Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dagen sparen

Een gedachte die mij ook nog hielp: op een gegeven moment zou het zo zonde zijn om weer te gaan roken. Je spaart als het ware nietrokendagen en die gooi je dan in één keer, hup weg. Ooit wil je ws toch stoppen, en dan moet je AL die dagen waarin je afgezien hebt, opnieuw doorstaan....
Volgens mij gaat het hartstikke goed, je hebt het gisteremn moeilijk gehad, en bent er doorheen gekomen.

Paula B

Paula B

07-10-2011 om 09:49

Kritiek van je kinderen

Er zijn er meer zoals Manda, en sommigen hebben niet het lef om open en bloot toch te roken: http://www.nrc.nl/ik/2011/09/29/stiekem/

Vic: doorzetten vandaag! Ik gun je een leven zonder afhankelijkheid van een sigaret

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 10:18

Vic

Zet 'm op!!!

Zoek iets

wat je kan doen indd, oh ik moet ook weer stoppen, ik heb al bosjes tandenstokers in huis gehaalt en ik rook weer wat minder, maar goed hier moet het koude kalkoen anders lukt het niet.

ik vind het zo ontzettend knap VIC !!!! ik weet namelijk hoe vreselijk moeilijk het is die eerste tijd.

ik zie er als een berg tegen op, pffff. Maar dit jaar zal ik nog rookvrij zijn !

Ja zeker vic

Ik ga ook af en toe naar buiten met een rookcollega, en het is idd heel erg verfrissend om even een klein rondje te lopen. Ik denk alleen dat het misschien op dit moment te veel zou zijn voor jou om naast een rokende collega te staan in de herfstwind, of 'trekt' dat jou toch wel aan?

Zie ook de zeer lezenswaardige column over dit onderwerp, dat even tien minuutjes rustig adem halen heel goed is voor je werk:
http://www.intermediair.nl/artikel//153494/roken-is-gezond-vooral-op-kantoor.html

Bellefleur

Bellefleur

07-10-2011 om 13:58

Vic!

Het is nu vijf voor twee. Over vijf, nee vier! minuten heb je al een week niet gerookt! Dat is zeven dagen. 3,5 pakje, dat is hoeveel sigaretten? En welk bedrag heb je dan níet opgerookt?
Meid, we zijn trots op je... Onze nieuwe niet-rokende OOl-er. Manda wordt de volgende. Toch? Manda?

Vic

Vólhouden! Juist het zwaarste stuk heb je nu net gehad. Je wilt toch niet dat juist die week voor niets was? Kom aan, je kúnt het!

Jeetje een hele week

man man man, ik doe het je effe niet na !

Ik zit hier nu een paar uur zonder sigaretten, die na het eten dus ook niet, MAN wat erg dit, het voelt alsof je de uitgang niet kan vinden. Het is nu kiezen tussen door dit hondenweer naar de snackbar lopen, man is weg, oudste is achter de wii, jongste slaapt. Niet al te prettig idee maar waarschijnlijk wordt het hem wel, man weigerde te gaan halen ("nee dat doe ik niet, ik ben je dealer niet, stop nou maar gewoon, ik ga sporten, laterrrr..."). GRUMPF

OF mijn nagels afbijten, lang erop kauwen, dan vijlen en dan een uur tandenstokers raggen, stukjes garen zoeken om mee te breien en dan babysokjes breien en die als drukmiddel op het kussen van mijn man leggen.

OF ik ga nu in dit hondenweer zoeken in de groenbak, als een junk in de hongerwinter. Nee dat doe ik niet.

Ok ok, ik ga zo wel even naar de snackbar, oh vreselijk VIC, ik leef met je mee, waar is nou die verrekte uitgang !!!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2011 om 20:38

Dapper hoor!

Ik lees nu dat je een week rookvrij bent! Ik ben trots op je

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2011 om 11:31

Vicje

Meisje. Gewoon alweer een dag. Hoppetee. Knappe kind. Hou vol.

Tirza

Vic, zet em op!

Misschien is zoethout iets voor zo'n stoomafblaasmoment blokje om?

Vic

Hey Vic,

hoe gaat het? Hoop dat het een beetje lukt te blijven relativeren.
Hoe zwaar het ook voelt, elke dag wordt het echt iets lichter.
Oh ja, en niet het gesprek aan gaan he?!... blijf gewoon heel consequent nee zeggen, echt, thats all!

Zet m op!

Vic

Vic

09-10-2011 om 12:06

Pfffffff

Wanneer ga ik nu ook alweer iets merken van al die vermeende voordelen? Ik vind er nu in ieder geval weinig aan. Die aanmoedigingen voelen wel goed trouwens, ik denk dat ik er anders allang weer een had opgestoken. Het is trouwens opmerkelijk hoeveel je mentale gesteldheid afhangt van al dan niet roken. Ik voel me nu veel minder scherp en veel meer labiel ;-( Dat gaat toch ook nog wel weer veranderen?
Manda, even een hart onder de riem voor jou. Het is echt niet leuk om te stoppen, maar zoveel beter voor je gezondheid. En bedenk wat voor leuke dingen je kunt doen met 100 euro extra per maand.

Ah vic

oh moeilijk moeilijk, jeetje ik vind het echt knap zeg !

dit is de eerste periode in (hoeveel ?) jaar dat je een hele week rookvrij bent.

nu ik nog, ik rook nu weer 1,5 jaar stevig en moet er ook weer vanaf inderdaad, 100 per maar extra is ook wel voelbaar.

ishtar

ishtar

09-10-2011 om 12:40

Vic

dat verandert inderdaad nog wel. Het is maar schijn, die zelfverzekerdheid die van een peuk afhangt. Als je eenmaal weer weet hoe je jezelf een houding moet geven en zelf je rust moet vinden (en dat gebeurt echt) dan ben je zo blij als je doorgezet hebt!
En onthoud goed (van Alan Carr): de volgende sigaret is een verschrikkelijk dure!!
Ik ben zelf in die van van 'eentje kan wel' gestapt. Was al 2 jaar gestopt en ben toen in een moeilijke periode weer met af en toe een sigaret tijdens uitgaan begonnen en dat was het begin van de volgende verslaving. Na een jaar of zo weer gestopt, terwijl vriend doorrookte. Dat lukte prima, maar na een paar maanden weer in diezelfde val gestapt. Een dikke griep heeft me toen 'gered' En ik had gelijk mijn eyeopener: echt, neem die ene peuk niet, want het is het begin van de voortgezette verslaving.
Inmiddels ben ik al 15 jaar gestopt, en man inmiddels ook 13 jaar.

Hup Vic, je kunt het!!

Vic

Vic

09-10-2011 om 12:46

Goed voorbereiden

Ik heb er wel een beetje spijt van dat ik zo impulsief ben gestopt. Ik had me vrijdag een week geleden beter kunnen voornemen om nog drie pakjes te kopen en dan te stoppen, of per 1 januari stoppen ofzo. Mijn laatste sigaret is zelfs een beetje in het water gevallen omdat juist mijn oudste thuis kwam die van alles van me wilde (terwijl ik dus met koffie en mijn allerallerlaatste sigaret in de tuin stond). Jammer hoor.
Dus Manda, wat ik zou doen, is een datum stellen. En dan stoppen halverwege de dag, zodat je niet gaat slapen met het idee dat je op een avond je laatste hebt gerookt en dan nooit meer mag. En zorgen dat je je laatste sigaret ongestoord kunt roken

Biene M.

Biene M.

09-10-2011 om 12:53

Labiel

Uiteindelijk word je minder labiel juist door niet meer te roken. Je gaat namelijk leren zelf iets met je emoties te doen, in plaats van een sigaret opsteken om ze te dempen. Enorm waardevol vind ik dat.

Vic

Wat goed!!! Maar vervelend voor je dat het zo zwaar voelt. Maar ik vind het heel knap dat je doorzet!
Oh ja, en dat "op het goede moment stoppen". Er is maar 1 reden waarom dat belangrijk zou kunnen zijn: als je niet "op het goede moment" stopt, heeft het stemmetje weer een ingang. Sta het je niet toe zo te denken, dat maakt het nodeloos moeilijker.
Je hebt het juist heel goed gedaan. Gewoon geen gezeur, knoop hakken! Klaar. Er spreekt daadkracht en overtuiging uit. Ik begrijp dat je dat nu niet zo voelt, maar misschien kan je jezelf wel helpen door het zo te zien.

Zet m op! Je hebt echt al heel veel bereikt hoe gek het ook klinkt.
Lunamaya

Emmawee

Emmawee

09-10-2011 om 13:07

Nee joh vic!

Echt, dit is de beste manier. Gewoon stoppen. Niks 'laatste sigaret-momet'. Daarmee maak je die sigaretten alleen maar belangrijk. Dat zijn ze niet. Ze stellen niets voor. Het is de verslaving waar je mee stopt. Dat is wat het moeilijk maar. Je mist de houvast, de gewoonte, je mist alles wat je jezelf hebt wijsgemaakt over sigaretten. Dit draadje houdt die gedachten ook in stand. Ik wil je ook best bemoedigend toespreken, maar volgens mij helpt dat niks en slaat het nergens op.
Ik zou willen zeggen: stop jezelf knap of zielig te vinden, wees gewoon een ex-roker. Zeg tegen jezelf: ik heb genoeg sigaretten gerookt voor mijn hele leven. Het is gewoon klaar. Achter de rug. Over en uit. Dan ben je echt gestopt.
Succes! Maw.

Vic

Vic

09-10-2011 om 13:25

Biene

Ik zie het niet zozeer als 'dempen'. Het is wat lastig uitleggen. 'Normaal gesproken' (dus mét sigaret ben ik heel bedachtzaam, scherp en kan soms wat krengig overkomen. Nu (mijn eigen ik?) mis ik regelmatig de crux van een verhaal, waardoor ik ook niet meer scherp of bot kan reageren. Nou ja, plus dat ik de hele tijd loop te janken, wat mijn imago ook niet ten goede komt hahahaha.

Emmawee

Emmawee

09-10-2011 om 13:45

Je eigen ik

Nee hoor Vic, zoals je nu bent, dat is niet je eigen ik, maar je afkickende ik. Je bent nog steeds verslaafd, al rook je niet. Sommige mensen kunnen dat heel lang volhouden. Verslaafd zijn zonder te roken. Dat kost veel energie. Daar word je ellendig van en daarmee mis je je scherpe zelf.
De knop moet om. Dat is moeilijk, maar als die knop eenmaal omgezet is, kom je weer tot jezelf.
Veel sterkte! Maw.

Go go go!

verder niets toe te voegen.

Je eigen ik

kijk als iemand tegen mij zou zeggen "als je stopt met roken dan kom je je eigen ik weer tegen" dan zou ik niet weten hoe snel ik een heel pakje op zou roken.

Mijn eigen ik, is gewoon wat te direct, wat te beeldend en veel te eerlijk, wat alles-of-niets zwart-wit en daar is mijn omgeving aan gewend en daarom houden ze van mij, met mij nooit een saai moment.

En dan zit ik straks vreselijk sneu totaal verslavingsloos. Nieuwe hobby zoeken, nog meer sporten ???

ik vind het gewoon fijn, even naar buiten en zuigen aan zo'n kankerstokje. Nou zei laatst iemand, ga dan naar buiten met een kopje thee oid.

Nou nee, thee, dat is ook zo verslavingsloos, ik bedoel kan je aan thee verslaafd raken ?

Ik ben sinds de huizencrisis ook al af van mijn funda verslaving. En dan, dan zit ik met mijn eigen ik opgescheept en kan ik die eigen ik niet eens ventileren (lees luchten, buiten, warmte toeblazen met blauwe rook).

Valkyre

Valkyre

10-10-2011 om 09:08

Ja manda

Aan thee kun je ook "verslaafd" raken. Nou ja, niet letterlijk verslaafd, maar voor mij is het hele ritueel van thee zetten en rustig gaan zitten om thee te drinken (dus niet achter de computeren gogogo verder werken) net zoiets als jouw rookpauze. Even tot jezelf komen.

Bij mij was het vooral lastig om het koekje bij de thee (ok, het halve pak koekjes) los te laten. Maar alleen thee werkt eigenlijk beter: ik raak niet in een suikerroes, dus ik voel me helderder. Al wist ik in eerste instantie niet wat ik met mijn naakte emoties aan moest. maar juist dat rustig analyseren (met dat kopje thee dus) werkt voor mij erg verhelderend.

Kom op, Manda, stop! Ga breien

groet, Valkyre

krin

krin

10-10-2011 om 09:24

Ho nou even

Nicotine doet van alles, maar niet je persoonlijkheid veranderen. Het versjteert je longen, niet je karakter. Dat eigen ik komt zonder echt niet minder of meer naar de oppervlakte. Het wazige en jankerige van Vic herken ik wel, maar dat gaat over. Op en duur ben je gewoon weer net zo (on)gelukkig, net zo (on)genuanceerd, net zo zwart-wit als altijd. Misschien wel meer, want er komt meer zuurstof in je brein
En dat is het moment, in mijn ervaring, dat je weer voor de bijl kunt gaan. Hm. Zei de verstokte recidivist.

Bellefleur

Bellefleur

10-10-2011 om 10:17

Ja hoor, komt ze zeikerig wat feiten over tafel strooien.

Waarom is roken zo verslavend? De verslavende stof in tabik is nicotine. Nicotine heeft binnen 10 seconden na het eerste trekje een effect in de hersenen. Nicotine grijpt in de hersenen aan op verschillende neurotransmitters, zoals dopamine en serotonine. De behoefte aan roken is sterk, soms haast onbedwingbaar. Als een roker trek krijgt in een sigaret, ervaart hij lichte ontwenningsverschijnselen. Hij voelt zich hier onprettig bij. Door een sigaret op te steken, brengt hij het nicotineniveau weer op peil. Het onprettige gevoel verdwijnt. Iedere sigaret levert circa 15-20 inhalaties van nicotine op. De gemiddelde roker doorloopt deze cirkelgang dagelijks dus zeer vaak. Dat maakt het roken ook zo extreem verslavend. Ook speelt een rol dat nicotineverslaving door de frequente toediening van de nicotine door roken sterk is verweven met iemand dagelijks leven. De rokeer heeft geleerd in diverse situaties te roken. Het roken is gekoppeld geraakt aan die situaties. Doet zo'n situatie zich voor dan is er meteen de verwachting in de hersenen dat er nicotine aankomt. Er treedt een gevoel van trek op. De roker schrijft allerlei functies toe aan het roken; bijvoorbeeld spanning verminderen, met emoties omgaan, een houding geven, het gezellig maken. Hij denkt het roken nodig te hebben.
Als iemand stopt met roken krijgt hij last van ontwenningsverschijnselen. Ontwenningsverschijnselen hebben een lichamelijke en een psychische component. na 48 uur niet-roken is alle nicotine uit het lichaam verdwenen. De behoefte aan een sigaret is dan ook vaak het grootst. Deze behoefte neemt langzaam af, en is na ongeveer drie weken verdwenen. Ontwenningsverschijnselen treden ook op als gevolg van de gewoonte te roken, zoals die wordt ingegeven door diverse prikkels. Daarom kan de zin in een sigaret veel langer duren dan drie weken.
Tot zover het college-uurtje.

Conclusies: Vic, nog twee weken, en je hebt de lichamelijke ontwenning gehad. Je kunt dus dagen afstrepen. De psychische ontwenning duurt langer, je moet nieuwe gewoontes ontwikkelen. Dat je je emotioneler voelt, heeft denk ik niet zoveel te maken met het tekort aan nicotine, maar aan het feit dat je hele leven op z'n kop is gezet. Veel routine handelingen waren gebonden aan dat stinkstokje. En ineens is alles anders! Jank maar lekker, er ontstaan van zelf nieuwe gewoontes en routines. Enne, het allerbelangrijkste: heb respect voor jezelf. En wees trots. Want roken is een van de zwaarste verslavingen! Nu je dit voor elkaar bokst, kun je jezelf beschouwen als je eigen persoonlijke grootste held. En die van je kinderen, je familie en vrienden.
Wees overtuigd van mijn immer durende respect, Bellefleur.
Eh, ik heb hier ook nog wat sterftecijfers en zo. Die hoef je denk ik niet zo nodig...

Vic

Vic

10-10-2011 om 10:29

Bellefleur

Dat met die sterftecijfers is altijd een beetje bedriegerij. Ze zeggen namelijk niet dat je zus en zoveel kans hebt op overlijden, alleen dat je zoveel % meer kans hebt dan niet-rokers. Een kleine kans wordt dan flink wat groter maar veel % van weinig is nog steeds niet veel.
Ik heb wel een alternatief nodig voor mijn 5 minuten uitwaaien, want ik krijg zo echt concentratiestoornissen.

Aha

nou heb ik gisteren een poging gedaan en sinds een uur of 7 s'avonds niet meer gerookt (ze waren op en ik heb mezelf gedwongen niet naar buiten te gaan), ik heb net weer nieuwe gekocht, 2 hijsjes genomen en weer uit gemaakt. Ik rook sigaretten trouwens nooit op, halverwege heb ik er genoeg van.

hmm, als ik nou vandaag er nog 2 neem dan leert mijn lijf misschien met minder nicotine te leven en dan aan het eind van het pakje stop ik. Dat is dan zo vlak voor het weekend.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-10-2011 om 10:58

Maar vic

Je kunt toch ook gaan uitwaaien zonder een sigaret mee te nemen?

Rieke

Rieke

10-10-2011 om 11:05

Niet beredeneren en niet te veel nadenken

dat werkte voor mij het best.
Cold turkey gestopt nadat ik een weekendje bij mijn vriend was geweest en mijn shag had vergeten. Hee, goed idee om nu te stoppen, niemand iets meedelen en gewoon ervoor gaan.
Alleen vriend wist ervan en die steunde mij door dik en dun. Als notoire hater van sigaretten had hij zelfs een design asbak voor mij aangeschaft.
Maar geen seconde spijt van gehad, na 14 dagen dacht ik zelfs; als ik had geweten dat het me zo makkelijk afging was ik eerder gestopt. Ik ben gestopt op mijn 35e, was begonnen rond mijn 15e schat ik.
Ik moet geen sigaret meer proberen want dan ga ik weer voor de bijl en kan ik tevens een echtscheiding riskeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.