Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Van welke muziek schiet jij vol? (of krijg je kippevel)

Gisteren op het werk draaiden ze de top 2000. En toen " als de dag van toen" werd gedraaid kreeg ik het even te kwaad achter mijn bureau. En ik weet niet waarom want persoonlijk had ik geen reden om verdrietig te zijn om juist dit nummer. Ik heb zelf wel vage herinneringen aan dat nummer van de tijd dat ik een jaar of 5/6 was toen het een hit was, Het doet me denken aan aan ons gezin van toen (volgens mij was het een gelukkige tijd.)

Toen ik het nummer later eens opzocht op youtube zag ik een commentaar erbij staan van een vrouw die in die tijd een dochtertje had verloren dat maar 14 dagen leefde en dat dit liedje altijd aan haar deed denken. Ja toen ik dat las schoot ik nog eens extra vol. Sindsdien ben ik nog gevoeliger voor dit nummer.

Maar hoe dan ook als je mij met zekerheid aan het janken wil krijgen dan moet je dit nummer draaien.

Wie heeft dit nog meer? En bij welk liedje of nummer?

Viridantia


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Deze

Stabat Mater van Pergolesi. Ik ben niet eens zo vreselijk dol op klassiek gezang, maar dit is zo indringend en tegelijk teder dat ik ervan volschiet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 21:27

Van alles

- Forbidden Colours, van David Sylvian en Ryuichie Sakamoto
- De filmmuziek van The last Emperor
- Het eerste optreden van mijn zoon met zijn band, omdat hij zo ontzettend op zijn plek was op het podium.

Petr@

Petr@

29-12-2011 om 22:00

Ook emotioneel incontinent )

Altijd wel, maar het lijkt wel of het in deze periode erger is? Ik reed woensdagochtend naar m'n werk en toen Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis "Wereld zonder jou" zongen schoot ik ook vol.

sinas

sinas

29-12-2011 om 22:24

Meerdere

maar "het dorp" van Wim Sonneveld, what a wonderfull world van Louis Armstrong. ook omdat we ze op de crematie van mijn vader hebben gedraaid. Marco Borsato;s dochters is ook een tranentrekker.

Karin bloemen

Geen kind meer

Over klassieke muziek gesproken

Hier krijg ik altijd kippenvel van:


http://www.youtube.com/watch?v=SMQRlOWuBmc

Ik kan het nog altijd helemaal meezingen

En deze vind ik altijd zo teer dat mijn hart bijna breekt


http://www.youtube.com/watch?v=RIEryklWT6M

Trouwens door Kate Winslet zelf gezongen (en niet gedubd zoals in heel veel films)

Bennikki

Bennikki

30-12-2011 om 00:19

Leuke vraag!

Geen idee hoe het kan, ik hou toch van hedendaagse muziek. Maar ik schiet vol van:
-Het dorp van Wim Sonneveld,
-Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan,
-A very good year van Frank Sinatra,
-Pippin's song uit Lord of the Rings,
-Boys of summer van Don Henley
Ok er is een thema. Nostalgie.

Bennikki

Bennikki

30-12-2011 om 00:25

En ik ben vergeten

Dinah washington & Brook Benton - baby (you got what it takes)
Did you happen to see the most beautiful girl in the world door Charlie Rich

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2011 om 00:32

Oh daar ben ik heel slecht in

Ik kan nooit zomaar wat nummers opsommen waar ik een bijzonder gevoel bij heb, het zijn er ook best veel vrees ik.

Muziek

Pie Jesu van Andrew Lloyd Webber met Sarah Brightmann en Paul Miles-Kingston.


http://www.youtube.com/watch?v=4qRSo-h6JBw

Zo jammer dat zoon van zijn koor afging.....

Belle Époque

Belle Époque

30-12-2011 om 00:57

Net voor het slapen gaan...

...schoten me er een paar te binnen.

- Into My Arms - Nick Cave
- Hurt- Johnny Cash
- Ze Mag Hem Hebben - Conny Stuart
- Laat Me - Shaffy
- Heb Het Leven Lief - Liesbeth List
- Strange Fruit - Billy Holiday
- You Take My Breath Away - Queen
- Mens Durf Te Leven - Pissuise
- Lullaby of London, en The Broad Majestic Shannon - Pogues
- Gods Great Duststorm - Katzenjammer (en dan niet de ondergeproduceerde cd-versie maar de live-versie)
- Je noemt me oud verdriet - Acda & De Munnik (auw, die zit...!)

En tenslotte: waag het NIET om ooit Het Hondje Van Dirkie te draaien als ik in de buurt ben! Heb ooit ziekenverzoekjes gedraaid voor een ziekenomroep en als ze daarmee aankwamen, kondigde Belle 'm aan, rende de studio uit naar de koffie en kwam net op tijd weer terug (ik weet het nu niet meer, maar ik wist destijds precies de lengte van dat liedje). Destijds raakte ik dusdanig emotioneel incontinent van dat liedje dat verder presenteren niet meer mogelijk was tot grote hilariteit van de rest van de crew

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2011 om 01:08

Belle

Mooie lijst!

Bibi72

Bibi72

30-12-2011 om 01:41

Mister bleu

Schoot net ineens vol van Mister bleu van Rene Klijn, weet niet waarom...

Memory

memory van de musical Cats. goh wat zat ik te janken tijdens de musical...

en -hoe stom ook- marco borsato met dochters. Die was gister op de radio en ik moest flink slikken. zo herkenbaar... de tijd gaat zo vlug

Anne

Anne

30-12-2011 om 10:47

Mijn liedje

November Rain van Guns and Roses

Verkering ging uit op een regenachtige novemberdag toen dit nummer een grote hit was.

Je begrijpt hoe mijn november er uit zag..... Tranen tot en met.....

Bennikki, Don Henley met Boys of Summer ????

Leg uit, vind ik zelf gewoon een mooi swingend nummer met prachtige gitaarsolo..

Helena

Helena

30-12-2011 om 11:07

En voor mij

Toen mijn dochter net geboren was: Anne van Herman van Veen (3 keer raden hoe ze heet ...)
Good Riddance van Green Day maar ook de versie van Glen Campbell (je weet wel van the Rhinestone Cowboy maar daar doe ik hem mee tekort) is mooi.
Paranoid Android van Radiohead (maar ook Karma Police)
Al eerder genoemd: Hurt van Johnny Cash.
En heel kitsch: Nu dat jij er bent van Trijntje Oosterhuis
Ok wat kapot gedraaid, Coldplay The Scientist (Nobody said it was easy).
God only knows van the Beach Boys
Shine on you crazy diamond van Pink Floyd

Helena

Helena

30-12-2011 om 11:09

Nog eentje dan

Toen ik zwanger was van de kinderen: Slaap maar van Marco Borsato

Cantique de jean rancine

Van Faure, ik heb moeite om dit met mijn koor zonder brok in de keel te zingen :o)

krin

krin

30-12-2011 om 12:26

Bob en randy

Forever Young van Bob Dylan, of To make you feel my love (beter bekend, en beter gezongen van/door Adele).
En diversen van Randy Newman, zoals Feels like home, of Guilty, of I think it's going to rain today.
Wat zegt dat, dat ik me laat ontroeren door twee oude knakkers die allebei niet zo best zingen. Hm. Dat het zingen minder belangrijk is dan de tekst, de muziek en het gevoel waarmee, waarschijnlijk.


http://www.youtube.com/watch?v=-bcPgotwOaA

http://www.youtube.com/watch?v=P22cMZFvJAs

Butterfly kisses

Van Bob Carlisle. Dan hou ik het echt niet droog.

Wichita lineman

Er zijn veel liedjes waar ik kippevel van krijg, maar een die nog niet genoemd is: Wichita Lineman van Glenn Campbell.

Chris

Anne

Anne

30-12-2011 om 14:04

Nog eentje..

Veel gedraaid rondom de kerstdagen...

So this is X-mas (war is over) van John Lennon

Prachtige indringende stem, kippenvel en helemaal met een traantje als je bedenkt hoe het met hem is afgelopen.

Niks war is over en daarom nog altijd een traantje..

The scientist- coldplay

Omdat mijn oudste dit nummer na een geweldige vakantie afgelopen zomer op de terugweg in de auto opzette en met zijn krakerige puberstem dit zachtjes mee begon te zingen.
En na mijn scheiding Margherita....

Gr. Poezie.

O ja... suzanne

nog een vergeten

suzanne van leonard cohen

hoorde ik vroeger vaak, via de bandrecorder van mijn vader...terwijl ik in bed lag. zo'n triest liedje

Helena

Helena

30-12-2011 om 19:26

Nog eentje

Het begin van Daughters is zo mooi: de gitaar en die wat ruige stem van John Mayer .... Tranen krijg ik steeds weer.

You tube filmpje met muziek........

Ik ben niet gelovig, maar als ik dit filmpje zien met de bijbehorende muziek hou ik het niet droog.


http://www.youtube.com/watch?v=ts3ykk-ObrE
G

kastanjet

kastanjet

30-12-2011 om 20:01

Venice

Starting here again. En dan met name het moment dat Mark Lennon van z'n lage partij ineens een aantal octaven hoger zingt. Vaak bij liveconcerten geweest en elke keer is het janken geblazen.
Google maar eens.

Isabella

Isabella

30-12-2011 om 20:10

Sebastian

Van Steve Harley en Cockney Rebel. Geen tranen maar wel kippenvel.
En van een veel recentere datum: Skunk Anansie met Weak

margje van dijk

margje van dijk

30-12-2011 om 20:28

Rachmaninov

Ik krijg van heel veel muziek kippevel

Maar laat ik me beperken tot Rachmaninov, en dan niet de pianoconcerten of zo (die ook hoor), maar de orthodoxe koormuziek. Hij heeft zulke fantastische dingen geschreven, en ik sta meteen te trillen op mijn benen als ik het hoor. Al is het bijvoorbeeld maar om de diepe bas (de 'basso profondo') die je in zulke muziek altijd hoort. De vespers van Rachmaninov, de liturgie van Johannes Chrisostomos (ook van Rachmaninov), vooral die ene ('blagoslovi') die begint met zo'n klaaglijke altlijn ingebed in een heel warm koor.

Maar als ik er dan echt één moet noemen zou het het Bogoroditse djevo (Ave Maria) zijn, heel toepasselijk in deze tijd, bijvoorbeeld in deze uitvoering:


http://www.youtube.com/watch?v=UPJ3wxBxjAo

Deze is met muzieknoten, dus je kunt het een beetje volgen. (En het wordt gezongen door een goed Russisch koor). Wat ik hier zo prachtig aan vind is dat het stuk zo doodzacht begint, pianissimo, en dan zomaar ineens uitpakt tot enorm forte: in 2 bladzijden heb je alle hoeken van de kathedraal gezien.

Ik heb dit stuk vaak gezongen met mijn koor, o.a. nog afgelopen voorjaar in Libanon, waar het ook insloeg als een bom. Maar ik kan me nog zo goed herinneren dat ik het voor het eerst voor m'n neus kreeg, en argeloos begon te zingen wat er stond (de rest van het koor kende het al maar ik nog niet), en dat ik werkelijk helemaal kippevel kreeg en totaal in shock was toen het afgelopen was. Wat een stuk.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.