Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Yaron

Yaron

03-02-2011 om 11:11

Vervelende uitdrukkingen

Hier op het forum komen regelmatig uitdrukkingen in een posting waarvan ik denk "moet dat nou", waarschijnlijk ligt het aan mij. Zonet las ik bijvoorbeeld "kost geen drol" echt een vreselijke uitdrukking vind ik dat. Hebben jullie ook zulke uitdrukkingen/woordspelingen waarvan je denkt moet dat nou?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pecas

pecas

04-02-2011 om 12:04

Erg educatief, ga zo door

Ik ga hard aan 't studeren wat wel en niet mag. Ik ben al zo'n 30 jaar weg uit NL en spreek en schrijf dus echt school-nederlands, dus het modernizeren van mijn taal moet ik echt van jullie hebben, óf van mijn 80-jarige tantes! Aangezien er een emigratie naar NL aan zit te komen binnenkort zal ik m'n Nls moeten bijspijkeren wil ik niet totaal idioot overkomen, dus maak het me niet te moeilijk hé en dit is zo'n beetje m'n enige nederlandstalige contact op dit moment!

Ok, het enige waar ik me schuldig aan maak is "kids", op een of andere manier vind ik "kinderen" in het NL erg jong horen, en niet horend bij mijn pubers, kids klinkt net iets ouder. Verder puntjes, uitroeptekens enzo, en vast en zeker véél stomme taalfouten!

Pecas

koentje

koentje

04-02-2011 om 12:43

Maar, weetje.....!

Nikus: een warme overdracht is wel een uitdrukking die veel gebruikt wordt, hoor!!!!!
Wat niet wegneemt dat je je daar aan kan irriteren of je ergert je..... kan ook. Hoe veel nieuwe regels heb ik al geschonden/?? Hahahahahahahahahah

Maaruh... kids vind ik ook stom!
Euri's vind ik ook vreselijk stom!!!

Maar er zijn ook uitdrukkingen die ik gewoon grappig vind....

DAT dan weer wel! (kenden jullie die al)

Oh en wat betreft de de punt-komma-streep-lach kunnen we toch ook gewoon deze doen? ☺☺☺☺

(alt 1)

Biene M.

Biene M.

04-02-2011 om 12:47

Lang

Hele lange berichtjes, die sla ik altijd over, ongeacht de schoonheid van het epistel, behalve als Sascha2 of margje van dijk het geschreven heeft. Gebrekkige interpunctie vind ik ook heel erg, dan haak ik af.

Irritante uitdrukkingen: hubbie, kids, "comfort zone" (wordt geregeld gebezigd door puberdochter, sinds The Voice), "tsunami van ..." (... zijnde iets anders dan zeewater). En wat ik ook vervelend vind is als er op het woord "omdat" geen reden maar een oorzaak volgt.

Bij scoren denk ik trouwens altijd aan de pillenbrug!

Merel

Merel

04-02-2011 om 12:56

Deze:

Ik vind ook ongi, hubbie, brusje irritant, of me of jou, terwijl je jouw moet schrijven. (Jou man, i.p.v. jouw man bijvoorbeeld)
Verder vind het gebruik van het woord sjips (om geen shit) te zeggen ook heel stom. Zeg shit, of zeg het niet, maar ga geen sjips zeggen.
Wat ik ook lastig vind is wanneer iemand een verhaal wil vertellen over mensen waarvan ze de naam niet willen noemen, en die dan X, Y en Z gaan noemen. Ik raak dan altijd heel erg in de war en moet iedere keer teruglezen wie X ook alweer was, en wie Y. Terwijl ik het wel prima kan volgen met fictieve namen. Dus mijn verzoek, gebruik voortaan gewoon fictieve namen, leest veel prettiger.

Pecas (ot)

30 jaar weg uit Nederland en het dan nog zo goed kunnen schrijven! Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je dat al die jaren zo goed bijgehouden?

Euro

Het correcte meervoud van euro is natuurlijk euri...

kien

kien

04-02-2011 om 15:06

Deze

'Hoe ... is dat?', maar dan niet als een echte vraag. Bij TVOH werd het heel veel gezegd, maar verder hoor je het ook regelmatig op televisie. Ik zou de neiging krijgen om er een heel omslachtig antwoord op te geven, iets als: 'dat ligt er natuurlijk maar aan waarmee je het vergelijkt en welke schaalverdeling je gebruikt, want als je het vergelijkt met wat de gemiddelde Nederlander vindt, dan is het...' etc. Praat toch normaal!

Kien

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2011 om 15:48

Is ie al genoemd?

Ik vind de term papadag tenenkrommend.

pecas

pecas

04-02-2011 om 15:54

Savon (ot)

Vroeger had ik nog wel m'n moeder die regelmatig langskwam en die altijd fanatiek mijn brieven corrigeerde. Ook ben ik wel een fanatieke lezer (zie je, daar weet ik nou niet of daar een vrouwelijke vorm van bestaat? Leester, nee toch niet, staat stom) en ik probeer regelmatig wat in het nederlands te lezen. Maar ik merk wel dat mijn woordenschat erg te kort schiet, ik heb gewoon geen business nederlands bijvoorbeeld, altijd in het engels en spaans gewerkt.
Grappig is wel dat je nog wel kunt horen waar ik vandaan kom in NL (licht brabants accent), terwijl ik vrienden had die na hun middelbare school naar het buitenland gingen een jaar en dan met een zwaar amerikaans accent terugkwamen, zó belachelijk vond ik dat altijd! Mijn kinderen spreken dus wel met een zwaar spaans accent, horen het verschil tussen g en h niet en kunnen ook de -eu- en -ui- niet uit elkaar houden.

Vervelend vind ik wel dat ik het gevoel heb geen enkele taal écht 100% te spreken, je hebt toch altijd een lichte gap in het engels en spaans, hoe goed het dus is, en dat heb ik in het nederlands dus ook. Ik kan dan ook bewonderend sommige discussies van jullie allemaal lezen, echt mooi nederlands en daar probeer ik dan weer wat woordjes uit te pikken, ik meen het dus echt, ga zo door, weet ik straks wat ik kan/mag/moet zeggen en wat absoluut niet!

Pecas

Polly Shearman

Polly Shearman

04-02-2011 om 16:17

Warme overdracht

reageren met: had u dan een jas aan? op de term Warme overdracht... dat is dan weer zooooo autistisch!

)))..........vind me hubbie ook!!

Maar pecas

Blijf alsjeblieft zoals je bent. Jij hebt in die 30 jaar de irritante spraakgewoontes, zoals men zich er hierboven aan ergert, helemaal overgeslagen. Houden zo! Lijkt me heel verfrissend voor jouw nieuwe woonomgeving

pecas

pecas

04-02-2011 om 17:00

Mijn dochter

die sinds kort in Nederland zit voor haar studie, en dacht harstikke goed nederlands te spreken, maar totaal van mij overgenomen, begreep er in het begin helemaal niets van, "de helft van de tijd versta ik er niets van en ze gebruiken allemaal van die rare woorden en héél veel engels!" zei ze. Inmiddels is ze wel gewend en zoals altijd (in Spanje indertijd ook gebeurd) zal ik wel weer "spreektaalles" van mijn kinderen krijgen straks in Nederland

Polly

Je gaat vanzelf autistisch denken als je tussen de auties zit,. ik irriteer me eraan maar me hubbie vind het keigaaf.

Pelle

Persoonlijk prefereer ik normaal taalgebruik. Wat is er mis met een persoonlijke of een schriftelijke overdracht? Dat begrijp ik tenminste en dan doemen er ook geen beelden op van begeleidsters in een eskimo jas, die klappertandend mijn zoon bespreken.

oregano

oregano

04-02-2011 om 18:53

Manager-achtige kreten in de hulpverlening beetje ot

Daar heb ik zo'n hekel aan. zoals bv :out of the box denken, win-win situatie, core business, state of the art, produktnormering en noem maar op. Laatst was ik weer bij een congres en je werd doodgegooid met deze uitdrukkingen. Laten we het weer in begrijpelijke taal over onze clienten/patienten hebben. Zo komen de managers m.i. steeds verder vd werkvloer en dagelijkse praktijk af te staan (soort bescherming ofzo?).

En nu moet ik gelijk denken aan wat ik het vieste woord vind....Hoor je gelukkig niet vaak maar als ik het hoor krijg ik de meest ranzige associaties, nl snikkel..
En woorden inderdaad als vrouwtje, vriendinnetje, stringetje, hubbie en brusjes vind ik helemaal vreselijk..

Tink

Tink

04-02-2011 om 19:21

Jee, lidwientje

Dan ben ik wel benieuwd. Ergens in mei wordt het nieuwe ziekenhuis opgeleverd waar ik dan voortaan naartoe zal moeten voor controles. Eens kijken hoe ik de juiste vlek dan terug ga vinden

oregano

oregano

04-02-2011 om 19:23

Lidwientje : deze mantelpakjesdames hebben vast

een voortschrijdend inzicht wat wij nog niet hebben hahaha. (hoe zit dat nu met die alt en die smiley
En wat vind je dan van de term : op stoel zitten , als iemand de dagbehandeling doet, ik zie dan iemand voor me op een stoel, zitten te zitten...

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2011 om 19:39

Welke alt met smiley

Lees ik alweer iets over een alt met een smiley. Ik zing alt (alt1 inderdaad) en ik had gezegd dat ik mijn smiley zat was (en Pelle: ga jij een nieuwe ontwerpen?).

Maar is er iets anders qua alt-smiley wat ik met mijn achteruittredende inzicht nog niet heb opgepikt?

Nog even, en ik zie vlekken.

Margje

Tja

blijft een blinde vlek, dat jargon. 't Werd me pas echt te gortig toen echtgenoot "helder" uitriep bij een huis-tuin- en keukenuitleg van mij. Yuk! (Meestal weet hij zijn werktaal en thuistaal wel goed te scheiden overigens).

oregano

oregano

04-02-2011 om 19:51

Alt en smiley ..

Zie boven berichtje van Koentje. Alt 1, maar bij mij komt er geen smiley..
Nou zo kom ik mijn dag wel door, hoort meer in draadje hieronder.

Primavera

Primavera

04-02-2011 om 20:10

☺☻☺☻(ot)

alt 1 ☺ alt 2 ☻, enz werken bij mij alleen als ik ze via het nummerieke toetsenbordje aan de zijkant typ en niet met de cijfers bovenaan mijn toetsenbord.
¢¾ ♦ ¢À ¢¼ ¡Î ¡Ï ¢Ü ♫ ☼ ► ◄ ¢Õ ¡è ¡é ¡æ ¡ç ¡ê ¡ã ¡å

Primavera

Margriet*

Margriet*

04-02-2011 om 20:21

☺☺ leuk! (ff o.t. test)

Maar staan mijn smileys er nu echt.
Wat ook een vreselijke term is op mijn werk in de hulpverlening is opschalen (als bjz iets anders bedacht dan onze organisatie). Out of the box ook veel voorkomend.
Schitterend vind ik ook een vreselijk woord.

oregano

oregano

04-02-2011 om 20:26

☺☻ ja!

gelukt, leuk ☺.
Ik hoorde dat opschalen ook in een overleg en ik begeep eigenlijk niet de betekenis in het verhaal...

Leuke term vind ik (maar kan ook zelf bedacht zijn in de familie, ook leuk onderwerp voor een draadje, familieuitdrukkingen) vind ik hakko bakko.
Als de kwaliteit iets maar zo zo is, of we vinden iets een ding van niks, is het een hakko bakko produkt ☺

tonny

tonny

04-02-2011 om 20:32

☺☺☺ tjonge, nooit geweten!

Mijn irritaties: mensen die 'Hi' schrijven als aanhef boven een Nederlandstalige mail. Vind ik zó dom staan. Hihihi hinnikt het paard ☺

Verder heb ik een hekel aan 'zeg maar'.

Oh ja, en 'warme groeten'. Geweldig lief bedoeld, maar gewone groeten zijn mij groetend genoeg.

☻☻♥♣1☺☺☺♀♥

ik kan het☺☺☺☺☺☺

Pecas

Ik zie natuurlijk alleen jouw geschreven tekst en daar staan toch vrijwel geen fouten in, geen d/t-verwisseling, geen hele rare kromme zinnen. Misschien als je er echt goed op gaat letten....

Overigens, nog meer ot, mijn puberzoon zou zeggen: al let je er misschien echt goed op en dan roepen wij in koor: nee puber, als, niet al, je er echt blabla. Hollandse knul, 2VWO, nooit langer dan 3 weken in het buitenland geweest maar hij draait hele zinnen om.

Wel grappig dat jouw dochter dus dacht dat ze goed Nederlands sprak en toen de helft niet kon verstaan.

Lees je geen Nederlandse tijdschriften of kranten? Dan lees je automatisch ook nieuwe woorden.

Enne, niet om je te corrigeren hoor, maar een vrouwelijke lezer is een lezeres!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2011 om 21:02

Koentje ☺

Wat een supertip! ☺

rozenstruikje

rozenstruikje

04-02-2011 om 21:34

Bijtanken

Ik vind het woord bijtanken echt heel erg verschrikkelijk. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je dat voor jezelf of je kinderen ofzo zou willen gebruiken, je bent toch geen auto! En daarbij auto's worden volgetankt, hoeven ze niets zelf voor te doen. En dan nog dat bij- ervoor.

En verder ook ongi en mannetje.
En wanneer er me ipv mij wordt geschreven, of die ipv hij/ zij.

Rozenstruikje

Plien

Plien

04-02-2011 om 21:35

Nou moet ik het natuurlijk ook proberen

☺ ☻ ¢¾ ¢À ◘ ¡Û
Ja, gelukt!

Plien

Plien

04-02-2011 om 21:36

Nouja, niet helemaal

Die eerste 2 kloppen, maar bij de andere kreeg ik een hartje, een klavertje etc. op mijn scherm. Nou ja de smileys zijn al leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.