Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 15:00

Taaltopic

En los


Ad Hombre

Ad Hombre

22-02-2018 om 20:06

Triva II

"Het is geen Ad die je denkt te pakken op een tikfout"

Daarnaast gaat het niet om het pakken (behalve in dit draadje dan). Waarom zou ik die arme dame met die smartfoonstraf willen 'pakken'?

Ik erger me aan de bijna onleesbare tekst. En, zoals gezegd, dat is een teken van kinderverwaarlozing. Zo'n ouder ontzegt haar kind een behoorlijke taalopvoeding. Dat zou verboden moeten worden. Veilig thuis erop af! (Of was het nou er opaf?)

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 20:52

Triva

Als Tango zich irriteert aan wat ik heb geschreven, kan ze dat vast zelf duidelijk maken.Ik vind het best gek dat je tussenbeide komt. Ik zie dit draadje als een luchtig onderwerp. Vandaar mijn ahum ahum, omdat ik hier niet met geluiden kan aangeven hoe ik iets zeg en de smiley om aan te geven dat het niet al te ernstig opgevat moet worden. Ik zie ook niet waarom ik onderscheid moet maken tussen Ad en Tango. Verder ben ik ook ingegaan op #metoo. We delen duidelijk niet hetzelfde humorgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 21:10

Ad Hombre

Als dialect erfelijk is, zou ik een interessant taaltje spreken. Zwols/Rotterdams/Brabants. Vaders kant is Zwols, Overijssels, moeder geboren Rotterdamse met een Brabantse opa en Rotterdamse oma. De werkelijkheid is dat mensen uit andere regio's dan de mijne, aangeven dat ik hoorbaar uit mijn omgeving kom. Terwijl ik denk dat ik kreukvrij Nederlands spreek

Ad hombre en forumbeheer

@ad Hombre, ten eerste vind ik het buiten fatsoen dat je het grappig vind om met VT te leuren.

Ten tweede Ik heb het vermoeden dat je wel degelijk op de hoogte bent van het feit dat ik te maken heb gehad met VT omdat ik dat op OOL meerdere keren over geschreven heb. De melding was een lage actie van school omdat wij ons sterk maakten voor degelijk onderwijs voor onze kinderen, die te maken hadden met dyslexie terwijl de school alleen maar bezig was om iadh-kinden over de schutting te gooien. VT heeft de zaak gesloten en de directeur van de school is via de achterdeur vertrokken.
Zelfs als je hier niet van op de hoogte was, dan vind ik je reactie ziekelijk.

Nu weet ik dat je vriendin psycholoog is omdat je dat hier gedeeld hebt. Ik zou je dus adviseren eens een goed gesprek met haar aan te gaan aangaande je behoefte te sarren.

Ik blijf altijd beleefd maar jij bent echt een hufter. Misschien dat forumbeheer nu wel ingrijpt want toen je onlangs mij uitmaakte voor ongeneselijke paranoïde omdat ik een andere mening was aangedaan dan jij, zakte mijn mond ook open van verbazing. De regels van OOL schijnen niet voor jou te gelden.

Triva

Triva

23-02-2018 om 05:03

kaaskopje

Als Tango zich irriteert...
https://onzetaal.nl/taaladvies/ik-irriteer-erger-me-aan-haar

Ik snap niet waarom je in dit draadje onder het mom van muggenziften mensen gaat corrigeren op tik/taalfouten die ánderen niet aan het corrigeren wáren. Als jij het op humor wil gooien maak je het jezelf er wel heel makkelijk van af. Ik vind het niet netjes maar blijkbaar begrijp je mijn punt niet aangezien je niet begrijpt waarom er een verschil is hier tussen Ad en Tango. Ik zou tegen Tango ook niet beginnen over zich irriteren. Tegen jou wel omdat je anderen op de vingers tikt ook al is het met "ahum".

Tisje

Tisje

23-02-2018 om 07:25

Hear hear

Flanagan zo die zit. Eindelijk wordt Ad Hombre eens echt op zijn fouten en onbeschoft gedrag gewezen. Bah... wat word ik regelmatig akelig van de opmerkingen van die man.

Tisje (die in t dagelijks leven hier anders heet maar de persoonlijke sneren van Ad nooit meer wil meemaken)

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 07:56

Flanagan

Ik heb werkelijk geen flauw benul van jouw relatie met VT. Van AnneJ, ja, die wel. Die opmerking over VT was gewoon een flauw grapje en helemaal niet aan jou gericht. Ik weet letterlijk niets over jou. (Jij blijkbaar wel over mij)

Dus deze bak venijn die ik ineens over me heen gestort krijg verbaast me hogelijk. Maar het zal wel mijn mannelijke botheid zijn want blijkbaar snapt Tisje het helemaal.

Ik heb trouwens regelmatig een tik op mijn vingers gehad van forumbeheer, vaak volstrekt onterecht, dus probeer het zou ik zeggen, misschien doet ze wel gezellig mee.

Nogmaals voor de duidelijkheid, de opmerking over veilig thuis is niet aan jou gericht en gaat niet over jou dus je hoeft het je ook niet aan te trekken. En tisje kan ook weer terug in haar hok.

Het verbaast me dat VT en dyslexie in het echt met elkaar te maken hebben maar blijkbaar is de waarheid soms even bizar als de satire.

Dat ongeneeslijk paranoide was, meen ik, omdat je een of ander samenzweringsachtig idee had over orgaandonatie? (Was jij dat?) Dat was ook echt een paranoide idee, en ik was volgens mij niet de enige die daarover viel maar ik wil best als kop van jut fungeren. Misschien had ik dat ongeneeslijk beter weg kunnen laten.

Jeez, dit was bedoeld als een luchtig taaldraadje...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 08:58

Triva

Ik sluit me aan bij Ad Hombre... ik dacht dat dit een luchtig draadje was. Als ik tegen Tango had kunnen praten, was door intonatie en glimlach op mijn gezicht duidelijk geworden dat ik het totaal onserieus bedoelde. Dat heb ik vervangen door hoe ik het opgeschreven heb. Maak het nou niet groter dan het was en is.

Hok?

'En tisje kan ook weer terug in haar hok' ?
Wij zijn mensen en geen dieren.

@Ad Hombre, je hebt een bord voor je hoofd en je durft daarna ook een opmerking te maken over dat de waarheid even bizar is als de satire. Een ervaring met VT is geen satire.

Luchtige draadjes. Wat was ook alweer de aanleiding? Oja, zie de post van Kenfan; het effect van corrigeren van medeforummers.

Ik laat dit draadje maar verder voor wat het is want luchtig heeft bij mij een andere betekenis.

Emmawee

Emmawee

23-02-2018 om 09:24

Luchtig

Jeez, dit was bedoeld als een luchtig taaldraadje...

Nou, inderdaad zeg!

Triva

Triva

23-02-2018 om 09:40

misschien

is luchtig helemaal niet mogelijk zolang je forummers te pakken neemt op wellicht het missen van 1 letter. Als ik op de smartphone tik mis ik van alles.

Vond je het nou gezellig en luchtig kaaskopje dat ik je wees op jouw fout? Je gaat er namelijk helemaal niet op in. Anderen wijzen op hun taal/spellingsfouten is nooit luchtig. Ik kan dat iig niet zo zien dat is te zwaar geworden toen ik het verschil zag tussen hoe het mijn ene kind kwam aanwaaien en hoe onmogelijk het is om een regel bij de ander te laten hangen! Ik snap de frustratie an mijn moeder begin jaren 70 met mijn broer en zus. Dezelfde prima taalopvoeding maar twee totaal verschillende resultaten en toen moeten er ook mensen als ad zijn geweest.

Triva

Triva

23-02-2018 om 09:44

overigens flanagan

ik kan het voor ad opnemen en dat doe ik ook. Jouw ervaring met vt is bij mij ook onbekend. Neem dat hem niet kwalijk, het was algemeen bedoeld niet persoonlijk voor jou.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 09:49

Flanagan

"'En tisje kan ook weer terug in haar hok' ?
Wij zijn mensen en geen dieren."

Als je even anoniem (en ad hominem) komt meeblaffen moet je niet gek opkijken als het doelwit je terug in je hok stuurt.

"je hebt een bord voor je hoofd en je durft daarna ook een opmerking te maken over dat de waarheid even bizar is als de satire. Een ervaring met VT is geen satire."

Dus er mogen helemaal geen grappen gemaakt worden over VT wat jou betreft? Zijn er nog meer onderwerpen die je taboe wilt verklaren?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 09:53

Triva

Dank voor je begrip.

"Als ik op de smartphone tik mis ik van alles."

Even teruglezen is bij een smartfoon natuurlijk helemaal noodzaak, anders loop je het risico onbegrijpelijke teksten te produceren.

"Dezelfde prima taalopvoeding maar twee totaal verschillende resultaten en toen moeten er ook mensen als ad zijn geweest."

Ik was er toen ook al, maar toen zag je niet zo vaak teksten van anderen als nu op dit soort forums. Ik las wel boeken, veel, en dat scheelt echt enorm (naar mijn overtuiging). Mijn oudste zoon leest gelukkig ook nog veel, dat wordt helaas steeds meer een uitzondering

Carla

Carla

23-02-2018 om 10:44

Storen

Ik stoor me niet snel, een keer een d of t vergeten dat kriebelt niet bij mij.
Wel: hij wilt en me zoontje ( dat laatste aan de telefoon uitgesproken als: me soontje).

Hij wilt die t niet. Hij wil de l wel.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-02-2018 om 10:58

Voorstel tot een pacificerende maatregel

Laten we de eerstvolgende bijeenkomst van deelnemers aan dit forum niet in een stedelijke omgeving organiseren, maar ergens aan zee. Vooraf studeren we allemaal de klassieker ‘Mens durf te leven’ in. Ter plekke laten we eerst de wind om onze hoofden spelen – en dus met onze hersenen.

Zodra onze longen rijkelijk zijn voorzien van zuurstofrijke, zilte lucht, gaan we met al onze neuzen richting het water staan of juist het land – daar kunnen we t.z.t. democratisch over besluiten – om dan uit volle borst in koor het voorbeeld te volgen van Ramses Shaffy:


https://youtu.be/Ynkxh80UlEI.

Desgewenst sluiten we de ‘meeting’ af met een geanimeerde groepsdiscussie op basis van wederzijds respect over een nog nader te bepalen onderwerp op taalkundig of geheel ander gebied. Daartoe vervoegen wij ons wat mij betreft bij een lokaal etablissement.

Mocht ik – ondanks mijn lange epistels en redactionele correcties – toch ook welkom zijn, dan zal ik incognito acte de présence geven: zorgvuldig behandeld met een ‘non permanent’ haarverf, ‘hair straightener’ en ‘spraytan’.

Rode krullenbol

marie

marie

23-02-2018 om 12:20

Hahaha

Rode krullenbol, mij heb je al mee
Maar jij kunt natuurlijk nooit lang incognito blijven!

rode krullenbol

rode krullenbol

23-02-2018 om 12:39

@marie

Die uitdaging durf ik best aan te gaan. Je raakt wel een belangrijk punt! Onze forumgenoten kennende, zou de bijeenkomst nog wel eens kunnen uitmonden in gesteggel over de vraag wie nu (de echte) 'Rode krullenbol' is! Zo bezien kan ik misschien maar beter wegblijven. Of vanaf een afstandje slechts participeren als toeschouwer.

Triva

Triva

23-02-2018 om 13:15

'Ik was er toen ook al, maar toen zag je niet zo vaak teksten van anderen als nu op dit soort forums. Ik las wel boeken, veel, en dat scheelt echt enorm (naar mijn overtuiging). Mijn oudste zoon leest gelukkig ook nog veel, dat wordt helaas steeds meer een uitzondering'

Dat is nu precies wat ik al tegen je zei in het draadje wat aanleiding was voor deze. Jij zou nooit iets van mijn vader hebben gelezen behalve een vergeten boodschappenlijstje.

Juist dat boekenverhaal duidt er op dat je het niet begrijpt of wil begrijpen. Het is gewoon niet fijn om iets maar altijd te moeten doen omdat je er slecht in bent. We gaan Kjeld Nuis ook niet verplichten om over twee jaar de rol van Epke over te nemen aan de rekstok. Natuurlijk moeten de kinderen die moeite hebben met lezen en spelling oefenen maar dat hébben we gedaan. Je vergeet alleen dat het niet alleen lezen en spelling is bij dyslexie, ook de tafels zijn een probleem, ook klokkijken is een probleem (tenminste bij mijn zoon wel) en als je kind altijd en altijd maar extra moet oefenen en als je er altijd weer achterkomt dat een week later alles weer weg is wordt dat vervelend.

Toen dit kind naar de brugklas ging wilde ik hem zelfredzaam maken met de tijd, dat leek mij een stuk belangrijker dan met spelling. Dat laatste heb ik dus laten zitten, het gaat hem te weinig opleveren en jammer dan dat hij mensen als jij tegen gaat komen, daar waarschuw ik hem dan maar voor. Kost minder tijd dan 1 spellingsregel leren. Het is gelukt om hem zelfredzaam te maken met tijd maar je moet hem nu (13:13) niet vragen hoe laat het is als je wijst naar een analoge klok.

Alle kleinkinderen van mijn vader hebben op de één of andere manier iets van zijn dyslexie meegekregen maar allemaal zijn ze anders. De één (mijn oudste) leest alleen veel langzamer dan gemiddeld, de ander heeft gymnasium afgerond en studeert geschiedenis, we hebben er twee op MBO2 niveau (de één is 10 jaar ouder dan de ander) maar die oudste redt zich prima in haar werk in de zorg, heeft altijd werk gehad en heeft al vaak gewisseld in werk. Zo hebben we er nog twee die weer op een andere manier last hebben van hun dyslexie. Je kunt ze niet vergelijken.

Triva

Triva

23-02-2018 om 13:19

oja

Boeken lezen is dus gewoon een crime, we hebben wel heel wat boeken voorgelezen en tijdens lange autoritten hebben we boeken geluisterd.

Ik verplicht mijn jongste niet meer om te lezen, ik richt mij op zijn andere talenten. Lezen en spelling zit op een niveau dat hij zich kan handhaven in de maatschappij en dat vind ik voldoende. Wat geeft jou het recht om, als hij het al zou doen, zijn teksten af te kraken omdat hij geen hoofdletters en punten zou gebruiken en omdat hij geen drie woorden foutloos kan spellen? Wij, jij en ik, kunnen zijn schrijfsels lezen als je je niet meteen gaat ergeren zoals in dat andere draadje door iemand voor je. Accepteer dat iemand zo schrijft, bepaal zelf of je het leest of reageert maar ga zo iemand niet bekritiseren. Heeft totaal geen zin.

@ Rode krullenbol, #107

Met dat voorstel valt te leven.
Wat ‘hair staightener’ is... Ik zou het niet weten, maar het klinkt als een opwindend speeltje. Wordt het terugbetaald door het ziekenfonds?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 13:28

Rode Krullenbol

Zo'n bijeenkomst aan zee heeft altijd zin . En in levende lijve met elkaar praten, zal misschien ook verhelderend zijn. Laat ik nou op 30 minuten e-biken van zee wonen!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 13:38

Triva

Ik hou geen bestand bij met alles wat iedereen over zichzelf vertelt. Wat is er met Tango, waarom ik haar voorzichtiger moet behandelen dan Ad Hombre?

Ik weet niet zeker welk punt van jou ik nog niet beantwoord heb. Bedoel je dat Tango het over metoo en no contact had en ik vervolgens over haar schrijffout begon?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 13:42

Kaaskopje

"Zo'n bijeenkomst aan zee heeft altijd zin ."

Nou, ik durf het niet aan. De messen worden al geslepen volgens mij. Anonimiteit kan ik sowieso wel vergeten, natuurlijk, of ik moet me een Belgisch accent aanmeten en zeggen dat ik Yvan heet...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-02-2018 om 14:01

Hahaha Ad

Ik weet niet of je dan beter af bent.

On topic: wees een beetje lief voor mensen die op taalkundig gebied wat meer uitgedaagd zijn dan jij.
En! Verdiep je eens in dyslexie. Er zijn vele vormen. Ook hier zit wel iets in de familie. Kun je prima oud mee worden, maar kan wel erg nadelig zijn voor je bijvoorbeeld je spellingsvaardigheden.

http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-informatie/wat-is-dyslexie

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 14:09

Ad Hombre

Je kunt het proberen?

Ik had me ooit voorgenomen om niet meer naar meetings te gaan, omdat ik me erop betrapte dat ik niet al te uitgesproken durfde te reageren, omdat we elkaar tenslotte ook nog in het echt tegen zouden kunnen komen. Nu is mijn manier van uitgesproken doen niet eens zo bot of extreem, maar het is toch prettig als iedereen het leuk vindt om je te zien en niet bij voorbaat denkt 'mijn hemel, zij ook, dan blijf ik weg!'. Maar goed, ik ben toch weer gegaan en dat was leuk, maar ik heb zoveel last van de veelheid aan geluiden in de ruimte waarin we zitten, ik versta amper wat er gezegd wordt, dat ik die vorm van meeten maar opgeef. In de buitenlucht gaat het misschien beter. En daar hoeven we ook niet schoon te maken als er bloed vergoten is.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 14:14

Dyslexie

Als ik weet dat iemand gehinderd wordt door dyslexie, ben ik de laatste die daar grapjes over wil maken. Bij voorbaat incalculeren dat dat aan de hand kan zijn, vind ik wat voorbarig. 'Ik ben dyslectisch' is voor mij genoeg om te snappen dat ik daar voortaan rekening mee moet houden. Zolang diegene dezelfde nick aanhoudt tenminste.

Antwoorden voor Triva

Jij vroeg:Waar gaat het fout hieronder?

Hij heeft het belooft/d.
Hij heeft het gesmurft/d

Hij belooft/d het.
Hij smurft/d het.

Hij verandert/d de toets.
Hij smurft/d de toets.

Hij heeft het verandert/d?
Hij heeft het gesmurft/d?

Het smurfen heeft dus te maken met het ontdekken of iets een voltooid deelwoord of een persoonsvorm is? Is dat het?"

Mijn antwoord:
Nee, dat is het niet. Smurfen zijn een fonetisch hulpje dat je ALLEEN in de onvoltooid tegenwoordige tijd kunt toepassen. En NIET bij het voltooid deelwoord, want van het voltooid deelwoord van smurf/ven is de spelling niet fonetisch, dat voegt zich naar het kofschip. Bij het voltooid deelwoord gebruik je de verleng/maak er een bijv.nw van truc.

De stam van beloven is inderdaad belov (hele werkwoord min -en) Punt is dat die stam+t regel taalzwakke of kinderen die gewoon niet zo goed kunnen leren heel lastig is. Dan kun je beter werken met trucjes, veel
voorbeelden aandragen, en nog beter ze actief mee laten denken.

Madieke

Madieke

23-02-2018 om 14:45

als je een dyslectisch kind hebt dat het verschil tussen d en t niet hoort, dan werkt die regel niet.

Triva

Triva

23-02-2018 om 14:52

Kaaskopje

Ben ik nu zo onduidelijk?

In een draadje als dit is het volkomen logisch om, als iemand zit te zeuren over de taalfoutjes van een ander dat je de fouten in zijn/haar tekst er uit gaat zitten muggenziften.

De meeste taalfanaten fileren nu de postings van Ad. Prima als dat je hobby is.

Ik vind het apart dat jij hetzelfde doet bij Tango die niet met spellingsfouten bezig was maar met #metoo en met `no contact'.

Je kunt blijven roepen dat het een grapje was, dat het hier luchtig moet zijn in dit draadje, dat er een ahum en een smiley stond maar ik snap de lol niet om zoveel tekst kwijt te zijn aan 1 missende t. We weten niet eens of het per ongeluk ging of niet en wat maakt het uit. Jij vindt dat het luchtig moet zijn en een grapje moet zijn maar dan moet je dus niet het woord 'muggenziften' gebruiken.

Het maakt mij overigens totaal niet uit of Tango het een probleem vindt of niet, ik vind het gewoon niet leuk, mag ik vinden. Jij mag het daar niet mee eens zijn maar ik geef dus nu antwoord op je vraag.

Verder lees jij blijkbaar volledig over het feit heen dat het niet 'zich irriteren' is maar 'zich ergeren'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.