Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Slonzen op het schoolplein

OK, op verzoek van Vic - met het risico het hele forum over mij heen te krijgen

Ik verbaas me altijd over die verslonsde ouders op het schoolplein. Moeders (die zie je er toch het meest) maar ook vaders die (zeg) de 35/40 gepasseerd zijn en totaal geen interesse meer hebben in hun uiterlijk. Hoe kan je je zo laten gaan?

Nou ben ik zelf ook heus niet om door een ringetje te halen hoor. Hou ook van makkelijk boven poepiesjiek. Maar dan nog wel het soort makkelijk wat enigszins modieus/representatief is. Ik liep vandaag op mijn Birkenstocks (niet op naaldhakken) in een capri jeans met t-shirtje (niet in designerwear ofzo). Vandaag was ook mijn vrije dag, dus heerlijk makkelijk.

Ik kijk met bewondering naar vrouwen die tip top naar het schoolplein komen. Maar zo ben ik niet en zal ik ook niet worden. Maar vrouwen die zich compleet verwaarlozen qua uiterlijk, dat begrijp ik totaal niet. En het gaat niet om dik of dun, grijs of niet, kort of lang haar, het gaat om jezelf verzorgen en er ook zo uitzien.


Yta Chalne

Yta Chalne

17-07-2013 om 17:14

Ehm...

Ach ja. Gaat het dan om verslonzen, of zijn dat mensen die altijd al weinig interesse hebben gehad in uiterlijke dingen? Die ken ik namelijk wel, van elke leeftijd.
En verder is het ook een beetje een kwestie van smaak. Bij verslonzen denk ik aan dingen als capribroeken (had ik vandaag nog een heel gesprek over met collegae, waarom dragen volwassen vrouwen zoiets??) en Birckenstocks. De akeligheid dat die grove verpleegstersdingen nog steeds gedragen worden na een geintje van een paar supersterren die dat een zomerlang droegen, kunnen we daar niet weer mee ophouden voor een beter modebeeld?
Dus..

Trix

Trix

17-07-2013 om 17:22

Tja

Tja, en ik wil nog niet dood gevonden willen worden op Birkenstocks...
Snap je vraag niet echt, eerst stel je dat ouders verslonsen, vervolgens vertel je over jouw outfit vandaag: capri, tshirt en Birkenstocks. Toch niet echt fashion forward, eerder lekker makkelijk. Of lekker slonserig?
Vervolgens zeg je dat je zelf ook niet op naaldhakken en mantelpakje de kinderen dropt, dus wat is het nou?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inderdaad

Niet iedereen hecht op dezelfde manier aan uiterlijk vertoon. Ik liep vandaag op Madrid-birckenstocks en een cargobroek op het schoolplein. Volgens Trix en Yta dus als een slons

Als ik vrouwen tip-top gekleed op het schoolplein zie, heb ik daar eerlijk gezegd een beetje medelijden mee omdat ze daar waarschijnlijk toch wel een kwartiertje of drie eerder voor hebben moeten opstaan dan ik.

Trix

Trix

17-07-2013 om 17:32

Welnee chris

Ik zag die Birkenstocks staan en daar heb ik mijn ideeën over. Verder interesseert het me geen drol hoe iemand erbij loopt, zolang het maar redelijk schoon is en het lichaam enigszins bedekt is (niet te strak).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

17-07-2013 om 18:28

Als ik je opjut om een draadje op te starten moet ik natuurlijk mijn bijdrage leveren Ik ben 40+ dus val helemaal in je doelgroep, en ik sta regelmatig slonzig op het schoolplein. Tenminste, het komt voor. Vorige week ben ik naar de kapper geweest omdat ik zelfs zelf schrok van hoe mijn haar erbij zat op het zomerfeest van school (foto's op de website, fijn). Het is nogal dun en ik wilde het laten groeien maar dat is geen succes met die piekerige slierten. Nu dus weer een keurig 'moederkapsel'. Op mijn werkdagen kleed ik me meestal wel een beetje leuk. Zeker op dit soort dagen kan ik best voor de dag komen met een gebloemd jurkje en een vestje (voor op het werk, waar ik niet mouwloos wil lopen). Vandaag werkte ik thuis in een korte broek van spijkerstof en een knalroze poloshirt die eigenlijk een miskoop is omdat poloshirts zijn om in te sporten Make-up gebruik ik sinds de Kerst (toen heb ik mezelf het een en ander cadeau gedaan), daarvoor helemaal nooit. Ik had zelfs geen mascara of oogpotloodje in huis. Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er wel leuker en frisser uit met een beetje BB cream, poeder en oogpotlood. Dat vond ik lastig om te bekennen als toch wel overtuigde slons. Mijn haar ga ik echter niet verven, dat is me echt een brug te ver.
En voor wie doe ik het allemaal? Alleen voor de buitenwereld. Als het aan mij zou liggen voel ik me opperbest in uitgelubberde oude spijkerbroek en een shirt dat zijn beste tijd gehad heeft.
Op het schoolplein lopen maar 2 a 3 ouders die helemaal nooit iets aan hun uiterlijk lijken te doen. De rest heeft toch wel gekamde haren en een beetje leuke kleding. Maar mijn lat ligt laag, dus

gonniegans

gonniegans

17-07-2013 om 18:30 Topicstarter

Gaat niet om smaak

Haha.. dat had ik al verwacht (en daarom zette ik het ook zo neer). Het zijn juist dingen waar iedereen een mening over heeft. Kan ik op mijn werk niet mee aankomen.

Het gaat mij trouwens niet om een discussie over smaak: dus qua kledingkeuze of de eeuwige discussie over moeders met kort haar. Of moeders die dik zijn. Het gaat om voor jezelf zorgen, ervoor zorgen dat je er leuk uit blijft zien. Dat kan zeer zeker ook als je dik bent of kort haar hebt. Maar dan wel een leuke en verzorgde coupe. Haren kleuren als je al jong erg grijs wordt. Of als je je enorm blondeert - hou dan de uitgroei in de gaten. Ik schrik echt elke keer dat er zoveel van dit soort vrouwen (en mannen) bestaan.

Niet herkenbaar? Komt dit alleen op ons schoolplein voor? Of lezen die moeders hier en zien zij het zelf helemaal niet zo.

Anne Carin

Anne Carin

17-07-2013 om 18:53

Sorry

Ik woon 's zomers in m'n birckenstocks, ze zitten zo héérlijk!! Sorry....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-07-2013 om 19:11

Ach...

Ach ja.
80% van de ouders vindt dat zij betere opvoeders zijn dan anderen.
80% van de automobilisten vindt dat zij beter auto rijden dan de anderen.
En het zal mij niet verbazen als 80% van ouders op het schoolplein vindt dat ze er beter/verzorger uitzien dan de rest.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-07-2013 om 19:25

Het gaat niet om sorry

Het gaat over welk belang je hecht aan je uiterlijk als je op het schoolplein bent (maakt mij niks uit, ik sta nooit op het schoolplein), en verder is het echt een kwestie van smaak. Ik heb niet zoveel met mode, maar sommige dingen vind ik mooi en andere dingen helemaal niet. Dat betekent niet dat ik er anderen op aankijk, maar uitsluitend dat ik zelf geen capribroeken en verpleegsterssloffen draag. Ik realiseer me heel goed dat de blotebenen bloemetjesjurkje blondedubbelgevouwenstaartjesmoeder op uggs wellicht veel meer tijd aan haar uiterlijk/outfit heeft besteed dan ik, al vind ik het niet mooi.

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 19:28

Tja

Of je haar kleuren verzorgd is, kun je over discussieren. Ik zie liever een goed geknipt grijs koppie dan een bijna vijftiger met duidelijk geverfd platinablond haar. Overigens en dat terzijde: sluike korte koppies uit de sixties zijn echt heel trendy nu. Weet ik van mijn reuze trendy kapper. En waarom zou je in een pakje lopen op stiletto's als je net je tuin aan het doen bent? Iedereen die op dat plein staat, neemt even pauze van wat-dan-ook en haalt zijn kind op.

Het is oordelen, wat je doet

En sinds ik gemerkt heb dat ik heel vaak mijn oordelen heb moeten bijstellen probeer ik daarmee op te houden.

Praktijkvoorbeeldje: jij weet niet wat er verder in het leven speelt van die mensen die jij onverzorgd noemt. Misschien hebben ze wel een reden om er zo bij te lopen. Misschien zou je wel helemaal niet met ze willen ruilen omdat het een heel vervelende reden is. Ik zeg maar wat. De werkelijkheid is natuurlijk complexer. Maar vaak als iets zonneklaar onzinnig lijkt wat anderen doen, dan blijkt daar later toch wel een reden voor te zijn. Je bent nou eenmaal die ander niet. Jij bent jij.

Ander dingetje: als ik veel oordeel is er meestal iets aan mezelf waar ik me aan stoor, en met dat oordelen overschreeuw ik dan mijn eigen ongenoegen. Milder worden voor anderen heeft als bijkomend voordeel dat ik ook milder kan zijn voor mezelf. Altijd prijs.

Weet niet waarom

Maar het maakt me ook niet uit.
Juist bij school waan ik ik me in mijn eigen prive gebied. Ik ging daar zo heen zoals ik op dat moment toevallig gekleed was. En dat kon in kapotte kleren zijn.
Maar blijkbaar bedoel je meer de algemene verzorging. Wat precies wordt mij niet helemaal duidelijk. Grijs haar bij een jonger iemand vind je een probleem? Niet een vlot geknipte coup? Uitgroei bij een geblondeerde vrouw?
Of zonder make-up? Wallen onder de ogen? Niet geepileerde wenkbrauwen? Of stinkend zonder deo?
Alleen dat laatste zou mij kunnen storen. Maar ook hier weet je niet wat de reden is.
Misschien is die make-uploze bleke vrouw wel ernstig ziek of depressief.
Ik vind dat de kreet slonzen erg naar klinken. Je kent ze niet, je weet het niet, oordeel niet.

markia

markia

17-07-2013 om 20:20

Haha

Nou ik kom oppaskindje weleens direct door uit het werk halen. Dan zie je me dus in mijn dubbelgevouwenstaartje (want haarnetje op op het werk/en als het zomer is is haar in je nek bloedheet) in mijn shirtje, te grote spijkerbroek (anders bukt het zo rot) en werkschoenen verschijnen. In de winter zelfs met fleecevest want het is er stervenskoud. Misschien ook nog eens erg vermoeid omdat ik in scheiding lig en nog veel voor de boeg heb terwijl het gewone leven doordraait.

Iedereen neemt waar, denkt en heeft een (voor)oordeel.

Maar meestal klopt daar werkelijk geen jota van.

Oh yes

Ik ben een slons! En niet de laatste jaren verslonst, maar altijd al zo. Zo draag ik altijd een spijkerbroek (soms zelfs eentje met gaten, niet van die modieuze maar echt gewoon erin gesleten) met een t-shirt en (wanneer kouder) een vest, meestal fleece. Ik draag bergschoenen, gympies of cowboylaarzen, mijn lange ongeverfde haar draag ik in een paardenstaart (met fantasieloos etos-elastiekje) en ik gebruik nooit make-up. Oh, moet ik nog zeggen dat ik ook geen sierraden heb? En dan ben ik ook nog 40+
Maar ik (en mijn kleren) zijn wel schoon hoor, meestal. En ik ben verder best aardig. Wat anderen aanhebben op het schoolplein valt mij eigenlijk nooit zo op, tenzij ik het erg aanstootgevend vind (van die vormloze zakkige broeken bijvoorbeeld, maar dat schijnt dan juist weer heel hip te zijn...)
De grote vraag is: wat zegt dit dan nou precies over mij?

Net waar ik zin in heb

Ik kan de ene dag eruit zien als een modepoppetje en strak in de make-up en de andere dag in een oude spijkerbroek met verwassen t-shirt. Als ik mijn haar leuk fohn dan is het best een redelijke coupe en soms spring ik onder de douche en vind mijn haar dan wel goed genoeg voor die dag. Soms een lady, soms een slons.

Biene M.

Biene M.

17-07-2013 om 20:48

Het is nogal subjectief

Mijn dochter gaat naar de creche in een gebouw waarin ook een internationale school zit. Daar komen ook Russische vrouwen hun kinderen brengen; kledingmaat 34, hakken van 12 cm, mantelpakje, elke cm2 van hun gezicht opgemaakt en hun haar (met extensions, denk ik) zorgvuldig gekapt. Naast die vrouwen zie ik er altijd uit als een slons, vrees ik. De Indiase vrouwen zien er ook prachtig uit, met hun kleurrijke goud geborduurde gewaden en dikke donkere haardos. Ik denk dat een gangbare kledingstijl op het ene schoolplein er behoorlijk slonzig uit kan zien op een ander schoolplein. Of dat er pleinen zijn waar hipheid belangrijker is dan verzorgdheid.

Ach ja, het is komkommertijd. Hoe gaat het eigenlijk in Soedan tegenwoordig?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-07-2013 om 21:06

Rodebeuk

Wat een prachtige reactie. Stof tot nadenken. Mijn dochter zit op een school met zeker 80% allochtonen. En al die allochtone moeders zien eruit om door een ringetje te halen. Het zijn de (paar) Nederlandse moeders die opvallen met hun slonzige uiterlijk. Ik behoor tot de laatste categorie . Ik heb dan ook verder weinig mening over dit onderwerp.

Knurf

Knurf

17-07-2013 om 21:23

Onverzorgd

toch zie ik wel vaak mensen die zich enorm hebben laten gaan, en ik merk dat ik daar negatief over denk. Niet eens perse op het schoolplein, maar overal. Mannen en vrouwen die overduidelijk 25 kilo (of meer!) te zwaar zijn. En dan toch een shirt aantrekken met polyester, dat zo lekker alle vetrollen benadrukt (neem katoen! Of dubbele lagen!).

Of, waar ik me ook vaak over verbaas: Vrouwen met een uitgroei van meer dan zes maanden (verf dan niet, als het het toch niet bijhoudt!). Denken die mensen dan dat de uitgroei niet opvalt? Dat ze er lekker jong uitzien met die grijze landingsbaan in hun scheiding?

Nagellak dat afbladdert. Een zweetlucht die duidelijk niet alleen van vandaag is. Dat soort dingen vind ik wel ... tja, alsof je jezelf niet belangrijk genoeg vind om de boel een beetje bij te houden. Zoiets.

puberma

puberma

17-07-2013 om 21:27

Ik stel voor

Dat we er een grondrecht van maken dat iedereen mag dragen wat hij of zij wil. Ook als het polyester is. Ook als je 25 kgr te zwaar bent. En ja, zelfs verfuitgroei en birckenstocks graag in de grondwet verankeren. Ik stel tevens voor dat we wel de lijn trekken bij crocs. Tjonge jonge, "zich zo hebben laten gaan", get a life.

Zoiets

'tja, alsof je jezelf niet belangrijk genoeg vind om de boel een beetje bij te houden. Zoiets.'

Soms heb je daar inderdaad geen energie meer voor over. En/of onvoldoende geld. Ik snap de opmerking van draadstartster wel, al is mijn schoolpleintijd heel lang geleden. Uiterlijk is communicatie. Maar hoe die communicatie wordt geinterpreteerd, dat is niet zo eenvoudig.

markia

markia

17-07-2013 om 21:53

Tja

wie weet is die vrouw die 25 of meer (moet dat met uitroepteken?) te zwaar is wel 30 kg afgevallen en is ze eindelijk trots op zichzelf.
Moet je jezelf zo bedekken om het oog van een ander te pleasen? Mag je niet meer aantrekken wat je zelf wilt?
Wie weet is die vrouw met die uitgroei van 6 mnd wel bezig haar eigen kleur (grijs) terug te krijgen of heeft ze momenteel geen geld voor nieuwe haarverf. En van wie moet ik er "lekker jong" uitzien dan?

Ik heb net nagellak opgedaan. Morgen, door mijn werk, is de helft er af, maar een ander denkt vast dat het er dan al een week opzit. Als ik zo bij school sta, moet ik dan mijn handen in mijn zakken doen omdat er mensen zijn die dat onverzorgd vinden?

Ik vind het te vermoeiend om zo over anderen te denken en te oordelen, vooral omdat dus blijkt dat je het bijna nooit goed hebt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-07-2013 om 22:11

ben vrees ik ook een slons. Ik draag capri's, birkenstocks en soms ook wel eens crocs. Als het warm is doe ik mijn haar in een staart. Zo effe snel. Ik draag geen sieraden en geen nagellak. Ik scheer wel mijn oksels en gebruik deo.
Ik babbel graag op het plein, vind ik best gezellig. Hoe iemand er daar uitziet, daar let ik eigenlijk nooit zo op. Maar nu ik er zo over nadenk praat ik eigenlijk nooit met die opgetutte figuren op naaldhakken. Dat zijn blijkbaar dan toch niet zo mijn types. Ik hou dan toch meer van "mijn soort mensen".
Maar verder mag iedereen van mij op het plein staat zoals zij dat willen hoor.

Dendy

krin

krin

17-07-2013 om 22:25

Gonnie

Als je mij ziet, weet dan: ik heb een rijk innerlijk leven. Dat gaat tot mijn dood toe. Mijn looks, such as they are, gaan dat niet.
Ik vraag me bij mensen vaker af wat ze denken dan dat ik me bezighou met hoe ze eruitzien, en waarom. Echt. Zoveel boeiender.

Ely

Ely

17-07-2013 om 22:44

O ik vind het heerlijk

Al die kleurrijke figuren, al die verschillende smaken en looks. Ik kijk er zo graag naar, een tableau vivant. Ik hou van de opgedirkten, de slonzen, de vermoeide moekes, de zakenvrouwen, de excentrieken, de ik-hoef-geen-kleren-aan-want-ben-beschilderd, ik vind het allemaal even heerlijk.
Zelf ben ik net als Wil, denk ik. Ik ga net zo makkelijk zonder een spoortje make up, in oude kleding over straat als volledig in pak, met make up, haren glad en op hoge hakken. Het laatste is wel altijd functioneel, ik stond vandaag op mijn vrije dag niet zo op het schoolplein . Maar ik vind het heerlijk en als ik een poosje me niet heb opgedirkt dan zoek ik wel een gelegenheid om het te doen

Terug naar de schoolplein moeders: dit warme weer maakt het geheel nog kleurrijker. I'm loving it

En ja, noem het oppervlakkig. Maar ach, je hebt ook mensen die naar vogeltjes kijken, of vliegtuigen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

17-07-2013 om 22:49

Capri?

Nou ik heb even gegoogeld: een korte broek tot de kuit ongeveer? Is dat slonzig? Waarom?

Ik herken het verder totaal niet, bij mij op het schoolplein zeer verzorgde ouders. Zelfs als ze na het wegbrengen gaan sporten zien ze er nog hip uit!

Cersei

Cersei

17-07-2013 om 22:54

Lang geleden

Dat ik op het schoolplein stond. Bij mijn jongste dochter had ik het best druk, dus ik was op mijn vrije dagen aan het poetsen, klussen of sporten. Zag er op het plein niet zo hip uit haha, maar was er ook niet zo mee bezig. Babbeltje maken met sommige moeders lukte ook niet, had ik bij de oudsten nooit zo meegemaakt, maar ach ik had mn eigen clubje waar ik bij kon staan. Tot 1 van die afwerende moeders me een keer zakelijk trof......ooooh bent u? Ik dacht dat u in de tuin werkte (westlands voor plukken in de kas). Mijn collega's bleven er zowat in. Moeder kwam prompt met me babbelen op het plein, maar toen had ik er niet meer zo'n zin in.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Koolmoes

Koolmoes

17-07-2013 om 22:59

Haha

Lachen hoor dit draadje.
Ik zou echt niet weten hoe andere mensen op het schoolplein eruit zien. Dat interesseert mij helemaal niet.
En ik ben vast een slons. Altijd goedkope t-shirts, altijd een spijkerbroek en gympen of birkenstocks, maar dat mag ik, want ik ben lekker verpleegkundige. Oh ja, mijn haar moet nodig weer geverfd, gaat zaterdag gebeuren. En ik draag mijn spijkerbroeken met gaten in de knieën af, in de zomer, dan knip ik de pijpen eraf. Dat is wel heel erg jaren negentig, maar ja, kan me helemaal niet schelen. Ik draag alleen make-up, als ik er zin in heb en dan al helemaal geen foundation of zo, maar een beetje oogpotlood en wat oogschaduw.
Het boeit mij gewoon helemaal niet en ik voel me erg onprettig in 'nette' kleding. Ik heb een rokje, voor begrafenissen. Ik ben ook nog tien kilo te zwaar.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

17-07-2013 om 23:14

Och...

Zelf heb ik ook niet vooraan gestaan toen de zeven schoonheden werden uitgedeeld, heb elke ochtend weer een verschrikkelijke koude start (gelukkig werk ik meestal vanuit huis) en ik weet zeker dat ik niet de best dressed mom van het schoolplein ben geweest. Dus wie ben ik om over andermans slonzige outfit te oordelen?

Zonder de reacties eerst te hebben gelezen: ik heb persoonlijk liever te maken met een slonzige maar verder wel "normale" moeder (wat is normaal...), die 's ochtends wat lastig op gang komt en liever op slippers en een makkelijke outfit (incl. joggingbroek, mits schoon en heel) haar kind aflevert, dan de uiterst goed verzorgde, maar zeer akelige Queen Bee die destijds het schoolplein terroriseerde in de tijd dat mijn kinderen nog op de basisschool gingen.

Waarmee ik niet wil suggereren dat Gonnie ook zo'n type is, die indruk heeft ze bij mij in ieder geval nooit gemaakt!

Maar oordeel liever iemand naar de persoon, en niet naar het uiterlijk en de kleding.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

17-07-2013 om 23:21

Even voor markia

Sterkte! Die fase heb ik ook meegemaakt, dat het na de scheiding puur overleven was. Dat ik het al heel knap vond van mezelf om op een koude, donkere winterochtend dat bed weer op tijd uit te komen en mijn haar te kammen en "er representatief uitzien" wel mijn allerlaatste behoefte was.
Schoon en heel is wel heel belangrijk voor me, maar een joggingbroek was in die tijd al mooi zat, ik kroop daarna toch thuis achter de computer en de telefoon voor mijn werk (dan liever een soepele broek aan, lekker makkelijk) en besteedde daar liever mijn energie aan dan aan mezelf opdoffen voor een vluchtige ontmoeting op dat schoolplein!
Sterkte met alles, ook dit is een fase die weer voorbij gaat en dan wordt het vanzelf makkelijker om even een lippenstiftje over je mond te halen (scheelt al een boel)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.