Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

NS-reiziger

NS-reiziger

17-11-2011 om 09:23

Stiltecoupé


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

19-11-2011 om 08:24

Kaaskopje

Wat een herkenning, jouw stamgasten-posting. Ik heb jaren getreind tussen twee grote steden en kende op een gegeven moment heel veel mensen met wie ik vooral 's morgens de trein deelde. Sterker nog, ik heb een goede vriendin overgehouden aan het eeuwig samen op dezelfde bus wachten. En er zaten inderdaad veel mensen bij van wie ik eigenlijk niets wist, maar waar ik hele verhalen bij had bedacht.
Groetjes
Massi

Monique D*

Monique D*

19-11-2011 om 14:17

Ben een treinforens, maar herken geen stiltecoupe..

.. of heb er nooit in gezeten. Of zit ik altijd in treinen waar er geen stiltecoupé is? Of is het zo onduidelijk aangegeven dat ik niet weet dàt ik in een stiltecoupé zit?
Ik ben een forens die 's-ochtends èn 's-middags of 's-avonds rust aan mijn hoofd wil. 's-Ochtends omdat ik nog wakker moet worden (en dan tref ik het omdat dat voor de meeste treinreizigers geldt) en 's-middags omdat ik na een dag hard werken goed moet bijkomen. En dat kan ik niet in lawaai..
Afgelopen donderdag moest ik overwerken tot half 9 's-avonds. Helemaal gaar stapte ik de trein in. De coupé was leeg. In de verte hoorde ik een groep luidruchtige vrouwen aankomen. Zij gingen waarschijnlijk 's-avonds een gezellig dagje uit.. en dat moest iedereen weten. Toen ze al kakelend binnenstapten in de wagon waar ik zat ben ik als een speer naar de andere coupé gerend... waar ik wel in rust kon bijkomen. En in die andere wagon kwam het lachen, luidruchtig geklets niet van de lucht... en.. je raadt het goed, het was een grote groep dames van boven de 50 die gezellig een avondje met elkaar uit gingen. Ik gun hen hun pleziertje, maar niet ten koste van mijn rust wat ik hard nodig had na zo'n 12 uur hard werken tot ver in de avond.
Maar ik ben benieuwd waaraan ik een stiltecoupé kan herkennen.

Monique D*

Monique D*

19-11-2011 om 14:29

Kaaskopje, medereizigers die je vaak tegenkomt

"Je gist maar wat, want stamgasten kennen elkaar eigenlijk totaal niet. Ze spreken elkaar namelijk niet diepgaand. De afspraak is dat je elkaar met rust laat, elkaar op het juiste moment groet en daarbij niet teveel woorden uitwisselt. Een glimlach, begripvol scheefgetrokken mondhoek.... je deelt hetzelfde lot. Het werk wacht, of je eten. Er wacht altijd wel iets."
Ook ik ontmoet mensen met wie ik regelmatig in dezelfde bus en trein reis. De "afspraak" is dat je elkaar met rust laat. Zelf heb ik daar geen moeite mee, want ik heb ook helemaal geen zin in gekwebbel met wildvreemden tijdens het forenzen.. dat doe ik al genoeg op mijn werk (klanten en collega's). En er zijn ook veel forenzen die graag even een vergadering voorbereiden of nog stukken moeten doornemen. 's-Middags of 's-avonds na het werk laat men alles wat er op het werk heeft plaatsgevonden de revue passeren of men neemt nogmaals even de cursus of belangrijke zaken door van het werk... en je verlangt om zo snel mogelijk weer thuis te komen. Dan heb je even geen zin in een gezellig praatje met een "stamgast", waar je eigenlijk niets mee hebt.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-11-2011 om 21:57

Waar je de stiltecoupé aan herkent.

Niet aan de stilte dus. Maar als je in een coupé zit waar een deel van het raam eruit ziet als matglas met hier en daar een uitgesneden letter en er staat ergens een symbooltje van een pijprokende man, dan zit je in in een stiltecoupé.

De letterst S T I L T E staan veel te ver uit elkaar, bovendien snappen buitenlanders er niets van en de pijp van de man is eigenlijk een wijsvinger die ssst doet maar dat moet je maar net weten. Vroeger was die pictogram het enige, er zat geen tekst bij, jarenlang begreep ik niet wat het plaatje betekende.

Stenna

Stenna

20-11-2011 om 02:34

Kakelen

het is inderdaad nogal slecht zichtbaar. Hoewel ik regelmatig met de trein ga en stiltecoupes dus wel ken heb ik pas nog in zo'n coupe zitten bellen (niet heel luidruchtig, en niemand zei er iets van), zag pas naderhand dat ik in stiltecoupe zat.

Ik hoor ook veel luidruchtige mannen hoor, met irritante, blaaskakerige zogenaamde "zakengesprekken". Maar dat noemen we dan weer geen "kakelen" he. Kakelen is gereserveerd voor oudere vrouwen met of zonder kekke jasjes blijkbaar.

Isabella

Isabella

20-11-2011 om 08:12

Volgens mij

Als je wilt werken of lezen in de trein kun je het beste in een gewone coupé gaan zitten. Daar praat iedereen en lijkt het meer op geroezemoes. Als je in een stiltecoupé zit waarin de meeste stil zijn maar een groepje (kekke dames, drukke tieners of blaaskakerige zakenlui) zitten te praten is dat voor mij meer storend.
Overigens moet de NS de stiltecoupé al aan de buitenkant duidelijker zichtbaar maken. Dan weet je al voor je hier instapt dat je gewoon je mond moet houden.

Rafelkap

Rafelkap

20-11-2011 om 12:21

Stenna

Kakelen is idd vrouwelijk, als een kip. Wat mij betreft voor jong en oud. Aan rustig praten wordt ook niet geergerd, maar mensen gaan vaak ongemerkt harder in zo'n mobieltje praten, of gemerkt: dan wil men blijkbaar laten zien hoe populair of belangrijk men is. Mannen kunnen ook ouwehoeren zoals jij beschrijft, hoe zullen we dit noemen: blaaskaken?

Overigens houd ik best van afluisteren maar vaak is het gekakel of geblaaskaak niet zo interessant.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-11-2011 om 17:22

Met dank aan de ns

Isabelle zegt: "Overigens moet de NS de stiltecoupé al aan de buitenkant duidelijker zichtbaar maken. Dan weet je al voor je hier instapt dat je gewoon je mond moet houden."

Ik bedoel maar, stiltecoupés ZIJN zichtbaar aan de buitenkant maar ook ik heb er een aantal reizen over gedaan om erachter te komen waarom een deel van de ramen met mat plakplastic is beplakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2011 om 17:52

Daarom lijkt een aanduiding

aan de buitenkant voor mij nuttiger. Grote letters 'stilte' op de buitenkant van de coupé. Zo kan ik ook zien dat ik die coupé niet moet nemen. Ik hou niet van verplichte stilte

Stenna

Stenna

20-11-2011 om 22:21

Toch eigenlijk geen goed idee, die stiltecoupes

Ik kan aan de ene kant me de behoefte aan rust wel voorstellen, na vele jaren forensen per trein. Toch vind ik de stilte-coupe’s als ik er langer over nadenk niet zo goed. Ik denk terug aan de vaste forensen, met hun strakke blikken en vooral niks tegen iemand zeggen. Behalve als je met de trein ergens langdurig strandt, dan gaat men voorzichtig opeens wel een paar woorden wisselen. Of op vakantie in een ver weg land een boemeltreintje nemen en dan later vertellen hoe leuk dat is omdat je dan zo in contact komt met de localen…Misschien is het toch normaler of leuker om wel tegen of met je medemens te praten?
Het gaat toch verder dan behoefte aan rust. Stiltecoupes zijn in zekere zin toch echt ook een uiting van (maatschappelijke) onverdraagzaamheid en overregulering. Eigenlijk is het heel normaal dat mensen om je heen in gezelschap praten. En waarom zou je dat niet kunnen verdragen? Ze zijn niet aan het roken, drinken, vechten, schreeuwen,ruzie maken, vernielen. Alleen aan het praten, een heel sociale en normale activiteit. Totale stilte en ongestoorde rust heb je lekker thuis, onderweg ben je nu eenmaal onder de mensen.

Keuze:
In de toekomst zie ik reizigers (in elk geval vaste forensen) steeds meer en meer op hun eigen eilandje, afgesloten in het eigen wereldje, zich storend aan alles en iedereen die hun rust verstoort. Na stiltecoupe volgen aparte coupe’s voor 50+ vrouwen, voor mensen met meereizende kinderen (bewegen de hele tijd, storend!), mensen die knoflook gegeten hebben, en (mijn persoonlijke favoriet): coupe’s verboden voor wijdbeens zittende dikke mannen.
Of ik zie een toekomst waar reizigers het normaal vinden dat er ook andere mensen in hun coupe zitten, die anders zijn dan zijzelf en met andere behoeften of gedrag, wat misschien zelfs wel interessant is. En waarin gewoon menselijk contact en menselijke interactie niet onwenselijk maar geaccepteerd is.
Wat kiezen we?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2011 om 00:47

Ik ben het met je eens

Of we het nu zo somber in moeten zien dat er voor elke voorkeur of afwijking een andere coupé zal komen betwijfel ik
Een stiltecoupé puur als mogelijkheid vind ik geen teken van onverdraagzaamheid, maar ik vind wel dat de gelegenheid onverdraagzaamheid in de hand kan werken. Wat is voor iedereen 'stilte'? Is stilte dat je licht gedempt met elkaar mag praten? Is stilte dat je moet fluisteren? Is stilte écht stilte? Mijn man dacht bijvoorbeeld dat je wel mag praten in zo'n coupé terwijl ik er ervaring mee heb dat dat niet wordt getolereerd. Ik wil graag zelf bepalen of ik geluid mag maken of niet en daarom accepteer ik ook dat ánderen geluid maken, maar ik zeg er eerlijk bij dat ik wel héél erg beschaafd ben op gebied van geluid maken. En dat mijn irritatiegrens daardoor misschien ook best laag ligt. En dan ben ik ook nog 'geluidjes'-gevoelig. Als muziek een koptelefoon uitkomt, erger ik mij daaraan. Als je bijvoorbeeld alleen de bassen hoort k'duung, k'duungen... Heeft die persoon nou écht niet in de gaten dat ik mee móet genieten?? De muziek moet echt trommelvliesvervormend hard staan als het tot ver buiten de koptelefoon te horen is, onbegrijpelijk dus. En toch voel ik mij meer op mijn gemak in een coupé met mogelijk de nodige irritaties dan in een stiltecoupé, waar ik het gevoel heb dat ieder snufje van mijn neus als verstoring van de rust wordt gezien en kuchen iedereen totaal van slag brengt.

Tinus_p

Tinus_p

21-11-2011 om 15:02

Normaal

Stenna:
"Misschien is het toch normaler of leuker om wel tegen of met je medemens te praten?"
Nee, het is niet leuker of normaler, jij VINDT dat leuker en normaler. Maar daarmee leg JIJ je norm over wat wenselijk is plots aan anderen op; verplicht gezellig gaan zitten zijn. En om eerlijk te zijn (spoorforens van 1993 tot 2009): Ik heb niet zo'n behoefte om ook nog eens in de trein gezellig te doen, als ik dat al de hele dag op mn werk heb gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2011 om 16:07

Hangt ervan af

Tinus: Ik heb niet zo'n behoefte om ook nog eens in de trein gezellig te doen, als ik dat al de hele dag op mn werk heb gedaan.

ik ook niet, maar als het een bekende is zet ik mijn vermoeidheid toch maar even aan de kant. 's Morgens ben ik nu zo assertief dat ik gewoon op een eigen zitplek ga zitten en daar al mee aangeef dat ik niet sociaal wil doen naar even meereizende collega's. Jij zit daar, ik hier, lekker rustig. Alleen als ik buiten al met zo'n collega in gesprek ben geraakt, hou ik de sociale knop nog maar even ingedrukt

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2011 om 16:09

Even meereizende collega's

eventueel meereizende collega's moest dat zijn.

Hombre

Hombre

21-11-2011 om 16:23

Introvertencoupe, tinus

Is misschien een betere naam.
En ca. een kwart van de mensen is introvert, dus...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2011 om 16:43

En daarom dus stilte-coupés

Deze discussie laat dus precies zien waarom er stiltecoupés zijn. Gewoon, omdat niet alle mensen hetzelfde zijn. Omdat er heel veel mensen graag een praatje maken in de trein, maar ook heel veel mensen zijn die het prettig vinden om in een wat stillere coupé te zitten.
En dat laat zich moeilijk met elkaar rijmen. Dat blijkt wel uit de opmerkingen over en weer. Mensen met een boek zijn chagrijnig, bellende mensen willen laten zien hoe populair ze zijn, pratende dames houden geen rekening met de anderen, pratende mannen willen laten zien hoe belangrijk ze zijn etc.
Dus daarom zijn er stiltecoupés. Prima uitvinding, zeker als het duidelijker wordt aangegeven. En als iedereen nu - in plaats van hier te gaan zeuren - gewoon voortaan in de voor hem/haar juiste coupé gaat zitten, is er helemaal niets aan de hand

Tinus_p

Tinus_p

21-11-2011 om 21:08

Hombre

Hombre:
"Introvertencoupe, tinus Is misschien een betere naam. En ca. een kwart van de mensen is introvert, dus..."
LOL, jij hebt dat boek gelezen 'introvert door het leven'? Schijnt wel een eye-opener te zijn.

Hombre

Misschien dat normaal gesproken een kwart van de mensen introvert is, maar volgens mij stijgt dat percentage in de ochtendspits naar 75%.

Groeten,

Temet (geen ochtendmens)

Stenna

Stenna

21-11-2011 om 22:43

Ergeren uitzetten

Ik bedoelde niet dat je perse altijd zelf mee moet praten. Maar het verdragen als anderen praten. Omdat dat vrij normaal is. Er zijn zoveel dingen waar je je aan kunt ergeren, naast geluid. Maar doe het niet. Wees verdraagzaam. Zet je ergernis "uit". Of neem oordopjes of bijv je mp3 oortjes (eventueel zonder muziek). Dan zijn die onduidelijke stiltecoupes niet nodig, en het geharrewar erover, en kan iedereen overal zitten. Ook als het vol is.

+ Brunette +

+ Brunette +

21-11-2011 om 23:38

Nog maar weer eens de vergelijking met roken.

Iemand die rookt, daar heb je last van. Iemand die praat, dat kan ook vervelend zijn. Een niet-roker geeft geen overlast, behalve misschien met een zure reactie op iemand die het waagt te roken waar dat niet mag. Zo is het ook met gekwaak waar stilte geboden is. Spreken mag dan een natuurlijke, normale activiteit zijn maar dat is eten ook. Als iemand voor je neus smakkend een vette hap zit te verorberen, is dat stuitend.

Het probleem in stiltecoupe's is waarschijnlijk ook dat een stil, introvert iemand zich eerst een hele tijd gaat zitten ergeren voordat ie zijn mond durft open te doen. De praters zouden eerst moeten vragen of er bezwaar tegen is dat ze een gesprek met een medepassagier voeren/mobiel gaan bellen/muziek gaan luisteren voordat ze van wal steken tegen. Net als dat beleefde rokers in een gemengd gezelschap niet zonder meer een sigaret opsteken.

Maar ongewenst gekrakeel kan ook positief uitpakken: zo herinner ik me een overvolle ochtendtram in Amsterdam. Ik was op weg naar mijn werk en chagrijnig omdat ik geen zitplaats had. Even later stapte een stel Amerikaanse toeristen in dat luidkeels becommentarieerde hoe bijzonder het ze vonden om tussen de forensende locals te staan. Ik kon een glimlach niet onderdrukken.

Ely

Ely

22-11-2011 om 09:07

Ergeren uitzetten

'Maar het verdragen als anderen praten. Omdat dat vrij normaal is'

Stenna: JIj Vindt het normaal, het IS niet zo.

Waarom zouden stilteliefhebbers hun ergernis voor de geluiden van anderen uit moeten zetten en niet andersom: mensen die graag geluid produceren kunnen toch ook hun ergernis uitzetten en de stilte accepteren?

En for the record: ik ben hartstikke extravert maar zit geregeld vol overgave in de rust van de stiltecoupe. Heerlijk nog even in stilte werken of gewoon rustig naar het gekrakeel van mijn eigen gedachten luisteren

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

22-11-2011 om 11:34

Ergernis

de menselijke geest zit zo in elkaar, dat deze zich heel moeilijk kan afsluiten voor het (verstaanbare) gesproken woord. En als het dus zo'n uitermate oninteressant zwets/kakel-verhaal is, dan ben je daar niet in geinteresseerd, maar het wroet zich een weg in je hersenpan. Daarom is een gesprek in een stille ruimte veel hinderlijker dan ondefinieerbaar geroezemoes.

Valkyre

Valkyre

22-11-2011 om 14:25

Sommige mensen

...kunnen gewoon niet goed "filteren." en daar ben ik er een van. Daarmee bedoel ik dat ik in gezelschap niet alleen het gesprek met mijn buurman of -vrouw hoor, maar alles. Alle geluid in die hele ruimte komt keihard binnen, en ik moet me heel hard concentreren om het gesprek te kunnen blijven voeren. (Het schijnt dat ongeveer 20 procent van de mensen zo gevoelig is voor prikkels (geluid, licht, kleuren, geuren etc).) Vandaar dat ik dolgraag in een ECHT stille coupe reis. Ik heb die stilte gewoon nodig om de rest van de dag normaal te kunnen functioneren. Buiten mijn zangoefenuurtjes heb ik thuis dus ook nooit muziek aan als ik alleen ben - veel te belastend. Mijn zoontje (4,5) heeft het ook, en hij kan erg genieten van samen in stilte tekenen of eten.

Ik zou het fijn vinden als mensen meer rekening met mensen zoals wij zouden houden - vooral in zo'n stiltecoupe, die daarvoor nu eenmaal bedoeld is.

groet, Valkyre

Valkyre

Valkyre

22-11-2011 om 14:26

Oh ja

Ik ben hartstikke extrovert; dat gevoelige mensen per se introvert zouden zijn is een mythe.

groet, Valkyre

Vic

Vic

22-11-2011 om 15:14

Valkyre

Gevoelig en extravert, dat kan best natuurlijk. Ik heb het andersom, ben behoorlijk introvert en kan me goed afsluiten voor wat er om me heen gebeurt. Sterker nog, ik moet echt opletten wat er om me heen gebeurt omdat anders de helft langs me heen gaat (ook bij vergaderingen e.d., heel grappig is dat als je de helft mist).

mix

mix

22-11-2011 om 18:29

Kap nou eens sini (ot)

met dat generaliseren van de nederlanders in zo goed als altijd negatieve zin. Ik vind dat zo onbeleefd en je blijft het maar doen. Ik doe toch ook geen boekje open over de fransen?
Er zijn fransen, italianen, marrokanen, chinezen, nederlanders enz enz die hard praten. Maak er gewoon MENSEN van. Er zijn mensen die hard praten, in elk land. En landen waar de taal uit keelklanken bestaat praten nog harder. En dan nog?

Ontopic: een stiltecoupe zou uiteraard gewoon een stiltecoupe moeten zijn. In de bieb lukt dat toch aardig, waarom kan het daar wel?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-11-2011 om 19:24

'gewoon marketing'

Laten we niet vergeten dat NS vooral een zakelijk bedrijf is met targets. Het inrichten van stilte-coupes is natuurlijk marketing. Ik kan mij zo voorstellen omdat NS zich de laatste jaren steeds meer op de zakelijke markt beweegt. Wat kun je als vervoerder doen om ook aantrekkelijk te zijn voor de zakelijke reiziger? De NS Business Card helpt daar bij, maar ook iets als een stilte-coupé. Lekker met je laptopje (steeds vaker wifi in de trein, ook zo iets) werken terwijl je naar een afspraak reist.
Het is natuurlijk een tikkeltje naïef om te zeggen - zoals iemand hierboven noemde - dat zakelijke reizigers dan maar met de auto moeten reizen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2011 om 20:58

Ov niet geschikt om bij te komen

Maroo: En als je echt dat half uurtje nodig heb om bij te komen van je werk; daar is het OV gewoon niet erg geschikt voor.===
Dat hangt ervan af. Als ik een half uur knietjevrijend tegenover een vreemde moet zitten en lekker warm ingeklemd zit tussen een buurreiziger en de buitenwand, kom ik ook niet tot rust. Ik wil dan alleen maar dat de reis voorbij is. Ik heb de mazzel dat ik op een rustige lijn zit. 's Morgens én 's avonds heb ik een plek voor mij alleen. Het stukje 's morgens vind ik eigenlijk heerlijk. Nadat ik thuis toch een beetje heb moeten opschieten om de trein te halen kan ik gewoon een kwartier niets doen, krantje lezen, spelletjes doen op mijn telefoon, enz. 's Avonds weer terug naar huis reizen vind ik ook niet erg. Lekker nog een kwartiertje voor mezelf voor ik weer in het gezin terecht kom.

Vic

Vic

22-11-2011 om 21:16

Bijkomen

Ik heb een tijd in het centrum van Amsterdam gewerkt en ging dan met trein en tram naar mijn werk (vanuit Haarlem). Het overkwam me zeker twee keer per maand dat ik dan wakker werd op Amsterdam Amstel. Later heb ik ook nog een tijd tweemaal per week naar Utrecht moeten reizen, met de Intercity dus zonder overstappen. Dat vond ik ook niet erg, met koffie, sigaret en een krantje. Tegenwoordig heb je alleen nog maar dat krantje, want koffie serveren ze niet meer in de trein ;-( De terugweg is altijd een crime, na een dag werken heb ik echt geen zin meer in andere mensen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik tegenwoordig lekker alleen in mijn eigen auto zit.

Stenna

Stenna

22-11-2011 om 21:38

Vangen op woordjes + roken=praten

Is het normaal of vind ik het normaal? Ok, dan noem ik het normaal verdeeld ipv normaal. De meerderheid praat wel graag naar het schijnt (als een kwart van de mensen introvert is, schreef iemand hierboven). Zo goed dan?

En roken=praten? Krijg je van passief meepraten dan ook longkanker?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.