Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

10-10-2011 om 11:28

Vic,

Daag je me uit?

Vic

Vic

10-10-2011 om 11:37

Bellefleur

Hahaha, gut het lijkt wel een beetje zo

Marjolein

Marjolein

10-10-2011 om 15:28

Voordelen

Weer terug naar je vraag, Vic. Het levert je op dat je niet meer stinkt! Rokers stinken en hun kleding ook.
Bij een borreltje geen sigaretje is idd het enige moment dat ik het nog moeilijk vind. Verder ben ik nog steeds blij dat ik nu al 15 jaar niet meer rook. Na twee pakjes per dag.
Maar draai de vraag eens om. Noem jij eens een voordeel van roken? Nu blijft het stil. Of niet soms? (Vrij naar Allen Carr).

Vic

Vic

10-10-2011 om 15:38

Oh nee

"Maar draai de vraag eens om. Noem jij eens een voordeel van roken? Nu blijft het stil. Of niet soms? (Vrij naar Allen Carr)."
Het ontspant, je blijft beter op gewicht, rokers zijn gezelliger.

Belle Époque

Belle Époque

10-10-2011 om 15:53

Vic, mag ik even terugslaan?

"Het ontspant, je blijft beter op gewicht, rokers zijn gezelliger."

Bullshit in hoofdletters

Je ontspant niet van een peuk. Integendeel. Omdat je nicotinegehalte in het bloed zakt, krijg je afkickverschijnselen in de vorm van onrust. Een nieuwe peuk brengt dat gehalte weer op niveau zodat je weer, even, relaxed bent. Tot het gehalte weer begint te zakken.
Ik moest gedwongen afkicken middenin een scheiding die op dat moment tamelijk uitzichtloos leek. En weet je...? Ik heb het overleefd. De scheiding duurde geen dag langer omdat ik niet mocht roken, de plek op de woningwachtlijst werd niet langer, de wereld draaide gewoon door, alleen moest ik afkicken.

Gewicht: ja, de kans dat je een paar kilo aankomt is realistisch. Dat is de consequentie van "beginnen met roken": als je gaat stoppen kom je wat aan. Hoeft trouwens niet altijd. En het scheelt al als je heel bewust kijkt naar je eten, maar dan nog kan je wat aankomen. Maar geen tientallen kilo's (zelfs ik, met mijn vernaggelde lijf, kwam niet extreem aan).

En rokers gezelliger? Ha, ha, bloody ha! Gezellig, kleumen in een stinkend rookhok, of tijdens een leuk feestje een gezellig gesprek onderbreken omdat je weer aandrang krijgt (en daar sta je in de regen bij het schuurtje of op het balkon). En dan kom je gezellig stinkend weer binnen (die stank viel me pas op toen ik stopte). En wat dacht je van het gezellige zenuwlijden als je tegen sluitingstijd ontdekt dat je peuken (shag, vloei, hulzen) bijna op zijn? Gezellig, hoor, ik mis het nog elke dag *NOT*

Het is niet makkelijk, om te stoppen. Maar hoewel ik moet zeggen dat ik een goeie stok achter de deur heb gehad omdat ik geen peuken meer kon verdragen, ben ik blij dat me dat overkwam. Het was niet leuk, en er zijn een paar duidelijke dieptepunten die herkenbaar zijn (na 3 weken, na 3 maanden), maar het is het waard. Mijn plafonnetje is wit, ik hoef mijn dingen niet te onderbreken voor die peuk, ik hou geld in mijn zak waar ik héél leuke dingen voor kan kopen, ik heb meer rust omdat ik niet continu op die peuken hoef te letten.

Je bent nu aan het afkicken. En als die meuk uit je lijf is, zal je nog een tijd psychisch af moeten kicken. Vechten tegen drogredenen zoals "rokers zijn gezelliger" of "straks word ik dik" (nee, schat, dik is wat anders) of "ik heb anders teveel stress" (nee, dat is geen stress, dat is een afkickverscijnsel die je onrustig maakt).

Lees dit eens volledig en aandachtig door. Het heeft mij er doorheen gesleept.

http://www.nssmr.nl/

Pluk53

Pluk53

10-10-2011 om 15:58

Vic, oh nee2

wat een "junken-argumenten" Het ontspant omdat je verslaving naar nicotine (even) bevredigd is. Als je je verslaving kwijt bent heb je die ontspanning continue (saai he!).
Blijft beter op gewicht: werkt voor sommigen zo. Die komen graatmager in de kist. Je moet je ene verslaving natuurlijk niet inruilen voor de volgende. Hoewel je qua gezondheid beter wat kilo's teveel mag wegen dan dat je rookt.
En rokers zijn gezelliger? Welnee, dat denken ze zelf misschien. Het verbroedert wel als je een verslaving deelt.

Vic

Vic

10-10-2011 om 19:27

Gevoelig punt

Van het idee om 3 kg aan te komen krijg ik het benauwd. Ik heb een wat problematisch eetverleden, heb ooit 38 gewogen en daar had vooral mijn omgeving problemen mee. Daarna ben ik zonder therapie o.i.d. op een gezond gewicht gekomen, precies op de grens. De afgelopen jaren zijn er ongewild wat kilo's bijgekomen. Die kan ik handelen omdat iedereen zegt dat ik er nu zoveel beter uit zie, maar meer moet het niet worden. Ik ben er wel op voorbereid, en ik wil me eerst even echt niet-roker voelen voor ik heel streng op mijn eten ga letten. Dan wordt dat mijn 1 januari goede voornemen

Biene M.

Biene M.

10-10-2011 om 19:41

Gewicht

Toen ik stopte lette ik zo op wat ik at om maar niet aan te komen, dat ik twee kilo ben afgevallen.

Emmawee

Emmawee

10-10-2011 om 21:17

Manda

"Mijn eigen ik, is gewoon wat te direct, wat te beeldend en veel te eerlijk, wat alles-of-niets zwart-wit en daar is mijn omgeving aan gewend en daarom houden ze van mij, met mij nooit een saai moment."
Nou mooi. Dat kan allemaal zonder erbij te roken.
Maar goed, als jij het fijner vindt om verslaafd te zijn, dan moet je dat gewoon blijven! Dan moet je helemaal niet stoppen met roken, vooral niet als je het zo lekker vindt. Dan moet je alleen maar stoppen wanneer het is om je verslaving te versterken.
Eerst Lijden, het Zwaar hebben, zoethout bijten, kauwgom kauwen, dan applaus ontvangen (Twee weken al?? Knap hoor!!) en daarna een vuurtje vragen en veel begrip krijgen van je rookgenoten, zodat je jezelf kunt sterken in je overtuiging dat je een hopeloos geval bent. In de regen met je sigaret. Jij bent een Roker, jij kunt nooit stoppen, maar je gaat het misschien wel weer eens proberen. Met Oud en Nieuw ofzo. Er zijn er altijd genoeg die dat spel dan ook weer met je mee willen spelen.
Groeten, Maw.

Vic

38 kilo, oh jeetje. Je had dus indd een eetstoornis. Ok nou ben ik ook ooit 42 geweest maar dat was maar een tijdje. Je kan toch niet zeggen dat je een roker bent geweest omdat je bang was om aan te komen ?

ok ik ben wel aangekomen toen ik stoptte met roken maar inmiddels (en een zwangerschap verder) weer op een slank gewicht, wat ik ook niet kwijt wil, MAAR ik zou het dus niet erg vinden om weer 4 kilo aan te komen als ik weer helemaal clean zou zijn. Dat krijg ik er wel weer af met sporten en gezond eten, eet vooral veel vezels, geeft je een vol gevoel en is goed voor de stoelgang.

ik zit er aan te hikken (dank emmawee) het gaat mij ook weer lukken, het begint mij nu ook weer ontzettend tegen te staan die gang naar buiten in de kou en regen, die geur vind ik ook vreselijk.

Vic

Vic

10-10-2011 om 21:49

Tja

Dat is dan weer nog een stap verder, gezond eten en sporten. Ik wil ook niet al het leuke weg halen, dat ik straks helemaal niets meer mag. Niet dat ik nou zo vreselijk ongezond leef, maar sporten is allemaal wat lastig. Iedere keer als ik iets heb verzonnen, is er wel weer wat waardoor het niet kan. Ik kan hier in de buurt bijv. alleen maar zwemmen doordeweeks van 10 tot 12, of van 17 tot 18.30 uur. Wie verzint dat nou?! ;-(

Valkyre

Valkyre

10-10-2011 om 23:26

Rokers gezelliger?

Mijn moeder is een verstokte roker. Ik heb astma. Zie je al hoe gezellig dat is? Zit je net in een gezellig gesprek, zegt ze "even naar buiten om een peuk te roken hoor." Gezellig. En de stank, brrr. Haar hele huis ruikt ernaar. Mijn zoontje wil oma niet knuffelen, want oma stinkt naar rook. Heel sexy ook. NOT.

Manda, STOPPPPPP!!! Het is gewoon goor en ongezond, en dat wil je je bloedjes van kinderen toch niet aandoen, een moeder die stinkt? Bah.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2011 om 23:42

Helemaal niks meer mag?

Mindset Vic, mindset. Je hóeft zometeen niet meer te roken!! Het is niet iets wat je 'mocht' het is iets wat je móest!

Tirza

Vic

pssst... je hoeft ook niet te sporten. Bewegen moet je wel, maar dat hoeft helemaal geen sport te zijn en dat hoef je ook geen sport te noemen.

Zegt (de door mij voortdurend geciteerde) ex-hoogleraar Martijn Katan in zijn onvolprezen werkje "Wat is nu gezond".

In datzelfde boekje meldt hij overigens ook dat de "hype rond groente" een tikje overdreven is. Fijn leesvoer

Groeten,

Temet

Temet (ot)

Dat boek van Katan zou wat mij betreft verplichte kost mogen zijn . Een onvolprezen werkje inderdaad!

Temet (katan)

"hype rond groente" , dat ging toch over fruit?? Heb het ook gelezen en heb er vooral van onthouden dat ik mijn tegenstribbelende kinderen geen appels meer door hun strotjes hoef te duwen omdat de meeste soorten fruit hogelijk overgewaardeerd worden.
Ben wel altijd heel tevreden als ik er wat groente in zie gaan, heb ik dat verkeerd onthouden?

Anneque (ot)

Het ligt genuanceerder dan ik het opschreef. Zijn kritische noten gaan inderdaad meer over fruit en dan met name appels, waar nauwelijks iets gezonds in zit, behalve wat vezel.
Maar ook het belang van groente wordt voor zover ik onthouden heb wel degelijk genuanceerd, ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik een pakkend citaat kan vinden.

Groeten,

Temet

Arawen

Arawen

11-10-2011 om 14:11

Weer begonnen.. snik

Toen mijn lief en ik nog in de 'flirt-fase' zaten heb ik een keer laten vallen dat ik niet date met een roker. Ik heb zelf nooit gerookt en vind 't zooo smerig... Gevolg was dat ie acuut is gestopt met roken. En dat na zo'n 40 jaar (vanaf z'n 13e..) stug doorroken.. gewoon cold-turkey.. ik vond het bijzonder knap van 'm!
Anyway, we zijn inderdaad gaan daten en inmiddels hebben we al een flink aantal maanden een relatie. Wonen inmiddels min of meer samen. En tja.. als de eerste verliefdheidsroes voorbij is, dan begint de realiteit.. en zo kwam ik er recentelijk achter dat ie stiekem weer is begonnen. Hij werkt in de bouw en daar is roken min of meer standaard. Eerst kwam ie met de smoes dat hij de hele dag tussen rokers zat en daarom naar rook rook (hihi) maar uiteindelijk trapte ik daar niet meer in. Inmiddels is ie 'uit de kast' gekomen en heeft bekend; ja hij rookt er af en toe weer eentje.. ARRRCHHH!!
Betekende onze eerste (min of meer) ruzie.. Ik was zooooo teleurgesteld.. zoveel maanden helemaal zonder en dan toch weer beginnen?? Mijn vader is overleden aan longkanker, dus ik ben echt anti...
Maar ja, liefde is geven en nemen dus hebben we maar een compromis gesloten. Hij mag er af en toe eentje opsteken op het werk of ergens anders, maar niet thuis of in de nabijheid van mij of de kinderen. En nu maar hopen dat het blijft bij gelegenheidsroken en de behoefte weer niet steeds verder toeneemt..
Kan dat? Genoeg hebben aan 'zo af en toe'??

Pluk53

Pluk53

11-10-2011 om 14:42

Nee

als je hier de verhalen leest dan zie je dat alle "gelegenheidsrokers" (bijna) allemaal weer voor de bijl gaan.

Pluk53

Pluk53

11-10-2011 om 14:51

Verslaafden

het is voor mij al 21 jaar geleden dat ik gestopt ben. 16 jaar gerookt, en 12 jaar daarvan rondgelopen met de wens om te stoppen. En wel tig stoppogeingen gedaan. Maar er was altijd wel dat stemmetje tijdens zo'n poging dat het weet teniet deed.
Zo blij dat ik die stap toen gezet heb. Ik begin nu in de "pay-back" leeftijd te komen. Nu kun je in je omgeving de "uitvallers" met je neus aanwijzen. Maar als je nog geen 40 bent, dan zijn de lichamelijke gevolgen nog niet zo zichtbaar. De "beloning" (nicotine-kick, of beter, het wegnemen van je verslavingsonrust met een shot nicotine)is "direct", "pay-back" is in een (heel) verre toekomst. Ons brein kan dat gewoon niet aan, daar zijn we te stom voor blijkbaar.

ishtar

ishtar

11-10-2011 om 14:57

Arawen

ik kon het niet. Zie mijn stukje van 2 dagen geleden met als titel 'Vic'
Ik ken er ook geen die dat wel konden.

Arawen

Arawen

11-10-2011 om 15:10

Verdulleme...

Dames, ik word niet blij van jullie. Ik had gehoopt een compromis te vinden met mijn lief, want ik ben echt mordicus tegen roken (en hij weet dat..) maar hij is me dermate lief dat ik er ook geen 'echtscheiding' voor wil riskeren... en hij ook niet, dus we zitten in een patsstelling. Een van ons twee zal moeten buigen.
Mijn zus en haar man lukt het overigens wel. Ze roken beiden, maar willen dat perse niet binnenshuis doen (vanwege de kleinkinderen) dus gaan ze, als de behoefte aan een peuk te groot wordt, naar buiten. Weer of geen weer. Zelfs in hun eigen huis. Moet ik wel zeggen dat ze hun terras hebben overkapt dus ze kunnen nog wel droog staan..

Pluk53

Pluk53

11-10-2011 om 15:26

Arawen, buitenhuis roken

dat vind ik nu niet bepaald vallen onder de categorie "gelegenheidsroker". Ze roken net zo veel als ze willen, waarschijnlijk elke dag, elk uur, maar straffen zichzelf daarvoor een beetje. Kan dat stemmetje toch zeggen: "goed bezig".
Wil je lief nu wel of niet stoppen? Als hij wil, dan zijn er wegen. Als hij niet wil, dan houdt het op.

Vic

Vic

11-10-2011 om 20:48

Arawen

Alleen buiten roken vind ik geen gelegenheidsroken. Dat deed ik ook, thuis al langer dan het op mijn werk verplicht moest En daar kun je best stevig mee door roken. Ik ken mensen die een pakje per dag roken 'onder het afdakje' Een gelegenheidsroker rookt af en toe, op feestjes of alleen op vakantie.

Ely

Ely

11-10-2011 om 23:23

Arawen, hier 1

Gelegenheidsroker. Maar wel een rare, denk ik.... Ik heb heel af en toe zin in een peuk, nu denk ik vier keer per jaar, zoiets. Heb wel gerookt vroeger, veel ook maar blijkbaar niet echt verslaafd ofzo. Moet er wel bij vertellen dat ik na 1 peuk ook nooit verlang naar nog eentje, dan is t echt wel weer ff genoeg.

Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Broer

Mijn broer is een gelegenheidsroker geweest. Hij kan het doen, en hij kan het ook laten. Dan snap ik eerlijk gezegd niet dat hij die paar sigaretten niet ook liet (hij heeft een geschiedenis met luchtwegproblemen), maar dat terzijde. Vziw rookt hij nu weer helemaal niet.

Maar hij is dus altijd een gelegenheidsroker geweest als hij rookte. Ik heb nog niet gehoord van iemand die stevig pafte en afzakte naar gelegenheidsroker.

Groeten,

Temet

Snuggle's

Snuggle's

12-10-2011 om 00:37

Inderdaad

Ik ken ook wel gelegenheidsrokers die alleen roken op een feestje of speciale gelegenheden. Maar die hebben nooit fulltime gerookt. Ik heb altijd het idee dat die mensen het verslavingsgen niet hebben ofzo.

Buiten roken vind ik iets anders. Dat kan je natuurlijk sowieso 'eisen' en is heel normaal vandaag de dag

Snuggle's

dc

dc

12-10-2011 om 08:04

Arawen

Wij rookten ook altijd buiten, ook voordat de kinderen er waren, omdat we niet wilden dat het hele huis ernaar stinkte. Maar we stonden wel elk uur buiten hoor. Ik ben nooit een gelegenheidsroker geweest.

Ely

Ely

12-10-2011 om 09:49

Ps gelegheidsroken

Ik rookte dus wel pakje per dag, zelfs nog van merk veranderd omdat er dan meer sigaretten inzaten en ik dus nog steeds op pakje per dag bleef
Maar op een gegeven moment knop omgezet en nu af en toe 1 sigaretje.
Maar goed, dat het niet voor iedereen zo werkt is duidelijk maar t komt dus wel voor

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-10-2011 om 12:00

M'n vader

M'n vader is heel lang een gelegenheidsroker geweest, 2 keer per jaar als we uit eten gingen rookte hij een sigaar.
En later elke keer als we uit eten gingen. En toen nog wat vaker. En toen behoorlijk veel.
En toen is weer gelegenheidsroker geworden. En toen weer gaan roken. En gestopt. En begonnen. En gestopt en weer begonnen. En inmiddels alweer een aantal jaar helemaal gestopt, met medicijnen. Moest ook wel voor z'n gezondheid. Ik geloof wel dat ie nu doorheeft dat hij niet zo nu en dan moet roken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.