Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 15:00

Taaltopic

En los


Oude tijden herleven

Jemig, we hebben zowaar een echte reldraad, zoals vroeger op het oranje vlak. (weemoedige snif) De stropoppen zijn zelfs weer van stal gehaald. Dadelijk gaat Ad ook nog DUH en huisarts roepen en blijkt hij gewoon onze last man standing Tinus, sadly missed,te zijn die in het politieke spectrum naar rechts opgeschoven is

Hij schreef
"Ik erger me aan de bijna onleesbare tekst. En, zoals gezegd, dat is een teken van kinderverwaarlozing. Zo'n ouder ontzegt haar kind een behoorlijke taalopvoeding. Dat zou verboden moeten worden."

Wat wil je er aan doen? Iets eugenetisch? Want het plant zich allemaal maar voort en hoeft nog stemrecht ook. Gelukkig wordt de natie door homeopatische verdunning van de ondergang behoed.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-02-2018 om 14:56

@Ad Hombre

En als ik nu eens al mijn broers meeneem, onder wie die schat van een Jerome?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 15:30

Kenfan

"Wat wil je er aan doen? Iets eugenetisch? Want het plant zich allemaal maar voort en hoeft nog stemrecht ook."

Vrees niet, er wordt aan gewerkt:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/13/laagopgeleide-mannen-vaker-kinderloos

"Van de in 1970 geboren generatie mannen had gemiddeld 28 procent op 45-jarige leeftijd nog geen kinderen, van de vrouwen uit dat jaar was dat 18 procent. Vooral bij de mannen loopt het aandeel kinderlozen uiteen per opleidingsniveau: lager opgeleiden blijven met 33 procent vaker kinderloos dan de hoger opgeleide mannen (22 procent). Bij vrouwen is dit andersom en zijn juist de hoger opgeleiden met 21 procent wat vaker kinderloos dan de lager opgeleiden (15 procent)."

Betekent dat dan dat vrouwen steeds dommer worden en mannen steeds slimmer? Zoek de fout in die redenatie...

hou het luchtig: kak eens op mij

Ik deel geen gemeenschappelijke "humorgen" met Kaaskopje. Ook geen "hugisteren" trouwens. Jammer, maar zo is het leven nu eenmaal.
Ik zou hier niet graag "forumbeheer" zijn: al dat geschipper tussen overjaarse pubers die zich te kort gedaan voelen. Ik zou gewoon wat muilperen uitdelen.
Overigens: mijn ex-vrouw was een relatie- en gezinstherapeute, mijn ex een psychologe. Het helpt niet. Was ik maar een boekhoudster, een nagelstyliste of een poetsvrouw tegengekomen...
"Tisje (die in t dagelijks leven hier anders heet)" en dan ook nog eens anders in het echte, echte leven? Amai. Ik heet gewoon Yvan. Makkelijk herkenbaar omdat ik altijd alleen aan een tafeltje zit, maar ik wed dat ik Kaaskopje kan verleiden om me gezelschap te houden. Toch minstens een minuut.
Rode krullenbol is de goede fee van de dag en ik vind haar "voorstel tot een pacificerende maatregel" erg aantrekkelijk. Ik beken: haar nick doet veel. Als die representatief is voor de werkelijkheid... Hopelijk is het geen psychologe.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 15:41

"En als ik nu eens al mijn broers meeneem, onder wie die schat van een Jerome?"

Begin jij nou ook al te dreigen?

Pas maar op, ik weet waar je kinderen op school zitten!

rode krullenbol

rode krullenbol

23-02-2018 om 16:13

@Ad Hombre

Wat ik al dacht, wordt nu bewaarheid: je bent één van mijn broers!

rode krullenbol

rode krullenbol

23-02-2018 om 16:17

@Yvan

Was ik maar ‘de goede fee’! Dan hoefde ik niet in lompen gehuld over straat ...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 16:35

Triva

We hebben het in dít draadje over taalfoutjes. Alle taalfoutjes zijn waarschijnlijk per ongeluk gemaakt. Als je in een draadje over taalfoutjes niet kunt verdragen dat ik iemand plaag met een taalfoutje, want dat was het.. plagen, dan is er nog maar een ding wat ik kan doen en dat is zuchten. Ik ben vervolgens serieus op haar metoo ergernis ingegaan overigens. Ik vind zelf dat het hiermee wel voldoende is uitgekauwd. Ik vind het bijna gênant dat we dit over het hoofd van Tango heen uit'vechten'. Alsof ze een onmondig kind is die jij moet betuttelen. Voor zover ik Tango ken, is dat niet aan de orde en niet nodig.

Triva

Triva

23-02-2018 om 16:58

kaaskopje

Mag ik je er op wijzen dat jij ZELF de laatste vraag stelde en dat ik daar dus gewoon antwoord op gaf?

Maar serieus, je gaat nog steeds niet in op het irriteren en vind je werkelijk dat het woord 'muggenziften' bij een plagerijtje hoort? Juist dat woord duidde er bij mij op dat het meer was dan plagen en bij plagen hoort ook meer een reactie als: erger? ergert!

Verder heb ik al gezegd dat de mening van Tango er voor mij niet toe doet, net zoals de mening van de moeder van de jongen met de smartphone (de reden tot dit topic).

Triva

Triva

23-02-2018 om 17:01

'Betekent dat dan dat vrouwen steeds dommer worden en mannen steeds slimmer? Zoek de fout in die redenatie...'

Het betekent vooral dat vrouwen gemiddeld vaker kinderen krijgen van een wat intelligentere man dan zij zelf

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 17:36

Triva

Precies! Want vrouwen bepalen, in onze maatschappij tenminste, welke mannen zich voort mogen planten.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 19:57

Triva

Ik zit uit en te na te verklaren hoe ik het bedoelde. Gaat het je werkelijk vooral om 'muggenziften'? Geloof me nu maar, ik bedoelde het van voor naar achter niet zo zwaar als wat jij er van gemaakt hebt. Jij maakt er een drama van, verder niemand. Ik ben er nu wel klaar mee.

Triva, ik heb nog steeds geen idee welke topic aanleiding was van déze topic. Dat heb ik meteen in het begin al gemeld. Ik heb er vanmiddag naar gezocht en kon niet vinden waar dit draadje de spin-off van is. Ik hoopte zo inderdaad te vinden wat vooraf is gegaan. Ik reageer zuiver op 'taalfoutjes', een op zichzelf staand onderwerp voor mij. Ik vind niet elk onderwerp interessant, of het is niet meer in mijn belevingswereld aanwezig, ik weet dus niet alles. Wie weet begin ik over een paar jaar weer van vooraf aan te lezen bij baby's, kleuters, enz., omdat ik (wie weet) kleinkinderen krijg.

Ik ga nu eens kijken bij het draadje waaruit dit is voortgekomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 20:05

Yvan

Je hoeft me niet eens te verleiden, dat slaan we gewoon over, ik val meteen in de eerste de best stoel aan jouw tafeltje neer

Lente

Lente

23-02-2018 om 20:22

Volgens mij komt er een meeting aan.......

En nog wel aan het strand

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 20:30

Kaaskopje

Draadje was: Telefoon afpakken of niet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 20:34

Ad Hombre

Ik kom net uit dat draadje. Ik had het echt totaal gemist.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2018 om 20:35

Kaaskopje

Dat vind ik nou niks voor jou.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2018 om 20:43

Ad Hombre

Mijn kinderen zijn in de twintig, ik ben een beetje uit het kleinere grut . Ik ben dus selectiever geworden met lezen en reageren bij jongere leeftijdscategorieën. Ik heb mijn paadje deels ook verlegd naar andere online gespreksgroepen. Een olifantenpaadje, nog niet bestraat .

Ik heb een zwak voor goede, in lompen gehulde, feeën.

Die brengen mijn ware aard naar boven: gevoelig, verlegen, kwetsbaar...

"Precies! Want vrouwen bepalen, in onze maatschappij tenminste, welke mannen zich voort mogen planten.".
We moeten die madammen op onze blote knieën danken omdat ze ons af en toe in bescherming nemen tegen onszelf.

Ellie

Ellie

25-02-2018 om 13:32

Vraagje

Goedemiddag,

Ik kwam dit topic toevallig tegen toen ik opzoek was naar leuke en interessante onderwerpen. Ik heb het topic over de moeder met de telefoon van haar zoon ook gelezen.

Ik vroeg me eigenlijk af waarom je elkaar wilt verbeteren. Is dit om jezelf beter te voelen of iets dergelijks, of is het om iemand te helpen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand beter wordt door een paar gecorrigeerde woorden of als iemand leest dat iemand zijn/haar post slecht geschreven vond...

Ik heb het zelf gelukkig nog niet zo vaak meegemaakt, hoewel ik niet in Nederland opgegroeid ben en ook fouten maak om die reden. Ik verbeter alleen mijn zoon zijn fouten in werkstukken e.d.

Fijne zondag!

Ellie

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2018 om 15:04

Ellie

Nou, nee, totaal niet om me er zelf beter door te voelen. Kleine foutjes vind ik dan ook niet erg, maar als je het gevoel hebt dat iemand zijn tekst totaal niet naleest en daardoor echt een heel erg rommelige tekst doorstuurt, dan ervaar ik dat toch wel eens als vervelend. Waarom neemt iemand niet de moeite om er even aandacht aan te besteden? Maar ik ben ook niet foutloos, zeker niet. Ik vind het vervelend als ik fouten te laat zie.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 09:06

Ellie

"Ik vroeg me eigenlijk af waarom je elkaar wilt verbeteren."

Wil verbeteren (zonder t).

"Ik heb het zelf gelukkig nog niet zo vaak meegemaakt, hoewel ik niet in Nederland opgegroeid ben en ook fouten maak om die reden."

Er zijn nogal wat nieuwe Nederlanders. Die spreken de taal natuurlijk slechter dan gemiddeld. Is dat een reden om de taal dan maar aan te passen?

Is dat een reden om dan maar allemaal 'hij wilt' te gaan zeggen hoewel het volgens de Nederlandse regels gewoon fout is? (willen is een onregelmatig werkwoord)

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik naar een ander land zou emigreren en vervolgens zou verwachten dat ze mij (en mijn kinderen) maar wat aan laten rommelen met de taal. Ik zou dat zelf ook niet willen.

Overigens zijn er heel wat autochtonen die nog een stuk slechter schrijven dan jij, die dame met de telefoon bijvoorbeeld. Dus je bent al lekker bezig, nou nog even leren 'hij wil' te zeggen...

De dame van de telefoon

Al meerdere keren is de TS van het betreffende draadje beschreven als de dame met de telefoon. Alleen heet de beste man Deon. Niet dat het er toe doet dat TS een man of een vrouw is, maar toch een fout die ik hierbij even wil recht zetten. Stel je voor dat Deon steeds in zijn vuistje lacht als men over zijn spellingsfouten begint, terwijl men niet eens door heeft dat het een man is. Wat moet die beste man wel niet denken van de actieve OOL- spellingspolitie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2018 om 09:48

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 10:00

Ginny & Flanagan

Ginny:
zucht... Moet ik daar echt op reageren?

Flanagan:
Dat krijg je als je het aan vrijwilligers overlaat. Eigenlijk zou er een officiele taalpolitie moeten zijn.

Ellie

Ad zit fout, jij zit goed. In formele schrijftaal en de indirecte rede is het jij wilt. Hoe heb jij zo vlekkeloos Nederlands geleerd? Is dat vrij recent met een lesboek, of heb je Nederlandse wortels?

Triva

Triva

26-02-2018 om 15:47

'Ginny:
zucht... Moet ik daar echt op reageren?'

Nu helemaal ja!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2018 om 17:25

Als je wilT

Dat iemand jouw taalcorrecties ooit nog serieus neemt, Ad, is dat misschien best een goed idee.

De dames gingen me al voor: Ellie had het goed. Jij kleunt even flink mis. Nu jij weer....

Zeetakje

Zeetakje

26-02-2018 om 17:32

Hij wilt

Het lijkt erop dat Ad niet meer wilt reageren.

Ik weet het...flauw, maar ik kon het niet laten.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 17:59

Hij wilt niet!

Ik was vandaag hard aan het werk vandaar het gebrek aan reactie.

Het is natuurlijk inderdaad 'hij wilt', maar het probleem is dat Ellie niet 'hij wilt' schreef, maar 'jij wilt'.

Als je onderaan in mijn reactie kijkt kun je het al zien, ik schrijfg nl:

"Dus je bent al lekker bezig, nou nog even leren 'hij wil' te zeggen..." (niet jij wil, maar hij wil...)

Bij 'jij' is het natuurlijk allebei goed.

"Dat iemand jouw taalcorrecties ooit nog serieus neemt, Ad, is dat misschien best een goed idee."

Altijd kritisch blijven, Ginny... (al kleun je er af en toe naast)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.