Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Drexit

Drexit

25-06-2016 om 15:25

verhuizen naar andere regio/huis verkopen, waar begin ik?

Wij (stel met 3 kinderen 9-13 jr) willen hier weg. De regio uit, terug naar de Randstad.
We hebben een koophuis onder water en anderhalf modaal inkomen, weinig spaargeld. Beiden geen ervaring met het verkopen van een huis, dit is ons eerste. Gekocht net na het uitbreken van de crisis helaas.
Waar beginnen we? Als we gaan solliciteren in de gewenste regio, hebben we misschien op den duur een baan en voorlopig totaal geen zicht op verkoop van het huis. Partner denkt dat we eerst moeten onderzoeken of ons huis verkoopbaar is, en wat we eraan moeten doen om het aantrekkelijker te maken. Bijv.: we hebben de oude badkamer erin laten zitten (interesseert ons niet), maar ws (hoor ik van anderen) is zoiets (oude lelijke badkamer) een groot nadeel bij de verkoop. Idem keuken. Maar als we al geld zouden hebben voor een nieuwe badkamer, zou ik het van de zotte vinden om er een nieuwe in te zetten, die wie weet door de koper tóch weer vervangen wordt....kapitaalvernietiging vind ik dat. Zo zonde.

Enfin. We weten niet waar te beginnen. Partner oppert nu maar eerst eens een makelaar te consulteren voor advies. Is dat verstandig? En zo ja, wat kost dat?

Of toch gewoon maar beginnen te solliciteren en dan verder kijken? We weten niet waar te beginnen. Maar dát we weg willen, staat vast.


Kijk

Kijk

25-06-2016 om 15:34

ik zou

Pas solliciteren als je in je nieuwe huis zit.
Verder: heb je geen bevriende makelaar die eens een blik wil werpen?
Belangrijk is dat het er netjes uitziet. Geen gaten in de muren, geen slecht onderhouden plinten/deuren/posten.
Een oude badkamer kan met een paar kleine aanpassingen op die manier aantrekkelijk worden dat kopers het er voor over hebben. Ze kunnen dan op den duur nog een nieuwe plaatsen. Zorg dus dat het materiaal goed is en niet lekt, dat het schoon en fris oogt.
Investeer in verf zodat...alweer...het fris oogt.
Je kunt altijd verkopen en eerst tijdelijk gaan huren in je nieuwe buurt.
Realiseer je dat ook een oude badkamer/keuken de prijs natuurlijk wel naar beneden drijft en je huis staat al onder water.
Misschien is voorlopig huren beter?
Een verhuizing kost geld, jullie hebben weinig spaargeld. Dat is dan waarschijnlijk meer dan op als je gaat verhuizen.
Zou je dan niet liever doorsparen zodat je wat ruimer zit? En dat je dit huis eerst even aanpakt om het er beter uit te laten zien?
Want je kunt natuurlijk van alles willen, maar het moet wel kunnen, anders snijd je jezelf in de vingers.

Kijk

Kijk

25-06-2016 om 15:36

Soms adverteren makelaars in een gratis taxatie, let daar even op in de folders/online. Kost je niks en je hoeft ook niet binnen bepaalde tijd te verhuizen en het per se bij hen te laten doen.

Mijntje

Mijntje

25-06-2016 om 16:24

huren

Informeer over huren in je regio nu en huren waar je wil wonen. Je kan je daar ook evt vast inschrijven bij een woningbouwvereniging. Een huurwoning vinden in een grote stad is vaak lastig, maar in plaatsjes daar in de buurt gaat misschien beter.

Ik zou eerst idd zien dat het huis verkocht is en hiervoor een plan maken. Mocht jullie nog geen werk hebben in de Randstad dan kan je tijdelijk in een huurwoning in de plaats waar je nu woont?

margaretha

margaretha

25-06-2016 om 17:20

kijk ook eerst eens

wat er in jullie buurt te koop staat, voor hoeveel en hoe lang al en wat je daarvoor krijgt (foto's kijken, oppervlakte vergelijken enz.). Toch een taxatie vragen.

Oef oef

Je wilt vanuit een provincie (Dr?)met de laagste huizenprijzen verhuizen naar de Ranstad waar de prijzen de lucht in schieten? Je hebt geen eigen middelen, niet twee torenhoge salarissen en je huis staat onder water.

Is dat uberhaupt wel haalbaar? Wil je in een gezin met drie kinderen in het begin van de puberteit zoveel onzekerheid op de hals halen, omtrent werk, de rompslomp van een paar keer verhuizen, schoolwisselingen??

Dat zijn allemaal wel heel veel beren op de weg om af te schieten.

Vreeemd

Vreemd advies van Kijk: als je naar het westen gaat en je baan in Drenthe hebt, hoe wil je dat dan combineren? Dat is even moeilijk als andersom: baan in westen en huis in Drenthe.

Ik denk dat het goed is om je te realiseren, dat je wel van alles kunt willen, maar soms kán het gewoon niet. Of kan het nu niet. Om een reële inschatting te maken is het inderdaad verstandig een makelaar in de armen te nemen en te vragen om advies.

Maar eerst beginnen met sparen. Kijk even goed na welke stappen je wil zetten, wat die kosten en maak dan een plan.

Bekijk ook even waarom je nu zo hard weg wil, en wat je eventueel kunt doen om de nadelen op te vangen.

Tsjor

Triva

Triva

25-06-2016 om 17:47

Ik snap het ook niet

Wat denk je te kunnen kopen met anderhalf modaal in de Randstad? Dat is 2700 netto en dat met een huis onder water en weinig spaargeld?

Goed, als jij denkt dat je in de Randstad een huis kunt kopen (terwijl de prijzen nu aan het stijgen zijn en in Drenthe nog niet echt) dan zou ik deze volgorde aanhouden:

* Huis verkopen
* Huis huren in eigen omgeving.
* Werk zoeken in Randstad.
* Huis huren in Randstad.
* Huis kopen in Randstad.

Je kunt een huis huren zonder woningbouwvereniging gedoe bij een makelaar, betaal je vaak wel 1000 euro per maand.

Ik zou zeggen, als dat anderhalf modaal klopt: veel succes

Triva

Triva

25-06-2016 om 17:48

onderwater

Als je je huis nu verkoopt heb je toch een schuld? Hoe denk je daarmee verder te gaan dan? Kun je die opvangen met je spaargeld?

Ik zou zeggen; enkele reis ellende die jij wil boeken nu.

Kinderen

Dat denk ik dus ook, Triva. En dan vooral vanwege die drie bijna(pubers). Dat is een rotleeftijd om te verhuizen. Onderschat het mentaliteitskloof niet tussen de verschillende delen van Nederland en hoe moeilijk het kan zijn om daar als puber je draai te vinden. En daar komt dan ook nog bij dat veel kinderen de nodige ouderbegeleiding nodig hebben bij de overstap naar het vo.

Heb je die aandacht als je als ouder zoveel kopzorgen hebt over huisvesting en werk? Geloof me,ik weet waar ik over praat. Van mij mag morgen de verhuiswagen g voorrijden. Soms kan het gewoon (nog) niet, dan is het een kwestie van er het beste van maken. En relativeren: in een rolstoel of Syrie zitten is erger.

Kijk

Kijk

25-06-2016 om 18:35

Tjor

"Vreemd advies van Kijk: als je naar het westen gaat en je baan in Drenthe hebt, hoe wil je dat dan combineren? Dat is even moeilijk als andersom: baan in westen en huis in Drenthe. "

Zie jij ergens staan dat TS in Drenthe woont?
Ik ken genoeg mensen die Randstad wonen en inmiddels buiten de regio werken. Begint met O, eindigt op V of begint met A en eindigt op Uto.

Verder kun je lezen dat jij precies hetzelfde advies geeft als ik al had gegeven: sparen, wachten.

Drexit

Drexit

25-06-2016 om 18:37

Huren

Nee, we hoeven beslist niet (meteen) te kopen in het westen. Ik heb huurhuizen bekeken en er zijn huizen te huur die we kunnen betalen én waar we ons wel zien wonen. Al leveren we uiteraard in, maar dat is logisch en kunnen we ons prima bij neerleggen.
Wb de kinderen: die passen qua mentaliteit 100x beter daar. We vinden hier onze draai niet en ik voel me levend begraven.
Relativeren doe ik al jaren en ga ik ook weer doen als het allemaal onmogelijk blijkt. Maar nu wil ik onderzoeken wat er kan. Alleen al het perspectief van weg kunnen geeft me een beetje licht.
Voorlopig is het devies: meer inkomen genereren en flink sparen.

Kenfan.....

.....voor t geval dat je je dat afvroeg.....ik ben t niet hoor!! Voel me helemaal prima in Dr....

Ingrid

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-06-2016 om 19:16

Huren

In het dorp naast het mijne kun je al huren vanaf 760 euro en dan heb je een heel huis. Het is wel enorm Vinex, maar de huizen zijn mooi.
Overigens weet ik hoe sommige van mijn collega's erbij zitten, met hetzelfde salaris als ik. Die hebben soms een hal die groter is dan mijn hele huis. Ik word ook wel eens meewarig aangekeken als ze horen dat mijn achtertuin 10 X 5,5 is.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2016 om 19:25

Vesper Lynd

Wat een snobs zijn dat dan.

opknappen of niet

Het is lastig om te zeggen of je wel of niet moet opknappen. Een makelaar die de woningmarkt ter plekke goed kent kan je daarin advies geven. soms willen mensen een woning die ze zelf moeten opknappen (woning met een lage prijs) en veel mensen willen een kant-en-klare instap-woning. Maar dan moet die wel helemaal gemoderniseerd en goed onderhouden zijn. Daar wordt dan wel voor betaald.
Wellicht is een tijdelijk alternatief: weekendverblijf in de randstad. Of zelfs: woningruil in het weekend: veel randstadmensen zoeken juist de rust op in het weekend.
Voor kijk: drexit....

Tsjor

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 20:32

niet verbouwen

Je moet zeker niet verbouwen, maar gewoon zorgen dat alles netjes is en heel. Veel mensen vinden het heerlijk om een eigen badkamer erin te zetten die geheel naar hun smaak is en dan is het gewoon zonde. Ik had zelf liever een huis waar ik de keuken gelijk uit kon slopen dan een keuken die modern is maar niet mijn smaak (en zonde om te slopen want je hebt er voor betaald).

En diegenen die een moderne badkamer niet belangrijk vinden staan er vast net zo in als jullie.

Kijk

Zie jij ergens staan dat TS in Drenthe woont?

Nou gezien haar nick durf ik daar best een paar tientjes op in te zetten. Die Dr kan natuurlijk ook voor Dronten staan of Drachten. Daar ga je ook geen klapper mee maken.

Ingridt (ot)

Haha, geen moment. Al had ik je er best voor aangezien wat dichterlijke vrijheden met de leeftijden van de kinderen te permitteren. Dat dan weer wel.

mijk

mijk

25-06-2016 om 21:23

ik zou geloof ik serieus naar alternatief kijken

Binnenstad van Stad Groningen heeft heel andere atmosfeer. Is veel betaalbaarder en waarschijnlijk kan je dan wel forenzen. Kortom niet je ultieme droom maar wel haalbaarder...

Mijk

Eerst solliciteren

Ik zou pas gaan verhuizen als ik wist waar ik zou gaan werken. Stel: je koopt een huis in Hoorn maar krijgt een baan in Amsterdam., dan sta je wel elke dag in een lange file.

Als je een baan hebt, weet je ook welke hypotheek mogelijk is en hoeveel rijkwijdte om iets op te knappen.

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 08:34

eens met flanagan

De Randstad is best groot en mensen staan er dagelijks in de file. Ik zou ook eerst een baan zoeken hier, en dan in de buurt van die baan een huis zoeken.

Triva

Triva

26-06-2016 om 08:41

Flanagan

Hoorn ligt ook niet in de Randstad

Ik wel

"Zie jij ergens staan dat TS in Drenthe woont?"

Drexit is niet helemaal per ongeluk gekozen volgens mij.

Sparen

Ik zou beginnen met sparen/aflossen.
Leef op brood en pindakaas, bijt op houtjes en los af. Elke cent helpt.

Probeer je huis te gelde te maken. Air bnb erop los.

Pas als je van dat 'onder water' af bent kun je gaan en staan waar je wil.
Huizen huren/kopen met een huis onder water wordt moeilijk.
Jij kan misschien van mening zijn dat je het wel kan betalen maar daar gaat de makelaar of verhuurder over.

Het verkopen van je huis is voor de toekomst niet zo'n goed idee misschien.
Verhuren zou wel een optie kunnen zijn.
Er zijn hoe dan ook toch mensen die in die regio gaan wonen en die (soms tijdelijk) toch wat zoeken.

Ik zou geen mega-investeringen doen in keukens e.d. Ook niet als je gaat verhuren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-06-2016 om 10:23

Makelaar

Je kunt gewoon vrijblijvend een of meerdere makelaars uitnodigen. Hij/zij kan je vertellen welke verwachtingen hij heeft van verkoop, wat je eventueel nog zou kunnen aanpassen in je huis, welke opbrengst realistisch is en welke kosten er voor jullie als verkoper zullen zijn. Op basis daarvan kun je besluiten of je het huis daadwerkelijk in de verkoop gaat zetten. Ik zou daarmee beginnen. Dan weet je of het überhaupt realistisch is.

Je schrijft dat er huurhuizen in de randstad zijn die je prima kunt betalen. Heb je daarbij ook rekening gehouden met de restschuld van je woning? En zijn het woningen die ook voor jou beschikbaar zijn? Ik bedoel daarmee: wordt het nummertje trekken en sta je straks steeds als nummer 50 op de wachtlijst?

Ondertussen zou ik in de nieuwe regio gaan solliciteren. In het ideale geval heb je een nieuwe baan als je huis is verkocht. Gaat het een sneller dan het ander, dan zoek je daar op dat moment een oplossing voor.

Triva

Triva

26-06-2016 om 10:28

Ijsvogeltje

Ze kan gewoon gaan huren in de vrije sector, als je maar genoeg betaalt heb je zo een huis (1200 pm bijv).

Elfje65

Elfje65

26-06-2016 om 10:35

Vrije sector

Maar als er 2700 euro in komt is 1200 wel veel om te betalen
Sterker nog, ik denk dat de verhuurder er niet eens aan begint. Verder helemaal eens met Miriam Lavell. Eerst je hypotheek aflossen zodat je huis niet meer onder water staat.

Anna G.

Anna G.

26-06-2016 om 10:54

Triva

Maar die verhuurder zit echt niet op een nieuwe huurder te wachten die nog verplichtingen heeft in Drenthe. Hetzij een onverkoopbaar huis, hetzij een huis dat ze in de verhuur doet. Wordt niet makkelijk...

Sowieso niet, huizen in Drenthe lijken me niet makkelijk verkoopbaar. Bovendien zijn de prijzen daar veel lager dan in de Randstad. En dan ook nog met een restschuld...

Nou ja zeg

'Huizen in Drenthe lijken me niet makkelijk verkoopbaar'

Nou ja zeg. Alsof het een soort provincie-formaat ghetto is hier....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.