Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica 5

jessica 5

10-03-2012 om 00:55

Voedselverspilling

Actuele documentaire Supermarkten en consumenten gooien elke dag grote hoeveelheden voedsel in de container. Waarom gooien we zoveel goed voedsel weg? Wie heeft er echt belang bij de uiterste houdbaarheidsdatum?
Gisteren bij Zembla http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1243245
Het is maar goed dat ik mijn voorraadkast nog niet heb leeg gehaald en alles wat daar een paar maand over datum staat al heb weg gekieperd. We kunnen dat dus gewoon nog eten zonder er ziek van te worden.
Wisten jullie dat?.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

10-03-2012 om 08:54

Jessica

Zo algemeen zou ik het toch niet stellen. Ik check de datum maar ga ook af op mijn indruk van dat voedsel. Laatst maakte ik een zakje aspergesaus open, en in de pan zag het er toch wat raar uit. Logisch, bleek achteraf, het was een paar mnd over datum. Het is een poeder, maar kennelijk kan dat dus toch misgaan in een paar mnd tijd.

dc

dc

10-03-2012 om 09:05

Ik kijk

Ik kijk naar de houdsbaarheiddatum en dan naar het product zelf. Zelfs dingen in de koelkast eet ik vaak nog aardig over de datum. Met een goede koelkast blijven dingen veel langer goed.

Tht

Ja, ik wist dat je voedsel dat over de datum is kan eten zonder ziek te worden.

Het is namelijk geen uiterste datum, maar een tenminste houdbaar tot datum. Dat het tenminste houdbaar is tot vandaag, wil niet zeggen dat het morgen ineens niet meer goed is.

Bovendien zegt de tht datum alleen iets over de kwaliteit. Tot die datum is de kwaliteit gegarandeerd, daarna kan kwaliteitsverlies optreden. Crackers kunnen slap worden bijvoorbeeld.

Kijk, dat je een kipfilet niet meer eet als hij vier dagen over de datum is en een beetje groenig is, of melk weggooit die zuur ruikt, da's logisch. Maar dat mensen klakkeloos een zak koekjes, een pak yoghurt of een pot pindakaas weggooien omdat de tht datum verstreken zonder even te kijken/ruiken/proeven vind ik zonde.

skik

amk

amk

10-03-2012 om 11:05

Idd het kan veel langer

ik gebruik nu nog zonder problemen een fles vloeibaar bakproduct die ik vorig jaar mei uit Engeland heb meegenomen. best before date: september 2011. Hij is nog half vol maar er is niets mis met dat product. Daarbij is de toepassing bakken: dat wordt voldoende heet om eventuele bacterien uit te schakelen. Kortom dit product kan best nog wel een half jaar tot jaar mee gaan.

Dezelfde test heeft een collega gedaan met een flesje Blue Band kookroom. Na openen volgens de verpakking enkele dagen houdbaar. In de praktijk: een maand of 3! (na openen dus, gesloten nog veel langer waarschijnlijk)

Yoghurt gaat hier regelmatig een week of langer mee na de tht.

Producten waar je echt mee moet oppassen zijn: vers vlees en verse vis. Daar worden al snel toxinen gevormd bij het bederfproces en die bak je er niet meer uit. Daar staat dan ook geen tht maar een tgt datum op: te gebruiken tot. Maar ook dan moet je goed opletten. Als de verpakking niet goed gesloten is (wat regelmatig voorkomt)haal je die datum niet eens.

Wat ook zorgt dat je meer koopt als je nodig is zijn de porties bij de supermarkt. Je gooit daar door ook sneller iets weg. Bij de Dirk bv heb je groenten alleen in vaste formaten. Voor een 1,5 persoonshuishouden zoals dat van mij is dat veel te veel. Tenzij je er van te voren rekening mee houdt. Je kunt niet zelf bepalen hoeveel je nodig hebt. Groenten haal ik daarom vaak bij een andere super.

Vic

Vic

10-03-2012 om 12:23

Appelmoes

Op de appelmoes staat dat het na openen 'enkele dagen' houdbaar is. Zou je dat dan ook 2 weken kunnen bewaren? En pesto? Daar staat hetzelfde op.
Kookroom probeer ik altijd binnen een week op te maken, aangezien het zuivel is. Dat lijkt me dan net wat bederfelijker dan andere producten.

Vic, appelmoes en pesto

Vuistregel: als je schimmel ziet is het niet meer goed. En als je geen schimmel ziet is het waarschijnlijk nog wel goed (even goed kijken/ruiken/proeven). Maar bij een potje pesto schep ik dan het bovenste laagje eraf, wat eronder zit is nog prima. Na gebruik van de pesto een klein laagje olie erop schenken gaat bederf goed tegen. Gaat zo makkelijk maanden mee in de koelkast.

skik

Zus

Zus

10-03-2012 om 13:22

Eigen neus

Je ruikt en proeft snel genoeg of voedsel nog eetbaar is. Ik gebruik dan ook geopende potjes nog langer dan die paar dagen. Melk en toetjes ook. Dat je blikjes en potjes echt tientallen jaren nog kan bewaren, dat wist ik niet. Wel logisch natuurlijk, had het zelf kunnen bedenken. Ik vaarde blind op die data, maar nu niet meer!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-03-2012 om 16:59

Koelkast

Ik zet geopende potjes in de koelkast en ga er geheel onwetenschappelijk van uit dat bederf dan nauwelijks optreedt. Ik doe rustig maanden met een potje boemboe of pesto. Wij leven trouwens nog en dat terwijl ik dit beleid al twintig jaar dagelijks toepas.

Cicade

Cicade

10-03-2012 om 17:09

Hmm, dan doe ik iets niet goed

ik denk namelijk dat je over het algemeen goed kunt ruiken en proeven of iets nog goed is. Ik ben denk ik wel iets extremer dan veel andere mensen want appelmoes met een paar schimmelplekjes eet ik ook gewoon (uiteraard schimmel ruim weggeschept) en van kaas snij ik ook gerust de schimmelplekjes af en eet 'm dan.

Ik ben ook wel wat voorzichtiger met snel bederfelijke waar als vis en vlees (maar dat eet ik als flexitarier maar zelden).

Ook zuivel is meestal (veel) langer houdbaar, kwestie van goed ruiken en proeven. Met de kanttekening dat ik (slechts) 1 keer vreselijk ziek ben geweest van koffiemelk over de datum , dat zag ik helaas pas later. Daar ben ik dan weer wel voorzichtig mee geworden.
Groente en fruit met plekjes, gewoon wegsnijden en opeten.

Kortom, koel bewaren wat nodig is, goed ruiken en evt. proeven en dan kan je veel voedsel langer gebruiken dan je zou verwachten gezien de datum. Er is hier zelfs een kleine supermarkt die met producten op of over de datum zijn klanten aantrekt. Af en toe is het daar heel voordelig winkelen.

Toch nog een kanttekening: ik heb denk ik wel sterkere maag en darmen dan mijn man, want die moet altijd vrij snel spugen als iets te oud is. daar houd ik uiteraard wel rekening mee.
Dus als iets twijfelachtig wordt bevonden door man en dochters belandt het meestal op mijn bordje.
Ik word niet voor niets kliko genoemd thuis )

Vic

Vic

10-03-2012 om 18:37

Getver

Ik zie er totaal het nut niet van in om je gezondheid te riskeren door te kijken hoe ver je kunt gaan met beschimmelde producten eten? Beschouw je het als compliment dat ze je kliko noemen?

Tanneke

Tanneke

10-03-2012 om 18:51

Yuk

Als er schimmel op staat, dan ga ik dat er ook niet afscheppen en de rest op eten! Sommige schimmels zie je ook helemaal niet. Maar zeker als er een ander pluizig kleurtje op mijn eten zit, dan gaat het eruit hoor!

Ik denk dat je helemaal niet zoveel voedsel hoeft te verspillen als je je boodschappen goed afstemt op hoe en wanneer je het gaat gebruiken.En als je restjes hebt, verwerken in iets anders?
dus bij mij: als het een eigen leven gaat leiden, dan gaat het eruit.

Limi

Limi

10-03-2012 om 19:39

Maar

Als er geen tht datum opstaat, komt er dan wel iets op waaraan je kunt zien hoe lang geleden het gemaakt/verpakt is? We gaan niet allemaal wekelijks door de keukenkastjes.

Dan moeten we gaan stickeren.

dc

dc

10-03-2012 om 19:55

Vic

De fransen doen niet anders, en die worden er ook groot op

Tineke

Tineke

10-03-2012 om 20:27

"gezond" toch?

Er staat mij iets bij over een relatie tussen cholesterol en bedorven eten. Een beetje een klok en klepel-verhaal, want ik weet het echt niet meer en ik kan het ook niet vinden.
Je slaat cholesterol op, en dat heb je nodig voor het per ongeluk eten van bedorven voedsel. Dan verbruik je het dus. Omdat we tegenwoordig zelden nog bedorven voedsel eten, blijven we maar alle cholesterol opslaan, met alle gevolgen van dien. Zoiets..

Kaatje

Mmmm, ik moet nog makkelijker worden met het eten, zo te lezen .

Ik ben reuze makkelijk, behalve met vers vlees en sommige vleeswaren. Vis koop ik alleen vers als ik weet dat ik het diezelfde dag nog verwerk, dus daarmee nooit problemen. Ook ben ik wat voorzichtiger geworden met gesneden rauwkost, want dat is ook een beruchte bron van beestjes, heb ik me laten vertellen.

Verder ga ik ervan uit dat het nog eetbaar is als het goed ruikt en smaakt.

Voor jam (zal ook wel lukken met appelmoes, maar die maak ik meestal zelf als ik teveel appels heb gekocht) waar schimmel op zit gebruik ik de volgende truc: ik haal alle schimmel eraf, en zet de pot zonder deksel in de magnetron, waarin ik het restant dan nog even flink doorkook. Dan kan het er wel weer even tegen. Op de smaak heeft dit geen invloed, jam is immers al een keer gekookt.

Plekjes wegsnijden van groente en fruit doe ik ook, behalve bij citrusfruit: als daar schimmel opzit is de hele vrucht van de smaak doortrokken, is mijn ervaring.

Hier gaat nogal eens groenten en fruit weg wegens te optimistische inkoop. Dat is wel minder geworden sinds ik de waarheid eindelijk onder ogen zie dat mijn gezin extreem slechte groenteneters zijn.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

11-03-2012 om 00:22

En er wordt nog veel meer verspild dan jullie denken.

Dankzij het oogst- en voedselfabriekswerk dat ik vorig jaar heb gedaan weet ik nu ook dat heel veel vers voedsel de winkels niet eens haalt omdat het te rijp, te klein of te raar van vorm is. Een deel daarvan haalt de sap- of jamfabriek of wordt verwerkt tot dierenvoeding maar lang niet alles. Zonde.

Niet weg/ ogen neus gebruiken

Mijn moeder was een fanatieke kok/inmaakster. Ze maakte zelf jam, appelmoes, vruchtenbowl, zuurkool etc.etc.
Wij hadden rijen appelmoes staan in potjes en met andere zaken idem dito. Ook herinner ik me ingemaakt vlees, maar dat was op een gegeven moment over...
Aan het eind van de potjesrijen waren er wel eens potjes die enigzins beschimmeld waren. Daar schepte mijn moeder de bovenste laag af en klaar, soms kookte ze het nog even weer op. Mij is altijd wijs gemaakt dat door de hoeveelheid suiker die erin zit, alleen de bovenste laag evt. áls die aan zuurstof is blootgesteld (dat was niet te bedoeling, maar soms sloten potjes niet goed af) evt. kan gaan schimmelen. Dan vormt die laag een soort buffer en wat eronder zit is niks mee aan de hand....
Of het waar is weet ik niet. Wij eten zelden appelmoes thuis
Wel jam, die gebruik ik alleen voor taarten of koekjes e.d. en ja die is wel eens over datum of er zit wat schimmel op. En die schep ik eraf en dan warm ik het op (smeert wat makkelijker op de koekjes/taart) nog nooit heeft iemand het gemerkt of geproefd
Ook maak ik me niet druk om yochurt over datum. Door de zuurgraad kan je dat heel lang bewaren, weken als het moet en niet 3 dagen zoals op het pak staat.
Mijn moeder maakte ook yochurt zelf of boter en dat was echt lang houdbaar en vast veel onhygiënischer gemaakt dan in de fabriek.
Fruit etc. daar snijden wij ook zonder problemen rotte plekjes af.
Vlees en vis ben ik zeer precies aan.
Ik koop soms vers vlees en merk dan dat het al enigzins bevroren is geweest...en dan baal ik. Want ik had het misschien wel bedoeld voor invriezen en 2 keer invriezen is niet zo goed voor vlees.
Groente weer makkelijker.
Overigens eten we allemaal 'bedorven' eten.
Augurken, zuurkool,krenten/rozijnen/gedroogde abrikozen,piccalily, ketchup, yochurt,boter, bier, wijn, boerenjongens, allemaal procede's en recepten waarbij gebruikt wordt gemaakt van de manier van bederven van voedsel.
groeten albana

Vleestip

Vlees dat op of bij de datum is uit de verpakking halen, droog deppen en 'aan de lucht' (niet verpakt) in de koelkast doen. Zo verleng je de houdbaarheid met 2-5 dagen.
Ja, wel de neus en de ogen gebruiken. Het is mogelijk dat je het 'vies' vindt, terwijl het eigenlijk alleen maar 'bestorven' is (smaak wordt sterker).
Maar het is ook mogelijk dat je getroffen wordt door 'die authentieke smaak' (zoals oma het maakte, of toprestaurants het serveren).
Als vlees echt 'off' is, dan is het om van te kotsen.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2012 om 13:11

Hot item

Het onderwerp is hier juist nogal actueel. Mijn oudste dcohter heeft niet zoveel vertrouwen in onze uitspraken over de houdbaarheid van voedsel. Als er tht op een etiket staat en het is er een dag overheen, eet ze het niet meer.
Ik heb ook wel even moeten wennen aan het idee dat aanduidingen als tht en te gebruiken tot, niet zuiver voor mijn gezondheid op die etiketten staan. Het zal misschien vanuit 'europa' moeten (weet ik niet), maar ik schat zo in dat de leverancier er ook baat bij heeft als ik mijn potje van het een of ander weggooi op de datum van het etiket. Kan ik weer lekker naar de winkel voor een nieuw potje.
Ik gebruik dus mijn neus en mijn ogen. Ruikt het vies, of loopt de inhoud bijna uit zichzelf uit het potje/bakje/zakje/pakje dan gooi ik het weg, of.... als ik de koelkast moet opruimen. Dan gaat het met de botte bijl. Verpakkingen die het net niet meer helemaal zijn, gaan dan de vuilnisbak in.
Voor de rest zijn wij vrees ik wel verspillers. Ik ben me daar ook van bewust en vind dat ook wel eens erg. Wij koken soms een beetje te royaal voor wat de behoefte is op een bepaalde dag. Ik doe dat braaf, naar de traditie van mijn moeder, in bakjes voor 'naar het werk', 'voor het werk', of 'je weet maar nooit', maar dat komt er vaak niet van.
Fruit gaat ook wel eens half verrot de bak in en groente wat nooit in de pan terecht is gekomen ook wel eens. Zonde...

jessica 5

jessica 5

11-03-2012 om 22:47

Brunette

""heel veel vers voedsel de winkels niet eens haalt omdat het te rijp, te klein of te raar van vorm is. Een deel daarvan haalt de sap- of jamfabriek of wordt verwerkt tot dierenvoeding maar lang niet alles.""
Dat lieten ze ook zien in de uitzending van Zembla. Tja het oog van de consument wil ook wat ?. Ik denk dat daar door er zo veel verloren gaat, echt zonde.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2012 om 00:13

Niet alleen zonde

maar eigenlijk ook schandalig. Het heeft denk ik niet alleen met 'het oog' te maken, maar ook met de distributie van groente bijvoorbeeld. Rechte komkommers passen nu eenmaal beter in een krat/doos dan een ratjetoe van krulkommers. Sperziebonen uit Egypte passen nu eenmaal beter in de doos als ze recht zijn als krom. De kromme minder fraaie boontjes zijn voor de eigen markt.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2012 om 00:14

En..

brengen daarmee minder geld in het laadje.

Supermarkt?

hoe zit het bij jullie in de supermarkt? Hier zijn veel supermarkten die voedsel van rond de vervaldatum voor de helft van de prijs verkopen. Ik koop regelmatig vlees of vis dat ik anders nogal prijzig vind, zoals lamsvlees/kalfsvlees/verse tonijn... . Dat vlees/vis is zeker nog goed en wij eten dat dezelfde dag nog, en bovendien belandt het anders maar weer in de vuilbak, wat ik ook zonde vind.

En verder: yoghurt (die ik normaal zelf maak) koop ik zo ook wel eens of potjes die pure verwennerij zijn (chocomouse...).
Of voorverpakte sla... daar hebben winkels bijna altijd teveel van en ik hou niet van sla wassen. Dus, zo'n pakjes aan de helft van de prijs neem ik dan ook wel regelmatig mee. Hoe zit dat in NL?

amk

amk

12-03-2012 om 12:09

Mag wel

producten over de tht datum mogen verkocht worden. De aansprakelijkheid gaat dan over van de fabrikant naar de verkoper. De veiligheid moet dan wel gegarandeerd worden. En er moet een onderzoek gedaan zijn. Dat gaat prima voor producten die niet gekoeld bewaard hoeven te worden. Voor andere producten zal een gewone winkelier dat niet kunnen uitvoeren en dan mag het product niet over de datum verkocht worden.

producten over een te gebruiken tot (tgt) mogen niet verkocht worden.

Zie: www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=12463Vergelijkbaar van vwa.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2012 om 13:35

Mogen? wie weet..

maar volgens mij gebeurt het niet. Het is gewoon schrikbarend wat er weggemikkerd wordt. Als ik eerlijk ben werk ik daar zelf ook deels aan mee. Als ik een 'vers-artikel' koop kijk ik naar de datum en pak dan een verpakking die het kortst geleden verpakt is en dus een tgt datum heeft die het verst in de toekomst ligt. (Ik vertrouw er tenminste maar op dat de info klopt.) Ik eet het tenslotte niet allemaal op 1 dag op als ik een paar keer per week boodschappen doe.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-03-2012 om 14:05

Datum in de winkel

"Als ik een 'vers-artikel' koop kijk ik naar de datum en pak dan een verpakking die het kortst geleden verpakt is en dus een tgt datum heeft die het verst in de toekomst ligt."
Als het om melk gaat spreid ik het vaak een beetje. Als ik bijvoorbeeld 4 pakken melk haal neem ik er 2 met een vroege datum en 2 met een late datum. De oudste melk drinken we dan eerst op en de versere melk daarna. Omdat we het zonde vinden als de oudere melk in de winkel weggegooid moet worden als iedereen die laat staan.

Cicade

Cicade

12-03-2012 om 14:53

@vic

Aangezien jij me een soort vraag stelde zal ik op jou reageren. Dat ik voor vuilnisbak doorga qua eten is heus niet iets waar ik trots op ben, leek dat zo door mijn reactie? Ik zit daar gewoon helemaal niet mee, evenmin als met jouw reactie waaruit blijkt dat je me een viespeuk vindt. Ik verwachtte zo'n reacties nl. wel op mijn stukje.

Ik blijf erbij dat het weinig kwaad kan met de nuancering voor mij dan maar erbij, aangezien ik vrijwel nooit ziek ben en het vertik om min of meer goed eten weg te gooien. Ik kan gewoon slecht tegen voedselverspilling. En zwervers e.d. leven soms op voedsel uit vuilnisbakken, volgens mij gedijen ze hier prima op over het algemeen. Nou zal hun weerstand tegen vuil e.d. ook wel een stuk hoger zijn dan die van ons. Zeker als je nagaat dat veel mensen overhygienisch zijn.
Beschimmeld eten, daar zal je best een risico mee lopen, dat neem ik meteen aan, maar nogmaals ik doe het al bijna mijn hele leven zo, en ik ben nooit ziek, integendeel.
Zonder hoor, al die voedselverspilling in het rijke westen.
Vooral bij restaurants denk ik dat er heel veel weggegooid wordt.
Dat zou eigenlijk niet moeten mogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2012 om 18:08

Cicade

Vooral bij restaurants denk ik dat er heel veel weggegooid wordt.

Dat zou eigenlijk niet moeten mogen. ===

Mijn dochter heeft een jaar bij de grote M gewerkt en daardoor hoorde ik wel eens hoe het eraan toe gaat. Ik was ontzet. Het zijn de regels vanuit de warenwet, maar ook de klant zelf is schuldig aan die verspilling. Is het niet helemaal zo warm als 'zou moeten' dan volgt er een klacht, het broodje gaat de vuilnis in, klant krijgt een warmer broodje. En dit is dan nog maar een filiaal. Tel al die filialen bij elkaar op, verplaats het naar gelijke bedrijven en je hebt al een flinke berg per dág. Hetzelfde liedje bij andere restaurants, Hema's, V&D's, etc.. Ik vind op zich dat je je eten moet krijgen zoals het bedoeld is, maar tjonge zeg.. zo erg is een iets minder warm broodje toch niet?
Bij ons is vorige week een Jumbo geopend. Daarvoor was het een Super de Boer. Wat ik wel sociaal vond bij deze wissel was dat alles wat nog aan Super de Boer deed herinneren naar de Voedselbank is gegaan. Zo kan het ook.

Vic

Vic

12-03-2012 om 18:24

Restaurants

Ik laat koud eten of eten waar iets anders mee aan de hand is (half gaar of zwart) wel terug nemen door een restaurant. Jammer van de verspilling, maar ik betaal er genoeg voor dus dan moet het wel goed zijn. Bij McDonalds is het eten overigens altijd lauw, dus daar klaag ik niet over. Het zal wel zo horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2012 om 20:38

Vic

Ik heb het niet over koud eten, maar al een beetje afgekoeld. Ik zal daar niet gauw over klagen. Als het zwart is of nog rauw natuurlijk wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.