Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

anno

anno

01-06-2010 om 11:20

Stomme telegraaf


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emma43

emma43

08-06-2010 om 09:15

Starry night,

Ik volg dit draadje met enige verbazing,wilde ook niet reageren,maar ik wil nu wel even laten weten dat ik er net zo over denk als jij.

Tinus_p

Tinus_p

08-06-2010 om 09:48

Wensdenken

Mark:
"Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar deze zaak is er niet één van enorme complexiteit en een zaak waarin het OM moet scoren, dit is juist een zaak waarin het OM veel zorgvuldiger is dan normaal omdat het zulke jonge daders betreft."
Dat is wensdenken. Het OM heeft ook in zaken met kinderen spectaculaire basale fouten gemaakt (zie Schiedammer parkmoord), en ook niet-complexe zaken gaan mis. Nouja, lees eens een boek van Willem wagenaar zou ik zeggen -hij zegt eigenlijk hetzlefde als PRdV maar dan beter (netter en met argumenten).

Starry Night

Starry Night

08-06-2010 om 13:23

Reuze interessant tinus

Maar de beschuldigde jongen in de Schiedamse zaak bleek, evenals het dodelijke slachtoffer, ook gewoon slachtoffer te zijn. En die conclusie lag ook nogal voor de hand, ook al hebben daar een paar overijderige dienders even anders over gedacht indertijd.
Dergelijke dubbelzinnigheden spelen niet in deze zaak. Wie wie mishandeld heeft is volkomen duidelijk en wordt door niemand ontkent.
Ik herhaal trouwens even mijn vraag, want die sneeuwde wat onder in mijn lange verhaal en ik vind hem nogal cruciaal (gezien ook het eigenlijk onderwerp van deze draad):
"Dan wat betreft de Telegraaf: die verwoordt dus de versie van de ouders van Jelte. Dat mogen ze wat mij betreft. Waarom niet namelijk? Als dat ranzig is, dan waren Knevel en van der Brink dat ook, omdat ze de moeder haar woorden op tv hebben laten uitspreken, met de bijbehorende geschokte blikken van Halsema en Rouvoet erbij. Of ligt dat soms anders?"

Starry Night

Starry Night

08-06-2010 om 13:24

Ontkend. En overijverige.

assepoesje

assepoesje

08-06-2010 om 21:25

Starry night

"Ik krijg althans sterk het gevoel dat we het hele gebeuren die twee jongens vooral niet te zeer moeten aanrekenen. Wel, het spijt me zeer, dat gaat mij niet lukken. Wanneer ze hun handen hadden thuis gehouden, op wat voor manier dan ook (duwend dan wel meppend of schoppend), dan was er helemaal niks gebeurd. Zo simpel is dat."
MEE EENS, helemaal !!
"Dan wat betreft de Telegraaf: die verwoordt dus de versie van de ouders van Jelte. Dat mogen ze wat mij betreft. Waarom niet namelijk? Als dat ranzig is, dan waren Knevel en van der Brink dat ook, omdat ze de moeder haar woorden op tv hebben laten uitspreken, met de bijbehorende geschokte blikken van Halsema en Rouvoet erbij. Of ligt dat soms anders?"
MEE EENS, ben geen Telegraaf fan én geen Knevel en van der Brink kijker, maar ik vind er niets verwerpelijks aan dat ze deze zaak onder de aandacht brengen.

Dropke

Dropke

08-06-2010 om 23:54

Aandacht

Nu lees ik dat ouders van jelte zelf de aandacht hebben opgezocht. Dan vind ik het wel een andere zaak.

Ik neem het ook niet op voor een van de partijen. Ik ken het verhaal niet, dus speculeer. In ons geval zochten wij geen contact met de pers, maar maakte de pers zelf een verhaal. Dat vind ik gebrek aan respect en als mensen die mening dan maar direct over nemen, doet dat pijn voor alle betrokkenen. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat het het verhaal van slachtoffer is, maar dat was dus helemaal niet zo.

Nogmaals ik ken het verhaal niet, maar de opmerking: Als ze niet geduwd, geslagen of geschopt hadden...vind ik wel erg kort door de bocht. Is het slachtoffer in deze zaak totaal onschuldig? Of begon hij met meppen, slaan en duwen.

Ik kan me dan namelijk wel voorstellen dat mijn kinderen ook een duw of mep terug geven. En dat kan ik me ook van andere kinderen voorstellen.

Natuurlijk kan het heel anders liggen, maar ik kan me een heel scala aan scenario's voorstellen. In sommige scenario's is het de "daders" niet echt aan te rekenen en in andere zeker wel.

Dropke

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 12:41

Dropke

Volgens de moeder van Jelte is de lezing dat Jelte iets verkeerd zei. Van 'iets verkeerds zeggen' is nog nooit iemand in coma geraakt.

Maylise

Maylise

09-06-2010 om 14:12

Geen oordeel

Ik denk niet dat je zonder de precieze omstandigheden te kennen hier een oordeel over kan vormen. Het is ontzettend verdrietig voor Jelte dat het zo gegaan is maar hoe het precies is gebeurd en wat er aan vooraf is gegaan weten we gewoon niet.

Toen ik een kind was gebeurde bij mij in de buurt een keer iets soortgelijks gelukkig met een minder dramatische afloop.Een buurtgenoot van een jaar of 11 sloeg een meisje van dezelfde leeftijd keihard tegen een bushokje aan en heeft haar vervolgens nadat ze gevallen was nog een paar keer geslagen/geschopt, misschien met een voorwerp. Dat is voor de buitenwereld nooit helemaal duidelijk geworden. Meisje was zwaar gewond (schedelbasisfractuur en meer) maar heeft het wel overleefd en heeft in elk geval geen zichtbare langdurige gevolgen hier aan over gehouden. Natuurlijk had die jongen dat nooit mogen doen maar er is ook een achtergrond verhaal. Die jongen werd al heel lang stelselmatig gepest door een groepje buurtgenoten omdat hij "anders" was. Wat hij precies had weet ik niet maar hij ging naar een andere school (speciaal onderwijs denk ik) en reageerde niet altijd hetzelfde als andere kinderen. In elk geval zat er dus een hele geschiedenis achter die enorm treurig was. Hoewel wat die jongen heeft gedaan niet toelaatbaar was kan ik het me ergens ook wel heel goed voorstellen. Als je altijd gepest word op een gemene lage manier en je niet kan verweren door woorden of op een andere manier dan kan ik me voorstellen dat er een keer wat knapt en dat dit dramatische gevolgen kan hebben.

Nu is deze situatie met Jelte natuurlijk weer heel anders maar feit blijft dat we niet precies weten hoe het gegaan is in die speeltuin. Ik vind het dus voor alle betrokkenen treurig. Het meest uiteraard voor Jelte. Overigens snap ik heel goed dat de ouders de publiciteit zoeken. Zij willen graag deze behandeling voor hun kind en doen wat ze kunnen om dit voor elkaar te krijgen.

Maylise

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 17:22

Gepest

Dat is inderdaad volstrekt niet vergelijkbaar. Ik ga er maar even vanuit dat dit meisje onderdeel uitmaakte van dat groepje?
Wat in dit geval absoluut duidelijk is, is dat de kinderen ekaar nauwelijks kenden, omdat Jelte op visite was en zich niet in zijn eigen omgeving bevond. Van stelselmatige onderdrukking is dus hoe dan ook geen sprake.
Je kunt er natuurlijk van alles bij gaan halen om van zwart weer wit te maken, maar dat verandert niets aan de basisgegevens die we wel kennen.

Maylise

Maylise

11-06-2010 om 14:42

Starry night

Natuurlijk is deze situatie anders maar ik vind het gewoon ongepast om deze jongens bij voorbaat al schuldig te verklaren. Niet dat ik hun gedrag goedkeur maar dingen lopen soms uit de hand.
Ik dacht ook nog aan het WK voetbal van 4 jaar terug toen Zidane in de laatste wedstrijd een flinke kopstoot uitdeelde. Als dat even verkeerd was gegaan had de tegenpartij of Zidane zelf daar ook gevolgen van kunnen ondervinden. Toch vond iedereen die ik er over gesproken het echt geweldig wat Zidane heeft gedaan. ik keurde het zelf ook niet af.
We weten niet precies wat zich tussen die jongens heeft afgespeeld.Wat er gezegd is of niet. De rol van de oudste jongen is ook niet duidelijk (heeft hij wel of niet meegevochten). Alsnog is het altijd verkeerd om iemand tegen het hoofd te schoppen en schop je sowieso niet tegen iemand aan die al gevallen is. Maar om zoals de Telegraaf lezers gelijk die jongen als een geharde crimineel neer te zetten gaat ook veel te ver.
Ik hoop dat de ouders van Jelte al het geld bij elkaar krijgen natuurlijk en dat die behandeling succes heeft.

Maylise

Starry Night

Starry Night

11-06-2010 om 17:02

Maylise

Ik moest even googelen op "Zidane wk 2006" Weet niet zo erg veel van voetbal, vrees ik.

Ik ben het helemaal met je eens dat je niet teveel moet gaan speculeren wat er gebeurd is en dat verschrikkelijke Telegraaf-reactietoontje is natuurlijk sowieso belachelijk (heb de reacties onder dit artikel trouwens niet eens gelezen, ik word er namelijk altijd erg onpasselijk van).

Maar de toon in deze draad leek op een gegeven moment wel erg pro die jongens te worden (het leek haast wel vast te staan dat er slechts sprake was van een onschuldig duwtje), en dat gaat me toch te ver. Temeer daar we wel iets weten natuurlijk, a.h.v. het verhaal van de moeder van Jelte.

Hoe dan ook is het allemaal te triest voor woorden en ik onderschrijf je laatste zin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.