Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Uitstel overdracht, fout financieel adviseur


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sharon*

Sharon*

29-08-2008 om 11:40 Topicstarter

Guinevere

Ik wacht nu dus op een telefoontje van ons financieel adviseur, die de bank zou bellen. Echt de zenuwen gieren door mijn keel... Dat wachten!!
Probleem is dat als we maandag pas de sleutel krijgen we niet dezelfde dag kunnen verhuizen. Mijn man kan wrs geen vrij krijgen volgende week dus dan zouden we moeten wachten tot het weekend of 's avonds verhuizen. Help, met 3 kinderen is dat een ramp!!!!

Tihama

Tihama

29-08-2008 om 16:47

Kamperen

Hoi Sharon,

Wat een gedoe. Ik hoop dat je dadelijk goed nieuws krijgt, maar even een tip voor de komende week: ga in je nieuwe huis kamperen. Het is wel provisorisch, maar je kunt dan in elk geval voort.
Als je zelf geen kampeerspullen hebt, vraag dan bekenden of ze het hebben. Veel sterkte

Tihama

Sharon*

Sharon*

29-08-2008 om 16:59 Topicstarter

Helaas

De bank heeft niet meegewerkt (k ben nu zo langzamerhand veel bozer op de bank dan op de hyptoheekadviseur). Het lijkt wel hoe meer druk je uitoefent hoe koppiger ze worden en je gewoon keihard onderop de stapel leggen. Ik heb de notaris laten bellen en die hoorde weer dat de bank pas gisteren de laatste documenten had binnengekregen en nog aan het beoordelen was. Dat is dus een keiharde leugen, want de bank had alles dinsdag al.

Tihama, ja kamperen! Zijn we toch nog met zijn allen op vakantie geweest Ik maak een kampeerdoos met allerlei spullen erin voor de eerste nacht/dag. Als we verhuizen doen we eerst de bedden. De rest kan dan de avond erna.

Guinevere

Guinevere

30-08-2008 om 21:22

Beuh

Beuh, wat een ellende, ik wens jullie geduld en sterkte! En je dacht nog wel vóór het schooljaar begint over te kunnen zijn!

Sharon*

Sharon*

31-08-2008 om 08:24 Topicstarter

Geduld? wat is dat?

Mijn geduld is echt helemaal zoek
Ja, we hadden het allemaal zo gepland dat we een week voor het schooljaar begon over zouden zijn...
Nou ja wie weet wat morgen brengt...

Nasha the first

Nasha the first

31-08-2008 om 17:25

Ik vind

dat je het inderdaad nog redelijk geduldig opvat allemaal Volgens mij had ik allang gillend en kijvend bij de bank op de stoep gelegen, wat voor een #$%$^$%^#$% stel ze daar zijn!!!!

Sharon*

Sharon*

31-08-2008 om 18:30 Topicstarter

Nasha

Ik woon in Den Haag, die bank zit in Hoorn, ik rijd geen auto, want anders, geloof me #$£%^$%%£"^£%%$%
Maar als er morgen nog niks gebeurd is, wie weet wat ik dan doe....

Sharon*

Sharon*

31-08-2008 om 19:15 Topicstarter

Ik heb ook wel vloekend en tierend aan de telefoon gezeten.
Het is ook wel opvallend dat mijn spruit van bijna 3 ineens gvd zegt ):
Tja op een forum kom ik misschien geduldig over, maar in het echie ben ik momenteel een furie

Guinevere

Guinevere

01-09-2008 om 21:42

Wel?

En hoe is het gegaan? Ben je nog een furie geworden of is het gelukt vandaag???

Nasha the first

Nasha the first

01-09-2008 om 23:27

Ook benieuwd

Sharon*

Sharon*

02-09-2008 om 06:44 Topicstarter

Nope

Niks, nada nog. Gisteren gehoord dat de bank vandaag de documenten naar de notaris zal faxen.
De grootste fout blijkt bij onze makelaar te zitten.
De furie in mij is een zachte dood gestorven Ik ben niet meer gestresst, niet meer kwaad. gewoon gelaten. Het heeft geen zin...
Ik breng mijn oudste naar school met de Randstadrail, dat gaat best.
Volgens onze hypotheekadviseur zal de verkopende partij ons nog niet in gebreke stellen.
Dus we wachten af.

Sharon*

Sharon*

05-09-2008 om 07:24 Topicstarter

En nu...

We hebben het vertrouwen opgezegd in onze hyptheekadviseur. We hebben al de hele week gehoord dat de bank de documenten naar de notaris zou opsturen en het gebeurde maar niet. We zijn naar een andere hypotheekadviseur gegaan (van een grote instelling) en hij stuurt ook voor de zekerheid een aanvraag voor een offerte bij een andere bank de deur uit.
Hopelijk kan hij nog wat bij die bank bewerkstelligen anders moeten we weer het hele traject in en dat kan wel even duren.
2 dagen geleden ben ik gebeld door de ex-assistente van oude hypotheek adviseur. Zij heeft ontslag genomen omdat hij haar 3 maanden geen salaris had betaald. Er schijnen al 13 schuldeisers te zijn en ze gaan proberen zijn zaak failliet te krijgen. Wat een verhaal!
We gaan wel onkosten die door hem gemaakt zijn proberen op hem te verhalen(oa de rente van de hypotheek van de verkopende partij)m aar het is de vraag of we dat terugkrijgen, met zoveel schuldeisers. Van een kale kip kun je niet plukken.
Ik voel me nu een stuk rustiger en heb vannacht eindelijk weer redelijk geslapen.
Het is wel even afzien nog om oudste elke dag naar school te brengen. Ik merk dat het voor hem ook vermoeiend is. Hopelijk is dat gauw achter de rug.

Sharon*

Sharon*

05-09-2008 om 13:28 Topicstarter

Knurf

Ja het is ook balen. We zitten in een half ingepakt huis, hardstikke ongezellig hier, en enorme chaos. Oudste naar school in de Randstadrail is heel vervelend, vooral de terugweg als jongste 2 het gehad hebben en gaan huilen, klieren en drammen. Vanmorgen op de terugweg hield middelste een stoelendans, toen maakte de trein een noodstop, hij vloog door het gangpad en zijn linkerschoen vloog los en mee. Ik lag in een deuk, gelukkig had hij niks. Intussen was jongste aan het huilen en jengelen en alles wat ik haar aanreikte om haar mee zoet te houden werd woedend door haar door de trein gesmeten.
Vanmiddag weer dit gebeuren, maar dan met een vermoeide kleuter er bij.
En dan het geld wat dat kost joh, aan strippen, ben 20 strippen per dag kwijt, 10 voor mij, 10 voor kleuter.
Ik merk wel dat ik echt heel moe ben van de laatste 3 weken achter dingen aan zitten en stressen, wachten op groen licht. Dat wil ik niet meer zo meemaken.

En inderdaad, ik ben er van overtuigd dat het goed zal komen, inkomen is oke voor koopsom, voor de rest alles in orde. Dus effe geduld! Zo heb even geklaagd, moest er even uit!
Volgende keer al we willen verhuizen, wil ik gewoon lekker wat huren

Vera*

Vera*

05-09-2008 om 14:55

Abonnement

Sharon is het misschien goedkoper om een weekkaart/maandkaart te kopen?

Sharon*

Sharon*

08-09-2008 om 12:15 Topicstarter

In gebreke gesteld

Vandaag worden we officieel in gebreke gesteld. Help!
We hebben dan 8 dagen de tijd om de zaak rond te krijgen (let wel: 8 dagen, geen werkdagen).
Hoe nu verder?
Volgens onze nieuwe hypotheekadviseur kan de verkopende partij na die 8 dagen de bankgarantie van 10% cashen en zitten wij met een schuld, plus helemaal nooit meer uitzicht op een hypotheek. Volgens onze makelaar kan dat helemaal niet zomaar. Wie heeft er gelijk?

Hoe dan ook, na die 8 dagen kunnen ze volgens mij wel 3 promille van e koopsom per dag gaan vragen. Dat kan flink, erg flink oplopen en wel heel snel.
Jongens ik heb hier buikpijn van!! Wat een ellende!!
Wie heeft zoiets meegemaakt? Is het goedgekomen?

Jose van Polanen

Jose van Polanen

08-09-2008 om 13:31

Lees dit nu pas

Zit met stijgend medeleven dit draadje na te lezen. Wij hebben iets dergelijks aan de hand gehad. In ons geval was de bank Allianz/MNF. Het eerste probleem is dat het een combinatie is van verzekeraar en bank. Dat betekent dat de lijnen veel te lang zijn. Vaak bel je dan met de verzekeraar, die geeft e.e.a. door aan de bank, de bank trekt zich er niks van aan, enz. enz. Het is zaak zelf met zowel de bank als de verzekeraar te blijven bellen. Als ze zeggen dat de bank niet bereikbaar is, moet je je daar niks van aan trekken. Zorg dat je achter een nummer komt en gewoon bellen. Blijf intussen ook met die verzekeraar bellen. Kondig ook aan een klacht in te zullen dienen, zowel bij de bank als bij een geschillencommissie oid. Blijf ze elk uur van de dag bellen, mijn man en ik deden dat gezamenlijk. Dus allebei bleven we eindeloos zeuren, mieren, klagen, dreigen enz. enz. Daardoor waren ze heel druk met ons. Tot iemand dat zat werd en de boel achter elkaar doordrukte, 1 dag voor de overdracht (pfff). Inderdaad kan een bank het binnen een uur regelen zoals iemand in dit draadje al opmerkte, als ze maar willen.
Je hebt bovendien dringend rechtshulp nodig. Heb je een rechtshulpverzekering? Zo niet, ben je dan misschien lid van Eigen Huis? Als zoiets van toepassing is, ga dan bellen en win advies in. Als je geen rechtshulpverzekering hebt en geen lid bent van Eigen Huis, bel dan een advocaat. Vereniging Eigen Huis heeft connecties met Lawyers Plus advocatennetwerk daar zouden advocaten zitten die ervaring hebben met geschillen rond (koop)huizen. Hoe goed die zijn weet ik niet, wij hadden destijds uiteindelijk een andere advocaat (voor een andere kwestie rond dezelfde overdracht) die ons niettemin heel goed heeft bijgestaan. Vraag of je een consult kan krijgen van een uur of zo, eventueel tegen togatarief (heet dat geloof ik). Dat kost je geen kapitalen en dan heb je in ieder geval zinnig advies.
Een financieel adviseur (dus die plurk die als eerste in gebreke is gebleven w.s. ook) heeft als het goed is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Stel hem formeel met een aangetekende brief in gebreke. Je hebt kans dat hij dat dan moet doorsturen naar zijn verzekeraar en die zijn met wat duwen en trekken vaak wel bereid tot schadevergoeding. Hetzelfde geldt voor makelaars, wij hebben uiteindelijk schadevergoeding gehad van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de verkopende makelaar.
Een optie is misschien ook nog de notaristelefoon, het kan zijn dat die ook nog tips hebben.
Ik wens je heel veel sterkte en blijf het draadje volgen. Denk erom, uiteindelijk zit je straks gewoon in dat huis en is dit alles achter de rug.
groet,

Nasha the first

Nasha the first

08-09-2008 om 19:18

Pffff....wat een toestand

Tjonge Sharon.....Jose heeft goede tips, zou ze zeker ter harte nemen....en verder sterkte!!!

Emmawee

Emmawee

08-09-2008 om 22:06

Sharon

Echt, wat een bak ellende. Mijn zus heeft iets vergelijkbaars meegemaakt, maar dan als de verkopende partij. Geloof me, dat was ook geen pret. Ik weet niet of je eraan gedacht hebt, misschien heb ik erover heen gelezen, maar mijn zus had destijds heel graag wat toelichting van de kopers gehad over de gang van zaken. Het kan uitmaken, hoe zij zich in deze zaak opstellen. Als zij de gang van zaken goed kennen en duidelijk zien dat jij te goeder trouw bent, zijn ze misschien eerder bereid om zich iets flexibeler op te stellen.
Sterkte! Ik heb verder geen advies voor je.
Groeten, Maw.

Sharon*

Sharon*

09-09-2008 om 08:00 Topicstarter

Dank

voor jullie berichtjes.
Jose, heel erg bedankt voor je goede tips. We hebben geen rechtsbijstandsverzekering, maar zijn wel lid van Eigen Huis. Die ga ik vandaag bellen.
De bank bellen heeft geen zin. Het werkt als volgt: onze oude tussenpersoon is een kleine hypotheekadviseur, dat betekent dat hij zelf niet rechtstreeks met de bank mag onderhandelen, daarvoor gebruikt hij zelf weer een financiele instelling als 'tussenpersoon'. Dit werd ons pas later duidelijk. Zelfs die financiele tusseninstelling wil niet met ons praten. Ik heb hen al meerder malen gebeld. Ook gedreigd het dossier terug te trekken als ze niet met mij willen praten. Ik heb de notaris de bank laten bellen, dat mag hij dan wel. Hij kwam ook niet verder. Het is een zooitje daar, want ze kenden ons hypotheekdossiernummer niet eens wat bovenaan de offerte staat. het schijnt een rommeltje te zijn daar na een reorganisatie.
Maar goed, dit maakt allemaal niet uit omdat we met de nieuwe hypotheekadviseur naar een andere bank zijn. Hij is van de Hypotheker, grote instelling en hij kan wel rechtstreeks met de bank communiceren en hopelijk snel iets voor elkaar krijgen.
Ik zalmet hem vandaag overleggen over aansprakelijk stellen van vorige tussenpersoon. Die heeft echt steken laten vallen. Het schijnt ook te zijn dat hij niet de juiste datum aan de bank heeft doorgegeven wanneer we gaan overdagen. Bij hen stond de datum op 20 oktober.

Verder heeft onze makelaar een fout gemakt door een verkeerde wardebepaling van ons huidge huis op te geven. te laag, waardoor de bank eiste dat we een bepaald bedrag aan eigen vermogen konden aantonen. Die verkeerde waardebepaling had wel gezien moeten worden door vorige hypotheekadviseur. De documenten die hij doorstuurt zijn zijn verantwoordelijkheid.

Ik ga denk ik inderdaad een aangetekende brief sturen naar vorige hypotheekadviseur en hem aansprakelijk stellen. We betalen namelijk nu al ruim 2 weken de rente van de hypotheek van de verkopers. Dat willen we eigenlijk ook verhalen.

Ik voel me al iets rustiger dan gisteren (de zon schijnt, is een goed teken). en je hebt gelijk Jose, voor we het weten zitten we er en is dit alles achter de rug.

Emmawee. Ik snap de verkopers ook wel hoor. Dit is voor hun natuurlijk heel vervelend. Ik ga hen een brief schrijven om e.e.a. uit te leggen. Zodat zij in ieder geval weten dat het niet aan ons ligt en wij echt ons best doen.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

09-09-2008 om 09:17

Makelaar

"Verder heeft onze makelaar een fout gemakt door een verkeerde waardebepaling van ons huidge huis op te geven. te laag,...."
Ook je makelaar heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. En is eventueel aanspreekbaar via de NVM. De NVM heeft een klachtenregeling voor schadeclaims van ik meen beneden de 10.000 euro. Zie http://nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=nvm092314&doelgroep=woningmarkt.
Ik kan je 1 ding zeggen: makelaars sidderen voor deze geschillencommissie, bij ons hielp het erg goed om de makelaar van de verkopers, die vreselijke steken had laten vallen, ermee te dreigen. Wij hoorden van diverse andere makelaars dat ze een klacht bij de NVM-geschillencommissie als rampzalig beschouwen. Het kan misschien zijn dat je makelaar aansprakelijk is voor de schade die is ontstaan omdat hij een te lage opgave heeft gedaan van de waarde. Als die echt niet overeen komt met een eerder vastgestelde taxatiewaarde dan heeft hij of zij een probleem, lijkt me. En jij kan in deze situatie elke cent gebruiken. Ga maar na: extra vervoerskosten voor de kinderen, verhuizing uitstellen, telefoonkosten, aangetekende post, vrij nemen van werk enz. enz.
Natuurlijk moet je eerst kijken wat nu prioriteit heeft en dat is een hypotheek regelen en verhuizen. Maar het kan de moeite waard zijn om daarna eens op je gemak te gaan kijken waar je verhaal kan halen.
Sterkte maar weer!
Groet,

Sharon*

Sharon*

09-09-2008 om 09:25 Topicstarter

Prioriteit

Hmm, weet je wat ik doe? Eerst zorgen dat de hypotheek in orde komt en dan pas eventueel de makelaar aansprakelijk stellen Ik wil hem nu nog te vriend houden.

Het is overigens geen NVM makelaar. Maar ik neem aan dat ook hij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft. Ik zal dat eens uitzoeken.

Nou als straks de kinderen een dutje doen, ga ik weer verder met deze puinhoop.

mirreke

mirreke

09-09-2008 om 11:00

Oh meid, wat erg!

Ik lees nu net pas weer je draadje, was het kwijt geraakt. Wat een ellende zeg, en wat goed van je dat je je wat rustiger voelt. Het is vreselijk, die onzekerheid en dan ook nog eens met drie kinderen.
Ok, je hebt al heel wat goede adviezen gehad. Daar kun je wat mee. Wat ik nog zou willen zeggen, neem rechtstreeks contact op met de kopers. Je kunt best een brief sturen, maar dat kan ook tegen je gebruikt worden, wie weet hoe dat wordt geïnterpreteerd. Kun je ze niet gewoon bellen? Dat lijkt me het prettigst. Uitleggen hoe het komt, en dat je er alles aan doet om eea zo snel mogelijk op te lossen. Het vervelende is dat zij natuurlijk ook weer met een huis zitten waar ze uit moeten, enzovoorts, enzovoorts. Dan kunnen zij ook weer verklaren hoe hun vertraging is ontstaan.
Dan de makelaar, ja, je hebt hem nodig, maar ook hier helpt het als je iemand rechtstreeks belt. Niet als een furie, maar wel duidelijk. Een makelaar wil idd geen gedonder en hij wil een huis verkopen. Overleg ook deze situatie goed, zeg dat je eigenlijk wil gaan reclameren maar dat je ook wel snapt dat het niet prettig is, en of er geen andere mogelijkheid is waardoor jullie elkaar kunnen helpen.
Zoals ik al eerder zei hadden wij destijds ook gedoe met de overdracht, een beetje zoals bij jou alleen bij de kopers, en niet zo erg als bij jou... Maar wij hadden ook een probleem met de makelaar, die voor ons nl totaal niet zijn best heeft gedaan. Wij hebben het huis helemaal zelf verkocht, nadat de medewerkers van de makelaar fout op fout stapelden, geïnteresseerden niet nabelden, een bod van onze daadwerkelijke kopers niet door hadden gegeven waardoor we elkaar weken uit het oog verloren, enz. enz. Uiteindelijk heeft mijn partner hierover een stevig gesprek gevoerd en het eind van het liedje was dat wij alleen maar de kosten voor het verkoopcontract hoefden te betalen, totaal géén makelaarscourtage dus. Dat scheelde ons bijna 5000 euries...! Ze hebben desondanks nog veel werk voor ons verricht en goede adviezen gegeven. En dat voor maar 500 euro inclusief BTW!
Dus er valt altijd wat te regelen, uiteindelijk werkt hij voor jou en krijgt hij geld van jou. Overleg dit ook met Eigen Huis.
Sterkte, en hou in je achterhoofd, het komt allemaal Goed!!!
Mirjam

Ria

Mijn schoonmoeder zat begin dit jaar als verkoper in een vergelijkbare situatie, daar is de overdracht uiteindelijk een maand uitgesteld. En die maand is heeeeel zwaar voor d'r geweest, want ze was steeds bang dat het uiteindelijk helemaal niet meer door zou gaan en ze het huis opnieuw te koop zou moeten zetten (het had al ruim een jaar te koop gestaan, waarvan een half jaar met dubbele lasten etc)

Vera*

Vera*

09-09-2008 om 16:26

Sharon*

Elke keer dat ik bij off topic lees hoop ik eens iets positiefs te lezen. En dat zal zeker gebeuren!

Sharon*

Sharon*

09-09-2008 om 16:28 Topicstarter

Verwarring

Wij zijn de kopende partij en in gebreke gesteld door de verkopers. Dus Mirreke zij wachten nergens op en zijn allang verhuisd.
Zij betalen dus geen dubbele lasten, omdat wij nu opdraaien voor de rente van hun hypotheek. Verder is het ook zo dat in het koopcontract een uiterlijke overdrachtsdatum staat van 20 oktober. Later is dit door ons vervroegd naar eind augustus. Dus in principe als wij niet de overdrachtsdatum hadden vevroegd hadden zij sowieso vanaf het moment dat zij verhuisden (half augustus) tot 20 oktober met dubbele lasten gezeten.
Mocht het zo zijn dat de koop niet doorgaat (lijkt me sterk) en zij het huis opnieuw te koop moeten zetten dan hebben zij een enorme financiele meevaller omdat zij dan 10 procent van de koopsom kunnen eisen van ons.

Sharon*

Sharon*

09-09-2008 om 16:31 Topicstarter

Knurf

'als er in de komende periode iets stuk gaat in het huis, draaien zij voor de kosten op.'

Het huis staat dus nu leeg, er zal niks zomaar stuk gaan lijkt me. gebeurt dat wel, tja dan is het een gammel huis
En nogmaals wij draaien nu op voor alle kosten die zij moeten maken (ze hebben dus geen dubbele lasten) en alle kosten die wij moeten maken en maar hopen dat wij het terugkrijgen...

mirreke

mirreke

09-09-2008 om 18:16

Ehhhh....

Ik heb mijn berichtje hierboven (meid, wat erg!) enkele malen doorgelezen, maar volgens mij had ik het echt over het probleem van de kopers van jullie oude huis en niet over het probleem van de verkopers (die overigens wel een probleem hebben hoor, althans zo voelde ik het wel toen ik in die positie zat). Het is immers allemaal rompslomp die niet had gehoeven...
Maar, Sharon, hoe gaat het nu verder...? Is er vandaag nog iets positiefs gebeurd?

mirreke

mirreke

09-09-2008 om 18:20

Halloooo, verwarring

OK, ben even door alle gedoe de draad kwijtgeraakt. Idd, jij had het over de gebrekestelling door de verkopers van het huis dat jullie kopen.
Ahum, hebben jullie dan nu een koop- of een huurwoning. Maw, heb je van de andere kant ook nog problemen te verwachten?
Die verkopers balen trouwens evengoed wel hoor. Het is ook voor hun een heleboel rompslomp en als het goed misgaat, wat niet te hopen is, een niet verkocht huis. In deze tijd is dat niet fijn...
Tjonge...

Sharon*

Sharon*

09-09-2008 om 19:25 Topicstarter

Mirreke

Ik wil het probleem van de verkopers ook niet bagatelliseren, maar momenteel sta ik liever in hun schoenen dan in de onze... het kan ons, behalve al die rompslomp ook nog eens financieel nekken. Dat is volgens mij ben hen niet het geval.
En als het goed misgaat: een niet verkocht huis, dan krijgen zij 10 procent van de koopsom. Ook al moeten zij dan hun huis opnieuw te koop zetten ze gaan er dan wel financieel erg op vooruit!
Maar goed, ik hoop dat ze niet daar op aansturen en gewoon liever hun huis aan ons verkopen.
We zitten in ons huidige huis niet (meer) op de schopstoel. Is ook koop overigens.

Sharon*

Sharon*

10-09-2008 om 17:29 Topicstarter

En nu )

Het schijnt rond te zijn! Offerte binnen, vanavond tekenen. Als het goed is volgende week vrijdag naar de notaris. Misschien zelfs wel eerder.

Ik kanhet niet geloven! ben erg opgelucht!!

jazeker, de Hypotheker!

)))))

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.