Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Els

Els

27-10-2010 om 15:25

To-do lijst

gister heb ik een boek uitgelezen over een vrouw die een lijst afwerkte van dingen die ze nog wilde doen voor haar 25e verjaardag. En dat heeft me aan het denken gezet...

Ik ben getrouwd, heb 2 kinderen en werk 32 uur in een superleuke baan. Mooi huis, lieve man en afgelopen jaren heb ik me eigenlijk voornamelijk met de kinderen bezig gehouden. Langzamerhand begint er weer tijd voor mezelf te komen. maar mijn dromen, zoals ik die vroeger had, zijn weg. Ik heb alles wat ik me kan wensen. wat kan er nog op mijn to-do lijst staan?

ik ben op zoek naar leuke dingen om te doen, hobbies, dingen waar ik me in kan uitleven. dromen die ik kan najagen.
Tegelijkertijd ben ik niet van het fröbelen, ik weet niet waar ik het moet zoeken. wat ik zou willen dromen... wat zou er op jullie lijstje komen te staan?

Els


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

27-10-2010 om 15:46

Beetje flauw

maar 0- 1 zou dan staan : lijst met "to-do "dingen maken. Ik snap je aan de ene kant wel, dat je "iets zoekt", maar laat je niet dwingen in een zoektocht. Ga je niet minder voelen omdat je geen to-do lijst hebt.

liora

liora

27-10-2010 om 16:17

Lijst

Als je alles hebt wat je wil, kun je misschien kijken of je tijd hebt om iets te betekenen voor anderen. Vrijwilligerswerk of zo?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vooral

GENIETEN van wat er IS (en niet pruilen over wat je mist..of wat je niet kunt of...)

Als je de kunst verstaat van genieten, dan heb je geen lijstje meer nodig, wedden!

Volg je hart als je nog wat wilt leren of sporten of reizen of..en laat je niet leiden door de publieke opinie.

Kunst mien

hier heel veel aanleg voor kunst maar totaal gebrek aan de gave om te kunnen genieten.

Het lijkt mij echt werkelijk een openbaring om geen lijstjes meer nodig te hebben en gewoon achterover te leunen en volop te genieten van wat ik wel heb, dat is voor mij al mijn hele leven moeilijk. Ik heb het een paar weken ervaren toen de jongste geboren werd, ik ben nog nooit in mijn leven zo lang achter elkaar tevreden en gelukkig geweest met alles en mezelf.

dus: hoe doe je dat ?

els

els

27-10-2010 om 21:58

Toelichting

misschien even toelichten... ik heb alles wat ik nodig heb, maar heb zeker nog materialistische wensen. Een bergje geld zou heel welkom zijn zeg maar. Maar dat bedoel ik niet met mijn to-do lijst.

Wat ik bedoel is dat als ik straks oud ben, dat ik alles gedaan heb wat ik had willen doen. dat ik mijn leven niet 'zomaar' voorbij heb laten gaan. Ik merk dat ik nu leef voor mijn kinderen en mijn werk, nu al 8 jaar zo gedaan. En dat was meer dan genoeg, meer kon ik niet aan en ik ben gelukkig. Ik geniet van mijn leven.

Nu ik iets tijd heb wil ik bedenken wat ik daarmee ga doen. Wat wil ik gaan doen, wat wil ik voor mezelf bereiken? Wat zijn mijn dromen? ik moet mijn kinderen langzamerhand los gaan laten en mijn eigen leven weer in gaan vullen.

Vrijwilligers werk zou een mogelijkheid kunnen zijn, iets doen waar ik mensen echt blij mee zou kunnen maken.

Maar wat wil ik zelf? dat ben ik kwijt. Vroeger had ik een lijstje, ik wilde ooit naar Amerika bijvoorbeeld, mijn ouders gingen nooit buiten Nederland op vakantie dus dat leek me fantastisch. En naar een Aziatisch land, de niet-toeristische cultuur leren kennen. Ik wilde de universiteit halen, hoe onmogelijk het ook leek.

Dat is allemaal afgestreept, al die wensen zijn gehaald. En nu?

Els

En nu

Ik wou juist dat ik het gevoel had wat jij hebt. Mijn to do: carriereswitch, verbouwen, reizen alleen en met mijn gezien.

Ik heb een tijdje terug zitten denken wat ik vroeger interessant vond zo rond de periode voordat ik afstudeerde, waar hield ik mij toen mee bezig, wat vond ik echt gaaf om te doen en te beleven dat waren andere dingen dan de prangende doelen die ik mezelf stelde. Ik probeer nu qua werk weer die kant op te gaan en dat vind ik ergens heel natuurlijk en dichtbij mijzelf staan, ik geniet erg van de dingen die ik nu leer (ik volg een intensieve training) al vind ik het ook doodeng want ik heb nog geen enkele garantie dat het ook allemaal gaat lukken met dat werk. Maar goed ik heb wel lol en leer nieuwe dingen.

laatst moest ik 1,5 uur vullen in A'dam centrum voordat ik college had. Ik ben toen gaan eten bij een restaurant waar ik vroeger met een ex vriendje wekelijks kwam, vond ik heel bijzonder, 10 jaar na dato zag ik mezelf weer zitten met een gerecht wat ik ook al heel lang niet meer had gegeten (rijsebrij met zwarte eieren en loeihete sambal). Ik ga het hopelijk komende maand nog een keer doen.

Triest

Ik vind het iets triests hebben als je lijsten gaat maken met dingen die je nog MOET doen.
Waarom niet genieten van alles wat je hebt en al gedaan hebt?

els

els

28-10-2010 om 07:09

Aha

bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag en het draardje lezen.

dirksmama, ik vind het juist triest als je op je 35e alleen gaat genieten van alles wat je gedaan hebt. leef niet in het verleden maar in het nu en kijk uit naar wat je in de toekomst nog allemaal wil/kunt doen.

overigens geniet ik wel van wat ik gedaan heb, ben er trots op. het heeft me veel moeite gekost (Manda Rijn: ik ben 2 keer van volledig van carriererichting omgeswitched) maar ik ben er gekomen en ben er blij mee.

Manda

QUOTE: ik geniet erg van de dingen die ik nu leer (ik volg een intensieve training) al vind ik het ook doodeng want ik heb nog geen enkele garantie dat het ook allemaal gaat lukken met dat werk. Maar goed ik heb wel lol en leer nieuwe dingen.

Nou kijk, ik hoef het niet eens uit te leggen, je kunt het al..

Het gaat inderdaad niet om de grote dingen....ik vind het zelfs leuk om van ´negatieve dingen´ weer de leuke kanten te zoeken/merken..

Zoals bijv. het hebben van een gehandicaptenparkeerkaart (lekker woord voor galgje) Je zou kunnen (blijven) treuren omdat je niet meer zo ver kunt lopen, maar ik vind het dan wel weer lekker om dichtbij te kunnen parkeren, vaak zonder kosten..!

(en nee, natuurlijk is dat niet zomaar gelijk, dat je dat kunt, maar het is wel fijn als je dat op een gegeven moment kunt....ik roep dan vaak dat het ook voordelen heeft, dat ´kleine´ gebrek )

en vooral genieten van VOORPRET, ik vind het bijv. zalig om vrijstaande huisjes op funda te bekijken en vast te bedenken hoe ik daar zou willen wonen, wat ik zou gaan veranderen..ook al weet ik dat het er waarschijnlijk niet van zal komen..

Gewoon dromen is leuk, al bereik je het doel niet..

Hoe is die spreuk ook alweer, niet het doel, maar de REIS is van belang.. (of zoiets)

Manda (ot)

Welk restaurant?

Groeten,

Temet

Temet

dat chinese restaurantje, golden chopsticks heet het geloof ik, zit richting de wallen achter de dam. Het is qua interieur verbeterd, in mijn tijd zat je tussen de witte tegels en tl buizen.

dus ga er niet naar toe als je echt lang en breed uit eten wil, het is net alsof je in zo azie even een hap neemt op een hoekje, vandaar dat we er vaak zaten.

Ach en die zwarte eieren, heerlijk.

Ken ik

Die ken ik. Heb er ook wel gegeten, maar geen zwarte eieren.
Het restaurant daarboven is trouwens bekend om zijn dim sum.

Kennelijk zijn de formica- en tegeltjeschinezen aan een upgrade bezig. Nam Kee op de Zeedijk is recentelijk ook aangepakt. Opgeknapt kan ik niet zeggen, de witte tegels zijn vervangen door vrij donkere steenstrips, wat in die pijpenla een erg sombere indruk geeft.

Groeten,

Temet

Els

Op mij komt het zo ontevreden over als je allemaal lijstjes gaat maken van wat je allemaal nog gemist hebt.
Ik geniet vooral van het NU.
Wat morgen komt zie ik wel. Dat loopt toch altijd anders dan ik plan.

els

els

28-10-2010 om 14:50

Dirksmama

het is zeker niet ontevredenheid. ik ben juist zeer tevreden met hoe mijn leven tot nu toe is gegaan, hoe hard ik daar soms ook voor heb moeten ploeteren. Maar de jaren glijden snel voorbij en voor ik het weet ben ik fysiek niet meer in staat om dingen te doen die ik nu nog wel kan doen. Ik ben zo druk bezig met 'leven' (op een positieve manier) dat het geen kwaad kan om zo nu en dan even stil te staan bij wat je in het leven nu werkelijk wil. ik mis de dromen die ik vroeger had, iets waar ik me echt op kan verheugen, iets waar ik naar toe wil leven.

het is moeilijk uit te leggen, ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Els

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2010 om 16:05

Niets doen

Als ik lees wat je allemaal al hebt gedaan is mijn advies eigenlijk vooral: niets doen tot er een leuk idee in je opkomt en daar verder niet over piekeren. Ik denk dat je vooral de rust moet leren vinden in acceptatie van hoe je leven nu verloopt. Ik denk dat Dirksmama dit ook een beetje bedoelt. Genieten van wat je gedaan hebt betekent niet automatisch dat je in het verleden leeft, maar dat je met een tevreden blik kunt terugkijken. Volgens jouw redenatie zou 'geen doel hebben' betekenen dat iedereen die zich geen speciaal doel heeft gesteld in het verleden leeft, terwijl diegene gewoon in het heden leeft en van het heden het beste maakt.
Dus als je wat gaat doen, doe het dan omdat je daar zin in hebt, maar niet omdat het van jezelf moet.

Lijstje

Els, natuurlijk heb jij een lijstje. Alleen is dat een heel ander lijstje dan je voorheen had. Ik ken dat gevoel ook wel: bepaalde doelen zijn gehaald, ondertussen ben je ook veranderd, alleen had je het ondertussen te druk om daar bij stil te staan en dat lijstje up te daten. En je krijgt langzamerhand de behoefte om te ondekken welke verlangens en dromen er nog zijn. Elk mens heeft dat nodig: geeft sjeu aan het leven. De enige manier die ik ken om die gevoelens te ontdekken is door me te vervelen en te dagdromen.. dingen te doen die ik leuk vind, waar ik energie van krijg. Dat is voor elk anders. Of je nu vrijwilligerswerk zou moeten gaan doen? Raad ik je nu af, eigenlijk.Misschien mag ik dat niet zo zeggen. Neem eens de tijd om te ontdekken waar je nu energie van krijgt. Misschien van dezelfde soort dingen als voorheen of misschien wel heel andere dingen. Bewegen of creativiteit of juist lezen of .. is het alleen of met anderen.. met vrienden of met familie ? Sommigen hebben geen tastbaar lijstje nodig want die kennen dat lijstje van buiten. Anderen, zoals ik (en wellicht jij ook) die moeten daar eerst meer over nadenken.. Eigenlijk, zou ik je aanraden om daar hulp bij te zoeken. Dat klinkt wat raar. Maar als jij deze vraag had over welk werk bij jou zou passen, zou je daar wellicht ook wat hulp bij kunnen vinden.. genoeg bureaus die je daarbij kunnen helpen.

Overigens

wil ik niet suggereren dat bij het maken van een 'lijstje' je een bureau nodig hebt.. maar misschien wel het juiste zetje.. zeker als je -zoals dat vaker gebeurt bij moeders- zo druk hebt gehad dat je 'out of touch' bent met je eigen dromen, verlangens, wensen.

dc

dc

28-10-2010 om 22:43

Geen

Wat ik nou juist zo lekker vind aan wat ouder zijn, is dat ik niets meer hoef! Ik hoef niet van te voren na te denken over waar ik nu heen ga of wat ik moet doen, ik sta open voor de dingen die me tegemoet komen, en geniet van mijn lekkere familieleventje.

En Manda, hoe ik dat doe? Gewoon stoppen met nadenken

dc

dc

28-10-2010 om 22:44

Sini

Precies! Geweldig plaatje!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2010 om 00:14

Hihi sini

Leuk!

Ik denk niet dat het veel met leeftijd te maken heeft, maar voornamelijk met het karakter.

Emmawee

Emmawee

29-10-2010 om 09:14

Voorleven

Ik heb mij ook geregeld afgevraagd of ik niet nog een 'hart en ziel - ding' moest hebben naast mijn relatie, gezin en mijn werk. Maar het gewone dagelijkse leven kost mij genoeg energie én biedt mij genoeg voldoening, zelfs enorm veel geluk.
Maar het nastreven van een eigen doel, iets met mijn talenten doen, dat doe ik nu niet of niet zo duidelijk zichtbaar. En dat zou ik voor mezelf wel goed vinden, maar meer nog zou ik het mijn kinderen willen vóórleven. Mijn man maakt muziek en kunst, werkt aan een boek. Ik zou wel willen zingen in een koor en ik wil graag wandelen en ik zou ook graag weer aan yoga willen doen en mij inzetten voor een goed doel. Maar ik krijg het gewoon niet in mijn agenda gepropt. En op de momenten dat ik even niets te doen heb, zit ik hier!
Het heeft inderdaad met karakter te maken of je je hier druk over maakt of niet, maar leeftijd kan ook karaktervormend zijn. Een paar jaar geleden kon ik mij hier echt vreselijk waardeloos door voelen en nu ben ik er juist heel rustig over.
Groeten, Maw.

dc

dc

29-10-2010 om 11:23

Shonagh

Bij mij niet. Begin 20 moest ik nog van alles van mezelf. Andere culturen leren kennen, frans leren, trouwen, kinderen krijgen, en nog wat dingen. Het meeste heb ik ook gedaan, en nu is de druk van de ketel voor me.

Oh, maar dat heb ik niet als "moeten" ervaren :o).
Dat is dus het verschil in karakter ? Inmiddels ben ik 50 plus en geniet van heel veel dingen ( met kinderen gaat het goed, we zijn gezond, rustige leven in Schotland) en laat het verder op me afkomen, klinkt misschien gelaten en dat is het misschien ook wel zo, maar ik ben er gelukkig mee.

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2010 om 14:47

Els

Ik denk dat ik het wel snap. Mijn schoonmoeder is 90 en was tot haar 85e zeer actief. Fietste nog 15 km met gemak, maakte reizen, ging overal op af. Gewoon een kwieke oude dame met een brede visie. Ineens begonnen de lichamelijke ongemakken en in no-time leverde ze vrijwel alles in. En dat gaat hárd. Nu schuifelt ze achter een rollator en weet niet meer wat ze gisteren heeft gegeten. Het kopen van een nieuw truitje is een belevenis om drie dagen van van de kook te zijn. Ze was altijd een lichtend voorbeeld van leuk oud worden en nu ineens is het heel confronterend om te zien hóe hard het gaat. En ja, ook zij zegt dingen als: had ik maar....was ik maar.....ik wilde altijd nog eens.....en nu kan dat niet meer.
Dus: ik denk dat je nu doet wat je nu moet doen. Balans opmaken, koppie omhoog en om je heen kijken of er nog ergens iets te beleven valt. Niks ontevreden, gewoon leuk

Tirza

Margriet*

Margriet*

31-10-2010 om 09:58

To-do lijstjes?

Ik ben weinig plannerig. Op mijn veertigste heb ik bedacht dat ik toch nog die ene studie wilde gaan doen. De kinderen zijn iets groter, dus kwam er iets meer ruimte. Ik begin dan gewoon (wel in overleg over werktijden etc met manlief) maar zie dan wel hoe het loopt. Nu twee jaar verder blijkt dit inderdaad de juiste way of life. Man heeft ondertussen ook een andere baan en de planning behoeft constant aanpassing. Ik heb het trouwens meer achteruitwaarts. Toen ik in de twintig was had ik een aantal dingen juist wel moeten doen waar ik nu de vruchten van had kunnen plukken (o.a die studie doen ipv een andere). Ik ben nu trouwens actiever dan ooit, mijn twenty's heb ik verlummeld met een beetje studeren maar daarnaast deed ik eigenlijk heel weinig. Maar veertig + realiseer ik me nu mijn leven ook zo gelopen is als het is en dat geeft ook weer rust.... Ik heb wel wensen maar geen to-do lijstjes...

els

els

31-10-2010 om 10:12

Moeten/wensen/to-do

hoi

het is voor mij niet de bedoeling dat ik dingen 'moet', en dat ik daar niet flexibel in kan zijn. ik wil er het beste van maken, alles uit mijn leven halen wat ik wil. Niet achter af denken dat ik mijn tijd 'verlummeld' heb zoals margriet het beschrijft. en inderdaad tirza, jouw verhaal beschrijft zoals ik het voel, zonder het moeten, geen druk op de ketel of me druk maken. ik wil gewoon bedenken wat ik zou willen, wat mijn wensen zijn en als daar extra tijd en ruimte voor is, zorgen dat het gaat gebeuren!

maar dat bedenken vind ik verrekte moeilijk! wel leuk, het gaat tenslotte om dingen vinden die ik echt heel leuk vind. Judith, wat voor bureaus kunnen hier bij helpen, ik heb echt geen idee.

enne... ondertussen ben ik echt wel aan het genieten hoor! ik heb trouwens al een idee gehad: in plaats van de standaard Frankrijk-strand-vakanties voor de kinderen, weer eens een rondreis gaan maken in de vakantie. wel naar locaties die de kinderen ook leuk vinden maar deze keer weer een actieve vakantie. heerlijk om dat uit te gaan zoeken!

Els

Sinilind

en de tweede is ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.