Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vingerafdrukkendatabase gaat hopelijk niet van de grond komen

Hoopvol nieuws, vind ik.
http://www.nu.nl/politiek/2438044/opslag-vingerafdrukken-verliest-meerderheid-kamer.html


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 12:54

Wat is het probleem?

wat is het probleem van een centrale opslag van vingerafdrukken? Wat voor potentieel risico/misbruik hangt daar aan vast?

krin

krin

03-02-2011 om 13:12

Het probleem

Het probleem: het risico van identiteitsfraude, function creep, misbruik of fouten wordt groter door centrale opslag van gegevens." (bron: www.privacybarometer.nl/regels.php?r=19)

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 13:21

Vage angsten

heb de web-verwijzing gelezen. Centrale opslag van vingerafdrukken zou "identiteits-fraude" in de hand werken.
Kan iemand mij een uitgewerkt voorbeeld geven hoe dat dan in zijn werk gaat?

Sancy

Sancy

03-02-2011 om 13:32

Hemel pluk

Vraag je nu om al die oude koeien uit het forumarchief?

krin

krin

03-02-2011 om 13:44

Verder lezen

at your service: http://weblogs.vpro.nl/privacy/

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 14:31

En?

ja, ik heb de betreffende pagina gelezen. Geen uitgewerkte voorbeelden gevonden.

Genista

Genista

03-02-2011 om 14:37 Topicstarter

Pluk

Is het feit dat vingerafdrukken gewoon gekopieerd kunnen worden op latex, waarna iemand jouw vingerafdruk kan misbruiken als de zijn, niet alleen al reden genoeg om tegen te zijn? Los van al de oude koeien die Sancy al aanstipt?

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 14:50

Oude koeien?

geen oude koeien gezien. Het gaat erom, hoe de database misbruikt zou kunnen worden.
Met een latex-vingerafdruk ben je er nog niet. En bovendien, iemand die dat kan, die komt wel aan jouw vingerafdruk, daar heeft hij geen dbase voor nodig.

Genista

Genista

03-02-2011 om 14:59 Topicstarter

Databases zijn kraakbaar

Feit. Simpel, het IS gewoon zo.
Het feit dat een vingerafdruk kopieerbaar is, betekent dat men in die database bewijs vindt van jouw aanwezigheid op een plaats waar je niet was. Het kraken van die database kan weer andere ellende veroorzaken.

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 15:26

Andere bril

blijkbaar lezen we hetzelfde artikel met een andere bril. Ik kan er geen echte graten in vinden, wel veel speculaties.
En wat betreft een kraakbare dbase: dat verandert reeel gezien heel weinig aan de huidige al bestaande opties van identiteirsfraude. Ik heb eerder het idee dat dit identiteitsfraude moeilijker zal maken.

Genista

Genista

03-02-2011 om 16:02 Topicstarter

Moeilijker?

Ach Pluk, schei uit. Even kopiëren uit het artikel: "Omdat het een tussenfase is, is een aantal essentiële zaken, zoals wie toegang krijgt tot de gegevens, volgens haar niet goed geregeld. Ook bestaat de vrees dat vingerafdrukken aan de verkeerde personen worden gekoppeld." en "De foutmarges liggen volgens het CBP rond de 3 procent. Dat lijkt laag, maar als het straks om miljoenen vingerafdrukken gaat, is het ineens een groot absoluut aantal, legt Sprokkereef uit. „Dan worden onschuldige mensen valselijk beschuldigd. Of de werkelijke dader slipt door het systeem. Veel mensen denken: ik heb niets te verbergen. Dat verandert als je als onschuldige, door fouten met biometrische identificatie, ineens moet bewijzen dat jij iets níet hebt gedaan.” "
Even een graat die mij wel opvalt, maar jou kennelijk niet in de keel steekt: "Staatssecretaris Bijleveld benadrukt dat justitie de centrale database met vingerafdrukken alleen ter identificatie van verdachten mag gebruiken. „Op de plaats van een misdrijf een vingerafdruk aantreffen en daar in de database een verdachte bij zoeken, mag absoluut niet”, aldus Bijleveld." - maar even verderop: "Mocht de toegang voor justitie inderdaad worden afgebakend, zoals Bijleveld belooft, dan is niet gezegd dat een volgend kabinet dat zo houdt. „Het zou een uitzondering op de regel zijn als voor deze database de regels uiteindelijk niet verruimd zouden worden”, zegt Sprokkereef. „Die bevoegdheden verschuiven altijd.” Dat ontkende staatssecretaris Bijleveld in het debat niet. „Op termijn kan natuurlijk behoefte zijn aan ruimere verstrekking. Maar dat moeten onze opvolgers dan maar weer beoordelen.” "
Precies hetzelfde bezwaar als tegen oa het EPD en EKD. Weet je, op de een of andere manier heeft ons gezin er talent voor om op een verkeerde manier in systemen terecht te komen. Heb je enig idee hoeveel moeite en tijd het kost om dat recht te breien, laat nog even buiten beschouwing of je er altijd wel achter komt dat je in een systeem zit en dan nog verkeerd ook? Wij weten er iets van en er zijn wel forummers die er nog veel meer van kunnen vertellen, omdat zij met nog veel ernstiger aanklevingen in systemen zitten, waar ze maar niet of nauwelijks af komen/kwamen. Zie de ouwe koeien van Sancy. Ik ril letterlijk bij het idee dat mijn vingerafdrukken in zo'n centrale database terechtkomen.
Nu heeft men hier uitgevonden om als service aan de patienten een systeem voor herhaalrecepten op te zetten. Dan kom je met je medicatie in een systeem en houdt de apotheek bij wanneer je aan vervolgmedicatie toe bent. Dat gaan ze dan even kortstluiten met de huisarts en geven de patient een seintje als de medicijnen bijna op zijn. En het klinkt in zijn geheel als een service, iets handigs, waar je meteen in zou moeten springen. Maar het maakt mij huiverig. Want wat als ik ook in dat systeem weer eens verkeerd zit? Nú gaat alles goed... If it works, don't fix it.

Genista

Genista

03-02-2011 om 16:03 Topicstarter

Hm, ik dwaal inmiddels nogal af

Schrijf dat maar toe aan de stopverf in mijn hoofd. Maar de essentie blijft staan.

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 16:44

Foutenmarge

"De foutmarges liggen volgens het CBP rond de 3 procent" als dat zo is, mag het systeem zo in de vuilnisbak. Maar ik heb op de site van het CBP geen toelichting/achtergrond kunnen vinden van dit getal.

Uit een oud draadje, waar wij het ook al oneens waren wel deze nauwkeurigheden:
Maar dankzij WOVI (Wetenschappelijke Onderbouwing Vingersporen Identificatie) komt daar straks een waarschijnlijkheidsverhouding bij. „De voorlopige resultaten laten zien dat de waarschijnlijkheidsverhouding rond de duizend ligt bij vijf punten van overeenkomst. Dat wil zeggen dat het 1000 keer waarschijnlijker is dat dit spoor is terug te vinden bij de verdachte dan dat terug te vinden is bij een andere persoon uit de populatie, gegeven de vijf punten van overeenkomst. Bij zes punten van overeenkomst is dat 1 op 10.000 en bij negen punten 1 op 10.000.000.”
We hebben het hier over de zogenoemde Galtonpunten, kenmerkende punten en patronen. Huidige praktijk: Komen er twaalf overeen met een vingerafdruk in het politiebestand, dan is er een identificatie met een verdachte. Zijn er tien of elf overeenkomsten, dan is er ook identificatie mogelijk – tenminste, als drie dactyloscopisten onafhankelijk van elkaar vaststellen dat het spoor en de afdruk matchen.
Dus die foutenmarge moet omlaag. Lijkt me wel mogelijk. Misschien beter om meteen van iedereen ook maar een irisscan te maken, en een DNA sample af te nemen. Maar daar zul jij ook wel niet voor zijn .

Rafelkap

Rafelkap

03-02-2011 om 19:17

Nieuw paspoort

Ik moet eigenlijk al een poos een nieuw paspoort maar ik vrees dat ik die vingerafdrukken niet kan weigeren? Klopt dat? (eigenlijk wil ik het pas als men de zaken op orde heeft)

Sancy

Sancy

03-02-2011 om 20:01

Rafelkap

Nee, die weigering kan vooralsnog niet. Er komt wel een proces van iemand die de Staat gedaagd heeft omdat zij haar vingerafdrukken weigerde te geven en daarom geen paspoort kreeg.
Maar er is wel een klein iets mogelijk: je kunt de gemeente een brief laten ondertekenen waarin je je bezwaren duidelijk maakt. Voor meer informatie kun je hier terecht:
http://www.privacyfirst.nl/acties/de-gemeentegarantiebrief.html
De ombudsman heeft gezegd dat een gemeente deze brief niet mag weigeren te tekenen.

Primavera

Primavera

04-02-2011 om 09:40

Kinderen ook?

Nemen ze ook vingerafdrukken van kinderen voor het verlengen van het paspoort? Die van mijn kinderen loopt volgend jaar af. Als de zaak dan nog niet opgelost is denk ik er hard over om maar op een Italiaans persoonsbewijs over te gaan. Ik vindt het niet etisch dat vingerafdrukken van iemand onder de 18 ergens opgeslagen worden.
Groeten Primavera

Pluk53

Pluk53

04-02-2011 om 09:47

Ethisch?

wat is er niet ethisch aan?

Vingerafdrukken en epd

Dat van die vingerafdrukken zie ik niet zo zitten, maar ik heb geen enkel bezwaar tegen het EPD.

Genista

Genista

04-02-2011 om 10:10 Topicstarter

Pluk

"Ook bestaat de vrees dat vingerafdrukken aan de verkeerde personen worden gekoppeld. Verschillende wetenschappers wijzen erop dat de administratie van burgerservicenummers niet op orde is. Dan zouden iemands vingerafdrukken aan het burgerservicenummer van een andere persoon kunnen worden toegewezen."
So far nog een (niet uit te vlakken!) factor voor fouten. En jouw "Zijn er tien of elf overeenkomsten, dan is er ook identificatie mogelijk – tenminste, als drie dactyloscopisten onafhankelijk van elkaar vaststellen dat het spoor en de afdruk matchen." deed mij ook wat glimlachen. Er is nu al veel te weinig mankracht bij de technische recherche, denk je dan echt dat er zich drie dactyloscopen gaan buigen over een vingerafdruk?
Overigens kun je een gekraakte database prima voor dat soort foute koppelingen misbruiken. Je kunt ook opgeslagen vingerafdrukken een klein beetje veranderen. En dat alles nog even los van het feit dat ik me in mijn privacy bedreigd voel.

Genista

Genista

04-02-2011 om 10:15 Topicstarter

Geerke

Waarom het een wel en het ander niet? (Oprechte belangstelling!)

Pluk53

Pluk53

04-02-2011 om 10:33

Genista

Bij 10/11 punten heb je de ondersteuning nodig van 3 onafhankelijke deskundigen; ik geef je gelijk dat dit in de praktijk onbegonnen werk is.
Maar: er zijn per vingerafdruk 50 "punten" vast te stellen. Bij 12 heb je, als er nauwkeurig is gewerkt, een kans van 1 op 10.000.000.000 dat je "fout" zit.
En wat betreft het kraken van d-bases, het veranderen van bestanden, het stelen van je identiteit: het wordt mijns inziens alleen maar moeilijker als er ook nog een vingerafdrukbestand is (liefst gelinkt aan het irisscan-bestand en het DNA-bestand ).

Jolanda123

Jolanda123

04-02-2011 om 10:45

Nog niet één goede reden gehoord

Ik heb nog niet één goede reden gehoord waarom of mijn vingerafdrukken in een database zouden moeten komen.

op http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Vragen/Vingerafdrukken/Inzage#faq-2 staat het volgende te lezen:

Wie heeft toegang tot de vingerafdrukken in de toekomstige centrale database?

Wanneer de vingerafdrukken straks in de centrale reisdocumentenadministratie zijn opgeslagen, kunnen die ook worden verstrekt aan een beperkt aantal andere autoriteiten, instellingen en personen. Hiervoor gelden strikte voorwaarden. Zo moeten zij op basis van regelgeving expliciet bevoegd zijn verklaard om deze gegevens op te vragen. Ook kunnen zij de vingerafdrukken uitsluitend opvragen voor een doel dat in de Paspoortwet is genoemd:

* fraude met en misbruik van reisdocumenten voorkomen en bestrijden;
* strafbare feiten opsporen en vervolgen;
* slachtoffers van rampen en ongevallen identificeren;
* handelingen onderzoeken die een bedreiging vormen voor de staatsveiligheid.

Als de vingerafdrukken worden gevraagd in verband met fraude/misbruik of strafbare feiten, kunnen zij alleen worden verstrekt aan de officier van justitie. De officier van justitie of andere autoriteiten kunnen niet willekeurig in de centrale database zoeken. Zij moeten hiervoor altijd eerst toestemming hebben van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister kan ook besluiten het verzoek zelf uit te voeren.

****************
Om op deze terug te komen:

* fraude met en misbruik van reisdocumenten voorkomen en bestrijden;
* strafbare feiten opsporen en vervolgen;
* slachtoffers van rampen en ongevallen identificeren;
* handelingen onderzoeken die een bedreiging vormen voor de staatsveiligheid.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben niet van plan om een strafbaar feit te plegen, maar wat hier wel compleet buiten beschouwing wordt gelaten, is dat een burger niet verplicht is om aan zijn eigen veroordeling mee te werken.

Op het moment dat mijn vingerafdrukken in die database staan, dan werk ik dus al mee aan mijn eigen veroordeling.

De laatste : ~handelingen onderzoeken die een bedreiging vormen voor de staatsveiligheid~ is natuurlijk helemaal een lachertje, en gigantisch ruim. Handelingen die een bedreiging vormen... Eh, welke handelingen zijn dat? En wie bepaald dat die handelingen bedreigend zijn?

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat er fouten gemaakt kunnen worden. Dat mijn vingerafdruk bovenkomt bij een onderzoek, waardoor een compleet onderzoekstraject opgestart wordt. En ja, dan kan het dus ook gebeuren dat je nietsvermoedend op schiphol bij de douane staat om op vakantie te gaan, en dan wordt je opgepakt... Want je wil het land verlaten.

Het grote probleem komt dan pas... Want dan mag ik aantonen dat ik niet degene ben die ze denken dat ik ben, en dat er fouten zijn gemaakt bij de opslag of bij het "identificeren" van die vingerafdrukken...

Genista

Genista

04-02-2011 om 10:48 Topicstarter

Keep dreaming

In die databases zullen altijd fouten zitten. Koppelen is in de praktijk ook niet zo makkelijk als veel mensen wel schijnen te denken en het bestaan van heel veel databases (met evenredig oplopend aantal fouten!) werkt problemen alleen maar in de hand. Zie onder meer opmerking uit dat artikel dat er behoorlijk wat fouten zitten in het BSN-bestand, toch één van de simpelste databases die er bestaan, zou je bijna zeggen. Nou, als jij aan dat heiligverklaarde BSN een irisscan en een vingerafdruk hangt en het BSN hangt per ongeluk aan jouw buurman in plaats van aan jou... En dat is geen doemdenkend, maar het komt gewoon voor. Dat de minister het ontkent, is stom en dom, daar kan ik niet meer van maken. Dat is net zo dom en stom als een volledig gekraakte OV-chip een "beheersbaar risico" noemen.

Jolanda123

Jolanda123

04-02-2011 om 10:51

Nog een korte aanvulling:

Even voor alle duidelijkheid: Ik ben niet tegen het nemen van vingerafdrukken. Alleen moet het dan wel één doel dienen, en dat doel dient helder en inzichtelijk te zijn.

Simpel voorbeeld: De vingerafdrukken van mijn moeder zijn ook bekend bij de ABN-AMRO. De reden hiervoor is heel helder: Als medewerkster van de bank die overal in het gebouw kwam, is het wel handig als je het onderscheid kunt maken tussen vingerafdrukken die daar "horen" en eventuele vingerafdrukken van bankrovers.

idem dito bij (actief dienend) defensiepersoneel: Het is wel handig dat defensie beschikt over de vingerafdrukken van zijn actief dienende militairen voor identificatie doeleinden.

amk

amk

04-02-2011 om 12:55

Onzin jolanda

dan zou de abn die prints ook kunnen nemen als de bank al overvallen is. Dat hoeft niet vooraf.

Ik heb geen vertrouwen in databases. Bleek in eens mijn zwager leverproblemen te hebben en de astma spontaan verdwenen. Heel gek.
Tja tweeling, dus de data werd aan die van zijn 1 straat verder wonende broertje gekoppeld.
De 1 heeft leverproblemen, mijn ex, en de ander astma, het was moeilijk dat uit te leggen bij de apotheek en de huisarts.
Zo is ook de stufi van mijn ex eens gestopt omdat zijn tweelingbroertje wat anders ging doen. En niet geloven dat zij fout zaten bij de IB, want het stond toch echt zo in de computer.

Pluk53

Pluk53

04-02-2011 om 13:04

Onzin amk

als we elk "systeem" moeten afschaffen/afwijzen waar fouten gemaakt worden cq mogelijk zijn, dan kunnen we terug naar het stenentijdperk (stenen-tijdperk, stenen tijd perk)

Genista

Genista

04-02-2011 om 13:14 Topicstarter

Pluk

Databases zijn handig, maar sommige mensen stellen er een te groot en te blind vertrouwen in.

amk

amk

04-02-2011 om 13:39

Pluk

de onzin sloeg alleen op het eerste stukje voor Jolanda.

Databases ansich prima, maar niet koppelen en er vanuit gaan dat ze foutloos zijn. Zelfs niet als je er zelf mee werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.