Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Transgenders in de sport


Sanne72

Sanne72

22-06-2021 om 20:13 Topicstarter

Wiek schreef op 22-06-2021 om 14:38: 


Kort door de bocht en in het algemeen: Hoe kan iemand stellen geen bezwaren te hebben als in dezelfde zin voorwaarden gesteld worden?


de geen bezwaren en volledige steun ging, zoals gezegd over het hele proces van transitie, het werken en het gerespecteerd worden in de maatschappij. Dat kan prima los staan van de vraag of transgenders ook nog toegelaten moeten kunnen worden in de topsport. Wat mij betreft: ja, maar (!) onder voorwaarden. Andere dan nu gelden want blijkbaar, en daar mag best meer onderzoek naar gedaan worden, is het nu niet eerlijk. 

Sanne72

Sanne72

22-06-2021 om 20:14 Topicstarter

Sorry, na het vraagteken begint mijn tekst. 

Wiek schreef op 22-06-2021 om 14:38:

[..]

Als ik dit topic gestart was en Sanne had die reactie gegeven die nu als ts staat, waren mijn vragen aan haar dezelfde geweest. Als er serieuze klachten zijn over mijn posts dan zal de redactie wel ingrijpen.


Kort door de bocht en in het algemeen: Hoe kan iemand stellen geen bezwaren te hebben als in dezelfde zin voorwaarden gesteld worden?

Dat hoeft de redactie niet te doen hoor. Met name dat je haar zaken aanwrijft die ze niet gezegd heeft om je eigen gelijk kracht bij te zetten had mijn aandacht. Gelukkig is het pareren van retorische trucs gewoon onderdeel van een discussie. 
En je tweede opmerking begrijp ik gewoon niet. Dat is dagelijkse kost: ‘Ik heb geen bezwaar op voorwaarde dat …’. 

Duizendpoot schreef op 22-06-2021 om 19:25:

Hier een interessant artikel uit de Guardian vandaag.

https://www.theguardian.com/sport/blog/2021/jun/22/by-conflating-gender-and-sex-we-undermine-sporting-competition


Hierin zijn wel ongeveer alle argumenten opgesomd en tegenargumenten behandeld die hier ook zijn ingebracht. Ik vind het een helder verhaal en sluit me erbij aan. 

Bericht van het forumbeheer

Beste forumbezoekers,

naar aanleiding van dit bericht

Sanne72 schreef op 22-06-2021 om 20:14:

Sorry, na het vraagteken begint mijn tekst.

wil ik graag het volgende opmerken. Mocht je iets willen corrigeren dan is de makkelijkste manier als je het bericht kopieert, de veranderingen er in zet en het opnieuw post. Het oude bericht kun je dan melden via het uitroepteken en wij van het
forumbeheer verwijderen dat bericht dan.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

een heel goed stuk van Valentijn de Hingh, maar met één ding ben ik het oneens, een uitspraak die centraal staat in haar betoog. Ze schrijft: 

“Maar door sport en het hele systeem eromheen te vernauwen tot een puur lichamelijke aangelegenheid, sluiten we mensen uit.”

volgens mij is dat het enige waar het om gaat in sport. Wie kan het snelste, langste of hoogste zijn lichaam bewegen? Natuurlijk komt daar ook geestelijke kracht bij kijken, maar het uitgangspunt is de kracht van het lichaam. 

Rhonda schreef op 23-07-2021 om 09:43:

een heel goed stuk van Valentijn de Hingh, maar met één ding ben ik het oneens, een uitspraak die centraal staat in haar betoog. Ze schrijft:

“Maar door sport en het hele systeem eromheen te vernauwen tot een puur lichamelijke aangelegenheid, sluiten we mensen uit.”

volgens mij is dat het enige waar het om gaat in sport. Wie kan het snelste, langste of hoogste zijn lichaam bewegen? Natuurlijk komt daar ook geestelijke kracht bij kijken, maar het uitgangspunt is de kracht van het lichaam.

Dat is toch niet de kern in het verhaal? Dat is m.i. dit: 

“Wat Kerr voorstelt: laat de genderhokjes varen, en vervang deze met categorieën die gebaseerd zijn op functionaliteit. Stel per sport vast welke lichaamseigenschappen ertoe doen, en deel atleten vervolgens in op basis van de mate waarin hun lichamen deze fysiologische eigenschappen bezitten. Meet van elke sporter hoeveel testosteron, rode bloedlichaamjes en snelle spiervezels zij hebben, en classificeer hun prestaties vervolgens op basis van dit ‘biologische paspoort’.”


Een puur fysiek onderscheid dus maar wel over gendergrenzen heen. Lijkt mij bijzonder de moeite waard om te onderzoeken. Ik waag de hypothese dat dit de bezwaren van ‘critici’ vaak zal bevestigen en dat iemand als Lauren Hubbard bij een andere categorie zal worden ingedeeld en dus weer buiten de top gaat vallen. Het voordeel is dat het dan is geobjectiveerd.

Het Canadese Olympisch vrouwenvoetbal elftal heeft een transgender in haar team. Opvallend is dat dit een vrouw was en nu als man meedoet in een vrouwenelftal. Dit is kennelijk toegestaan.

Je zou zeggen een transman wil als man worden behandeld en met de mannen meedoen, maar in dit geval is het dus omgekeerd. Dan krijg je dus wel de situatie dat zowel transvrouwen als -mannen meedoen in vrouwencompetities omdat dat hen beter uitkomt. Ingewikkeld allemaal.

Granola schreef op 23-07-2021 om 15:38:

Het Canadese Olympisch vrouwenvoetbal elftal heeft een transgender in haar team. Opvallend is dat dit een vrouw was en nu als man meedoet in een vrouwenelftal. Dit is kennelijk toegestaan.

Je zou zeggen een transman wil als man worden behandeld en met de mannen meedoen, maar in dit geval is het dus omgekeerd. Dan krijg je dus wel de situatie dat zowel transvrouwen als -mannen meedoen in vrouwencompetities omdat dat hen beter uitkomt. Ingewikkeld allemaal.

Misschien omdat hij niet binnen de regels mbt volledige geslachtsaanpassing valt? Dit staat in het stuk van Valentijn:


”Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) besliste in 2003 dat transgender personen mee mogen sporten in de categorie die overeenkomt met hun genderidentiteit wanneer ze een volledige geslachtsaanpassing hebben doorlopen. Daartoe werden hormoonremmers, hormoonvervangende therapie en een geslachtsveranderende operatie gerekend”.



De regels zijn in 2016 veranderd, volgens de link in het openingsbericht. Voor transmannen gelden geen beperkingen, staat er. Om bij de mannen mee te doen, veronderstelde ik.

Poms schreef op 23-07-2021 om 09:27:

mooi stuk van Valentijn de Hingh in de Correspondent over ongelijkheid in de sport mét een, wat mij betreft, zeer goede oplossing.

https://decorrespondent.nl/12607/als-trans-atleten-niet-in-de-topsport-passen-dan-moet-de-topsport-veranderen-niet-de-sporter/19341388109967-1a836ce4?fbclid=IwAR1Fm3b6sHug5HWGWZ9rhYFN6_TxVk94vF_sX3XRpqS35C1mHqOsSm0cVaU

Mooi stuk, één ding: "Misschien is het inderdaad oneerlijk dat ze het straks tegen cisgender vrouwen op moet nemen. Maar welke andere keus heeft ze?"

Keus? Misschien niet meedoen met de OS en blij zijn dat we tegenwoordig iemand kunnen laten leven in het lichaam dat hij of zij wil. Waarom moet je dan vervolgens ook nog op het hoogste podium willen sporten? 

Een mannelijke collega zei eens hierover: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5205081/solange-dekker-miss-verkiezing-trans-vrouw-persoon-cis-gender : "Kijk wij mannen zijn zelfs beter in het vrouw-zijn dan jullie vrouwen". Los ervan of zo'n opmerking moet kunnen maar het ging hier niet om sport. 

Ik denk dat je als transgender alleen met sport mee mag doen als je op tijd begonnen bent met hormonen. Wat die tijd is moet bepaalt worden. 

Sport draait toch sowieso om verschillen in lichaamsbouw? Anders zou een man die wint van iedereen met gewichtsheffen, ook wel van iedereen winnen met sprinten. En met de marathon. En met schaken.
Dat je goed bent in een bepaalde sport heeft te maken met je specifieke bouw, je karakter en je interesses. Niet iedereen vindt topsport zo aantrekkelijk, niet iedereen houdt van elke sport en als je gebouwd bent op hardlopen maar je vindt skiën veel leuker dan ga je dat toch lekker doen.
Die angst dat straks de wedstrijdsport helemaal niet meer eerlijk is - sport is hardstikke oneerlijk. Het is gebaseerd op bestaande verschillen, er komt belachelijk veel geld bij kijken en veel sporten zijn ontstaan vanuit mannen en dus zullen zij daar altijd de vrouwen verslaan - omdat de sport nou juist gebaseerd is op de punten waarin mannen beter zijn dan vrouwen.
En dan is er natuurlijk het geld, waardoor bijna alleen meisjes paardrijden maar uiteindelijk vooral  mannen de kans krijgen om de peperdure toppaarden te berijden.

Het zou mij wel interessant lijken om mensen gelijke uitgangs punten te geven (bij paardrijden bijvoorbeeld een kwestie van paarden beschibaar stellen aan talenten zonder onderscheid te maken) of om nieuwe sporten te ontwikkelen die juist niet gericht zijn op de aspecten waarin mannen zich van vrouwen onderscheiden.
En hoe dan ook hoop ik dat heel veel mensen gewoon veel plezier houden in sporten ook al zijn ze er niet geweldig in, en zou van mij die belachelijke competitiedrang bij sportclubs voor kinderen afgeschaft moeten worden. Waarom elk weekend een voetbalwedstrijd? Waarom turnwedstrijden, atletiekwedstrijden etc ipv lekker bewegen en trainen? Waarom geen breedtesport om lekker bezig te zijn en aan je conditie en houding te werken zonder competetieve druk? Mijn kinderen zijn allemaal naar scouting gegaan omdat ze gewone sporten geen bal aan vonden, juist door de wedstrijd druk.
Voor volwassenen is er wel veel recreatief sporten, voor kinderen juist niet. Want ouders willen wedstrijden, is dan het verhaal.

Waarom elke weekend een wedstrijd? Gewoon omdat voetballen een balsport is wat je alleen kunt doen tegen tegenstanders? Je wilt dat ze alleen maar trainen ofzo? 

Maar inderdaad, ik snap ook niet waarom er van alles gemeten moet worden in het lichaam zodat iedereen met zijn lichaam topsport kan bedrijven in elke sport. Je doet de sport die je leuk vindt toch? En door het te doen word je beter. Of je de top haalt ligt aan een combinatie van talent, inzet, je lichaamsbouw etc. 

Nummer schreef op 23-07-2021 om 18:22:

Waarom elke weekend een wedstrijd? Gewoon omdat voetballen een balsport is wat je alleen kunt doen tegen tegenstanders? Je wilt dat ze alleen maar trainen ofzo?

Maar inderdaad, ik snap ook niet waarom er van alles gemeten moet worden in het lichaam zodat iedereen met zijn lichaam topsport kan bedrijven in elke sport. Je doet de sport die je leuk vindt toch? En door het te doen word je beter. Of je de top haalt ligt aan een combinatie van talent, inzet, je lichaamsbouw etc.

Ik snap het punt bij teamsporten wel, maar tegen elkaar voetballen in teams kan toch ook? Dat is toch wat anders dan steeds in de auto naar een andere stad moeten, daar vooral veel zitten wachten tot je een wedstrijd mag spelen en dan weer veel wachten tot je in de auto terug kan. Bij atletiek, roeien of turnen zijn wedstrijden al helemaal niet steeds nodig. Mijn kinderen vonden het tergend saai, dat in de auto en op sportvelden hangen de hele dag. Bij paardrijden vond ik het ook niet zo boeiend, buiten rijden is veel leuker.

Bij scouting bestaan trouwens ook wedstrijden maar ga je daar niet heen kun je je toch prima elke opkomst vermaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.