Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Transgenders in de sport


In 1976 was er al Renee Richards die als professioneel tennisspeelster actief was. In tennis is kracht belangrijk en dit was natuurlijk in haar voordeel en vandaar dat niet iedereen het eerlijk vond. Ik ben ook voor een faire competitie en het is lastig om hier regels voor te bedenken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renée_Richards

Ik ben absoluut voor gelijke rechten, maar op het moment dat je biologisch man bent en daar fysiek voordelen van hebt t.o.v. vrouwen, dan is er geen sprake meer van gelijke rechten. Ik vraag me ook wel af hoe groot de groep is waar het om gaat. 
Er zijn echter ook mensen die biologisch gezien ergens tussen man en vrouw in vallen of van nature teveel mannelijk hormoon aanmaken. Caster Semenya, maar ook Foekje Dillema vroeger, die moest bewijzen dat ze vrouw was en daardoor gestopt is. Dat is geen keuze en het is heel lastig om beleid te maken dat zowel passend is voor die groep als voor hun concurrenten. Het lijkt me ook sterk dat mensen in transitie gaan puur voor dit doel. Tegenwoordig kunnen transgenderkinderen al vrij jong in transitie. Die hebben er dan misschien door hormoonremmers minder last van. Maar sommige mensen komen daar pas later achter. Ik zou hier niet meteen een pasklare oplossing voor hebben.
Overigens vind ik niet dat amateurclubs zomaar een paar mannen in een vrouwenteam kunnen zetten met de mededeling 'ze voelen zich vrouw' en dan de week er op weer bij de mannen meedoen. Maar dan krijg je ook de vraag wat je doet met mensen die zich non-binair voelen? En soms man, soms vrouw? Een aparte categorie lijkt me gezien de geringe omvang niet echt haalbaar. Dan wordt het daarin veel makkelijker om de top te bereiken. Biologisch geslacht aanhouden lijkt me voor die groep de beste optie.

Uiteindelijk verwacht ik dat er dan andere categorieën voor het onderscheid komen dan man of vrouw. Misschien toch voor meer sporten het gewicht als het om topsport gaat of een manier van 'handicaps' zoals bij golf.

Valeria schreef op 21-06-2021 om 15:06:

[..]

Als je als man nooit talentvol was en je gaat als vrouw ineens bij de besten horen, ben je niet ineens talentvol geworden of heel goed gaan trainen. Zo iemand kan dat wel proberen zichzelf wijs te maken, of proberen anderen wijs te maken, maar die benut gewoon een oneerlijk voordeel. Dat een volwassene niet bij de kinderen onder de 12 mag meedoen vindt iedereen logisch, maar dit moet allemaal maar kunnen. Gelukkig komen er steeds meer wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het lichamelijke voordeel niet verdwijnt; toen de regels werden opgesteld was daar denk ik nog nauwelijks onderzoek naar gedaan.

Op amateurniveau zijn de regels te krom. Iedereen mag het zelf bepalen. Zo kun je als club als je dreigt te degraderen nog even wat mannen inzetten en beweren dat die zich vrouw voelen. Waarschijnlijk moet dat eerst ergens gaan gebeuren voordat ze dat aanpassen.

Heb je enig idee wat voor fysieke en psychische omslag iemand doorstaat die in transitie is? Neem bijvoorbeeld het spiergeheugen. Getrainde atleten hebben dat in sterke mate natuurlijk.  Hoe denk je dat een transitie dat atletische lijf beïnvloedt? Je neemt zonder bewijs aan dat het atletisch vermogen van een individu gelijk is gebleven na transitie.

Daarenboven trek je een scheve vergelijking als je het verschil tussen pre- en posttransitie gelijk stelt aan het verschil tussen een twaalfjarige en een volwassene. Ook je analogie met met een degraderend team raakt helaas kant noch wal.

Ik ga er vanuit dat je het niet zo bedoelt en ik bedoel deze reactie niet als een persoonlijke aanval. Wat je schrijft zijn echter veel voorkomende misvattingen.

Topsporters zullen vaak lichamelijke kenmerken hebben die hen bevoordelen. Denk aan Ian Thorpe met schoenmaat 52. Verder zal, uitwassen als in Oost-Duitsland daargelaten, niemand in transitie gaan om in de sport een voordeel te hebben. Het gaat ook maar om een heel kleine groep. Dus wat mij betreft kunnen transvrouwen gewoon meedoen met de vrouwen. 

Ik denk overigens niet dat mensen nu en masse al heel vroeg in transitie gaan. En een voetbalclub kan natuurlijk niet zo maar even wat mannen inzetten (er zijn tenslotte onder meer regels dat je een jaar hormoontherapie gevolgd moet hebben). 

Verder eens met Wiek: transmannen zijn mannen, transvrouwen zijn vrouwen.

Niet alles gelezen en ik weet dus niet of iemand dit argument al opgeworpen heeft. Maar het is niet lastig voor te stellen dat transgenders toelaten in de vrouwencompetitie in sommige regimes een perverse prikkel is om jonge subtoppertjes  een geslachtsveranderende  hormoonbehandeling te laten ondergaan.   Denk maar aan de DDR-schaatsters onverslaanbaar waren in de jaren 70 en 80.

Poetin wordt subiet ruimdenkend. 


Ik ga er vanuit dat je het niet zo bedoelt en ik bedoel deze reactie niet als een persoonlijke aanval. Wat je schrijft zijn echter veel voorkomende misvattingen.

Hoe heb jij er ervaring mee?

Ik heb wel eens wedstrijden tegen transgenders gedaan. Ik zeg niet dat ze éven sterk blijven, maar ze zijn wel lichamelijk anders dan een geboren vrouw hoor (bouw, spieren). En als je de resultaten van eenzelfde persoon in beide categorieën kunt vergelijken, dan valt het verschil in klassering nogal op. Ik zou mijn observaties geen misvattingen noemen. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ik niet allen gevallen ken. 

Dat lijkt me een win-win: Putin ruimdenkend, andere landen krijgen een aanwas van talentvolle sporters die asiel aan kunnen vragen

Valeria schreef op 21-06-2021 om 16:17:

[..]

Hoe heb jij er ervaring mee?

Ik heb wel eens wedstrijden tegen transgenders gedaan. Ik zeg niet dat ze éven sterk blijven, maar ze zijn wel lichamelijk anders dan een geboren vrouw hoor (bouw, spieren). En als je de resultaten van eenzelfde persoon in beide categorieën kunt vergelijken, dan valt het verschil in klassering nogal op. Ik zou mijn observaties geen misvattingen noemen. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ik niet allen gevallen ken.

Ach, jouw persoonlijke ervaring  hoeft niet een anders maatstaf te zijn inderdaad.

Het idee dat cis vrouwen zouden worden benadeeld als trans vrouwen aan dezelfde wedstrijden zouden deelnemen, is grotendeels gebaseerd op dezelfde misogyne gedachte die leidt tot de gedachte van 1 op 8 mannen dat ze Serena Williams kunnen verslaan in een tenniswedstrijd.

Hannemeike schreef op 21-06-2021 om 16:19:

Dat lijkt me een win-win: Putin ruimdenkend, andere landen krijgen een aanwas van talentvolle sporters die asiel aan kunnen vragen

Je kan er een gebbetje van maken, denk je echt dat onvrijwillige transitie denkbeeldig is? Vind je veiligheid  van jonge sporters in totalitaire regimes ondergeschikt aan  identiteitspolitiek? 

Wiek schreef op 21-06-2021 om 16:45:

[..]

Ach, jouw persoonlijke ervaring hoeft niet een anders maatstaf te zijn inderdaad.

Het idee dat cis vrouwen zouden worden benadeeld als trans vrouwen aan dezelfde wedstrijden zouden deelnemen, is grotendeels gebaseerd op dezelfde misogyne gedachte die leidt tot de gedachte van 1 op 8 mannen dat ze Serena Williams kunnen verslaan in een tenniswedstrijd.

ben jij zelf een  sporter?

Écht, kenfan?! Jij zou de rechten van transvrouwen híér opofferen om de káns dat een dictatoriaal regime zich over zijn transphobe vooroordelen heen zet en jonge sporters een hormoonbehandeling laat ondergaan? Nog aangenomen dat die jonge sporters dat in zo'n conservatieve omgeving laten gebeuren. Liever ondersteun ik dan zowel de transvrouwen als de jonge sporters door de jonge sporters zo nodig asiel te verlenen. De doctrine dat je je niet mag bemoeien met wat andere staten hun onderdanen aandoen, is de mijne niet, maar primaire verantwoordelijkheid van een staat is het toch om de mensenrechten van zijn eigen inwoners te garanderen.

Valeria schreef op 21-06-2021 om 17:08:

[..]

ben jij zelf een sporter?

Ik ben in de vijftig,  ik sport al jaren niet meer. Ja, vroeger was ik fanatiek sporter.  En nee, bij mijn weten heb ik in competitie nooit een trans vrouw als tegenstander gehad.

Hoeveel intieme gesprekken heb jij gevoerd met mensen over hun transitie?

Wiek schreef op 21-06-2021 om 16:45:

[..]

Ach, jouw persoonlijke ervaring hoeft niet een anders maatstaf te zijn inderdaad.

Het idee dat cis vrouwen zouden worden benadeeld als trans vrouwen aan dezelfde wedstrijden zouden deelnemen, is grotendeels gebaseerd op dezelfde misogyne gedachte die leidt tot de gedachte van 1 op 8 mannen dat ze Serena Williams kunnen verslaan in een tenniswedstrijd.

"Longitudinal studies examining the effects of testosterone suppression on muscle mass and strength in transgender women consistently show very modest changes, where the loss of lean body mass, muscle area and strength typically amounts to approximately 5% after 12 months of treatment. Thus, the muscular advantage enjoyed by transgender women is only minimally reduced when testosterone is suppressed." 

https://www.researchgate.net/publication/346774077_Transgender_Women_in_the_Female_Category_of_Sport_Perspectives_on_Testosterone_Suppression_and_Performance_Advantage

Dit is een citaat uit het abstract van een onderzoek van die Zweedse wetenschapper, Lundberg, die in het NOS-verhaal wordt genoemd. Het idee dat cis-vrouwen worden benadeeld is dus helaas meer dan 'misogyne gedachten'. Er zal meer onderzoek naar moeten worden gedaan en je zou hopen dat het toch niet blijkt te kloppen. Want het is bijzonder jammer dat het niet zo eenvoudig lijkt. Het was voor iedereen beter als ze gewoon mee zouden kunnen doen en gelijke kansen zouden hebben. Maar deze onderzoeksresultaten wijzen in ieder geval niet in die richting. 

Hannemeike schreef op 21-06-2021 om 16:08:

Verder eens met Wiek: transmannen zijn mannen, transvrouwen zijn vrouwen.

Ik vind het heel onlogisch om niet te benoemen dat er belangrijke verschillen zijn tussen cisvrouwen en transvrouwen. Die verschillen zijn er gewoon: fysiek, qua ontwikkeling, psychologisch, medisch etc. Het feit dat er een langdurige, zware transitie aan te pas heeft moeten komen om de genderidentiteit op één lijn te brengen met het lichaam is al een heel groot verschil tussen cisvrouwen en transvrouwen. 

Maar, dat mensen op belangrijke punten van elkaar verschillen, ánders zijn, maakt ze toch niet noodzakelijkerwijs minder waard, of in dit geval minder vróuw? 

Voor mij is de gedachtegang 'als besloten zou worden dat transvrouwen niet kunnen meedoen, kan dat alleen betekenen dat men ze minderwaardig vindt' een vreemde. Ik zie niet de dwingende logica om die twee zaken zo met elkaar in verband te brengen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.