Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 15:00

Taaltopic

En los


Lou

Lou

26-02-2018 om 18:06

Huh

Maar Ellie schreef helemaal niet 'hij wilt'. Zo kan ik ook wel zeggen: Ad het is föhn en niet feun.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 18:15

Lou

Precies, ik las het dus verkeerd. Stom he?

Wat me wel vaker opvalt:

als er geen andere argumenten zijn, dan kan je nog altijd die andere poster aanvallen omwille van een paar daalfauten.

Taal is niet "in steen gebeiteld" (ergerlijk angliscisme!) en communicatie is nooit "een eenvoudig wandelingetje in het park" (joepie!!!).

Ik begrijp die taalpuriteinen wel, maar hun inspanningen zijn een "bij voorbaat verloren gevecht" (whopaaaa!). Taal is nu eenmaal een immer evoluerende constructie.

Anyway (sicaboo!), er zijn belangrijker dingen om over na te denken.
Al bij al vind ik dat het taalgebruik hier erg meevalt.

Ik vind deze draad nogal skeer (?!), maar tegelijk ook erg amusant, vanwege het polemisch gehalte.
Ik ben dan ook een ruziemaker .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2018 om 19:16

Tja Ad

Zullen we dan maar zeggen dat naast goed schrijven ook goed lezen een hele kunst is?

Al vind ik je aanvankelijke reactie echt wel te flauw.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 20:04

Ginny

Toen had ik het zelf nog niet door. Maar toen het halve forum over me heen viel ben ik het nog maar eens na gaan lezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 20:11

Excuus

Dus hierbij bied ik alle draaddeelnemers mijn welgemeende excuses aan, met name Ellie met haar onverbeterbare taalgebruik. Behoorlijk indrukwekkend voor een non-native.

@Yvan
Idd, het taalgebruik staat hier normaal gesproken op een behoorlijk hoog peil. Moge dit draadje aan het behoud daarvan bijdragen. Het is overigens https://nl.wikipedia.org/wiki/Anglicisme (ik heb het voor de zekerheid drie keer nagelezen)

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2018 om 20:23

Er zijn nogal wat nieuwe Nederlanders. Die spreken de taal natuurlijk slechter dan gemiddeld. Is dat een reden om de taal dan maar aan te passen?===

Hoezo is dat natuurlijk? Het kan zomaar zijn dat een nieuwkomer foutlozer Nederlands spreekt dan menig Nederlander, hooguit met een accentje.

Nou... toen Napoleon Nederland aan Frankrijk plakte vond men het vooral in de hogere kringen bijzonder chique om in het Frans met elkaar te converseren. In 1700 gaf men elkaar vast geen cadeautjes, liepen we niet op het trottoir, maakte men geen toilet en dineren deden we ook nog niet. (ik zeg even een willekeurig jaartal, niet nageplozen op preciezigheid) Dus we pasten geen woordjes aan, we vervingen ze gewoon.

Ook waren wij ooit de nieuwkomers in Indonesië en Zuidelijk Afrika. Er zijn nog afstammelingen van oorspronkelijke bewoners die ons in onze taal te woord kunnen staan. Die móesten onze taal leren. Zo vanzelfsprekend is het niet dat de eigen bevolking de eigen taal niet hoeft aan te passen aan nieuwkomers. Dus wie weet heeft Wilders stiekem al Wat & Hoe? Turks en Marokkaans op zijn toilet liggen, voor als Nederland overgenomen wordt door moslims. Thierry laat ons vast wennen aan Latijn, zodat we binnenkort weer naar een Latijnse mis kunnen luisteren zoals voor het Tweede Vaticaans Concilie, terug naar toen het allemaal beter was tenslotte.

Engelsen hoeven ons land niet eens over te nemen om ons op het Engelse taalpad te krijgen, maar áls ze Nederland ooit als graafschap aan Engeland plakken, spreken we vast perfecter Engels dan menig Brit.

Dit alles vanzelf met een knipoog en vast niet erg correct geschreven.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2018 om 20:26

En ik typte vrolijk voort, terwijl jij al door het stof gekropen was.

Altijd kritisch blijven

geldt dat alleen voor een ander Ad, of doe je ook wel eens stiekem aan een stukje reflectie? Als enige (oeps,ik schreef bijna enigste) overgebleven man is het niet zo moeilijk het slimste jongetje van de klas uit te hangen. Maar er is ook nog zoiets sociale intelligentie. Ben ik ook niet altijd even sterk in, maar jij dendert wel erg als een olifant door de porseleinkast, zowel bij linguïstisch gedepriveerden als nuptiaal dolerenden. Ik mag hopen dat je de rubriek Verlies en Verdriet overslaat. Ik zie je nog in staat te tieren:"begraFenis, het is begraFenis.

En wie mekkert over miniscule taalfoutjes van nieuwkomers is gewoon een net zo'n onnozele eikel als de gemiddelde Fransman van 50+ die zelf geen benul hoeft hoe lastig het is een vreemde taal te leren, en daarom iedere stuntelende toerist afblaft.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 21:16

Kaaskopje

Het gaat alweer beter. Ik ben inmiddels alweer voorzichtig begonnen als spamcorrector (zie: alles is voor jou mijn hart...) Misschien kan ik mijn geschonden reputatie zo weer herstellen.

Kenfan!

Zoveel taalfouten in #160 jong... Of doe je dat opzettelijk?

Goedenavond

Goedenavond,

Ik snap je punt Kaaskopje.

Dankje Kenfan. Uiteraard insgelijks! Wij hebben een heel lieve man en vader (voor mijn zoon), die ons heel veel heeft geleerd. Hij is voor ons als het ware een 'voorbeeld' voor het Nederlands.

Ad, ik vind dat wat je schrijft niet zo leuk. Ik vroeg waarom je elkaar wilt verbeteren. Daarop ga je me verbeteren en zeg je dat de 'reden' waarom ik misschien taalfouten kan maken niet goed is. En nee, dat is zeker geen reden om 'hij wilt' ergens te gebruiken, maar ik zeg het omdat ik, ook al doe ik mijn best, kans heb om een taalfout te maken.

'Een stuk slechter schrijven dan jij, die dame met de telefoon bijvoorbeeld. Dus je bent al lekker bezig, nou nog even leren 'hij wil' te zeggen.' Ik snap niet zo goed waarom je dat tegen me zegt...

Als iemand die niet uit Zweden komt Zweeds probeert te praten en dit lukt of lukt niet zo goed, dan zal ik juist een complimentje geven voor zijn/haar beste Zweeds Je moest eens weten hoe schattig Zweeds mijn man sprak jaren geleden

Fijne avond!

Ellie

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2018 om 21:36

Kenfan

Dan lig je al in het stof en dan komt iedereen er nog even zijn plasje overheen doen en dat noemen ze dan sociale intelligentie.

Beetje flauw,

niet?

Haha, en taalpolitie

Van je vrienden moet je het hebben ,
maar ik wil Ad Hombre wel bedanken voor het gemaakte excuus.

Ik probeer zelf al kritischer naar mijn reacties te kijken, voor ik ze verzend.
Ik hoop dat medeforummers naast spelling, ook wat kritischer zijn op hun woordgebruik. Een enkele keer bespeur ik zelfs een sneeuwbal-effect; iemand gebruikt een bepaald woord en anderen nemen het over. Maar elke forummer is verantwoordelijk voor zijn /haar eigen bijdrage.

Het 'copying' vond niet alleen plaats in niet draadje over donorschap, waar iemand als eerste zich te goed deed aan scherpe verwoording, welke door twee anderen overgenomen werd. (Opvallend dat het bij deze drie bleef; andere forummers leken meer bewust te zijn van de te scherpe verwoording). Het is mij namelijk al eerder opgevallen. Met name in pittige discussies over onderwerpen als vaccinaties of vluchtelingen. Ik weet nog hoe iemand werd uitgemaakt voor zionist, en hoe anderen dit met hetzelfde gemak overnamen.

We zouden ook meer oog mogen hebben voor onbehoorlijk woordgebruik.
(In het geval van de voor zionist beschuldigde medeforummer, greep het forumbeheer wel in.)

@ Kaaskopje #158

Terug naar de tijd van voor het Tweede Vaticaans Concilie is maar een tussenstap: sommigen willen terug naar de tijd van voor de Franse revolutie. En nog lang daarvoor. Toen de samenleving geordend was naar bijbels model en perverse, decadente nieuwlichterij nog niet aan de orde was.
Dat was de goeie ouwe tijd toen het jus primae noctis nog in voege was, het plebs nog zijn plaats kende en er van Montesquieu nog lang geen sprake was.

"... We zouden ook meer oog mogen hebben...

... voor onbehoorlijk woordgebruik. ...".

Alsof we nog niet genoeg last hebben van politieke correctheid en kneuterige keurigheid...

Gekruisd

Met vrienden doelde ik op post #158 van Kaaskopje aan Ad Hombre, ('Hoezo is dat natuurlijk?') Hij lag al zo onder vuur.

Overigens is "zionist"

-op zich- geen scheldwoord.
Zionisme is een oud-testamentisch geïnspireerde ideologie die streefde naar een eigen staat binnen de grenzen van Israël en Judea, waarin staatsburgerschap verleend werd op basis van religie. Op zich dus al uiterst problematisch (Als Moslims zoiets willen is het kot meteen al veel te klein...).

De Nederlandse gevoeligheid m.b.t. Joden en Israel heeft zijn oorsprong in de bezetting WO II, toen er uit NL verhoudingsgewijs veel meer Joden weggevoerd werden dan uit andere bezette landen.

Sindsdien is NL, na de VS, wellicht de beste vriend van Israël.

De historici van Yad Vashem in Tel Aviv onderzoeken al jarenlang hoe die hoge cijfers van NL kunnen verklaard worden en ze publiceren daar ook af en toe over.
Ze waarschuwen -terecht- voor voorbarige conclusies en al te eenvoudige verklaringen.

Nou Ad

Welk stof? In je gang naar Canossa heb je een te vroege afslag genomen met het op een verlezing te werpen. Mijn plasje is niets vergeleken hoe jij soms mensen afzij/eikt. Koekjes van eigen deeg smaken zelden naar meer.

Maar goed het is mooi geweest, zeker als mijn Baudetiaanse woordpatserij Yvan aanzet tot fantasietjes over het ius primae noctis.

Yvan,

Het betreft een oud draadje, ver voor jouw entree. En geloof me, het ging er niet gezellig aan toe.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2018 om 10:10

Kenfan

"geldt dat alleen voor een ander Ad, of doe je ook wel eens stiekem aan een stukje reflectie?"

Wat denk je? Ik kom hier om te leren.

"Als enige (oeps,ik schreef bijna enigste) overgebleven man is het niet zo moeilijk het slimste jongetje van de klas uit te hangen. Maar er is ook nog zoiets sociale intelligentie. Ben ik ook niet altijd even sterk in, maar jij dendert wel erg als een olifant door de porseleinkast"

Als je geen blad voor de mond neemt en politiek en sociaal incorrecte meningen debiteert, dan zou je dat natuurlijk als een gebrek aan sociale intelligentie kunnen zien. Maar als de betreffende poster zich nou met opzet niet inhoudt? Dit is tenslotte een forum waar je anoniem kunt zijn. Waar je relatief veilig kunt zien wat er gebeurt als je eens *niet* voor de lieve vrede je mond houdt of je tactvol uitdrukt. Echt leerzaam hoor, je leert over anderen, en, zoals gezegd met name ook over jezelf.

Geloof me, in het dagelijks leven blijft mijn alter ego Ad Hombre netjes verborgen, tot ik 'm ergens voor nodig heb, tenminste. Dan kan hij zijn woordje doen. Mijn collega's kunnen de begrippen 'on premises' en 'on premise' door elkaar halen zoveel ze willen. Ik trek hoogstens een wenkbrauw op.

Maar goed, over het corrigeren van (bijv) allochtonen hadden we het o.a. Ik zou willen stellen dat als je iemand (die nog aan het leren is) een structurele taalfout (als hij wilt) hoort maken het eigenlijk een teken van minachting is als je hem of haar daar niet een keer discreet op wijst.

Dat doet me denken aan een pijnlijk incident dat ik ooit (lang geleden) eens meemaakte. Ik stond te praten met een stel dat ik vaag kende. Ze reageerden een beetje vreemd vond ik. Toen ik na een minuut of tien wegliep realiseerde ik me dat ik de naam van de man verkeerd had onthouden, hij heette niet Piet, maar Klaas. En ik had 10 minuten lang Piet tegen hem gezegd!

Maar wat het extra genant maakte was dat ze me niet na de eerste verspreking hadden gecorrigeerd (nee, ik heet niet Piet, maar Klaas). Ze hadden elkaar waarschijnlijk al die tijd een beetje meewarig aan zitten kijken en toen ik weg was verzuchtten ze ongetwijfeld: "Wat een lul, die Ad!".

Daarom, iemand (op de juiste momenten) niet corrigeren getuigt eigenlijk van een enorme minachting. Als ik in het Engels een of andere structurele grammaticale fout maak? Please tell me...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2018 om 10:59

Ad en de rest

Vanwege het anonieme, kan ik je niet vertellen hoe grappig je naamsverwarring voor mij is.

Een paar weken geleden heb ik met mijn zus, met kennissen van zus koffie en thee gedronken boven de Markthal in Rotterdam. Ik vond die hal erg leuk, maar dat terzijde. Deze mensen zijn niet-Nederlands en ondanks dat ze hier al heel wat jaren wonen, is hun Nederlands nog niet foutloos. In spreekvorm vind ik dat nooit zo erg, het is zelfs wel charmant. De man is foutlozer dan de vrouw. Ze is zich erg bewust van het feit dat ze nog niet foutloos spreekt en verontschuldigt zich daar over. Wat aan mijn kant dan weer geruststelling oproept, want ze doet merkbaar haar best om het goed te doen. In geschreven vorm, is het nog lastiger voor zo iemand. Dus als ik weet dat iemand wel wil, maar het nog lastig vindt, zal ik nooit katten over taalfouten. Hooguit tactvol wijzen op de juiste schrijfvorm, maar als het gewoon om persoonlijke krabbels gaat, zal ik dat niet snel doen.

#174

AD Hombre, dat zal wel mee vallen. Mensen die tien minuten met een ander in gesprek blijven, vinden de inhoud van dat gesprek belangrijker dan een vergissing van naam.
Dat je het irritant vond, kan ik begrijpen; als de gulp van een collega open staat, waarschuw ik haar ook.

Tango

Tango

27-02-2018 om 14:41

Haha

Wordt er nou over mijn hoofd heen gediscusseerd? Ik voelde me totaal niet aangevallen op mijn wel of niet tikvout. Ik dacht overigens echt dat ik het goed schreef maar nu ik het terug lees moest het inderdaad ergert zijn. Beetje lastige zin inderdaad, ik ben de enige die me ergerT. Maar ik had dus helemaal niet meer gelezen in deze draad en zie nu pas wat een discussie mijn zinnetje heeft losgemaakt. Vind het wel grappig eigenlijk.

Ik weet niet wie er met smurfen is begonnen maar vind dat werkelijk een slecht werkwoord om werkwoordspelling mee te oefenen. Bij de meeste werkwoorden waarbij de ik-vorm op f eindigen wordt bij het meervoud v geschreven: durven, leven etc. Smurfen is daar meer een uitzondering op, net als surfen wat uit het Engels komt. Geen handig voorbeeld naar mijn idee. Kan je beter maken gebruiken of lopen, maar dan de laatste inderdaad alleen in de tegenwoordige tijd.
Nederlandse werkwoordspelling is vreselijk ingewikkeld voor dyslecten. Ik weet er alles van. Ik heb zelf een dyslectische zoon die hier heel veel (voor hem logische) fouten in maakt.

Ik hoop dat ik dit stukje foutloos heb geschreven, maar Kaaskopje of Ad Hombre zal er vast nog wel iets uit kunnen halen

Tango,

Misschien heb je iets te snel op verzenden gedrukt.
Geef niets, daar hebben we allemaal wel eens last van.

Oeps

Geeft niets, ..

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2018 om 16:28

Tango

Ik hoop dat je van mij aan wilt nemen, dat ik er niet op uit ben om je op je fouten te wijzen. Ik maakte echt een grapje, maar dat werd niet zo opgevat. Ik moet zelf ook ontzettend goed opletten wat ik de computer uitstuur.

Tango

Tango

27-02-2018 om 17:33

Kaaskopje

Geen probleem hoor. Ik schreef al, voelde met totaal niet aangevallen. Ik vind het vooral grappig dat er dan een hele discussie over jouw opmerking ontstaat, waar ik dan geen weet van heb omdat ik dit draadje even niet had gelezen. Maar trek het je vooral niet aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.