Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vervang pijnlijk bevolkingsonderzoek borstkanker voor pijnloos alternatief


Fourtyfour schreef op 18-05-2021 om 14:15:

[..]

Hoezo levert het niet veel op? Ik weet van dichtbij al een paar vrouwen die er daardoor achter zijn gekomen. Alleen vraag ik me af, waarom pas vanaf 50? Jonger komt helaas ook vaak genoeg voor.

Geen gewonnen levensjaren.

Bolmieke schreef op 18-05-2021 om 16:12:

[..]

Geen gewonnen levensjaren.

wat bedoel je hiermee bolmieke? Mijn moeder heeft tijdens haar laatste bevolkingsonderzoek getwijfeld om mee te doen. Wel gegaan, kanker. Niet te voelen zelf, maar het zat er wel. Als ze niets had gedaan was ze er niet meer geweest. Nu zijn we al zo'n 7 jaar verder en ze is er nog.

(snelgroeiende kankervorm met uitzaaiingen in de 1e lymfeklieren, rest was schoon)

Bolmieke, waar komt dat vandaan, dat het bevolkingsonderzoek niks of te weinig oplevert? Ik hoor zelf ook vaak genoeg dat het wel wat oplevert, maar dan hoor ik schijnbaar wat anders. Zijn er cijfers?

Libertine schreef op 14-05-2021 om 10:12:


Een uitstrijkje is bij veel vrouwen ook iets dat ze overslaan Sammy. Slechts 6 op de 10 vrouwen laat dat doen.

Ja, maar dat is super dom natuurlijk! Dat kan je al een paar jaar gewoon thuis zelf doen. Pakketje aanvragen bij de bevolkingsonderzoek site. Is super simpel thuis, pijnloos enz. 

Krijg je tegenwoordig geen uitnodiging meer voor uitstrijkjes? Wel een borstonderzoek-uitnodiging gehad, maar het uitstrijkje is al weer een tijdje geleden. Maar misschien komt die binnenkort nog, rond mijn 55e verjaardag.

In 2020 hebben de bevolkingsonderzoeken tijdelijk stilgelegen. Als gevolg daarvan lopen we een paar maanden achter met uitnodigen. Daarom kan het voor u (geboortejaar: 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985 en 1990) betekenen dat u de uitnodiging in 2021 ontvangt, als u vorig jaar geen uitnodiging heeft ontvangen.

En dit jaar: 1961, 1966, 1971, 1976, 1981, 1986, 1991.

Het uitstrijkje loopt maar tot 60 jaar.

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/professionals/hoe-verloopt-screening

Maar als je klachten hebt, ook tussen een controle in, of buiten de controleleeftijden, kun je je beter altijd melden.

Ik ben nog geen 60, maar ook geen klachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.