Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 02:03

Taalergenissen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ayanna

Ayanna

17-07-2011 om 08:15

Pelle

Mijn excuses...sorry...ik snap het nu.

Sancy

Sancy

17-07-2011 om 11:01

Maar pelle

Waarom zou jij niet aan dit draadje mee mogen of kunnen doen?
Ik vind het wel iets om eens diep en lang over na te denken, wat jij schrijft over cijfermatig inzicht en taalgevoel (dit zijn mijn woorden nu even he?
Ik ben een behoorlijk talig mens en ik roep altijd als eerste dat ik numeriek gehandicapt ben als er iets met getallen is. Ik las en sprak vanaf het moment dat er tientallen in mijn leven kwamen, al 68 als 86 en heb bij de simpelste berekeningen moeite. Getallen met meer dan 1 cijfer bij elkaar optellen kan ik niet zonder te splitsen (in mijn hoofd).
Het zit er gewoon niet in, zou je dan zeggen.
Maar soms, héél soms, op volkomen onverwachte momenten, meestal als ik met iets héél anders bezig ben en me niet eens concentreer op de rekensom die ik voorbij hoor komen, schiet spontaan en als een reflex het juiste antwoord uit mijn mond. Ook (of júist) als het wat ingewikkelder wordt.
Daan zit het er toch ergens in, denk ik. Maar ik heb nooit ontdekt hoe ik er actief bij kan komen, bij die rekenknobbel. Nou ja, rekenpuist waarschijnlijk, meer is het niet

Krin

Krin

17-07-2011 om 11:18

Het is ook niet eerlijk, pelle

Je bent een cultuurbarbaar als je toegeeft nooit te lezen, niet van lezen te houden en geen grote namen uit de Nederlandse of internationale literatuur te kennen (Wáááát? Weet jij niet wie Shakespeare is? Tsk). Maar luchtig toegeven dat je geen snars snapt van alles wat 4 VWO wiskunde/natuurkunde/scheikunde ontstijgt, dat je het joepiejoepie hebt laten vallen zodra het kon want er is niks aan, en de leraren waren rare nerds en wat moet je ermee in het dagelijks leven, is best geaccepteerd. Ik weet ook niet hoe dat komt.
Ik denk dat (stomme) fouten met cijfers even irritant zijn voor cijfergevoeligen als taalfouten voor taalgevoeligen. De ene soort is niet erger of dommer dan de andere (ik heb alleen rekenfouten niet door, taalfouten wel). En dat er op fora als deze 'me man' wordt geschreven, doet hoogstens even pijn aan mijn ogen, maar verder niet. Waar dat uit voortkomt, is een ander verhaal. De houding 'je begrijpt toch wat ik bedoel', 'wat maakt zo'n foutje nou uit', 'het gaat toch om de inhoud', heeft er voor mijn gevoel wel toe geleid dat er op opleidingen, van hoog tot laag, steeds minder aandacht is voor de techniek van de taal.
Taal is een instrument, ja, geen doel op zich, maar als je nooit leert een hamer goed vast te houden en te gebruiken, komt er nooit een goede kast uit je handen.

Voel helemaal met kaaskopje mee

Ook mij trekken sudoku's niet puur vanwege het feit dat er cijfers in staan. Ik heb zo'n hekel aan cijfers!

Deed gisteren mijn dochter versteld staan hoe ik op slot schiet als ik vreemd geld moet omrekenen. 'Maar mam snap je dat dan echt niet?' jawel jawel, ik moet dat snappen, maar ik vind het zó vervelend!

Vic

Vic

17-07-2011 om 14:11

Het was al even genoemd

Het was al even genoemd, maar ik zie het toch weer fout gaan. Het is ergernissen, en niet ergenissen
En over cijfertjes. Hierboven noemde ik mijn gebrek aan wiskunde-inzicht. Dat staat in mijn geval helemaal los van rekenvaardigheden. Ik denk dat ik toch best aardig kan rekenen. Een tijdje geleden heb ik wat testen gedaan en ik had daar heel aardige resultaten uit. Dat ik geen einstein ben komt door mijn totale gebrek aan wiskundig en ruimtelijk inzicht. Toch jammer, ik had geniaal kunnen zijn Sudoku's vind ik geweldig. Mijn dochter heeft een boekje waarin ook sudoku's met vormpjes staan, daar bak ik dan weer niets van. Dan is de logica eruit.

Seksegebonden?

Ik vraag me toch af inhoeverre de sociale acceptatie van een gebrek aan rekenkundig vermogen seksegebonden is hoor. Als een vrouw zegt niks te snappen van cijfers (hihihi, zo dom van me!!) dan is dat toch anders dan wanneer een man het zegt.
n@nny

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2011 om 16:48

N@nny

Persoonlijk maak ik dat onderscheid niet. Jij wel dan? Dat ik niet handig met cijfers ben vind ik vooral jammer, ik verschuil me niet achter mijn vrouw-zijn.

Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 18:35

Heel kort mijn 2 centen...

Voor mijn werk moet ik on-be-ris-pe-lijk Nederlands spreken en schrijven. In mijn vrije tijd, met name op fora, probeer ik de d's, t's en dt's netjes op hun plek te krijgen en al te grote uitglijders te voorkomen, maar aangezien ik meestal op gestolen momentjes op een forum zit (drukdrukdruk en zo ) hoop ik dat jullie me alle taal- en stijlbloopers vergeven willen.
Ik probeer niet al te slordig te zijn, maar schrijf nogal impulsief, en ook nog eens in spreektaal op fora en ja, dat kan wel eens wenkbrauwgefrons veroorzaken, maar het gaat toch ook om de inhoud?

Verder ken ik universitair opgeleide mensen die ik behoorlijk hoog acht, maar de d's, t's en dt's maar niet op een rijtje kunnen krijgen, al hebben ze vele kuddes fokschapen op grote vloten kofschepen

Ik reken iemand meestal af op de inhoud )

kaatje1972

kaatje1972

17-07-2011 om 20:53

Mijn ergernisje

Misschien is het al eens gezegd (heb niet alles gelezen) maar ik erger me aan het gebruik van het woord IS ipv EENS. "Kijk daar nou is" oid. Zie het zo vaak om me heen op Hyves enzo. Brr! ;0)

Heeft lang geduurd

Na mijn opvoeding door twee taalpuristen ben ik nu in mijn eigen gezin gezegend met drie hele slimme ernstige dyslectici. Na heel veel irritatie over alle contaminaties van manlief en alle taallessen aan zonen, regent het hier zoveel taal- en spellingsfouten dat ik af en toe moet bukken..... Daarbij weet ik dat mijn mannen lijden onder het "dom" stempel waar ook Pelle het over heeft. Dat doet mij dan ook pijn, maar toch:
Van oudsher erger ik me al aan/lach ik om:
ik geef het aan hun (ik geef het hun of ik geef het aan hen)
het zal mij een worst wezen, hoezo een?
het kost duur (kost veel of is duur)
alle d/t missers
ontelbare contaminaties, een paar voorbeelden "het slaat kant noch wal"
luumonade
hun lopen daarzo
Enigste
ik geniet van alle platte Amsterdamse uitdrukkingen en Cruijf staat eenzaam aan de top, ik heb zelfs een boekje gekocht met zijn uitspraken, geweldig.

Valkyre

Valkyre

18-07-2011 om 09:39

Vic

In mijn geval was het een woordspeling (ergenissen ipv ergernissen). Misschien had ik een smiley moeten toevoegen, of het nog ergerrrrr moeten maken (ergeniezen ofzo)?

Vervelend he, schreifvauten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

18-07-2011 om 10:26

Izar

je hebt gelijk. Met dat mannen niet toegeven dat ze geen rekenkundig inzicht hebben.
mijn zoon, zo dyscalculisch als een leeg ei, beweert ijskoud dat zijn sterke kant rekenen is op school....☺

Maar berber

Dat men sommige taalvariaties irritant vindt, wil toch niet zeggen dat men ook vindt dat alle bijdragen hier correct gespeld en gesteld moeten worden? D/t-fouten doen pijn aan mijn ogen, maar ik lees een bijdrage van iemand die die fouten veel maakt verder met net zoveel plezier en interesse als correct gespelde posts. Als je leggings lelijk vindt ga je toch ook niet tegen een leggingsdraagster zeggen dat ze wat anders aan moet trekken of anders uit jouw zicht moet gaan?

Dus: leeft je eigen lekker uit! Ken jouw 't schele wat of dat ik d'r van vindt.

skik

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 12:11

Berber

Joh, ken jouw het schele?! *insert Rotterdams accent*

Zoals ik gisteren al zei: ik moet voor mijn werk al verschrikkelijk kommaneuken (perdon my French), op fora ben ik gewoon me eige selluf

En wie mij persoonlijk kent weet dat ik voor mijn werk prachtig ABN kan spreken, maar als ik met je aan de koffie zit krijg je een prachtig mengelmoesje van Almeers (sterk op Amsterdam gebaseerd met een vleugje allochtoons, je wéét toch ), Goois (en dan niet de kakversie maar de platte versie) en een vage zachte G wegens een vroege jeugd in zachte G-land en dat allemaal in kromme zinnen

Fora zijn voor mij virtuele kopjes koffie drinken in de pauze, dus de taalpolitie laat ik lékker weg!

Valkyre

Valkyre

19-07-2011 om 07:39

Berber

Het is mij nog nooit opgevalle hoor! Maar die natte Rotterdamse t ken ik ook nie hore vanuit hier, hoorrrrr

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

19-07-2011 om 07:43

Trouwens

Aan regionale accenten erger ik me totaal niet, dat vind ik juist wel leuk! Maar spelfouten, vooral hypercorrectie (hij bedoeld), dat vind ik dan weer lelijk. Maar ik laat me ook niet van de inhoud afleiden hoor!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 11:15

Berber

Ik begrijp je wel...

En wat het niet kunnen editten betreft: ik vind dit een topforum, maar dát vind ik een héél groot gebrek. Omdat het iedereen wel eens overkomt dat er een koei van een vaut doorheen glipt. Of (en dat is mijn manco) ik achteraf zie dat een zin net even anders overkomt dan ik bedoel. Wat soms wel weer voor érg grappige dubbelzinnigheden kan zorgen

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2011 om 12:47

Checken (berber)

Dat is dan inderdaad je eigen onzekerheid vrees ik lieverd. Ik check nooit. Ik riepetiep maar een eind raak en druk op 'verzenden' en hoppekee.
Achgossie. Arme jij. Ik vind 'taalergernissen' een breder iets dan typefouten op een forum. We kunnen natuurlijk ook, om jou op te blijen, gewoon een draadje over ándere ergernissen starten. Met stip op één: Erwin Krol.

Tirza

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 13:26

Tirza!

En Erwin is altijd zo lekker enthousiast...!

(ik weet uit eigen ervaring dat hij in real life net zo is ).

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2011 om 19:49

Berber

Carice van Houten, denk ik. Ik ken ze nooit uit mekaar houwe. Zeg, heeft Jeroen Krabbe al laten weten hoe erg hij zijn beste vriend J. Kraaijkamp mist?

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

19-07-2011 om 20:11

Berber

Heb erg gelachen om jouw ergernissen. Hier een paar van mij: Connexxion (busmaatschappij die er een sport van maakt om aangekondigde bussen gewoon niet te laten rijden, waardoor je 50 minuten bij de halte staat met je ongeduldige kleuter en een baby die hoe langer hoe zekerder weet dat hij Honger heeft); wespen en ander vliegend spul dat rond de kinderwagen blijft hangen; Telfort Internet - rekent 80 cent per minuut om je na tig minuten in de wacht te vertellen dat er een lokale storing is en dat ze hopen het 'nog vandaag' op te lossen; en de grootste ergernis aller tijden: mijzelf. Omdat ik geen geduld heb, een superkort lontje, een zwak voor ribbelchips en chocolade, nooit zin in schoonmaken/strijken/opruimen, vervelende dingen uitstel tot het allerallerlaatste moment waarop het nog kan, geen geheugen heb, een ontzettende mopperkont en stresskip ben, geen nee kan zeggen en heel slecht ergens in berusten. Ik erger me bij tijd en wijle dood aan mezelf. Dan pak ik gauw een boek, dat helpt altijd enorm . En als niets helpt, kijk ik naar dochter of zoon en denk: okee, er zijn in elk geval twee dingen op de een of andere manier wel gelukt. Geen idee hoe, haha.
Groetjes
Massi

Tirza

"Zeg, heeft Jeroen Krabbe al laten weten hoe erg hij zijn beste vriend J. Kraaijkamp mist?"
LOL!

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 23:37

Tsk tsk tsk, cobi...

Ik zei "lekker enthousiast", niet "lekker"...!

En ik heb vroeger wel eens dingetjes voor diverse media gedaan, waardoor ik in contact met hem kwam, en dan alleen puur beroepsmatig, maar ik was allesbehalve een bekende Nederlander, dus Privé heeft totáál geen belangstelling voor Belle...!

Erwin is in het echie precies zoals op tv, inclusief zwaaiende handjes (doet hij dat tegenwoordig nog? Ik kijk amper tv, behalve nu met de Tour natuurlijk ).

Massi, zijn wij dubbelgangers?

Want je beschrijft mij! Inclusief de twee verrassend goed gelukte spruiten, ondanks inbreng van mijn DNA .
Kom, ik neem nog een chocolaatje en ga dan weer aan het werk. Had ik al gezegd dat ik ook altijd alles uitstel tot het laatste moment? Morgen is mijn laatste werkdag en er moet nog heel veeeel gebeuren voor ik de deur achter me dicht kan trekken....
Engeltje

Massi Nissa

Massi Nissa

20-07-2011 om 20:45

Lol engeltje

Gedeelde smart is dubbele vreugd, meid, fijn om te horen dat ik niet alleen sta in mijn zelfergernis.
Groetjes
Massi

Tink

Tink

21-07-2011 om 00:01

Zeg massi

Dat was wel een heel treffende beschrijving van mij die je daar gaf. Het enige wat niet klopt is het aantal spruiten en de chocola. Maar verder: griezelig goed!
Die spruiten zijn trouwens ook prima gelukt, maar ik zie sommige dingen al feilloos terug. Het uitstelgedrag van oudste bijvoorbeeld. En hekel aan het huishouden is zeker weten ook erfelijk!

Fransien

Fransien

21-07-2011 om 14:54

Tink (ot)

Hmmm, da's een hele leuke omschrijving van je die ik zeker zal onthouden. Kom je ook nog weer eens buurten in het draadje bij Gezellig?

Sarcas

Sarcas

21-07-2011 om 17:47

Geef maar aan

Mijn grootste ergernis is het voortdurende gebruik van het werkwoord 'aangeven'. Ik spreek mensen of lees verslagen over gesprekken die ze hebben gevoerd en om de twee zinnen wordt er iets aangegeven. Soms ga ik dan sarren…
'De moeder gaf aan hier een probleem mee te hebben.'
'Oh, hoe gaf ze dat aan?'
'Eh?'
'Hield ze een bordje omhoog waarop dat was geschreven, rolde ze vreselijk met haar ogen, klonk er geweeklaag en geknars van tanden?'
'Eh, nee. Ze zij dat ze er een probleem mee had.'
'Oh, dus ze gaf het niet aan, ze zei het gewoon?'
'Eh, ja. Gaf ik dat niet aan?'
'Dat is me niet opgevallen, nee, maar je zei het in ieder geval niet. Goed, we gaan verder. Hoe reageerde de vader?'
'Die gaf… zei dat het wat hem betreft geen probleem was.'
'Mooi. Gaf hij verder nog wat aan?'
'Eh… hij zei verder niets.'
'Maar gaf ook niets aan?'
'Hij eh, ik eh…weet niet..'

't Is niet altijd zo vriendelijk van me, maar bij sommige aangevers onweerstaanbaar.

S.

Sarcas

'Eh, nee. Ze ZIJ dat ze er een probleem mee had.'?????

Dit was het niels van vandaag...

hoor ik bijna iedere avond.
En natuurlijk het stukje! Stukjes samenwerking, stukje feedback, andere stukjes met zelfstandigheid, zekerheid, betrokkenheid.... allemaal stukjes heden in de bullshitbingo.

Algebra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.