Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sombere gedachten


Sinilind

Sinilind

22-05-2017 om 16:39 Topicstarter

Flanagan

Nee ik laat hem zelf zijn eigen boot sturen, maar hij vraagt me vaak om mee te denken. En ik zie hem vechten, en verdrietig zijn. Hij heeft heel lang hoog gevlogen, door een paar "verkeerde" keuzes qua loopbaan en prive omstandigheden veel lager gekomen. Leuk is anders.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2017 om 00:58

Heb je Radar gekeken?

Dat gaat over werkloze 50 plussers. Het zijn twee delen, dus deze week kun je bij Uitzending gemist kijken en volgende week maandag is de tweede.

Een van de zaken die naar voren komt, is dat de overheid graag laat zien dat de werkloosheid gedaald is, maar iemand die met veel pijn en moeite 1 uur per week kan werken, telt al niet meer mee als werkloze. Er zijn dus veel meer mensen die zo goed als werkloos zijn, maar buiten de statistieken vallen. En wat ons ook opviel is dat de directeur en de medewerkers je met grote ogen aankijken en samengevat eigenlijk niet veel meer kunnen uitbrengen dan 'ja we snappen hoe frustrerend het is, maar de overheid bepaalt'.

Er werd ook een berekening gemaakt van de kosten van iemand die in de mallemolen van werkloosheid, bijstand, toeslagen e.d. zit en het komt erop neer dat iemand ruim 30.000 euro per jaar kost. Kosten waarover o.a. Annemarie van Gaal en nog iemand zeiden geef die mensen dat geld gewoon in de vorm van een basisinkomen. Voor de overheid maakt het niet uit, want kwijt zijn ze dat bedrag sowieso, maar voor degene die het geld krijgt kan het een wereld van verschil maken. Zekerheid, minder stress, minder regeltjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2017 om 01:04

kosten

De begeleiding van een 50 jarige werkeloze, zeg maar de werkeloosheidsindustrie, kost per oudere 30.000-40.000 euro per jaar, los van een eventuele werkeloosheidsuitkering of bijstand.
Boven de 50 is de kans op een nieuwe baan zo'n 10 procent, boven de zestig zo'n 2 procent.
Het UWV kan met een bepaalde 10 wekelijkse training, het aantal uitstromers naar werk zo'n 4 procent verhogen. Daarnaast verbetert het het zelfvertrouwen van sollicitanten en een positieve houding richting de arbeidsmarkt.

Opmerkelijk om Annemarie van Gaal - Sloop de crisis- te zien pleiten voor zon links ideaal als het Basisinkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-05-2017 om 10:15

AnneJ

Ik ben niet helemaal op de hoogte van het huidige sosjalistische taalgebruik, maar wat is "zon links ideaal"?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2017 om 10:26

AnneJ

Annemarie van Gaal doet dat al jaren. Ik vraag me altijd wel af of binnen Sloop de Crisis ook voldoende aandacht is voor dit probleem en men dus wel mensen aanneemt die niet makkelijk aan het werk komen. Het is een commercieel bedrijf, waar ik al een tijdje mijn kanttekeningen bij zet. Maar goed, ze maakt zich dus al wel een hele tijd hard voor een basisinkomen en dat vind ik dan wel positief. Ik sta daar heel erg achter. Uit eigenbelang, dat geef ik eerlijk toe. Voor mensen als wij zou het een opluchting zijn.

Wat betreft het door een cursus verbeteren van het zelfvertrouwen en dergelijke... sommigen zullen daar misschien mee geholpen zijn, maar als je na die cursus vervolgens óf in een baan geduwd wordt waar je ongelukkig van wordt (callcenters en het uwv hebben een warme band) óf gewoon weer je werkloze ik bent, dan is het met dat zelfvertrouwen weer snel gedaan. Ik heb kort aan een opleiding meegedaan voor klantenservice/telefonische verkoop-werk, met mensen die via het uwv daarop gewezen zijn. (Ik was er via een andere weg bijgekomen.) Eentje is huilend naar huis gegaan, omdat ze het afschuwelijk vond, een ander kreeg een paniekaanval toen hij daadwerkelijk moest doen, wat hij moest doen. Callcenters zijn een afvoerputje van het uwv. Als je het daar naar je zin hebt, is dat prima. Ik heb het er van de 7 jaar ook zo'n 6 jaar leuk genoeg gehad en 1 jaar in mindere mate, maar ik vind het erg fout dat callcenters en het uwv zo'n warme band hébben. Op een gegeven moment moet je alles aanpakken, dus ook dit werk, zelfs als je daar met grote tegenzin zit. (Daarom pleit ik er altijd voor dat 'we' op zijn minst beleefd kunnen blijven als je door een callcenter gebeld wordt.)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2017 om 10:27

Ad Hombre

Zon links ideaal is in ieder geval een warm ideaal .

Vogel

Vogel

23-05-2017 om 12:48

@Kneedgum

Ik heb ook wel eens iets gelezen over waarom je 's nachts zo veel eerder ligt te piekeren. De details zijn mij helaas ook ontschoten, maar wat ik nog wel weet:
's Nachts is de concentratie laag van een hormoon dat je overdag helpt om doelgerocht te denken. Daardoor lukt het je dus niet om in een min of meer rechte lijn van probleem naar oplossing te komen, maar blijven je gedachten in cirkeltjes ronddraaien.

Die wetenschap alleen al geeft mij 's nachts wel rust: ik word niet gek, er is een biologische reden waarom ik zo lig te tobben om niks.

Zon Ad

De kat vind mijn toetsenbord een aangename warme structuur hebben om op te liggen en ik heb haar er een keer vanaf getrokken waarna er een aantal toetsen meegerukt zijn. Dus de apostrophe lukt niet altijd meer. Dan wordt het zon ipv zo'n.

https://decorrespondent.nl/10065/basisinkomen-de-utopie-van-gratis-geld-in-13-vragen-en-antwoorden/386948925-21f59b22

Rutger Bregman, hij heeft er ook een boek over geschreven, noemt het een idee dat door linkse en rechtse publicisten aangeprezen wordt.
"Ter rechterzijde wordt er voor het basisinkomen gepleit omdat het - in tegenstelling tot de huidige sociale zekerheid - met geen enkele betutteling van de staat gepaard gaat. Ter linkerzijde spreekt het basisinkomen aan omdat het de meest directe manier is om de armoede uit te roeien."

Dus ook rechts boeit het wel. Dat verbaast mij wel. Maar goed, zoon kwam met het boek thuis, ik zal het ook eens lezen.

Somberheid en depressie in de samenleving

https://www.ncpn.nl/manifest/2009/10/mmuis.htm

Het is ook wel zo'n tijd waar je als mens niet vrolijker van wordt.

" De dominante denkpatronen zijn die waarin slagen en falen gelinkt worden aan individuele kwaliteiten en zwakheden. Ze worden dagelijks gevoed door de stroom van daarbij passende beelden in de media."

"Managers spreken graag over 'competenties' en 'de juiste match tussen de werknemers', de toverwoorden om de werknemer waar de werkgever van af wil het gevoel te geven niet op zijn of haar plaats te zijn. Talloze werknemers worden tegenwoordig op subtiele wijze weggepest. Dit en de angst voor het verliezen van de baan veroorzaken bij steeds meer mensen ernstige psychosociale klachten."

"Maar niet alleen stress, ook het gevoel onzinnig en perspectiefloos werk te doen; of taken te moeten uitvoeren die vooral gekenmerkt worden door irritaties bij de klant, zoals bij telemarketing, spelen een rol bij het ontstaan van psychische klachten. In veel bedrijven heerst een sfeer van ontevredenheid over de manier waarop het werk moet worden gedaan. Naast directe psychische schade zijn er in toenemende mate ook problemen zoals alcohol- en drugsmisbruik, een indicatie dat de onzekerheid en de stress een grote groep mensen teveel wordt."

Ad Hombre

Ad Hombre

23-05-2017 om 21:46

AnneJ

Dan zijn er best veel mensen met katten, want ik lees het tegenwoordig overal.

Kneedgum

Kneedgum

24-05-2017 om 02:40

Vogel

Precies Vogel, dat is wat ik bedoelde. Ik heb dat hier dus ook eens gelezen. Dank je wel. Maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of deze wetenschap me zal helpen... Zit nu ook al weer een paar uurtjes beneden, niet kunnen slapen en ik word helemaal depressief van al die gedachten. Gek word ik ervan... Dus ik zet maar weer wat harde muziek op mijn koptelefoon en ga bezig met mijn hobby. En zo gaat dit al heeeel erg lang .

Kneedgum

Kneedgum

24-05-2017 om 02:47

AnneJ

Die laatste alinea verklaart misschien wel wat van mijn (slaap)problemen... Ik doe al zo lang werk wat me niet ligt, eentonig en niet bevredigend is. Misschien heeft dat toch meer invloed dan ik dacht. Daar kan ik 's nachts mooi eens over nadenken .
Ik erger me ook dood aan hoe er met mensen op de werkvloer wordt omgegaan. En dan heb ik het nu met name over callcenters. Het verloop is daar ook enorm en ik begrijp niet waarom er niet in personeel geïnvesteerd wordt. Zo behoud je kennis, maar dat is niet het uitgangspunt, helaas.

Emmawee

Emmawee

24-05-2017 om 08:43

Ad

Veel mensen hebben katten en bij veel mensen wordt zo'n onterecht geautocorrigeerd naar zon.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2017 om 09:08

Met andere mensen werken

Als je met andere mensen moet werken, moet je tegenwoordig bijna psycholoog zijn om de uitvoering van je werk naar tevredenheid te kunnen doen. Je moet de andere mens in kunnen delen naar karakter en hem zo op gepaste wijze benaderen en ja ook bespelen. Als je weet dat iemand een Doener is, dan benader je hem anders dan een Denker. En daar krijg je dan tussen de 9 en 11 euro per uur voor.

Sinilind

Sinilind

24-05-2017 om 17:15 Topicstarter

Callcenters/ochtendvroeg wakker (kneedgum)

Over callcentrers gesproken: daar heeft vriend ook gesolliciteerd. Maar als men naar zijn cv kijkt houdt het al op. Hij heeft twee keer een verbaasde telefoontje gekregen van iemand die hem aanraadde een andere CV bij elkaar te "sprokkelen". Hij is veel te hoog opgeleid en dat maakt de meeste mensen argwanend. Terwijl hij inmiddels bereid is om bijna alles aan te pakken.
Kneedgum: wat je beschrijft heb ik op het ogenblik niet zo extreem, maar is zeer herkenbaar. Het is ook vaak een teken van depressie, men voelt zich in de ochtend veel slechter dan in de avond.
Wat zegt je huisarts?
Sini

Sinilind

Sinilind

24-05-2017 om 17:17 Topicstarter

En hier

ik merk dat ik veel vrolijker ben sinds een week ongeveer. Het mooier weer, en het hebben van een ouppy maakt het leven werkelijk zonniger. De echte problemen verdwijnen niet, maar kan ze beter in perspectief plaatsen. En het buitenleven met de hond, hoe beperkt het nig is met een pup van 9 weken, doet me goed.
Sini

Marja

Marja

24-05-2017 om 19:05

Sini

Weet ook dat als je eenmaal tobben en depressies in je leven hebt, dit een zwakke plak blijft en dat dit in golfbewegingen gaat.
Soms blijft het wat langer weg en soms is er, zonder dat er een echte depressie optreedt, een periode waarin je onder de basislijn blijft hangen. Het hoort er allemaal bij. Dat wetende zou een kleine opluchting/berusting kunnen geven.

Geniet van je pup en zelfs van de beperkingen die je daar nu van ervaart. Het ritme en de regelmaat, de verplichte wandelingen, het altijd blije hondje als je thuiskomt zijn een goed medicijn.

Meelezer

Meelezer

24-05-2017 om 21:54

solliciteren

Het is niet verboden om wat van je CV te schrappen hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2017 om 11:52

Sinilind

Wat callcenters betreft, vind ik het heel apart dat ze hem om zijn hoge niveau niet aan zouden nemen. Er werken studenten en hoger opgeleiden die toch iets moeten verdienen als ze geen werk hebben. Als hij een beetje technisch is, zou hij zich misschien op de wat moeilijkere taken kunnen richten. Soms worden er mensen gezocht die op een storingslijn zitten bijvoorbeeld. Bij het GVB (Gemeentelijk vervoersbedrijf van Amsterdam) zoeken ze ook wel eens mensen. Je moet tegen de mentaliteit kunnen. In Haarlem heb ik wel eens gesolliciteerd voor een baan voor een incasso-afdeling. Mensen bellen die hun rekeningen niet betalen en ze vriendelijk vragen dat toch eens te doen. Ze vonden mij daar geloof ik niet streng genoeg voor .

Het is waar, je hoeft in principe alleen relevante informatie op je cv te zetten, maar als daar een gat van 20 jaar door ontstaat is dat natuurlijk minder handig .

Meelezer

Meelezer

25-05-2017 om 12:35

nee

er ontstaan geen gaten van 20 jaar als je een opleiding weghaalt. Je kunt ook gewoon wat vager blijven over je opleidingen, het precieze niveau en wat voor taken je precies hebt gedaan.

Ik begrijp het ook niet, er worden heel veel hoogopgeleide mensen aangenomen als bijvoorbeeld postbode en ook als orderpicker. Belangrijker is dat je uitleg geeft waarom je dat werk wil doen en dat het geen bruggetje is omdat je eigenlijk iets anders wil.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2017 om 13:42

Meelezer

Oh nee, opleiding duurt als het goed is geen 20 jaar. Maar minder relevante banen kun je soms ook weglaten. Als je schoonmaker wilt worden, is informatie over een directiebaan iets om minder te benadrukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2017 om 13:48

Meelezer

Als hrm-medewerkers niet begrijpen dat een callcenterbaan niet voor altijd is, dan zijn ze wel erg dom. Ze weten niet beter of mensen komen en gaan. Zou dat voor postbezorger ook niet gelden? Je zou wel kunnen benadrukken dat je ondanks je leeftijd nog graag bereid bent om nieuwe dingen te leren en dat het je ambitie is om dat zo goed te doen, dat je door kunt groeien binnen de mogelijkheden die er zijn.

Sinilind

Sinilind

30-05-2017 om 07:16 Topicstarter

Weinig nodig om "in te storten"

Pup is sinds zaterdag heftig ziek (dubbele oorontsteking, koorts, zielig hoopje ellende), en ik moet voor mij studie een geupdated portfolio inleveren. Dit+taaldorp organiseren op mijn werk: al drie dagen s nachts spoken en om 4 uur wakker zijn.
Ik kan dus blijkbaar zeer weinig aan, qua belastbaarheid. Heb mijn functies bij de MR op school zoon per direct neergelegd (er waren 2 vergaderingen in de afgelopen week) en voel me niet eens echt schuldig. Maar zoon moet ook wathulp hebben voor een werkstuk.. argh!
Iets om rekening mee te houden maar leuk is anders.
Sini

Sinilind

Sinilind

30-05-2017 om 07:24 Topicstarter

En vriend

Is nu echt wanhopig aan het zoeken voor werk. Zelfs callcenters ik heb overigens zelf met veel plezier bij een callcenter gewerkt vroeger, maar het was tech support en inbounds. Cold calling zie ik hem niet doen, en verlang ik niey eens van hem. Liever zelf kostwinner zijn en hij zinvolle vrijwilligerswerk. Maar inderdaad, gisteren tweede gedeelte van Radar ( werkeloosheid na 55 jaar) gezien, en het is zo v. frustrerend.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2017 om 09:30

Sini

Nou wat vervelend allemaal zoveel te gelijk. Om de druk een beetje van jouw eigen ketel te halen, moet je op dit moment de werkloosheid van je vriend accepteren, ook al doet hij dat niet. Met een beetje mazzel vindt hij zowaar iets, maar zet het voor jezelf op de lange baan. Het is niet anders. Ik heb de indruk dat jij met zuinig doen wel genoeg verdient om het huishouden draaiende te kunnen houden, dus is er nog geen directe paniek hoop ik. Als je vriend er erg nadrukkelijk mee aanwezig is, zou ik ook aangeven dat je al je concentratie nodig hebt voor je eigen studie, werk en zoon en dat je over een maand weer een en al aandacht zult zijn. Pup kun je niet om rust vragen, hopelijk slaat de ab nu aan. Sterkte .

Sinilind

Sinilind

30-05-2017 om 16:58 Topicstarter

Kaaskopje

Dat van zuinig en het redden klopt ongeveer, maar tot nu toe kon vriend uit spaargeld toch elke maand een paar honderd euro's bijdragen. In juli houdt het op want er is geen spaargeld meer En mijn nieuwe hogere salaris gaat pas in per augustus, het nieuwe schooljaar. Dan hebben we inderdaad genoeg om een leuk leventje te hebben, zelf als hij nog niets in kan brengen.
Goed, er zijn een paar dingen dat ik verkopen kan, zo nodig, om een maantje te overbruggen. Misschien is het niet eens nodig.
De pup gaat iets beter, heeft weer wat "praatjes" en kwam net met zijn touwtje aanzetten om even te spelen.
De stress van werk en studie voor mij is heel extreem op het ogenblik. Maar het is tijdelijk, over 2 weken is het in principe klaar. En ik denk dat ik de studie een jaartje in de koelkast leg (mag gelukkig wel) omdat het veel op mijn bord is.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

30-05-2017 om 17:30

Kaaspokje

"Kosten waarover o.a. Annemarie van Gaal en nog iemand zeiden geef die mensen dat geld gewoon in de vorm van een basisinkomen. Voor de overheid maakt het niet uit, want kwijt zijn ze dat bedrag sowieso, maar voor degene die het geld krijgt kan het een wereld van verschil maken."

Realiseer je wel dat een basisinkomen niet alleen geldt voor werklozen maar ook voor alle werkenden. Dus de overheid is dan wel degelijk geld extra kwijt.

Dat wik niet zeggen dat het geen goed idee zou kunnen zijn. Een basisinkomen voor, zeg 55 plussers, zou die groep voor werkgevers betaalbaarder kunnen maken waardoor ontslag na die leeftijd misschien geen afscheid van de arbeidsmarkt meer hoeft te betekenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2017 om 18:46

Nou Ad Hombre toch!

Kaaspokje.... tsss. Ik ben ingeënt hoor!

Ad Hombre

Ad Hombre

30-05-2017 om 20:27

Oeps

Die bewaar ik voor de volgende vaxdraad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.