Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

sinas

sinas

17-12-2011 om 19:56

Uitvaart in een rk kerk

Ik weet nog niet of ik het met mijn werk geregeld krijg, maar komende week heb ik ws voor het eerst in mijn leven een begrafenis in een rk kerk, er staat op, eucharistie viering (als ik het nu goed schrijf). Weet iemand wat ik me daarbij moet voorstellen? Zijn daar nog kledingvoorschriften aan? Ik heb werkelijk geen idee.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

17-12-2011 om 20:21

Niet anders als anders

gewoon de kleding aan die je naar elke uitvaart aan hebt. En er is een kerkdienst. Hoe die verschilt van een hervormde weet ik niet. Ben zelf niet gelovig, maar laatst wel een hervormde (vader van vriendin) en een geheel eigen stijl viering (die van mijn zus) mee gemaakt.

Ga er vanuit dat er gezongen wordt en dat er bijbelteksten gelezen worden. Natuurlijk wordt ook de overledene herdacht.

Wellicht dat je daarna gezamelijk naar de begraafplaats loopt, maar wat er precies van je verwacht wordt hoor je wel van de uitvaartleider, net als bij een andere dienst.

Meike

Meike

17-12-2011 om 20:23

Gewoon

Gewoon netjes, zols je naar elke uitvaart zou gaan. Ze zetten je er heus niet uit als je in spijkerbroek komt, maar je voelt je vast comfortabeler als je iets netter gekleed bent.
Sterkte.

Isabella

Isabella

17-12-2011 om 20:59

netjes

Zoals vorige schrijfster al aangeven, gewoon nette kleding. Zelf kies ik er altijd voor om niet al te kleurrijk te gaan maar dat is geheel persoonlijk.
Tijdens de dienst is er een eerste en tweede lezing, dit zijn niet persé bijbelteksten, daarna het evangelie.
Vervolgens de dienst van de tafel waarin ook de communie wordt uitgereikt voor degene die willen. Meestal wordt daarna ook het gedachtenisprentje uitgereikt. Bij het uit de kerk gaan wordt meestal het "In Paradissum" gezongen. Tijdens de dienst wordt er door een koor gezongen maar het kan ook zijn dat de familie voor CD's of een eigen zanger(es) heeft gekozen. Een en ander is dus afhankelijk van hoe de familie het invult en wat er in de betreffende parochie mogelijk is (ieder pastoor heeft een beetje zijn eigen regels).
Daarna wordt je uitgenodigd voor de begrafenis of crematie en de meeste kerkbezoekers gaan daar ook mee naar toe weer afhankelijk van hoe goed je de overledene en/of familie kent.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2011 om 21:05

Communie

En als de communie begint mag je gewoon op je plek blijven zitten. Wel even de mensen die wel gaan er langs laten natuurlijk.
En als je denkt dat je wierook ruikt: dat klopt. En die wc-borstel waar mee gezwaaid wordt is niet voor de wc gebruikt. (dat waren mijn verbazingsmomenten bij de uitvaart van m'n schoonvader, bij de andere rk-missen die ik bijgewoond had was ik dat nog niet tegengekomen)

Communie

Volgens mij is de communie strikt genomen alleen voor leden, maar het zal volgens mij per parochie verschillen of men er raar van opkijkt als je ook meedoet. Nou ja, ik denk te weten dat het alleen voor RK gelovigen is, maar hoewel ik zelf van Roomse origine ben is er toch zo weinig bljven hangen dat ik dat eigenlijk niet eens zeker weet.

Wel nog drie tips. Ten eerste: trek wat warms aan, want de gemiddelde kerk wordt maar matigjes gestookt (is de uitvaart in een moderne kerk of een parochiezaaltje dan valt het misschien mee, maar wie in een vroeg twintigste-eeuwse bakstenen gevaarte zit kan maar beter een wolletje dragen).
Ten tweede: tijdens een mis staat men op gezette tijden op, en gaat enige tijd later weer zitten. Om te beginnen als de priester binnenkomt (er klinkt dan gewoonlijk een belletje). Hou je buren in de gaten.
Ten derde: op enig moment komt er een mandje langs voor een collecte. Zorg ervoor wat muntgeld bij de hand te hebben als je niet uit de toon wilt vallen.

Eucharistieviering is overigens gewoon een ander woord voor mis, vziw.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2011 om 22:04

Temet

Ze zullen niet raar opkijken als je meedoet, omdat ze niet weten of je wel of niet katholiek bent. (je kan namelijk ook van een andere parochie naar de uitvaart komen, en dan mag je natuurlijk wel meedoen) Maar als je niet katholiek bent mag je niet aan de communie meedoen.
En een euchristieviering is volgens mij een mis met communie, je kunt ook een mis zonder communie hebben.

Isabella

Isabella

17-12-2011 om 22:17

Collecte

Oew ja, die van dat mandje is een goeie. Er 'moet' wat muntgeld in dus dan is het handig dat je iets in je portomonnaie hebt zitten.
En inderdaad controleert niemand of je katholiek bent of niet als je de communie wilt gaan.

Brianna F

Brianna F

17-12-2011 om 22:29

Elke kerk heeft eigen rituelen

Bij ons in de kerk ga je 2 keer naar voren, de eerste keer om het bidprentje op te halen en dan meteen wat kleingeld in de schaal te doen. De 2e keer is de communie. Te communie zou ik niet gaan, je kunt gewoon blijven zitten dan.
Verder je buur in de gaten houden bij zitten, staan en evt. knielen.
Als je ook uitgenodigd bent voor de begrafenis dan loop je achter de familie aan naar buiten. Bij ons ligt het kerkhof aan de overkant dus dat is in optocht achter de kist aan, pastoor voorop. Bij een crematie begeef je je naar de auto en rijdt achter de lijkwagen aan.

Gr. Brianna (zingt gemiddeld 2 begrafenismissen per week).

Communie

Ter communie ga je alleen als je r.k. gedoopt bent.

Rosase

Rosase

18-12-2011 om 00:09

Nee

Ter communie ga je alleen als je r.k. gedoopt bent en je Eerste Heilige Communie hebt gedaan.

Zeker bij begrafenissen is het echter prima als je hier niet aan meedoet. Er zijn ook genoeg katholieken die zich niet meer geroepen voelen om ter communie te gaan.

Vaak wordt ook gezegd: een ieder die zich genodigd voelt oid. Dus als je dat gevoel dan niet hebt, ga je niet.

ayla

ayla

18-12-2011 om 08:27

Begrafenismis

ik heb er al heel wat gehad, katholieke zuiden he.

nette kleding, niet te kleurrijk maar je hoeft geen mantelpakje aan, nette broek is voldoende. je jas hou je aan want over het algemeen is het niet al te warm in een kerk dus wat je daar onder draagt ziet niemand.
Je ziet vaak dat de kist achter in de kerk staat en dat je als je binnenkomt met wijwater een kruis boven de kist kunt maken. als je een kaart wilt geven dan kan dat bij de mensen van de begrafenisonderneming die achterin de kerk staan.
zorg inderdaad voor muntgeld, zed komen twee keer met een mandje langs. Hier is het gebruikelijk dat men kaartjes uitdeeld, daar hoef je niet voor naar voren.
Communie, alleen als je katholiek bent, anders blijven zitten. Hoewel niemand het aan je neus kan zien dus als je toch gaat is er niemand die je zal tegenhouden.
Op het einde loopt de familie achter de kist naar buiten en heb je vaak even de kans om wat te zeggen. daarna gaat emn naar het crematorium of de begraafplaats, naar het crematorium gaan vaak alleen de echte goede vrienden en familie, begraafplaats wordt wat ruimer bezocht. maar als je een vage kennis bent is er niemand die raar op zal kijken als je daar niet naar toe gaat.

Kari1

Kari1

18-12-2011 om 10:03

Communie, jeugdtrauma

Ik zal mijn hele leven NIET meer vergeten dat iemand alleen ter communie mag als je je Heilige Communie zelf hebt gedaan!
Als kind had ik een katholiek vriendinnetje en daar mocht ik zaterdagavond een keer logeren. Zondagochtend met het hele gezin ter kerke en ik mocht mee. Vriendinnetje zei: doe mij maar na en dat deed ik dus. Knielen, staan, zitten, op een gegeven moment de rij uit en naar voren schuifelen, tong uitsteken, kreeg ik een droog papiertje erop, doorlopen, weer zitten.
Terug in huis gniffelde vriendinnetje wat dat ik ook een hostie had genomen (zij had net communie gedaan), waarop de moeder helemaal op tilt sloeg. Nee toch, vre-se-lijk, dat was het lichaam van Christus en dat had nóóóit mogen gebeuren, ze barstte in huilen uit en was heel erg overstuur, wat had ik gedáán! Waarop ik (ook overstuur) het huis uitsloop en niet wist hoe gauw ik thuis moest komen....Ik ben daarna nooit meer bij vriendinnetje thuis geweest...
Dus, Sinas, vooral blijven zitten als er geschuifeld gaat worden.
Kari

Nav rosase (tikkie ot)

"Er zijn ook genoeg katholieken die zich niet meer geroepen voelen om ter communie te gaan."

Zeg dat. Onlangs overleed mijn oudtante van 90. Zij was, zoals mijn hele familie, RK, en "deed er ook nog aan". Ze is altijd ongetrouwd en (dus) kinderloos gebleven, broers waren allang overleden dus er restten nog een paar neven met aanhang en kinderen.

Tijdens de kerk was er dus op en rond het altaar (Priester, koster(?), koor) net zoveel volk als in de bankjes, wat een buitengewoon trieste aanblik gaf. En het werd nog miezeriger bij het uitspreken van de teksten, want de geloofs- en schuldbelijdenis werden maar door krap de helft van de aanwezige bezoekers meegemompeld, niet omdat men de teksten niet kende (als je mijn ouders midden in de nacht wakker maakt zeggen ze zo het credo op, tweetalig als het moet) maar omdat men inmiddels was afgevallen.

Ik ben uit armoe maar te communie gegaan, ik vond het zo sneu voor die priester en dat koor, die toch ook hun best deden. Mijn moeder dacht er kennelijk net zo over, mijn vader bleef zitten.

Voor mijn ouders t.z.t. geen mis, dat weet ik wel.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

18-12-2011 om 11:16

Toen met juliana

Bij het huwelijk van Maurits en Marilene, gemengd rk/protestant, is prinses Juliana ook ter communie gegaan. Heeft wel wat commotie opgeleverd destijds. Juliana is nadien niet meer in de openbaarheid verschenen (maar ik weet niet of daar een causaal verband is).
Volgens mij heb ik zelf ook wel eens een hostie aangenomen, niet gehinderd door enige religieuze kennis. Er heeft niemand geschokt gereageerd.

sinas

sinas

18-12-2011 om 11:49

Goede tips

zoals die van het kleingeld en warme kleding Ik had werkelijk geen idee. Het is de schoonmoeder van mijn zus, en ik heb een kaart voor zowel de kerkdienst als de begrafenis. Ik kende haar natuurlijk ook al meer dan 20 jaar, zag haar regelmatig, ook op verjaardagen bij mijn zus enzo. Dus ik vind wel dat ik "moet" gaan, zeker voor mijn zus en haar man. Maar de rituelen ken ik niet, zeggen mij ook niks, en een hosti halen ken ik ook alleen uit verhalen. Ik was overigens niet van plan dat te gaan doen Ik zal braaf staan en zitten enzo als de rest van het gezelschap dat doet, maar daar blijft het voor mij ook bij. Ik ben niet gelovig zelf.
Kwa kleding hou ik het maar bij een nettere zwarte broek en zal er een warm shirt op doen, al zal die niet zwart zijn denk ik. Winterjas is ook zwart, dus dat is makkelijk
Tja, verder, ik vind het een nare tijd voor begrafenissen. Daarbij hebben mijn zus en ik dit jaar ook onze eigen vader al verloren. Dus het is sowieso niet een fijn jaar.
Maar, ik kan veel met de tips, dank daarvoor. Ik zal goed op de andere mensen letten.

tonny

tonny

18-12-2011 om 12:41

Om niets over te houden - o.t.

is het soms zo geregeld dat elke de kerk binnenkomende gelovige een hosti apart legt. Zo wordt alleen de hoeveelheid geconsecreerd die echt nodig is in de viering. Had ik niet eerder gezien, maar merkte het op bij een misviering in Praag afgelopen zomer. Praktische oplossing!

Apart dat er in een uitvaartmis een collecte wordt gehouden, bij protestantse uitvaarten gebeurt dat niet. Nooit meegemaakt tenminste, en ik heb er toch al heel wat bijgewoond.

Goed al die praktische tips. Ook wat betreft de kille ruimte.

Maylise

Maylise

18-12-2011 om 15:06

Communie

Officeel mag je inderdaad alleen ter communie als je RK gedoopt bent. Je hoeft geen eerste communie te hebben gedaan want de eerste communie is geen sacrament. Alleen doop is voldoende. Maar inderdaad als je ter communie wilt gaan als je niet gedoopt bent zal echt niemand je tegen houden. Dat kan je dus gewoon zelf beslissen.

Verder is de uitvaartsmis redelijk standaard maar het verschilt wel per parochie hoeveel eigen inbreng mensen hebben dus het kan wat anders gaan dan officieel volgens de missaal. Maar dat merk je dan vanzelf wel weer.

Ik zou inderdaad zeker een warm jasje aan doen. Wat kleding betreft geen speciale voorschriften wat de kerk betreft maar je zal zelf wel in kunnen schatten wat de familie op prijs zal stellen.

Rosase

Rosase

18-12-2011 om 15:19

Nou maylise

Ik kan me nachtmis een jaar of 5 geleden nog goed herinneren toen mijn oudste samen met mij naar voren liep en ook een hostie wilde aannemen. De pastoor schoot toen flink in de stress omdat ie niet kon inschatten of oudste al wel de communie gedaan had. De officiele lijn is volgens mij juist wel dat je niet ter communie mag gaan als je je Heilige Communie nog niet gedaan hebt, want dan hoor je namelijk nog niet bij de "club".

Overigens is de collecte (in ieder geval een ervan) voor de overledene. Afhankelijk van de opbrengst wordt de naam van de overledene nog een aantal malen genoemd tijdens de reguliere missen. Ik weet overigens niet of dit ook precies afgemeten wordt, of dat dit maar voor de vorm is.

Maylise

Maylise

18-12-2011 om 15:38

Rosase

Nee hoor als je gedoopt bent behoor je al bij de club.
Volwassenen die zich laten dopen doen ook geen eerste communie. Alleen doop & vormsel. De eerste communie is ook geen apart sacrament.

Maar wat de Pastoor zei bij jullie klopt ten dele. Eerste communie als ritueel is geen verplichte maar kinderen mogen alleen mee doen aan de communie als ze voldoende kennis van het geloof hebben (wat dat inhoud weet ik ook niet)

Voor de volledigheid.

Codex Iurus Canonici

Art. 2 - Deelname aan de allerheiligste Eucharistie 912-923

Can. 912 - Iedere gedoopte, die hiervan door het recht niet wordt uitgesloten, kan en moet tot de heilige communie toegelaten worden.

Can. 913 - § 1 Opdat de allerheiligste Eucharistie aan kinderen bediend kan worden, wordt vereist dat ze over voldoende kennis beschikken en nauwkeurig voorbereid zijn, zodat ze, overeenkomstig hun bevattingsvermogen, besef hebben van het mysterie van Christus en het Lichaam van de Heer gelovig en vroom kunnen ontvangen.
§ 2 Aan kinderen echter, in stervensgevaar verkerend, mag de allerheiligste Eucharistie bediend worden, als ze het Lichaam van Christus van gewoon voedsel kunnen onderscheiden en de communie met eerbied kunnen ontvangen.

Can. 914 - De ouders eerst en vooral, maar ook diegenen die hun plaats innemen alsook de pastoors, hebben de plicht ervoor te zorgen dat kinderen die tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, behoorlijk voorbereid en, na een sacramentele belijdenis, zo spoedig mogelijk met dit goddelijk voedsel gesterkt worden; de pastoor moet er ook op toezien dat geen kinderen tot de heilige Eucharistie naderen die niet tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, of van wie hij oordeelt dat ze er nog niet voldoende voor gereed zijn.

Can. 915 - Tot de heilige communie mogen niet toegelaten worden geëxcommuniceerden en degenen die door een interdict getroffen zijn, na het opleggen of verklaren van hun straf, alsook anderen die halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is.

Can. 916 - Wie zich van zware zonde bewust is, mag zonder voorafgaande sacramentele belijdenis niet de Mis celebreren of het Lichaam van de Heer ontvangen, tenzij een ernstige reden aanwezig is en een gelegenheid tot belijdenis ontbreekt; hij dient in dit geval te bedenken dat hij verplicht is een akte van volmaakt berouw te verwekken, die het voornemen insluit om zo spoedig mogelijk te biechten.

Can. 917 - Wie de allerheiligste Eucharistie reeds ontvangen heeft, kan haar op dezelfde dag opnieuw ontvangen alleen binnen de viering van de eucharistie waaraan hij deelneemt, behoudens het voorschrift van can. 921, § 2.

Can. 918 - Het wordt ten zeerste aanbevolen dat de gelovigen de heilige communie binnen de eucharistieviering zelf ontvangen; maar, met inachtneming van de liturgische riten, moet hun ook buiten de Mis de communie gegeven worden als zij er met goede reden om vragen.

Can. 919 - § 1 Wie de allerheiligste Eucharistie gaat ontvangen, moet zich ten minste één uur vóór de communie onthouden van elke spijs of drank, slechts met uitzondering van water en geneesmiddelen.
§ 2 De priester die dezelfde dag twee of drie keer de allerheiligste Eucharistie celebreert, kan iets nemen vóór de tweede of derde viering, ook al ligt er niet een tijd van één uur tussen.
§ 3 Bejaarden, zieken en ook zij die hen verzorgen, kunnen de allerheiligste Eucharistie ontvangen, ook al hebben zij binnen het voorafgaande uur iets gebruikt.

Can. 920 - § 1 Iedere gelovige is verplicht, nadat hij tot de eerste communie is toegelaten, ten minste éénmaal per jaar de heilige communie te ontvangen.
§ 2 Dit voorschrift moet vervuld worden in de paastijd, tenzij het om een goede reden in een andere tijd van het jaar vervuld wordt.

Can. 921 - § 1 Christengelovigen die in stervensgevaar verkeren, op grond van welke oorzaak ook, moeten met de heilige communie als Viaticum gesterkt worden.
§ 2 Ook al zijn zij dezelfde dag door de heilige communie gesterkt, toch wordt het zeer aanbevolen dat degenen die in levensgevaar gekomen zijn, opnieuw communiceren.
§ 3 Als het stervensgevaar voortduurt, wordt aanbevolen de heilige communie meermalen te geven, op onderscheiden dagen.

Can. 922 - Het heilig Viaticum voor de zieken mag niet te lang uitgesteld worden; de zielzorgers moeten er met zorg over waken dat de zieken hiermee gesterkt worden wanneer ze nog volledig bij kennis zijn.

Can. 923 - De christengelovigen kunnen aan het Eucharistisch Offer deelnemen en de heilige communie ontvangen volgens iedere katholieke ritus, met inachtneming van het voorschrift van can. 844.

Art. 3 - Riten en ceremoniën van de eucharistieviering 924-930

Can. 924 - § 1 Het heilig eucharistisch Offer moet opgedragen worden met brood en met wijn waarmee een weinig water moet vermengd worden.
§ 2 Het brood moet van zuiver tarwemeel en recent gebakken zijn, zodat er geen gevaar van bederf is.
§ 3 De wijn moet natuurlijke druivenwijn zijn en niet bedorven.

Can. 925 - De heilige communie moet uitgereikt worden uitsluitend onder de gedaante van brood of, volgens de liturgische wetten, onder beide gedaanten; in geval van nood echter ook onder de gedaante van wijn alleen.

Can. 926 - In de eucharistieviering moet de priester volgens de oude traditie van de latijnse Kerk ongedesemd brood gebruiken, waar hij ook celebreert.

Can. 927 - Het is ten strengste verboden, zelfs in uiterste nood, de ene materie zonder de andere, of ook beide buiten de eucharistieviering, te consacreren.

Can. 928 - De eucharistieviering moet in het latijn gebeuren of in een andere taal, mits de liturgische teksten wettig goedgekeurd zijn.

Can. 929 - Priesters en diakens moeten bij het celebreren en bedienen van de Eucharistie de gewijde gewaden dragen welke door de rubrieken voorgeschreven zijn.

Can. 930 - § 1 Een zieke of bejaarde priester die niet kan blijven staan, mag, met inachtneming van de liturgische wetten, het Eucharistisch Offer zittend celebreren, maar niet in aanwezigheid van het volk, tenzij met verlof van de plaatselijke Ordinaris.
§ 2 Een priester die blind is of aan een andere ziekte lijdt, celebreert geoorloofd het Eucharistisch Offer wanneer hij een goedgekeurde Mistekst naar keuze gebruikt, terwijl, als het nodig is, een andere priester naast hem staat of een diaken, of ook een goed geïnstrueerde leek, om hem te helpen.

Theoloog

Theoloog

18-12-2011 om 19:32

Mwah maylise

De relevantie van jouw citaat uit de CIC ontgaat me volledig, moet ik zeggen.
Natuurlijk is de Eerste Communie geen sacrament op zich, maar je wordt kerkelijk toch echt niet geacht om 'zo maar' ter communie te gaan, ook al ben je gedoopt. De waarde die gehecht wordt aan de 'Eerste Communie' heeft vooral te maken met het voorbereid ter communie gaan. Je doet het doorgaans dus niet zo maar. Je moet daarvoor dus wel eerst gedoopt zijn, maar idealiter ook voorbereid op het ontvangen van de eucharistie. In die vooebereiding leer je wat er in de eucharistie gevierd komt, waar dat vandaan komt en wat de betekenis ervan is.
Daarnaast is het zo dat je door het doopsel wel lid bent van de RKKerk, maar niet volledig. De volledige initiatie is de opeenvolging van doop, (Eerste) Communie en Vormsel. Bij volwassenen ligt de volgorde iets anders: daar worden eerst doopsel, daarna vormsel toegediend en tenslotte zal de nieuw gedoopte en gevormde de eucharistie ontvangen.
In tegenstelling tot een boel andere kerken is men in de RKKerk (in mijn ogen helaas) erg restrictief in het ontvangen van de communie. Alleen RK-gelovigen worden geacht de communie te ontvangen.

Theoloog

Theoloog

18-12-2011 om 19:50

Wat betreft communie en mis

Een eucharistieviering is een viering waar een priester voorgaat en waar naast de woorddienst (lezingen en preek) ook de eucharistie, de maaltijd zeg maar, gevierd wordt. Er wordt een tafelgebed gebeden, het brood en de wijn worden gezegend me de woorden van Jezus tijdens het Laatste Avondmaal. Alleen wanneer dit er is, is er sprake van 'een mis'. In de volksmond wordt bijna iedere viering in de RKKerk aangeduid met 'mís', maar dat is dus ten onrechte.
Er zijn wel een boel andere vieringen denkbaar, die dus geen mis zijn. Er zijn ook gebedsvieringen, doopvieringen, Marialof, boetevieringen en nog meer. In deze wordt geen communie uitgereikt. Er is ook de communieviering is een viering waarbij ook gelezen wordt uit de Bijbel, waarbij ook een preek (die dan overweging genoemd wordt, maar in feite gewoon in preek is) en waar communie wordt uitgereikt. Deze hosties zijn in een eucharistieviering geconsacreerd (gezegend). Met name deze communieviering wordt door de kerkleiding niet bepaald gewaardeerd gewaardeerd.
Uitvaarten hoeven niet per se een eucharistieviering te zijn, maar het kan wel. Dat is dus afhankelijk van de voorganger: is de voorganger een priester dan viert die meestal wel de eucharistie bij een uitvaart, maar de voorganger kan ook een niet gewijde pastor zijn, of een vrijwilliger. Dan is de keuze tussen een gebedsviering of een communieviering. Het is verder afhankelijk van de parochie en de individuele voorganger welke ruimte de familie krijgt om een uitvaart in te richten op een persoonlijke manier.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2011 om 21:15

Vraag aan theoloog

Ik ben niet gelovig, maar wel geinteresseerd in religies. Mijn schoonfamilie is katholiek.

Vorig jaar was ik op de uitvaart van de vader van mijn zwager. Er was geen kerkdienst, alleen een bijeenkomst in het crematorium. Daar werd de overledene gezegend (inclusief wijwater en wierook) door de uitvaartverzorger. Kan/mag dat zomaar?

Cobi (tikkie ot)

Wellicht wat ongepast in dit sombere draadje, maar ik heb flink zitten grinniken om jouw verhaal, en zie die arme priester voor me die zich tegen heug en meug door een stapel hosties (volgens mij met ie, lezers, geen tosti met een h) zit heen te eten.

Heb je m nadien nog een zakje van de je befaamde cobikekse toegestopt?

Moet trouwens ook ineens denken aan dat stukje in Angela's Ashes waarin de kleine Frank buikgriep krijgt op de dag van zijn Eerste Communie, de hostie uitbraakt, en dat dan zijn in paniek geraakte oma zich afvraagt of je dat met gewoon water mag wegspoelen of dat het met wijwater moet...

Groeten,

Temet

Theoloog

Theoloog

18-12-2011 om 23:47

Tijgeroog

Ik kan moeilijk wat zeggen over die concrete situatie van de vader van jouw zwager, maar in z'n algemeenheid is het zo dat iedereen mag zegenen (behalve het brood en de wijn in de eucharistieviering, dat zegenen heet consacreren en is voorbehouden aan priesters). Dus in die zin zou het kunnen. Water kan iedereen zegenen en wierrook is overal te koop.
Een uitvaart die alleen in het crematorium plaatsvindt, kan ook. Ook kunnen daar de zegeningen gedaan worden. Aan de andere kant zou het wel heel merkwaardig zijn wanneer deze zegeningen verricht zouden worden in naam van de kerk door iemand die daartoe niet door de kerk is aangesteld. Dat lijkt me ingaan tegen de bedoeling van de kerk. Overigens kunnen dus ook vrijwilligers worden aangesteld om namens de kerk uitvaarten te verzorgen, zie daarvoor mijn eerdere posting. Is je vraag daarmee beantwoord?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-12-2011 om 00:09

Theoloog

Dank je wel voor het antwoord.
Ja, het is zo beantwoord. In die zin van dat ik het nog steeds niet zeker weet, maar dat de uitvaartverzorger (die daar werkt) mogelijk tegelijkertijd voor de kerk aangesteld kan zijn om te zegenen. Maar dat dat dus niet zeker is.

Theoloog

Theoloog

19-12-2011 om 00:18

Cobi

Er zijn drie voorwaarden waaraan doopsels moeten voldoen: ze moet trinitair zijn, dat wil zeggen dat er moet gedoopt worden 'in de Naam van de Vader, dode Zoon en de heilige Geest', de naam van de dopeling moet worden genoemd en er moet water worden gebruikt. Grofweg gezegd is het daarmee zo dat de grote kerken in Nederland elkaars doopsel erkennen.
Confirmatie is een ander verhaal. Die worden niet erkend. De Rkkerk ziet vormsel (confirmatie) als sacrament. In het Protestantisme ziet men alleen doopsel en avondmaal als sacrament. Doopsel in de prot kerk wordt door de rkkl erkend, avondmaal niet. En wat in de rkk vormsel is, is in het protestantisme belijdenis geworden, dat dus in de eigen kerk niet de status van sacrament heeft en dus ook door de rkk niet als zodanig erkend wordt.
In de praktijk worden die verschillen door gelovigen uit de verschillende kerken niet meer zo ervaren. Dat heeft er toe geleid dat men op heel veel plaatsen gezamenlijk maaltijd is gaan vieren, hoewel de Rkkerk het daar niet mee eens was. Het is lang oogluikend toegestaan, maar dat alle is in de afgelopen jaren allemaal de kop in gedrukt. Tot mijn grote spijt moet ik zeggen . Ik denk dat die praktijk Koningin Juliana bekend was, maar toen werd ze ook erg zichtbaar, daarna is er gauw ingegrepen. Jammergenoeg.

Theoloog

Theoloog

19-12-2011 om 00:21

Zie dat ik wel een hele rare verschrijving heb 'dode Zoon' moet zijn 'de Zoon'. Bij deze opgehelderd!
Welterusten

Theoloog

Theoloog

19-12-2011 om 00:29

Tijgeroog

Zou ik wel merkwaardig vinden wanneer een parochie (locale kerk) iemand van een commercieel bedrijf aanstelt om namens de kerk uitvaarten te doen (en dus de zegeningen te kunnen doen), dat zou parochianen veroordelen tot die bepaalde uitvaartonderneming of uitvaartleider. Dat kan ik me bijna niet voorstellen dat dat gebeurt, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Nu ga ik echt slapen.

ayla

ayla

19-12-2011 om 08:32

Communie en ot

hier is het gebruikelijk dat iemand pas een hostie pakt als hij zijn plechtige communie heeft gedaan, daarvoor ene kruisje van de pastoor op het voorhoofd. De plechtige communie doe je rond je 8ste en dan op je 12 ongeveer de doopbelofte. Die laatste had ik als kind niet gedaan en de pastoor wilde ons niet trouwen zonder die doopbelofte, dus heb ik tijdens mijn bruiloft eerst de doopbelofte gedaan en ben daarna getrouwd.

en nog een anekdote over hosties. Dochter heeft afgelopen zomer haar communie gedaan, we hadden speciaal voor haar GV hosties geregeld maar niet er over nagefdacht dat die wel eens heel smerig konden zijn. hosties zijn als niet echt ene culinair hoogstandje. Dus dochter krijgt haar hostie, begint me op dat altaar te kokhalzen, slikt weer wanhopig, nog een keer kokhalzen, enorme vieze gezichten trekken. De vrouw van de parochie stoot haar aan sist dat ze normaal moet doen en dat ding moet doorslikken (wij konden het op de voorste banken horen) en dochter zit echt als een bezetene te slikken om die hostie weg te krijgen. De halve kerk lag echt in een deuk van het lachen. Die arme vrouw was woedend, ze had het al niet zo op onze dochter ,ze heeft ons ook niet meer gefeliciteerd erna

Tijgeroog

Tijgeroog

19-12-2011 om 10:11

Theoloog

Ik vond het ook heel vreemd, om eerlijk te zijn. M'n schoonfamilie niet, want dat zegenen hoort nou eenmaal bij een uitvaartdienst. Ik denk dat ik als buitenstaander toch wat kritischer ben.
Toen m'n (andere) zwager ging trouwen heb ik met m'n schoonouders ook een hele discussie over de communie gehad. Ik had aangegeven dat ik niet ter communie zou gaan (logisch) (en m'n man ook niet trouwens). Het mag niet (ik ben atheist, niet gedoopt) en bovendien vind ik het niet respectvol naar de mensen die wel geloven dat de hostie het lichaam van Christus is.
Nee, zo moest ik dat toch niet zien, iedereen wist wel dat het dat niet echt was en het mocht gewoon, geen probleem. Ik denk trouwens dat dat er ook mee te maken had dat al die familie, vrienden (familie van de nieuwe schoondochter!) achter ons in de kerk zaten en zouden zien dat wij bleven zitten.
Bij de uitvaartmis van m'n schoonvader is er trouwens niet meer over gesproken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.