Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Transgenders in de sport


Overigens heb ik totaal geen verstand van transgenders in de sport, dat zijn medische afwegingen (hoe transgender is die transgender? En wat doet de transitie met de voor de betreffende sport belangrijke lichaamskenmerken) en daarnaast de vraag wat "eerlijke competitie" inhoudt als elke sport sowieso al mensen aantrekt die daar lichamelijk het meest geschikt voor zijn. Je ziet toch niet zo gauw dat iemand bij sumoworstelen in de subtop blijft steken en dan besluit maar sprinter te worden, of andersom.

"Alleen maar " transgender zijn lijkt me niet genoeg om ineens uit te blinken in tennis of schaken. 

Het klinkt mij hoe dan ook een beetje in de oren als een draadje dat vooral beoogt om transgenders als valsspelers neer te zetten en daarmee alle transgenders een beetje verdacht te maken.

Ik vind het hele transgender verhaal al vreselijk complex om te begrijpen, een mening hebben over wie wat vervolgens mag gaat mij boven de pet.

WendelmoedM schreef op 24-07-2021 om 13:38:

Het klinkt mij hoe dan ook een beetje in de oren als een draadje dat vooral beoogt om transgenders als valsspelers neer te zetten en daarmee alle transgenders een beetje verdacht te maken.

Over verdacht maken gesproken… Mag ik hier even om glimlachen? 

WendelmoedM schreef op 23-07-2021 om 22:02:

[..]

Ik snap het punt bij teamsporten wel, maar tegen elkaar voetballen in teams kan toch ook? Dat is toch wat anders dan steeds in de auto naar een andere stad moeten, daar vooral veel zitten wachten tot je een wedstrijd mag spelen en dan weer veel wachten tot je in de auto terug kan. Bij atletiek, roeien of turnen zijn wedstrijden al helemaal niet steeds nodig. Mijn kinderen vonden het tergend saai, dat in de auto en op sportvelden hangen de hele dag. Bij paardrijden vond ik het ook niet zo boeiend, buiten rijden is veel leuker.

Bij scouting bestaan trouwens ook wedstrijden maar ga je daar niet heen kun je je toch prima elke opkomst vermaken.

Altijd tegen hetzelfde team is saai, je leert elkaar kennen en daar ga je op in spelen. Los van het feit dat het lastig is om op een bepaald leeftijdsniveau twee compleet gelijke teams te maken. Zeker in sporten of sportclubs die niet van elk jaartal minstens 6 complete teams hebben. 

Lang wachten tot je een wedstrijd mag spelen? Hoezo? Je gaat er heen, kleedt je om, wacht 10 minuten, even opwarmen en spelen toch? Ik heb kinderen gehad op voetbal met heel veel clubs binnen max een half uur rijden maar ze hebben ook sporten gedaan waar het vaak 30-60 min rijden was. Niemand verplicht jou toch je kind op die sport te doen? 

Mija schreef op 24-07-2021 om 14:06:

[..]

Over verdacht maken gesproken… Mag ik hier even om glimlachen?

Zeker, dat mag. Glimlach een eind weg.

Maar het wekt toch die indruk bij mij, hoe liefjes en begripvol het allemaal ook geformuleerd wordt.

Nummer schreef op 24-07-2021 om 15:51:


Lang wachten tot je een wedstrijd mag spelen? Hoezo? Je gaat er heen, kleedt je om, wacht 10 minuten, even opwarmen en spelen toch?

Dat hangt erg van de sport af.

1 badminton wedstrijd bestaat uit 8 partijen die elk afzonderlijk soms bijna een uur duren. Met 2 banen ben je dan al een halve dag bezig. Is er maar 1 baan beschikbaar hoop je vooral dat een ander team snel klaar is en dat je die baan erbij kunt nemen.

Een half uur van te voren aanwezig, omkleden, inlopen, inspelen. Wedstrijd. Uitlopen, douchen, nog even afsluiten met de tegenstander. En weer naar huis.

Toernooi: zaterdagochtend 8 uur in de hal, half 9 eerste wedstrijd. 5-8 partijen op 1 dag afhankelijk van welke onderdelen je speelt. Op zaterdag vaak tot een uur of 7 gepland, uitloop tot 8 of 9 uur niet ongebruikelijk of zelfs gepland en dan op zondag door weer om half 9 op de baan en rond 6 uur half 7 prijsuitreiking. Dan zit er wel eens 2-4 uur wachten tussen je partijen.


WendelmoedM schreef op 23-07-2021 om 17:47:

[...]


En hoe dan ook hoop ik dat heel veel mensen gewoon veel plezier houden in sporten ook al zijn ze er niet geweldig in, en zou van mij die belachelijke competitiedrang bij sportclubs voor kinderen afgeschaft moeten worden. Waarom elk weekend een voetbalwedstrijd? Waarom turnwedstrijden, atletiekwedstrijden etc ipv lekker bewegen en trainen? Waarom geen breedtesport om lekker bezig te zijn en aan je conditie en houding te werken zonder competetieve druk? Mijn kinderen zijn allemaal naar scouting gegaan omdat ze gewone sporten geen bal aan vonden, juist door de wedstrijd druk.
Voor volwassenen is er wel veel recreatief sporten, voor kinderen juist niet. Want ouders willen wedstrijden, is dan het verhaal.

Dat jouw kinderen wedstrijden geen bal aanvonden (leuke woordspeling trouwens) wil niet zeggen dat dit voor andere kinderen ook geldt.

Hier in huis een kind dat juist erg goed gedijt op wedstrijden en competitie.

Vwb atletiek; een van onze kinderen heeft op atletiek gezeten en externe wedstrijden waren altijd volledig vrijwillig. Er waren veel kinderen die alleen trainden en uitsluitend de interne wedstrijden (1x per jaar clubkampioenschap, evt een of twee hardloopwedstrijden georganiseerd door de club) meededen.

Ysenda schreef op 24-07-2021 om 18:06:

[..]

Dat hangt erg van de sport af.

1 badminton wedstrijd bestaat uit 8 partijen die elk afzonderlijk soms bijna een uur duren. Met 2 banen ben je dan al een halve dag bezig. Is er maar 1 baan beschikbaar hoop je vooral dat een ander team snel klaar is en dat je die baan erbij kunt nemen.

Een half uur van te voren aanwezig, omkleden, inlopen, inspelen. Wedstrijd. Uitlopen, douchen, nog even afsluiten met de tegenstander. En weer naar huis.

Toernooi: zaterdagochtend 8 uur in de hal, half 9 eerste wedstrijd. 5-8 partijen op 1 dag afhankelijk van welke onderdelen je speelt. Op zaterdag vaak tot een uur of 7 gepland, uitloop tot 8 of 9 uur niet ongebruikelijk of zelfs gepland en dan op zondag door weer om half 9 op de baan en rond 6 uur half 7 prijsuitreiking. Dan zit er wel eens 2-4 uur wachten tussen je partijen.

Het voorbeeld ging over voetbal, een teamsport. Badminton is geen teamsport toch? Bij voetbal heb je 1 of 2 keer per jaar een toernooi als je club je daarvoor opgeeft en dan zit je daar inderdaad een dag. Ik neem aan dat badminton op die manier ook niet elke week is en dan wellicht niet elke week uit of niet op alle niveau's maar alleen het hogere? Het voordeel van tijdsporten is ook dat je niet hoeft te wachten tot alle sets zijn uitgespeeld, de tijd zorgt wel voor een strikte begin- en eindtijd. 

Nummer schreef op 24-07-2021 om 22:37:

[..]

Het voorbeeld ging over voetbal, een teamsport. Badminton is geen teamsport toch? Bij voetbal heb je 1 of 2 keer per jaar een toernooi als je club je daarvoor opgeeft en dan zit je daar inderdaad een dag. Ik neem aan dat badminton op die manier ook niet elke week is en dan wellicht niet elke week uit of niet op alle niveau's maar alleen het hogere? Het voordeel van tijdsporten is ook dat je niet hoeft te wachten tot alle sets zijn uitgespeeld, de tijd zorgt wel voor een strikte begin- en eindtijd.

Badminton is wel degelijk een teamsport, toernooien zijn individueel of als (mix)dubbel.

Competitie doe je met een team van minimaal 4 spelers maar bij voorkeur 6 spelers. 2x heren enkel, 2x dames enkel, dames dubbel, heren dubbel en 2 mix dubbels maken 1 competitiewedstrijd bij een gemengd team.

Competitie is elke week gedurende 14 weken, soms een najaars en een voorjaars Competitie.

Veel regio's hebben een toernooien circuit, dat zijn dan 5 of 6 toernooien. En dan heb je de losse toernooien.  Afhankelijk van je speelsterkte speel je regio of landelijk maar je kunt ook gewoon een toernooi in een andere regio spelen. Dat is wel leuk want in je eigen regio speel je steeds tegen dezelfde mensen. 

De toernooien zijn voor alle niveaus tegelijk. Je speelt op speelsterkte en leeftijd. 

Zoon speelt naast de competitie nog 1 of 2 toernooien per maand. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.