk is. Sowieso om BH's die te klein zijn, of juist veel te groot. Om teenslippers en dan zo veel pleisters erbij nodig hebben dat je beter gewoon je gympen aan had kunnen trekken. Om een sexy heupspijkerbroek met een vreselijk grote oma-onderbroek eronder. Prachtig geverfd haar met achterin een gigantische klit van meerdere dagen.

'Mogelijk ligt te weinig zelfkennis eraan ten grondslag'

Dat denk ik ook. Of het idee dat het anderen niet zal opvallen, een soort 'als ik mijn ogen dicht doe, zien anderen mij niet'.

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 20:41

Maar...

Knurf, als jij je afvraagt waarom die persoon dat veel te kleine shirt draagt, ben je toch bezig met de beweegredenen van een persoon...en verder weet ik uit ervaring dat een voet vol pleisters in een hete zomer toch het best te combineren is met teenslippers, niet met dichte gympen. Scheelt veel druk,en dus pijn. Verder vrees ik dat de persoonlijke financiele situatie van sommigen ervoor zorgt dat ze wat langer zullen doen met hun spullen...

Monique D*

Monique D*

20-07-2013 om 21:21

Knurf, waar maak je je zo druk om..

..als iemand weinig tijd in zijn uiterlijke verzorging steekt? Is dat zo belangrijk? Jij valt erover en je maakt je daar zo druk om. Waarom is dat voor jou zo belangrijk? Dat moet iedereen toch voor zichzelf weten?
Stel je hebt een vriendin die zich zo kleedt n.a.v. jouw voorbeelden. Schaam je je dan om met haar over straat te lopen? En vraag je haar elke keer om zich netter te kleden, c.q. haar uit te kammen, eens een verfje erover heen doen, etc.? Je zegt dat je het onverzorgde uiterlijk los ziet van haar persoon, maar ik betwijfel het. Je valt er echt elke keer over.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-07-2013 om 21:49

Eens met knurf

Het gaat er niet om wat iemand aan heeft maar wat de staat van die kleding is. Een spijkerrok met witte legging en oversized blouse of een fluor stretchrokje met glimmend luipaardshirtje erboven zijn geen van beide mijn smaak. Degene die het aanheeft kan er wel heel verzorgd uitzien.
Een slons is wezenlijk anders. Dat zit in het totaalplaatje en kan zitten in klitterig haar, uitgroei, afgebrokkelde nagels, vetvlekken, grauwe kleding enzovoorts. Een verzorgd persoon kan heel goed in kluskleding op het plein staan maar toch zie je dan dat het geen slons is. Andersom kan ook, een slons in nette kleding. Ik kan me dan de hele tijd afvragen: 'wat zíe ik nou?' Het plaatje past dan niet.
Het is jammer dat de discussie verzandt in wat 'gepaste' kleding is want dat is niet waar de draad mee gestart is. Slonzigheid en gepaste kleding zijn twee volstrekt verschillende dingen, ook in een pak kan je er uitermate slonzig uitzien. Gepast hangt af van de mening van de kijker, al is bepaalde kleding in bepaalde situaties gewenster dan andere kleding.

Rosa van der Zanden

neteret mut

neteret mut

20-07-2013 om 23:38

Gelukkig

Ik kan dus gewoon mijzelf blijven met mijn lange haar in een staart (of met vlechten om mijn hoofd). Haar dat ik mijn hele leven nog nooit geverfd heb en al jaren steeds grijzer wordt. Ik hoef niet nu nog met make-up te gaan experimenteren, ook op mijn trouwdag heb ik geen make-up gebruikt. Op hakken heb ik nooit goed leren lopen, ook geen behoefte aan gehad ( 2 á 3 cm gaat nog net)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2013 om 23:38

Slons

Mensen die echt aan die omschrijving voldoen zie ik eigenlijk zelden. Dit kan aan mijn bijziendheid liggen. Dat heeft zo zijn voordelen. Ik zie wel eens mensen die niet volgens mijn smaak gekleed gaan, maar dat houdt me bezig tot ik gepasseerd ben en dan ben ik het alweer vergeten.
En het is bekend neem ik aan dat de 'uitgroei'-look, oftewel twee kleuren haar, mode is? Dat echte uitgroei niet verward wordt met een dure coupe?

Slons

Het voordeel van een slons is dat je er al snel verzorgd naast afsteekt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Knurf

Knurf

21-07-2013 om 09:12

Welnee monique

'Je valt er echt elke keer over.'

Wil je nu alsjeblieft ophouden met mij woorden in de mond te leggen? Het wordt vervelend. Ik val er niet elke keer over, ik probeer al dagen aan jou uit te leggen wat ik bedoel. Dat lukt niet, waarschijnlijk omdat jij vstbesloten bent om het niet te horen.

'Stel je hebt een vriendin die zich zo kleedt n.a.v. jouw voorbeelden. Schaam je je dan om met haar over straat te lopen? En vraag je haar elke keer om zich netter te kleden, c.q. haar uit te kammen, eens een verfje erover heen doen, etc.? '

Nee, ik schaam me niet. Nogmaals, dat haal jij er elke keer bij, en dat zegt echt meer over jou dan over mij.

En ja, ik zou mijn vriendin er zeker voorzichtig op wijzen dat dat kapotte t-shirtje niet heel mooi (meer) is. Bijvoorbeeld door te beginnen over dat andere shirt in haar kast dat zo leuk staat. Of door te melden dat de haarkleur waarin ze het geverfd had, zo veel leuker bij haar gezicht staat (dan de uitgroei nu).

Ik mag toch hopen dat mijn vriendinnen dat ook bij mij doen! Jeetje, daar ben je toch vriendinnen voor?

Maar ik stop nu met deze discussie, je bent zo vastbesloten om het negatieve te denken dat ik dit nutteloos vindt.

Fiorucci

Fiorucci

21-07-2013 om 10:18

Knurf

Ik heb zulke vriendinnen niet. En een echte vriendin weet ook wel dat je er misschien net even geen tijd voor had, en er over het algemeen goed uitziet. Dus die zegt niks. En waarom moet je het zeggen, iemand weet zelf toch ook wel dat het tijd is om te verven etc?

Koolmoes

Koolmoes

21-07-2013 om 11:28

Vriendinnen

Oef, vriendinnen die ongevraagd mij 'tips en tops' gaan geven over mijn uiterlijk, die heb ik niet. Dat noem ik ook geen vriendinnen. Mensen die echt van mij houden, die mij echt kennen, doen dat niet.Ik doe dat ook nooit bij hen. Tenzij ze erom vragen, dat verandert de zaak. Maar dan pas ik nog erg op met wat ik zeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.