Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 02:03

Taalergenissen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Engels dan maar?

ik vind 'significant other' altijd zo'n prachtige term. Precies wat je bedoelt zonder de nadruk te leggen op allerlei oninteressante details (is het wel een man? Ben je getrouwd of niet? Woon je ueberhaupt samen?)

Zullen we gewoon in navolging het 'HIB-je en het 'NADH kind' gewoon de 'SO' als nieuwe OOL afkorting invoeren? Mijn SO. Ik vind het wel leuk klinken!

Nu nog iets voor de kinderen bedenken...

Ingrid

liora

liora

28-07-2011 om 19:08

Lieflief, haha!

Iemand opperde hier ooit dat ik mijn kinderen junior en senior zou noemen, vind ik erg geestig!

ishtar

ishtar

28-07-2011 om 19:35

Ingrid

in het Spaans is het ook zo mooi. Vertaald is het: de andere helft van mijn sinaasappel. (otra parta de mi naranja) Kort alleen zo lastig af

Liora

Doen wij al jaren.. maar dan in navolging van die heerlijk eetfilm Big Night, noemen we ze primo en secondo.

Sascha2

Sascha2

28-07-2011 om 23:15

Ja ingrid

Dat vind ik een prachtoplossing: SO. En Berber, je had toch al mooie omschrijvingen van je jongste twee: evil en panic . Blijft oudste gewoon oudste.

Figuur

Mijn dochter is ooit begonnen met mij aan te spreken met "zeg moederfiguur....". Dus nu is het thuis "dochterfiguur en zoonfiguur". En samen kinderfiguren of zeurfiguren.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-07-2011 om 14:01

Hee fely

Ik noem mijn leerlingen altijd 'figuur' als ik ze wil uitschelden.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

30-07-2011 om 02:17

Of gewoon "partner"

Hoewel... Ik zei dat regelmatig in Amerika (want "boyfriend" klinkt zo raar op je 30ste, en deed ook geen recht aan zijn status), en toen dachten een paar mensen dat ik lesbisch was... Heb ze maar lekker in de waan gelaten.

Maar ik vind het best een goeie term, zo van "my partner in crime," wij met z'n twee zijn een team. Oh, of teammaatje, haha!

SO is mooi, maar wel verwarrend (Schriftelijke Overhoring? SchoolOnderzoek?)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

So?

Maar wat is "so" dan voluit? Ik zie het zo gauw niet in dit draadje.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Tink

Tink

31-07-2011 om 18:09

Mwah

SO doet me teveel denken aan schriftelijke overhoring
Hier wisselt het nogal, soms noem ik mijn man Tinkman, soms manlief, soms ook gewoon man. Manfiguur, kan ook nog
Panic en Evil vind ik geweldig gevonden. (Uit Hercules toch?) Hier noemen we de zoons wel eens Kwiebus en Kwast, als ze weer eens maf aan het doen zijn. Voor de meisjes heb ik eigenlijk niet echt aparte aanduidingen. Puberella en Peutermeisje, verzin ik nu ter plekke

Tink

Tink

31-07-2011 om 18:11

P.s.

Je partner (m/v) kun je ook nog aanduiden met eega.
http://www.onzetaal.nl/advies/eega.php
(Gade, is wellicht ook nog een oplossing? )

Sancy

Sancy

31-07-2011 om 18:25

Hebben we

de variatie 'levensgezel(-lin)' al gehad? Ooit gaf ik deze term op toen een verpleegkundige de anamnese voor de opname doornam en zich afvroeg in welke relatie ik als eerste contactpersoon stond t.o.v. de patiënt. Ik vulde nog aan met 'zijn partner dus' maar ze vond levensgezel zo'n mooie term dat ze die liever noteerde

Massi Nissa

Massi Nissa

31-07-2011 om 19:20

Bij levensgezel

Bij levensgezel zie ik een opgedroogd dametje voor me dat al veertig jaar bij gebrek aan beter maagdelijk met haar nicht samenwoont (erg he). En bij gade zie ik zoiets als mevrouw Cockle Smith uit Abeltje, met heel veel nertsvel om haar hals .
Ega/eega vind ik wel mooi. Wederhelft heb je ook nog. 'Verloofde' van Kroonenberg inderdaad, al schept dat misschien verwarring.
Manlief vind ik vaak een contradictio in terminis hier op het forum, let maar eens op hoe vaak het in een negatieve context wordt gebruikt. Zoonlief en dochterlief: nee, het klinkt zo zijig. Gewoon 'zoon' en 'dochter'. Panic and evil vind ik briljant.
Groetjes
Massi

Tink

Tink

01-08-2011 om 10:14

Ach!

Zit ik er net naast . Nouja het blijven briljante namen

Aha

Bedankt Sinilind voor de uitleg van so. Ik vind wederhelft ook de mooiste benaming denk ik. Of gewoon man (hoewel ongetrouwd). Levensgezel klinkt wel heel erg opgedroogd en seksloos. Zo je ook nog de hond mee kunnen aanduiden naar mijn idee. Ik zeg ook wel vriend, maar dat klinkt weer of we 16 zijn ofzo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

bel

bel

04-08-2011 om 20:35

Ja...

…"Jaaa, met mijjjjj" en dan op zo'n zeikerig toontje door de telefoon.

Wie is MIJ?!! Ik heb wel eens gezegd: "Ja, met april".

bel

bel

04-08-2011 om 20:37

Sancy en massi nissa

ha,ha,ha….levensgezel….Levensgezwel komt ineens in me op!

Sancy

Sancy

04-08-2011 om 22:49

Bel

haha, levensgezwel lijkt me een betere term voor exen
en 'met mij' is waarschijnlijk ook wel raar, maar goed. Er zijn mensen die de telefoon opnemen met: 'hoi!' en dan wordt aan de andere kant van de lijn gevraagd: met wie?????
Nou, wie bél je dan?

Sancy

Mijn zus had de rare neiging om in ons huis, als ik even niet zo snel naar de telefoon kon, op te nemen met "met Miep!". Zonder achternaam, zonder melding van "huis van die-en-die". Nou, dan mag een beller van mij rustig vragen "met wie?". Die verwacht gewoon mij of Genistus, geen Miep.

Sancy

Sancy

05-08-2011 om 11:22

het was al laat gister he? Nu ik het nog eens lees zie ik dat ik de essentie in mijn hoofd wel maar in het bericht niet heb staan. Na 'er zijn mensen' had moeten volgen: zoals een alleenstaande kennis van mij'.
Dus: Er zijn mensen, zoals een alleenstaande kennis van mij, die de telefoon opnemen met: 'hoi!' en dan wordt aan de andere kant van de lijn gevraagd: met wie?????

Nou...

je ken toch fekeerd ferbonde wese?

Sancy

Sancy

05-08-2011 om 16:19

Genista

inderdaad, de beller kan een verkeerd nummer gekozen hebben. Maar deze kennis vindt dat de beller dan maar moet vragen; 'spreek ik met Jantje Beton?' in plaats van dat zij moet vertellen wie ze is.
een opt-in zeg maar, i.p.v. een opt-out

Sja

Ik vind het zelf de normale beleefdheid om met je naam op te nemen. Je kunt namelijk ook echt verkeerd verbonden zijn. Maar ik weet dat dat persoonlijk is. In de VS is het doodnormaal om met "hello" op te nemen en bij het bellen naar Italië ben ik ook wel eens begroet met slechts "pronto?" Ik vind dat vervelend, als opbeller. En ik had toch al zo'n hekel aan opbellen.
Maar wat ik pas echt irritant vind, is het gedrag van een familielid dat ons vrij geregeld belt. Telefoon gaat, ik neem op: "met Genista Achternaam" en diegene zegt dan "Hallo Genista, hoe gaat het met jou?" Ik heb geen nummermelding. Gelukkig is diegene de enige die het doet, dus weet ik dan toch wie ik aan de lijn heb, maar ik vind het zó onbeleefd.

Cultuur

Ja, het is een cultuurdingetje. Dus heeft niet zoveel met beleefdheid te maken, denk ik. ALs ik iemand bel wordt er altijd opgenomen met "hello" of "het nummer". Ik vraag dan inderdaad spreek ik met XX als ik het niet aan de stem kan horen. Tis maar wat je gewend bent :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.