Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

NS-reiziger

NS-reiziger

17-11-2011 om 09:23

Stiltecoupé


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2011 om 22:12

Vic

Ze serveren nog wel degelijk koffie in de trein! De koffieserveerders lopen met een grote 'rugzak' met koffie, heet water, bekers, etc. door de trein, maar dat is alleen op de langere trajecten. Zo zal er tussen mijn stad en Amsterdam nog niet zo'n mannetje langskomen, maar ergens daarna wel. En verder kun je bij de kiosk koffie kopen.

Vic

Vic

22-11-2011 om 22:17

Kaaskopje

Ik heb al jaren geen koffiemannetje meer gezien in de trein. Als ik nu naar Utrecht moet, moet ik overstappen. Ik kies dan voor het traject met 20 minuten overstaptijd zodat ik nog even koffie kan kopen. Als ik via Amsterdam ga, heb ik 6 minuten overstap, maar aangezien de Sprinter altijd vertraging heeft moet ik rennen en daar heb ik 's morgens geen zin in.

Ely

Ely

22-11-2011 om 22:24

Tip enzo

Maroo: tip voor jou (als oortjes minnend persoon), zet een koptelefoon op met gekwebbel van andere mensen als je in de stiltecoupe zit. Ideaal, voor iedereen een oplossing. Of zit de crux meer in het zelf je mind moeten houden ?

Stenna: 'De meerderheid praat wel graag naar het schijnt (als een kwart van de mensen introvert is, schreef iemand hierboven). Zo goed dan?'
Zoals als vaker opgemerkt: ook extraverte mensen kunnen stiltecoupe liefhebber zijn dus, helaas, sorry, dat lijkt mij niet de oplossing.

Wat mij opvalt: waarom willen de mensen die stiltecoupe niet waarderen het verschijnsel afschaffen of veranderen? Is andersom toch ook niet zo? Leven en laten leven toch? Wat is er nou zo lastig aan om - als je al niet anders kan dan in de stiltecoupe te zijn- een poosje je klep te houden? Krijg je toch niks slechts van?
En nee, van praten krijg je geen kanker maar ik kan wel lelijke koppijn krijgen van dat gesnater

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-11-2011 om 22:28

Leescoupé, een mooi woord.

Het heeft niet het verbiedende, onsympathieke van "stil!" en een werkcoupé garandeert inderdaad geen rustige sfeer, een reizende timmerman zou bij wijze van spreken met de snoerloze decoupeerzaag aan de slag kunnen gaan.

Verder vind ook ik dat een op beschaafde conversatietoon gevoerd gesprek iets heel anders is dan uitgelaten gekakel met stemverheffingen en uitbundig gelach.

Stenna

Stenna

22-11-2011 om 23:28

Koffie en afschaffen

naja Ely, je kan het ook zo zien dat stilteliefhebbers anderen willen verbieden te praten in "hun" coupe terwijl praatliefhebbers hen niet verbieden om stil te zijn in andere coupes.

Die koffie jongeren met hun rugzak zie ik ook best vaak hoor, juist in sprinters. Maar ze komen natuurlijk niet in de stiltecoupe he, want hoe moet je dan bestellen en afrekenen

Geen keus

"Ik reken er nooit op dat ik kan werken in de trein. Ik ben echt al blij als ik niet hoef te staan".

Sommige mensen hebben geen keus. Neem de door kamernood geplaagde student, die vier uur per dag in het OV moet doorbrengen.

Als die niet kan werken in de trein, wanneer moet hij dan studeren?

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 06:56

Sini

Mix gebruikt gewoon haar eigen nick hoor.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 08:37

Sini

Ach, ik zie toch wel een patroon gedurende je postings, tav nederlanders. Dat dat irritatie opwekt begrijp ik best. Daarbij is het een negatief cliche, in tegenstelling tot blonder of langer zijn dan spanjaarden.

Ely

Ely

23-11-2011 om 08:38

Even bijval

Voor Sini. Ook al kan ik me voorstellen dat er Hollanders zijn die het anders zien, ik ervaar het ook zo. Natuurlijk is het een generalisatie, zoals dat er ook kleine nl-ers zijn. Qua luid helpt onze taal ook niet, het klinkt voor velen nogal hard. G-G-G hoor ik vaak .

Ben trouwens zelf ontzettend niet te missen nl. dus veroordeel mezelf hier net zo hard mee dan .

On topic: dat van het verbieden vind ik wel een leuk argument . Toch blijf ik erbij dat het verschijnsel stiltecoupe een fijne is wat we elkaar best mogen gunnen.
Stilte sowieso door sommigen een ondergewaardeerd begrip

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 09:03

Het zal wel komen

Het zal wel komen doordat ik zelf inmiddels toch wel in een smeltkroes van culturen verkeer, dat ik het minder herken.
DE nederlander is voor mij net zo goed een italiaanse buurman of een marokkaanse buurvrouw, of een pools vriendje van mijn zoon.

mix

mix

23-11-2011 om 10:03

Sini ot

Ik zou het niet op die manier gezegd hebben als het je eerste keer was, maar ook ik merk een soort patroon in het gehakketak op nederlanders en dat stoort me. Het is het land dat ons allemaal een thuis geeft. Dat wil niet zeggen dat je er nooit commentaar op mag hebben, maar jij weet wel heel vaak iets negatiefs te zeggen over nederlanders.
nederlanders die lang zijn is een neutraal feit. Jouw feiten zijn meestal niet neutraal maar negatief.
Daarbij ben je niet de enige die veel gereisd heeft; dat heb ik ook, binnen europa maar ook er buiten.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-11-2011 om 12:10

Ely en stenna

Daar gaat ie weer: rokers hebben er geen last van als iemand niet rookt maar niet-rokers hebben er wel last van als iemand wél rookt. Als een babbelliefhebber die niet tegen stilte kan, dan kun je naar een lawaaicoupé gaan en als die vol zit is er vast nog wel een staanplaats. Maar wat kan iemand doen die doelbewust in een stiltecoupé plaatsneemt en met overmatig gekwebbel geconfronteerd wordt? Oordopjes in doen? Dat is toch de omgekeerde wereld? En als je geen oordopjes bij je hebt, wat dan? Ben je dan nog steeds een verzuurd type als je er iets van zegt?

Ik rijd scooter en waar ik woon heb je speciale motorparkeerplaatsen, allemaal kleine vakjes. Gisteren stond er zo'n asociale four wheel drive bakbeest op de scooterparkeerplaats, als een soort asociale Sneeuwitje stond ie op zeven "bedjes" geparkeerd. Er zat een vrouw in en ik kon het niet nalaten er iets van te zeggen. Natuurlijk kreeg ik een grote bek terug. Tja, zo'n mens denkt waarschijnlijk: niemand heeft toch last van mij want die parkeerplaatsen waren toch leeg? Nee, zo ligt het niet, er is een regel gemaakt om bepaalde groepen te beschermen zodat motors een eigen hoekje hebben in een met dikke auto's volgetetriste binnenstad. Dan moet je daar niet je eigen egoïstische redenaties op loslaten. Zowel in het geval van stiltecoupés als motorparkeerplaatsen gaat het niet om verouderde tradities die best eens onder de loep genomen kunnen worden dus houd je gewoon aan de regels, dat scheelt een hoop ergernis.

Tâches: oh god verschrikkelijk ja

die franse acties. Autoroutes blokkeren, alle ambtenaren die staken... god wat heb ik daar toch verschrikkelijk het land aan. Sowieso dat eindelooooze geneuzel daar, de tafelconversatie duurde altijd eindeloos, de maaltijden ook trouwens, en altijd diezelfde steak au poivre.
Verder vind ik mijn Duitse familieleden ontzettend direkt, discussieerderig, absoluut en grote zeuren. Mijn NL familie is idd te luidruchtig en oordelend en kil. En de Britten hebben een idioot standsbewustzijn en koken vies. Zwitsers zijn te spiessig en netjes. Oostenrijkers allemaal ouwe nazi's. En dan die Amerikanen met al hun 'vrienden', 'wijsheid' en prestatiezucht.

He lekker, bedankt Sini/Cobi, ik kan er weer tegen!

Margriet*

Margriet*

23-11-2011 om 15:46

Lol rb

ik kan er nu ook weer tegen.

Ja sini daaaaar heb ik ook zo'n hekel aan

Van die Oosteuropeanen die niets zeggen, met die hoge konen en dat asblonde haar.. en maar zwijgen.... gatsie.
Harige benen heb ik zelf. Hariger dan in Portugal haha!

Maar ik zal nog eens goed nadenken want over die Oosteuropeanen moet meer te vertellen zijn. Midden-Europeanen noemen ze zichzelf trouwens. Bah, kapsones. En dat gezever over de slag op het Merelveld altijd...

Een van de bijzonderste mensen die ik ken is een Roemeense vriend van mijn vader. In de tachtig, woont nu in Parijs (altijd een sterke band geweest tussen R en Frankrijk)... nee, daar kan ik niets cynisch over zeggen. Wat een bijzondere man is dat toch. Zoveel wijsheid en levenskracht. Ze hebben elkaar via de muziek leren kennen, en zoals hij Beethoven speelde! Ik maak een uitzondering voor oom Gaston.

Verder kan iedereen zich in zijn eigenheden wentelen zoveel als ie maar wil, zolang we er hier maar over kunnen klagen... lekkerrrrr.....

Ely

Ely

24-11-2011 om 08:05

Brunette

Dank voor de bijval

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Monique D*

Monique D*

26-11-2011 om 02:15

Stilte- en lawaaicoupé's

Ik trein 5 jaar als forens. Zo af en toe nemen mijn vriendin en ik ook wel eens de trein voor een dagje uit. Tja, dan kan je niet verwachten dat we muisstil naast elkaar zitten... we kletsen over van alles en nog wat. En dan kan het zomaar gebeuren dat we in een stiltecoupé plaatsnemen, waarvan wij niet weten dàt het een stiltecoupé is.. voor ons zou een lawaaicoupé dan het beste zijn. Ware het niet dat onze serieuze gesprekken dan wreed verstoord kunnen worden door andere lawaaipapagaaien die hun volume een tikje hoger plaatsen dan wij... zou NS dan geen coupé kunnen inrichten die kan fungeren als een wagon wat net geen stilte- en net geen lawaaicoupé is? Dus een soort "tussenstation"? Met alle gekheid op een stokje..
Bovendien zal niemand last hebben van het geklets tussen mijn vriendin en mij omdat wij in het weekend of buiten de spits de trein pakken, zodat de forens dan in alle rust in de ochtend wakker kan worden `en na het werk zich in alle rust kan opladen, zonder zijn oren te hoeven beschermen met oordopjes.

+ Brunette +

+ Brunette +

26-11-2011 om 12:25

Lawaaicoupés

Ja, een speciale coupé voor overdreven uitgelaten types, voetbalsupporters en mensen met dreinende kinderen. Pictogram met een hoofd met open mond met lawaaistraaltjes. Maar alle gekheid op een stokje, als ik in een stiltecoupé zit en medepassagiers voeren een normaal, beschaafd gesprek dan heb ik daar meestal geen mee. En zo wel, dan zal ik me niet zo ergeren als bij echte herrieschoppers. Ik maak het ook wel mee hoor, dat ik bijvoorbeeld vraag: "Vinden jullie het erg om ergens anders te zitten, ik probeer me op mijn boek te concentreren, dit is een stiltecoupé". Je zal het niet geloven, maar het antwoord is meer dan eens: "Sorry, natuurlijk, we snappen het." En dan gaan ze weg, zonder wederzijdse boze blikken.

Monique D*

Monique D*

27-11-2011 om 15:55

Als wij weten dat het een stiltecoupé is dan houden wij daar re

Als wij in de stiltecoupé komen waar jij zit te werken en jij wijst ons er vriendelijk op dat wij in een stiltecoupé zitten, dan verontschuldigen wij ons en wij verhuizen dan naar een ander coupé. Helaas is het niet duidelijk vermeld waar de stiltecoué's zijn.
Vanaf de buitenkant van de trein zien wij gelijk of het een eerste klassecoupé is. Waarom zijn de stiltecoupé's niet net zo zichtbaar gemaakt als de eerste klassecoupé's?

Stenna

Stenna

27-11-2011 om 21:31

Dan niet

jaja, ok, dan hoeven ze niet afgeschaft hoor, die stiltecoupe's. Dat was ook niet helemaal mijn pleidooi eigenlijk. Dat was meer om je niet altijd zo te ergeren aan andere mensen. Nou ja, het punt is: ga lekker met "ons soort mensen" onder elkaar in je eigen coupe zitten, allemaal prima, maar beweer dan niet dat het geen teken van onverdraagzaamheid is. Dat is het wel. Verder vind ik het best, ook niet-eten-coupe's of niet-neuspeuteren coupe's of lawaai-coupe's.

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2011 om 06:32

Stenna

Ik vind het de omgekeerde wereld om mensen die bewust kiezen voor een stiltecoupe onverdraagzaam te noemen. Zij zouden juist onverdraagzaam zijn als ze in een gewone coupe gaan zitten en stilte verlangen.

Ely

Ely

28-11-2011 om 08:45

Of.. is onverdraagzamheid

In een stiltecoupe gaan zitten en dan verwachten dat zij zich er niet aan hoeven te houden omdat ze het:
A) niet eens zijn met het concept
vinden dat het duidelijk genoeg aangeduid is
C) de overige plekken bezet zijn en het persoonlijk onnatuurlijk en/of moeilijk vinden om weinig geluid te produceren
(doorhalen wat niet van toepassing is)

Maar misschien was het niet Stenna's bedoeling de discussie weer van voor af aan te starten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

28-11-2011 om 09:12

Teken van

In de bestaande stiltecoupe zitten is niet perse onverdraagzaam, want die is er nu eenmaal. Maar het bestaan van de behoefte aan zo'n coupe is een TEKEN van toenemende onverdraagzaamheid tov medemensen. Ik houd me er heus wel aan als hij bestaat en ik er p.o. zit. Maar het blijft een teken. Dat vind ik.
Eigenlijk geven jullie het ook gewoon toe, dat je jezelf ergert aan anderen.

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2011 om 10:45

Stenna

Nee, ik erger me niet zo snel,echt niet. Ik heb een huis vol pubers en ben wel de nodige ruis gewend. In een gewone coupe vind ik het vaak een leuke bedrijvige bedoening.
Maar als ik dan toch eens in een stiltecoupe beland, hou ik me gedeisd, omdat ik weet dat sommigen er bewust voor kiezen hier te gaan werken of lezen. En vind ik het fijn dat ik ook even van de rust kan genieten. Zoals ik het vroeger ook fijn vond dat ik in een niet-rookcoupe geen last had van rook. En zoals ik het ook fijn vindt dat men in een stilte-sauna niet luidkeels snatert over de laatste Kruidvat-aanbiedingen/scheidingsperikelen of werkoverleg voert.

Stenna

Stenna

28-11-2011 om 10:54

Ja hoor

Ik reis heel veel met de trein, en enkele jaren geleden ook elke werkdag. En ik kan het me heel goed voorstellen, heb zelf ook wel eens behoefte aan rust zelfs Maar ik herken wel zelf dat dit mijn eigen onverdraagzaamheid is. En meer met mij dan met andere mensen om me heen te maken heeft.

Regels

Nederlanders houden niet van regeltjes: "Wie ben jij om mij te vertellen dat ik stil moet zijn? Dat bepaal ik zelf wel." "Stiltecoupé? Ach, dat geldt niet voor mij hoor."

Ik denk dat stiltecoupés in buitenlanden beter werken.

Chris

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-11-2011 om 16:56

Natuurlijk is dit marketing

"En dat er behoefte is aan een stiltecoupe vraag ik me gwoon echt af. Ik denk dat het een marketingtruc is van de NS. Maar dan had het wel iets duidelijker gemogen."
Maroo, wakker worden. Natuurlijk is dit marketing. En natuurlijk zegt NS daar niet bij 'dit is marketing'. Zo werkt dat namelijk niet.
Wat NS doet is haar 'product' aantrekkelijker maken voor een bepaald publiek. Segmentering. Is een heel normaal fenomeen, dat doen namelijk vrijwel alle ondernemingen. Ze passen het product of dienst aan zodat het voor een specifieke groep interessanter wordt. Reken maar dat er een idee achter die stiltecoupé zit. Zoals ik al in een eerdere reactie schreef: dit zal wel passen in hun streven om ook aantrekkelijk te zijn voor de zakelijke reiziger. De mannen en vrouwen die met hun laptop of hun stapel dossiers van de ene naar de andere afspraak gaan. Dat er behoefte is aan een coupe waar het rustig is, lijkt mij evident. Dat merk je wel in dit draadje.
Vergelijk het maar eens met cola. Een dikmaker, dus daarom voor veel mensen niet aantrekkelijk. Marketing: cola light. Dus ook als je slank wil blijven, kun je cola kopen. Dat gaat ten koste van de schapruimte in de supermarkt, de helft van de plank wordt nu ingenomen door cola light. Dat betekent dat je meer kans hebt dat je misgrijpt. En dan moet je kiezen: kies ik de andere cola, of wacht ik tot de cola-van-mijn-keuze weer op de plank staat.
Maar er is nu eenmaal markt voor cola light. En ook een markt voor rustige plekken in de trein.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2011 om 19:49

Izar

Ik reis wel vier dagen per week met de trein naar mijn werk en ik pas me dan toch echt aan de situatie aan. Ik zeg niet dat ik me nooit erger, maar ik accepteer die ergernissen als bij het openbare leven horend. Net zoals ik thuis accepteer dat mijn man snurkt als hij slaapt. Het ís niet anders. Het openbare leven is nu eenmaal onrustig. Ik ervaar het stukje treinen van werk naar huis ondanks de aanwezigheid van andere mensen met hun geluiden wel als rustmoment. Ik hoef even niets, behalve zitten. Thuis is mijn terrein, daar kan ik echt ontspannen.
Mijn werk bestaat voor een deel uit luisteren, je zou dus zeggen dat ik totaal luistermoe in de trein zit. Dat ik zelf niet meer hoef te praten in de trein vind ik eigenlijk wel heel prettig, maar stilte hoef ik niet. Zo is dus iedereen anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2011 om 00:08

Ik weet niet of die treinen nu helemaal niet meer rijden, maar het is in ieder geval nog maar kort geleden dat ik in een coupé heb gezeten met aparte 'kamertjes' met plaats voor 8 personen. We hebben er een paar jaar geleden nog in gezeten. Gewoon tweede klas en zonder stilteregel. Ideaal voor gezinnen!

+ Brunette +

+ Brunette +

29-11-2011 om 00:19

Nu veel meer stiltecoupés dan vroeger.

Beiden hebben dus gelijk, degene met het marketingverhaal én degene die zegt dat ze in de jaren 80 al bestonden.

Zou het ook nog kunnen dat de gemiddelde treinreiziger lawaaiiger is geworden en er daarom meer stiltecoupés zijn? Vroeger waren dat van die afgesloten compartimenten met 6 of 8 zitplaatsen, nu soms halve treinstellen. In de jaren 80 had je nog geen mobiele telefoons en het luisteren naar muziek met oordopjes was minder wijdverbreid (heb de opkomst van de walkman met cassettebandje nog meegemaakt). Schetterende conversatie zal altijd wel bestaan hebben, maar toen was dat het enige, nu heb je én én dus is je drempel eerder bereikt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.