Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vervang pijnlijk bevolkingsonderzoek borstkanker voor pijnloos alternatief

Delen = top!

In Nederland mogen vrouwen >50 iedere twee jaar deelnemen aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. Een martelgang. Met grote kracht platgedrukte borsten die nog weken pijnlijk en beurs zijn en vrouwen die zich schamen te praten over de huilbui die volgde. Tijd voor actie voor een pijnloos alternatief. Teken nu de petitie, ruim 23.000 mensen gingen je al voor!
https://geenpijnlijkemammografie.petities.nl/?fbclid=IwAR3ndRZ9oYlZFkYWRlSTX0GhU35XK6OICBpeJJo-gIwgWUH6XsvWzcZFWhM


Nou. Hier wil ik toch even op reageren.je zet het nu wel een tikkeltje eenzijdig neer. Ik laat al 20  jaar jaarlijks een borstfoto maken, en  ik kan dat niet anders omschrijven als een licht drukkend gevoel dat hooguit 10 seconden per foto duurt. Het zal heus anders zijn voor sommige andere vrouwen, maar jij zet het wel heel erg zwart wit neer zo.

Ingrid 

Ik ben wel een van die vrouwen die het inderdaad afschuwelijk vindt. Maar is het alternatief veel minder pijnlijk én net zo goed? Dat vraag ik me dan toch af. Want waarom zouden we dat dan niet allang in gebruik hebben? 

Ik heb de tekst van de petitie gelezen maar me er verder niet verdiept.

Ben nog geen 50, maar heb ook diverse borstfoto's gehad. En ik moet zeggen dat het me 100% is mee gevallen. 

Ik ging onbevangen naar het onderzoek, ik ben tenslotte geen watje. Maar jee, het doet echt serieus pijn. Ik had er blauwe plekken van. 

Ik weet ook niet wat de reden is dat er geen minder pijnlijk alternatief is, maar één van de redenen is misschien dat mannen dit niet hoeven te ondergaan en uitvinders vaker man zijn?

Muriel.vd.Veen

Muriel.vd.Veen

13-05-2021 om 22:15 Topicstarter

Beste Ingrid,
Wat een geluk heb jij dat je geen klachten ervaart bij het bevolkingsonderzoek borstkanker! Ik ben oprecht blij voor je.

Hoe anders is het voor het merendeel van de vrouwen. De petitie is al ruim 23.000 keer ondertekend. Dat is niet voor niets!

IngridT schreef op 13-05-2021 om 21:37:

Nou. Hier wil ik toch even op reageren.je zet het nu wel een tikkeltje eenzijdig neer. Ik laat al 20 jaar jaarlijks een borstfoto maken, en ik kan dat niet anders omschrijven als een licht drukkend gevoel dat hooguit 10 seconden per foto duurt. Het zal heus anders zijn voor sommige andere vrouwen, maar jij zet het wel heel erg zwart wit neer zo.

Ingrid

Muriel.vd.Veen

Muriel.vd.Veen

13-05-2021 om 22:17 Topicstarter

Weeromstuit schreef op 13-05-2021 om 22:09:

Ik ben wel een van die vrouwen die het inderdaad afschuwelijk vindt. Maar is het alternatief veel minder pijnlijk én net zo goed? Dat vraag ik me dan toch af. Want waarom zouden we dat dan niet allang in gebruik hebben?

Ik heb de tekst van de petitie gelezen maar me er verder niet verdiept.

Beste Weeromstuit,
De drukgestuurde mammografie wordt in meerdere ziekenhuizen toegepast. Niet alleen in Nederland. Ook hier betreft het een röntgenfoto van een platgedrukte borst, maar niet "op gevoel van de laborant", maar op basis van techniek alleen de druk die nodig is. Dus niet onnodige extra pijn en ook nog eens met een kortere doorlooptijd. De paddle wordt namelijk door de laborant vanaf een afstand bestuurd en dus scheelt dat (heen-en-weer-loop) tijd.

Niet voor niets wordt deze toegepast in steeds meer ziekenhuizen, alleen nog niet in de bussen van Bevolkingsonderzoek Nederland.

Verder zijn thermografie of echografie alternatieven (en zelfs een ademtest: https://www.pinkribbon.nl/doelbestedingen/wetenschappelijk-onderzoek/2012/ademtest-voor-het-opsporen-van-borstkanker.html?fbclid=IwAR3mUeTahA6ev8rzBa6yQ96085RNkfxMfu5nISfSH9I7N1cB-cYzqWdQFts#:~:text=Daarom%20is%20er%20de%20Breath,met%20een%20mammografie%20of%20r%C3%B6ntgenfoto), die wellicht minder resultaten behalen, maar wel tot de keuzemogelijkheden van de deelnemer zouden kunnen horen.

Alles beter dan de grote hoeveelheid vrouwen die na de eerste mammografie afhaken, en helemaal niet meer gescreend worden omdat ze niet meer durven na een slechte ervaring...

Muriel.vd.Veen

Muriel.vd.Veen

13-05-2021 om 22:19 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 13-05-2021 om 22:13:

Ben nog geen 50, maar heb ook diverse borstfoto's gehad. En ik moet zeggen dat het me 100% is mee gevallen.

Beste Fourtyfour,
Wat een geluk heb jij dat je geen klachten ervaart bij het maken van borstfoto's! Je behoort tot een kleinere groep en dat is alleen maar fijn!

Hoe anders is het voor het merendeel van de vrouwen. De petitie is al ruim 23.000 keer ondertekend. Dat is niet voor niets!

Muriel.vd.Veen

Muriel.vd.Veen

13-05-2021 om 22:22 Topicstarter

skik schreef op 13-05-2021 om 22:15:

Ik ging onbevangen naar het onderzoek, ik ben tenslotte geen watje. Maar jee, het doet echt serieus pijn. Ik had er blauwe plekken van.

Ik weet ook niet wat de reden is dat er geen minder pijnlijk alternatief is, maar één van de redenen is misschien dat mannen dit niet hoeven te ondergaan en uitvinders vaker man zijn?

Beste Skik,

Er zijn zeer zeker wel alternatieven. Het AMC (Amsterdam) en UMC Maastricht zijn inmiddels overgestapt op drukgestuurde mammografieën, al moet er een indicatie zijn voordat je daar terecht kunt. Ook hier gaat het om een röntgenfoto, de werking is hetzelfde. Er wordt alleen door de meeste vrouwen minder pijn ervaren en de doorlooptijd is korter (omdat deze op afstand bestuurd kan worden en de laborant dus op afstand kan blijven, dat scheelt "heen-en-weer looptijd"). Ik weet dat het KWF onderzoek doet naar andere vormen van screening, maar het zou niet van het KWF moeten afhangen. Als voldoende mensen in Nederland het belang ervan onderschrijven, kan er geld worden vrijgemaakt.

Zo lang niemand iets zegt, verandert er niets, omdat de urgentie niet wordt ervaren.

Ik beweer niet dat echografie een volwaardig alternatief is. De mammografie blijft de beste optie. Echter, er zijn veel vrouwen die na de eerste keer onderzoek afhaken, na een slechte ervaring met de mammografie. Voor deze vrouwen zou een echografie een alternatief kunnen zijn. Ook een thermografie is een pijnloos alternatief.

Daarom pleit ik in de petitie ook voor informatie op de website van Bevolkingsonderzoek Nederland met voor-en nadelen van alle screeningen. Ik vind dat deelnemers een eigen keuze zouden moeten mogen maken.

Door het Landelijk Referentiecentrum voor Bevolkingsonderzoek is in 2012 een onderzoek gedaan naar drukgestuurde mammografieën. Daaruit blijkt dat uit de vergelijking van de twee methoden de druk-geleide aanpak leidt tot aanzienlijk afname in de gemiddelde pijn, maar vooral tot het grotendeels verdwijnen van extreme pijn. Daarbij blijft de kwaliteit van de foto van hoge kwaliteit en is ook de stralingsdosis acceptabel. Het is wel van belang dat de laboranten die deze methode gaan gebruiken extra opleiding krijgen om de druk-geleide aanpak goed toe te passen. Aan de implementatie van deze methode bij het landelijk bevolkingsonderzoek wordt nu gewerkt. (https://www.pinkribbon.nl/.../minder-pijn-bij-mammografie...)

Bijna 10 jaar geleden!!!!!! We moeten dóór! Er moet urgentie blijken. De petitie is volgens mij een goede start...

In het HAGA is ook al overgegaan op de nieuwe methode: https://www.hagaziekenhuis.nl/.../nieuw%20type.../

Wanneer volgt Bevolkingsonderzoek Nederland met hun bussen?

En als laatste onderzoek:

https://www.pinkribbon.nl/.../ademtest-voor-het-opsporen...


Sammy70

Sammy70

13-05-2021 om 22:31


Alles beter dan de grote hoeveelheid vrouwen die na de eerste mammografie afhaken, en helemaal niet meer gescreend worden omdat ze niet meer durven na een slechte ervaring...

is het niet zinvoller om bij de eerste keer een folder mee te geven dat als het heel veel pijn doet je de volgende keer doe andere methode mag aanvragen? Dan houden we de huidigee methode voor de groep bij wie het wel meevalt. Afhaken, doen ze dat ook na een uitstrijkje? Dat is ook geen pretje om zo te liggen. 

https://www.kwf.nl/standpunten/thermografie

Thermografie is geen goed alternatief. Ik wil overigens niet jullie pijn en klachten bagatelliseren. Over een ademtest staat niets bij het KWF.

En hoe staat KWF tegenover drukgestuurde Mammografie?

Heeft het ook niet te maken met de maat van de borst? Een grote borst kan wel wat hebben denk ik, zelf heb ik maat erwtje op een plank en eindig met gekneusde ribben en blauwe plekken. Ik ga ook niet meer.

Ik vind een mammo verschrikkelijk. Heb cup C en vind het onvoorstelbare marteling. De laatste keer ging is bijna van m’n stokje. Een alternatief zou een verademing zijn. Ik weet dat ze bij sommige vrouwen een mri maken ipv een mammo maar dat de oncologen liever een mammo doen omdat die toch het beste beeld geeft.  

Een uitstrijkje is bij veel vrouwen ook iets dat ze overslaan Sammy. Slechts 6 op de 10 vrouwen laat dat doen. 

Sammy70

Sammy70

14-05-2021 om 10:33

Libertine, dat is dus precies mijn punt. Het is vervelend dus we doen het niet? Nu moet het voor iedereen anders? Geef mensen de keuze. Het uitstrijkje zal er nooit leuk van worden maar ja, wees blij dat het getest kan worden. 

Zeker, maar het blijft ook goed om naar alternatieven te kijken. Het hoeft zeker niet leuk. Maar minder pijnlijk zou echt drempelverlagend werken. 

En het is een beetje een flauwe en populistische open deur maar ik weet vrij zeker dat als mannen vanaf een bepaalde leeftijd, hun balzak tussen 2 plaatjes plat zouden moeten laten schroeven, daar veel sneller een alternatief voor was gevonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.