Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 02:03

Taalergenissen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 18:07

Goh pelle

Jij ergert je aan mensen die niet kunnen rekenen? Dan haak ik maar af denk ik, want hoewel geen enkele moeite met taal, is rekenen inderdaad niet voor mij weggelegd. Maakt mij niet minder dan een ander, laat staan dommer. Alleen een geval van wel de ene knobbel, maar niet de andere. Maar heel vervelend dat dit jou ergert.

Vic

Vic

15-07-2011 om 18:15

Ayanna

Volgens mij ergert Pelle zich niet aan mensen die niet kunnen rekenen, maar aan mensen die zich ergeren aan mensen die niet zo taalvaardig zijn. Ik denk trouwens wel dat beta's intelligenter zijn dan alfa's Zo knap, als mensen goed zijn in wiskunde, ik ben al afgehaakt in 3 vwo.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 19:17

Nauwelijks

Ik kom nauwelijks mensen tegen die niet kunnen rekenen. Wat me wél kan verbazen, is dat mensen dan blijkbaar wel kunnen rekenen, maar niet kunnen nadenken. Ik heb een kennis die je met droge ogen uit kan leggen dat autorijden goedkoper is dan fietsen. Jawel.

Tirza

Vandaag ontvangen van een groot bedrijf

waar ik iets had besteld.

'Bedankt voor u bericht. Wij zullen de ontvangst van het geld tegemoed zien.'

Zucht...

Taalregels pelle..

Hun en hen zijn ook moeilijk, vind ik zelf tenminste. En jouw regeltje "ik vind het niet altijd leuk dat anderen zich aan hun ergeren" moet geloof ik ook hen zijn ipv hun. Mijn zoon heeft het dit jaar in zijn klas gehad. Ik moest erg veel opzoeken toen hij vroeg hoe het moest.

Pet peeve

daar had ik ook nog nooit van gehoord, hoe kom je nou op zo'n woord?

Rekenen

Irritant: deskundige in dit of dat die op radio of TV uitleg geeft en daarbij de een idiote rekenfout maakt. Laatst: het gaat om zo'n 45.000 gevallen. Daarvan 20% dan heb je 't toch al gauw over 1500 mensen. Ook irritant: hoe vaak dergelijke domme rekenfouten gemaakt worden en zelden presentator die daar iets van zegt.

Bennikki

Bennikki

15-07-2011 om 22:25

Ja gek is dat pelle

ik erger me ook verschrikkelijk aan foute berekeningen en onzinnige statistiek. Een boek dat in dit verband eigenlijk iedereen zou moeten lezen: "Innumeracy: Mathematical Illiteracy and Its Consequences" van John Allen Paulos.
Verder erger ik me eigenlijk niet aan spreek- of schrijffouten van anderen. Meestal vind ik het wel schattig. Er is één uitzondering. Als moeders (of vaders) zo tegen hun kinderen praten: "Nee, dat mag niet van mama. Mama gaat nu naar de kassa. Dan gaat mama betalen. " Gek word ik daarvan, heel veel ouders praten zo. Ok, 'centjes' vind ik ook tenenkrommend. Maar volgens mij is deze ergernis meer psychologisch dan linguistisch..

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2011 om 22:42

Hij wilt inderdaad en mannetje

Een collega van mij zegt altijd hij wilt en ik hóór echt elke keer dat ze dat zegt. Het went dus nooit. Ik zou er graag iets van zegggen, maar ik doe dat niet, omdat ik weet dat het niet te verbeteren is.
Ik gruw echt van mannetje, als men het over mijn man heeft.

Ik zeg

Mensen die om de haverklap -dus ik zeg- zeggen. Dus ik zeg .... dus ik zeg ...

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2011 om 22:48

Sini

plat zuidkennemerlands (ik ga leggen ipv ik ga liggen, ik ken het niet ipv ik KAN het niet)===
Dit is niet speciaal zuidkennemerlands hoor

Snuggle's

Snuggle's

15-07-2011 om 22:50

Eurie

Ik vind het echt vreselijk als mensen eurie zeggen. Van 'me fiets' word ik ook niet heel blij. Maar aan gewone taalfoutjes probeer ik me niet zo te ergeren. Gelukkig wordt het ool forum ook iets makkelijker. In het begin had ik wel eens de neiging om de spellingscontrole over m'n berichtjes te halen voor ik ze postte, zo erg werd er op gelet.

Snuggle's

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 22:53

Rekenen versus taal

Volgens mij heb je gewoon in het dagelijks leven meer met taal te maken dan met rekenen/cijfers/getallen, toch? Iemand die niet kan tellen/rekenen - hoe en wanneer merk je dat nou in een gesprek op een verjaardag of op het schoolplein? Een accent of raar taalgebruik of foute woorden hoor je meteen, al bij het lulligste praatje bij de glasbak so to speak.

Tirza

Karina

Karina

15-07-2011 om 23:28

Rekenen....heel langzaam

Ik kan niet goed rekenen, zo'n voorbeeld wat dan genoemd wordt op tv, dat ze dat verkeerd uitrekenen, dat heb ik niet eens door, het zal wel. Als ik dat moet uitrekenen dan moet ik pen en papier hebben, helaas het is niet anders. Als ik iets uitreken heb ik ook steevast 3x een andere uitkomst. Terugrekenen bij de kassa kan ik dan weer wel goed, alleen jammer dat geen een cassiere dat meer kan, dan krijg ik een handje geld terug, en dan moet ik zelf nog terugtellen, want het bedrag ineen keer uitrekenen, dat gaat weer niet snel genoeg bij mij. Helaas, geen rekenkundig inzicht. Heb ooit eens een wisselkoers moeten uitrekenen, iets in de trant van 1 dollar is 0.70 euro, hoeveel dollar is 24,50 euro? En dan heb ik dus geen idee hoe ik dat moet uitrekenen, zelfs niet met rekenmachine (erg he, ik zie dat echt niet)

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2011 om 00:03

Hhahahahha

Da's natuurlijk niet waar Pelle. Het allerbekendste voorbeeld over dat een foute komma een leven kan kosten is natuurlijk dat van de gevangene, die al met de strop om zijn nek staat maar nog geen antwoord heeft op zijn gratieverzoek aan de koning. Net voor het valluik opent, arriveert de koerier met het telegram met het antwoord.
Als er staat: wacht, niet hangen! is zijn leven gespaard. Als de secretaris van de koning de komma echter verkeerd heeft geplaatst staat er: wacht niet, hangen!
Kortom: taal kan levens kosten. Ook serieus wel denk ik, in terroristische gedoetjes enzo.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2011 om 01:08

Cijfers

Cijfers en ik gaan niet goed samen. Sudoku's waren aanvankelijk meer dansende hokjes voor me dan dat ik er vlot mee uit de voeten kon. Ik heb het trucje inmiddels aardig door. Op de lagere school moest ik 9 van de 10 keer huiswerk mee omdat ik het op school niet af kreeg. Wiskunde... hou op, schei uit. En toch werk ik dagelijks met cijfers. Als ik van te voren had geweten met hoeveel cijfers ik moest gaan werken had ik het werk vast niet durven doen. Ik heb vroeger bij een vakantiebaan de chef van het bedrijf waar ik werkte grijze haren bezorgd. Bij een bestelling van 66 stuks had mijn vinger blijkbaar nog een keer uitgehaald, want de volgende dag bulderde de chef: wie heeft er 666 stuks besteld voor winkel X???! Ooooohhhh ik wilde het liefst door de grond zakken.
Mijn vader trainde mijn rekenvaardigheid door regelmatig sommetjes op te geven die ik uit mijn hoofd moest oplossen. Ik vond het toen stom, maar achteraf was dat nog niet zo verkeerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2011 om 01:11

Tirza

Levensgevaarlijk die komma's!

Rekenen/ taal pelle

Het verschil zit hem erin dat je rekenfouten van mensen niet zo gauw opmerkt (behalve als iemand domme rekenfouten maakt zoals ik in een andere posting...)en taalfouten wel.
Maar als in een winkel een rekenfout gemaakt wordt met geld teruggeven ergert me dat net zoveel als wanneer de cassiere zegt: Ken ik het voor uw inpakken?

pien

pien

16-07-2011 om 12:58

Ook nog

- doe + werkwwoord. "Doe jij een mooi tekening maken voor opa?"
- "keukon" "duizdond" - volgens mij typisch tv-spreek- robert-van-de-brink-taal, afschuwelijk!
- verkeerde klemtonen,veel te horen bij nieuwslezers.
- "zo optimaal mogelijk"
- een aantal mensen gaan

Pien

100%mama

100%mama

16-07-2011 om 13:19

Ehhhh

vriend van manlief spreek de euro uit als UUroo, oh zo vervelend klinkt dat!

Vriendin kent het verschil niet tussen liggen en leggen of effen en even.....

of eenSgezinDs woning......

EnigSte of enige......

Ik gaAT....

Hihi, nu ik erover nadenk......

Valkyre

Valkyre

16-07-2011 om 14:09

Pet peeve, on en rekenen

Wat een heerlijke ergenissen! Nou, dat is dus een pet peeve: een geliefde ergenis. Ik vond het een beetje lastig te omschrijven, dus daarom gebruikte ik het Engelse woord. En hoe ik eraan kom? Ik heb in Amerika gewoond, vandaar. Sommige Engelse woorden/uitdrukkingen dekken gewoon de lading beter (ook wel Franse of Duitse, zoals c'est la vie of unheimisch).

Robert-ten-BrinkOn heet die rare gewoonte bij ons thuis. Ik kwam laatst een regisseur tegen die steeds tegen de spelers zei: "je moet wel kijkOn! Even luisterOn allemaal!" Brrr...

Zelf heb ik dyscalculie. Ik heb met veel pijn en moeite nog wel een beetje leren rekenen, maar ik krijg nog steeds zweethandjes bij de gedachte aan hoofdrekentoetsen en Wiskunde A (Wis B ging vreemd genoeg nog wel - ik kon raakvlakken tekenen als de beste...). Gelukkig heb ik een rekenmachine, dus ik kom nog een heel eind met mijn administratie

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

16-07-2011 om 14:18

Pelle

Over d's en t's (nog van mijn vader geleerd):
Vervang gewoon het twijfelgeval door het werkwoord "lopen":
Ik loop
Jij loopt
Hij/zij/het loopt

Als er in "lopen" een t achter komt, is dat in het werkwoord waarvan de stam eindigt op een d ook zo. Dus "hij word+t" (want hij loop+t) en "je bied+t" (want je loop+t).

Zo, kan je mij nu effe leren rekenen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sunny

Sunny

16-07-2011 om 15:46

Erge(r)nis

en wat te denken van taalergenissen, dat toch echt met een r extra moet.... Lol

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2011 om 20:08

Pelle

Cijfer-sudoku's lastig vinden heeft wel te maken met hoe mijn cijfergevoel is. Ik overzie letters beter dan cijfers. Jammer dat je mijn anecdote om zeep helpt. Ook hier gaat het om mijn cijfergevoel. Die is matig.

Bennikki

Bennikki

16-07-2011 om 21:49

Tsja

Als iedere inwoner op aarde 1m2 ter beschikking heeft, passen al deze mensen dan in de provincie Gelderland? Hoe groot is de kans dat je betrokken raakt bij een terroristische aanslag, dat je de Staatsloterij wint, door de bliksem wordt getroffen? Hoe groot is de kans dat je vermoord wordt in de stad versus op het platteland? Is een vliegtuig veiliger dan een auto, hoe veilig is een lift? Hoe snel groeien je nagels? Kunnen we reizen naar, bijvoorbeeld, een ander zonnestelsel?
Cijfers zijn toch heel erg belangrijk als je een beetje grip wilt hebben op het dagelijks leven. Ze kunnen angsten wegnemen, misverstanden voorkomen. (Of niet..) En de meeste mensen hebben volgens mij geen flauw benul. Ik ben het eens met Pelle.
(Mijn opa zat elke dag met een rode stift alle fouten in de krant te omcirkelen. Ik vraag me af of hij ook het nieuws tot zich nam?)

Ach cijfers....

Bennikki, voor de meeste van deze vragen hoef je niet te kunnen rekenen. Hoe snel je nagels groeien is gewoon een gegeven, hoe groot de kans is dat je door de bliksem geraakt wordt kan je opzoeken en hoe groot de kans is op een terroristische aanslag is puur hypothetisch. En verder kan je met cijfers en statistieken zo'n beetje alles aantonen.

Het is alleen van belang dat je de dingen uit kan rekenen die je in het dagelijks leven of voor je werk nodig hebt. Of je de hypotheek van je droomhuis kan betalen en hoeveel je nodig hebt voor je vaste lasten. Hoeveel ingrediënten je nodig hebt voor een cake die 1,5 keer zo groot is als in het recept staat.

En als je niet kan hoofdrekenen pak je gewoon de rekenmachine. Er gaan trouwens dagen voorbij dat ik helemaal niks uit hoef te rekenen. Maar praten doet iedereen elke dag. Dan valt het eerder op als je daar fouten in maakt dan als je niet zo goed kunt rekenen.

skik

Valkyre

Valkyre

16-07-2011 om 22:54

Tjonge pelle

Volgens mij zeg ik nergens dat mensen die taalfouten maken minder of dommer zijn hoor! Ik vraag alleen maar wat jullie favoriete taalergenissen zijn, omdat ik het heerlijk vind me daarover op te winden. Met de paplepel ingegeven, want mijn vader was leraar Nederlands. Ik snap eerlijk gezegd echt niet waar je je nu weer zo druk over maakt. En ook niet waarom je je mengt in een luchtig bedoeld draadje met dit soort bittere opmerkingen als je je kennelijk niet ergert aan taalfouten.

En als ik zeg dat ik dyscalculie heb, dan bedoel ik ook echt dat ik jaren hard heb moeten oefenen om bijvoorbeeld de tafels te leren en een heel klein beetje te kunnen hoofdrekenen. Dat maakt mij nog niet dom, net zoals mensen die taalfouten maken niet dom zijn.

Ik wil je serieus helpen als je daar behoefte aan hebt, hoor. (Jij was toch degene die met het dt-voorbeeld aankwam?) Jammer als je je aangevallen voelt - dat was dus echt niet de bedoeling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

16-07-2011 om 22:58

En stoer

Nee, ik doe niet stoer. Ik heb heel wat tranen gelaten vroeger op school, omdat ik niet kon rekenen. Niemand begreep het vroeger; ik was toch zo'n slimme meid? Ik zou wel gewoon lui en ongeinteresseerd zijn. Pas een paar jaar geleden kwam de "diagnose" dyscalculie. Daarom vind ik het ook echt niet leuk als men denkt dat ik ermee loop te coquetteren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Letters en cijfers

Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die zich ergeren aan ik wordt en hij heb of hun hebben en daar 'n draadje over starten. En die komma, leuk voorbeeld. Maar doorgaans snapt iedereen wat er bedoeld wordt met: "hun hebben een huis gebouwt". Zo belangrijk zijn al die kleine taalfoutjes m.i. niet. Bij rekenfouten, zeker die waar ik het eerder over had (een deskundige die iets uitlegt op radio of TV en helemaal de mist in gaat) zorgen de fouten voor een foute voorstelling van zaken. Wordt 20% van 45.000 die catastrofe A meemaken, vertaald in 1500 mensen dan wordt de luisteraar, kijker een valse voorstelling van zaken gegeven. En dat soort rekenfouten komt erg vaak voor.

"gebeuren"

Ja ja, het was een heel gebeuren.
O, we hadden vorige week een heel gebeuren in de straat.
Vroeger was het soms een raar gebeuren bij ons thuis.
Ik snap dat woord gebeuren helemaal niet. Is dat de andere versie van gebeurtenis of toestand? Persoonlijk vind ik het maar een raar gebeuren hoor....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.