Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Merle

Merle

01-01-2020 om 14:25

vuurwerk

Eerlijk is eerlijk: ik vond het vuurwerk boven mijn stad heel mooi. En toch vind ik het tijd worden een algeheel verbod in te stellen. Het is simpelweg te gevaarlijk. Eigenlijk gewoon wapens in de handen van 13-jarige jongens geven.
Wat vinden jullie?

Zie ook dit filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=rGJseovT8ug

ennuh: nog een gelukkig 2020 iedereen


Meer vuurwerk dan ooit

Ook bij mij in de buurt meer vuurwerk dan ooit. Het lijkt wel Amerika. Even een dreiging met strengere wapenwetten, na weer een aanslag, en de wapenverkoop gaat stijgen.

Het vuurwerk krijgt steeds meer beperkingen en dan gaat men graag nog even los. Blijkbaar leeft het niet. Wat moet je daar dan mee?

Verbieden wordt een probleem, want zie het maar te handhaven. Vuurwerk, ook illegaal vuurwerk, kan overal vandaan komen.

Snel even zeggen dat het maar verboden moet worden is te makkelijk denk ik.

Merle

Merle

01-01-2020 om 15:54

verbieden een probleem

Verbieden wordt een probleem, want zie het maar te handhaven." Maar hoe doen ze dat dan in andere landen?
Daar zijn toch ook vuurwerkshows en geen individueel geknal?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-01-2020 om 16:11

Tja

Ook hier meer vuurwerk dan voorgaande jaren. Voor mijn gevoel is er ook meer geld aan uitgegeven in mijn buurt.

Ik vind een verbod prima. Ook logisch als het gebeurd. Teveel ongelukken en schade.

Maar tot die tijd knallen wij wel door. Want ik heb er zelf ook lol in. Het kind in mij ontwaakt als ik vuurwerk heb gekocht. Mijn man lacht mij ieder jaar weer uit als ik samen met zoon ga halen😁

Ik vind het ook jammer dat het elders niet normaal kan gaan. Hier zijn nooit toestanden, iedereen kijky goed uit en op 1 januari om 11 uur in de ochtend staat iedereen samen braaf de straat te vegen.
Degene die hulpverleners bekogelen en de boel slopen zullen bij een verbod daar gewoon mee door blijven gaan.

En ik heb zo te doen met die jochies in Arnhem. Zo jong en dan door ongetwijfeld een stomme aktie zoiets op je geweten hebben. Ik hoop echt dat zij goed begeleid zullen worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2020 om 16:15

Verbieden juist geen probleem

Gedogen is het probleem. Kijk naar de wiethandel. Prachtig dat gedoogbeleid, maar het heeft er toe geleid dat NL nu de narcostaat van Europa is.

Bij het vuurwerk is een deel van de handel legaal, maar een behoorlijk illegale onderstroom lift daar op mee. Kinderen van 12/13 die de smaak te pakken hebben gekregen met legaal vuurwerk willen meer mede dankzij youtube filmpjes van stunters met Cobra 6 e.d. Mijn 10-jarige loopt er nu al van te kwijlen.

In die wereld zijn er altijd ondernemende pubers en adolescenten die op een of andere manier aan het gewilde illegale spul weten te komen. Dat verkopen ze vervolgens tot hun verrukking met 100% winst. Leuke kennismaking met de verlokkingen van het criminele leven.

Gewoon alles verbieden. Dat handhaven zal ook niet meevallen, maar zo'n gemixte situatie is echt een misdaadmagneet.

Daarnaast: Niet alleen het illegale spul is een probleem. Die twee jochies - evenoud als mijn oudste - die vuurwerk in de hal van dat flatgebouw gooiden wat een vader en zijn 4-jarige zoontje het leven heeft gekost. Heb je meer bewijs nodig dat dat spul in de handen van kinderen gewoon onverantwoord is?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2020 om 16:20

Dendy

"Maar tot die tijd knallen wij wel door. Want ik heb er zelf ook lol in. Het kind in mij ontwaakt als ik vuurwerk heb gekocht. Mijn man lacht mij ieder jaar weer uit als ik samen met zoon ga halen."

Ik heb je zien staan, naast me in de vuurwerkwinkel. Oh nee, dat was jij niet, maar een moeder met twee dochters. Mijn 10-jarige wilde perse vuurwerk, nou vooruit, maar alleen cat1. Die moeder en die dochtertjes wilden meer, veel meer...

Ik was zelf ooit zo'n jongetje van 12, 13 en ik heb gezien wat er fout kan gaan, dus toen ik volwassen werd wilde ik er niets meer mee te maken hebben. Dat geintje in die hal had ik ook kunnen zijn en nog tienduizenden andere kleine jochies verleid door de kick van het vuurwerk afsteken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-01-2020 om 16:40

Ik ben het met je eens hoor. Alles verbieden is het beste. Maar dan ook gewoon alles.

Want wat die jongens hebben uitgespookt is vziw nog niet duidelijk, maar er was een oude bank bij betrokken. Kan best zijn dat ze gewoon wat babypijltjes hadden en creatief hebben willen doen.

Ik stond trouwens idd niet naast jou. Wij kopen altijd simpel vuurwerk voor 15 euro max. Meer vind ik zonde van mijn geld en simpele rotjes knallen ook lekker.

Bosbes

Bosbes

01-01-2020 om 16:42

ik ben voor een verbod

Desnoods wel hier en daar een vuurwerkshow.

Punt is, als het een mogelijkheid zou zijn voor alle mensen om - als ze graag wel vuurwerk afsteken - het te houden bij mooi siervuurwerk vanaf middernacht (nee niet ervoor liever) en tot 00.30 uur, en eventueel wat knalletjes erbij maar niet te hard, dan zou het oké zijn.
Maar ja zo zijn veel mensen niet. Het moet meer, het moet harder, het moet veel, er moet meteen buiten op straat gefeest worden tot uren na middernacht, het moet extreem, het moet deels illegaal. Het (vele) vuurwerk is vreselijk voor dieren, veel mensen, luchtkwaliteit, vervuiling, enzovoort.

En ik denk dat een verbod prima helpt. Bijvoorbeeld: de politiek kondigt dit jaar aan dat dit het laatst jaar is van verkoop en alles zoals voorheen. Het jaar daarop mag het in principe niet meer (ook niet verkocht in NL) maar wordt het nog gedoogd voor mensen die nog wat hadden liggen. Verder hier en daar gewaarschuwd. Het jaar daar weer op (jaar 3 dus) is het klaar en een laatste campagne erover hoe er zal worden opgetreden. Politie rijdt rond en haalt mensen direct uit de situatie (meteen meenemen) + boete. Dan vang je natuurlijk niet iedereen, maar als je dat een paar jaar doet op verschillende plaatsen, dan went het wel dat vuurwerk niet meer in gewone woonwijken thuishoort.

Lou

Lou

01-01-2020 om 17:20

Verbieden geen probleem

Verbieden lijkt mij nou juist geen grote problemen opleveren. In elk geval geen grotere problemen dan niet verbieden. Uiteindelijk, als je echt iets wilt veranderen, heb je toch het meeste aan een wet. Dat helpt gewoon het beste.

Verbod inderdaad

En professionele show zoals in Rotterdam, is mooi en leuk.
Ik heb geen asthma en geen luchtwegenproblemen, maar heb elke keer dat ik naar buiten ging vandaag gingen mijn ogen tranen.
Sini

Jo Hanna

Jo Hanna

01-01-2020 om 23:13

Van mij mag het ook afgelopen zijn

Deze hele week was het bar en boos met het geknal. Gisteren ging het de godsganse dag door. Ook vandaag ging het weer gewoon verder. Ik vind vuurwerk eigenlijk best leuk maar ben het grenzeloze spuugzat. Ik denk ook dat schipperen niet werkt. Maar toch zie ik dat handhaven ook niet zo gemakkelijk. Een heterdaadje is nog niet zo eenvoudig. Ik weet niet hoe ze dat in andere landen doen. Misschien vinden mensen het daar gewoner dat er geen vuurwerk wordt afgestoken door particulieren? Maar wij leven in een land waar zelfgekluste kraaienpoten worden gegooid voor een brandweerkazerne als er geen brandende torens van Babel op het strand mogen worden opgericht. Grenzeloos en een schrijnende zelfoverschatting kennelijk. En intussen hebben een 12- en 13-jarige dus voor de rest van hun leven twee doden ‘in hun bagage’. Omdat het in onze cultuur zit dat jongens dagenlang knallend over straat gaan en ‘geintjes uithalen’ met vuurwerk, zogenaamd onschuldig vermaak. Ik heb diep medelijden met ook die kinderen. Voor mij is de lol eraf.

Groet,
Jo Hanna

@nnemoon

@nnemoon

02-01-2020 om 06:44

Tegen een verbod

Ik ben tegen een verbod. Waarom moeten ze in Nederland altijd alles gaan verbieden omdat een paar het verzieken voor de rest?
De slachtoffers die zijn binnengebracht bij het oogziekenhuis hadden bijvoorbeeld allemaal geen veiligheidsbril op. Kijk dat moet je verplichten!

Hier een zoon die vuurwerk fantastisch vindt, maar zich wel houdt aan de regels.

1. Veiligheidsbril op
2. Aansteeklont gebruiken
3. Als het vuurwerk niet afgaat als je het hebt aangestoken lekker laten liggen.
4. Afsteken op veilige afstand van gebouw, auto, mens en dier.
5. Geen dingen vernielen, dus geen vuurwerk gooien in afvalbakken, brievenbussen, rioolputten, ondergrondse containers, bushokjes enz.
6. Niet zelf experimenteren met vuurwerk
7. Geen illegaal vuurwerk
8. De volgende dag ruim je al je troep weer op

Ik werk zelf in het ziekenhuis en dit jaar was het juist erg rustig met oud en nieuw maar 6 mensen op de SEH, waarvan de meeste met brandwonden.

Verzieken voor de rest

@nnemoon " Waarom moeten ze in Nederland altijd alles gaan verbieden omdat een paar het verzieken voor de rest?"
Je hebt het hier over "iedereen die vuurwerk afsteekt" versus "het deel dat dat gevaarlijk en of illegaal doet" neem ik aan?

Wist je dat de meerderheid van de mensen helemaal geen vuurwerk afsteekt?
Juist dat "verzieken voor de rest" vind ik een belangrijk argument voor een totaalverbod.

Waarom moet heel Nederland lijden (stank, mist, geluid, gevaar) om het persoonlijke pleziertje van enkelen?

Gisteren maakte ik het voor het eerst sinds 33 jaar weer eens mee.
Wat een drama zeg.
De komende 33 jaar ben ik weer weg.

Rosalie

Rosalie

02-01-2020 om 08:46

Wat

wil je precies verplichten? Een vuurwerkbril dragen bij het afsteken van vuurwerk? Maar de helft van de slachtoffers in het oogziekenhuis was omstander. Een vuurwerkbril als je naar buiten gaat tussen 18.00 uur en 02.00 uur? Maar het knalt al dagen. In Arnhem had een vuurwerkbril niet geholpen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/het-vuur-spuwde-recht-zijn-gezicht-in-a3985054

Hem had een vuurwerkbril waarschijnlijk ook niet geholpen.

Misschien is dit een optie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/19/vuurwerkclubs-net-als-op-malta-a3984518

70% steekt geen vuurwerk af.

Verbod

Lijkt me best simpel: er mag gewoon geen vuurwerk meer verkocht worden. Niets, ook geen rotjes. Dat betekent dat de mensen die toch laten knallen op oud en nieuw illegaal hebben gekocht. De mensen die dat doen: lik op stuk beleid, een week de cel in en een strafblad...
Of zie ik het te simpel in...
Sini

@nnemoon

@nnemoon

02-01-2020 om 09:07

Rosalie

Ik heb allebei de stukjes gelezen. De veiligheidsbril had hem misschien niet kunnen helpen maar vuurwerk aansteken met een aansteker lijkt mij nou ik niet zo'n goed idee.

Je tweede link lijkt mij een heel goed idee!

Elk jaar

Ik steek elk jaar een siervuurwerk aan voor mijn kinderen en een voor mijn moeder. als de lichtjes dan naar boven vliegen wens ik ze in mijn hart alle geluk toe wat ik ze maar kan wensen.
Als het niet meer mag, jammer. Ik heb er geen week cel voor over. Denk ik.
Ik zou niet naar groot vuurwerk gaan kijken. Dat is 'mooi' maar verder betekenisloos.
Maar het drama van Arnhem, oogletsels etc., ja natuurlijk schrik ik daarvan. En het knallen in de dagen daarvoor, afschuwelijk. Dat heeft nergens mee te maken.
Wat mij betreft zou het vuurwerk alleen op bestelling mogen, afgehaald tussen 18.00 en 22.00 uur op oudjaarsavond en dan alleen afgehaald door volwassenen. Afsteken tussen 00.00 en hooguit 01.00 uur.
Blijven er nog veel problemen over. De brandjes, het belemmeren van hulpverleners (hoe halen ze het in hun hoofd), auto's verbranden.
Er zit een anarchistische onderstroom onder (zoals Trouw terecht analyseerde), waarvan je je kunt afvragen hoe je die in andere banen kunt leiden. Het gaat om competitie, om kleine individuele oorlogen, waarin iemand zich heel even overwinnaar wil voelen. Wellicht krijgen we in de toekomst een competitie met de mooiste drone-show, met life muziek, waar iedereen aan mee kan doen die vooraf wil oefenen. Zoiets als met het carnaval op Trinidad, waar vanaf september op de hoeken van de straten steelbands beginnen te oefenen met lege flesjes en een lepel, om uiteindelijk met goede componisten en arrangeurs feestend en dansend door de straten te trekken.

Iedereen een goed, gezond en vredig 2020 toegewenst.

Tsjor

Waar dan?

@nemoon "Je tweede link lijkt mij een heel goed idee!"
Wat niet helemaal uit de verf komt bij de beschrijving van dat idee is de crux
Ik citeer "Binnen verenigingen mogen dingen die elders niet mogen. „Neem een boksvereniging. Op straat mag ik geen tikken uitdelen, daar wel”. Dat werkt bij een vuurwerkclub hetzelfde. "

Leuk zo'n vuurwerkvereniging dus, die moet dan ergens binnen in een mega hal vuurwerk afsteken, want op straat mag het niet.
Of buiten natuurlijk, maar dan wel op eigen terrein.

Ik zie wel problemen met de milieuvergunning trouwens. Een hal of terrein dat verder nauwelijks gebruikt wordt, wordt al snel ingenomen door dieren (vogels, vleermuizen, kikkers) voor wie het afsteken van vuurwerk een bedreiging of verstoring kan zijn.

Dat mag dan weer niet. Zelfs niet in een vereniging.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-01-2020 om 11:45

Zo klaar met dat vuurwerk

Ik ben er bang voor sinds er lang lang lang geleden een vuurpijl over de grond werd afgestoken, deze langs mijn been omhoog schoot en onder mijn lange jas ontplofte. Een wonder dat er niet meer schade was dan een kapotte jas en een verschroeide broek.

Maar los van mijn angst: ‘we’ hebben een gewoonte (door sommigen verbonden met onze waardevolle traditie) waarbij een klein deel van de mensen enorme overlast bezorgt voor het grootste deel.
Waarbij ieder jaar wel één of een paar meer doden vallen, die bij een best groot aantal mensen zorgt voor letsels waardoor ze het zicht uit hun ogen (al dan niet helemaal) verliezen en hun ledematen verminkt raken of kwijt raken. Een gewoonte die de luchtkwaliteit verpest waardoor mensen met luchtwegaandoeningen problemen hebben als ze buiten komen. En die bijdraagt aan milieuproblemen die op ander vlak bestreden worden.

Ik vind het langzaam gewoon ongelofelijk dat een verbod het niet haalt op basis van de gedachte dat iedereen zelf verantwoordelijk is en verantwoordelijkheid moet nemen. Zoals Miriam Lavell zegt: een kleine groep verpest het voor de grote groep en ‘we’ vinden het normaal.

Triva

Triva

02-01-2020 om 11:51

Tsjor

"Wat mij betreft zou het vuurwerk alleen op bestelling mogen, afgehaald tussen 18.00 en 22.00 uur op oudjaarsavond en dan alleen afgehaald door volwassenen."

Logistiek onmogelijk. Wel eens de rijen gezien terwijl het afhalen nu nog keurig verdeeld is over drie dagen?

Anemone

Anemone

02-01-2020 om 11:53

Ongelofelijk inderdaad

Dat dit nog kan. Hoop dat het vuurwerkverbod er heel snel door is. En daarmee de hele anarchistische bende met oud en nieuw. Bizar dat dit nog getolereerd wordt. En inderdaad die twee jongens in Arnhem... ik kan er tientallen opnoemen die dit ook hadden kunnen doen. Allemaal met hele nette ouders. Waren de omstandigheden maar anders geweest.

Triva

Triva

02-01-2020 om 11:53

Vuurwerkclub

Dat kan prima, op een sportveld! Of ander vrijgelegen terrein in een woonplaats. Heel goed idee. Dan weet je dat je daar met je hond niet moet komen. Van mij mag dat dan ook weer op oudjaarsdag.

kunnen of willen

"Vuurwerkclub
Dat kan prima, op een sportveld! "
dat zou kunnen, maar dat kan nu al.

Het feit dat de voetbalverenigingen dat nu niet al doen, doet mij vermoeden dat de veldmeester wat bezwaren heeft.

Voetbalclubs hebben bovendien ervaring met het managen van beschonken leden in euforie van het een of ander en vuurwerk in de hand.
Ik denk eigenlijk dat dat de hoofdreden is dat de voetbalverenigingen potdicht zijn met oud en nieuw. Hek dicht. Ketting erom heen.

Merle

Merle

02-01-2020 om 12:36

petitie

Hier kun je een petitie ondertekenen als je ook genoeg hebt van vuurwerk:
https://vuurwerkverbod.petities.nl/?t=Vuurwerkverbod&fbclid=IwAR0fDch2E4KLPboHO64AiuM737Vv4eqoNN-gjUsxNR4PIB74SBCNNLBE-UA

Rosalie

Rosalie

02-01-2020 om 12:44

ben het ermee eens dat het vinden van een locatie een probleem kan zijn. Omwonenden zouden het er ook wel eens niet mee eens kunnen zijn dat een terrein bij hen in de buurt wordt aangewezen. Aan de andere kant mag nu overal vuurwerk afgestoken worden, dus die dieren hebben er toch al last van. Misschien kan de Mobilisation for the Environment het Vuurwerkbesluit dat dit mogelijk maakt aanvechten?

Ik ben er ook voor dat het ophalen alleen tijdens afsteektijden kan. Aan de verkopers de schone taak de logistieke problemen op te lossen.

@nnemoon

@nnemoon

02-01-2020 om 13:27

M Lavell

Ik bedoelde dat het misschien verstandig is een bepaald terrein aan te wijzen waar het dan wel mag.

@nnemoon

@nnemoon

02-01-2020 om 13:30

Aagje Helderder

Leuk dat je begint over de luchtkwaliteit. Ik heb het hele jaar last van paffende mensen in mijn omgeving, openhaarden in de winter en bbq's in de zomer. Gaan we dat dan ook maar gelijk verbieden?

Triva

ophalen als bestellingen klaar staan kan supersnel. Iets meer personeel in een heel korte tijd (dus goed betaald) en je hebt ook meteen een paar jongeren van de straat.

Tsjor

Anemoon

'Hoop dat het vuurwerkverbod er heel snel door is. En daarmee de hele anarchistische bende met oud en nieuw.' Ik vrees dat dat laatste niet het logische gevolg is van het eerste. Brandjes, auobranden, hulpverleners bekogelen, zelfs een rouwstoet bekogelen, dat kan ook zonder vuurwerk.
Verenigingen is wel een goed idee, levert competitie op en dat werkt vaak wel goed (mits, duizend voorwaarden).

Tsjor

Lou

Lou

02-01-2020 om 13:45

Luchtkwaliteit

Nou Annemoon, het is natuurlijk nóg raarder om dan te zeggen dat voorwerk ook wel prima is "want roken is ook slecht voor de luchtkwaliteit". Dat andere dingen ook slecht zijn, doet natuurlijk niets af aan het argument. Vuurwerk is slecht voor de lucht en dat is één van de zeer terechte redenen om het te willen verbieden.

Verbieden, graag

Ook nu zijn delen van Nederland weer in een warzone veranderd met branden, vernielingen, bedreigingen, dierenmishandeling (leuk, stop een rotje in zijn kont), gewonden en ziekte bij mensen die niet tegen de kruitdampen en de knallen kunnen.

Ik woon in een leuk straatje en de overlast beperkt zich tot enkele dagen gedwongen huisarrest wegens een longziekte. Maar elders staan straten in brand en zelfs in mijn leuke straatje met nette mensen zag ik mijn eigen voortuin niet meer vanwege de mist, en nee, ik overdrijf niet.

Hoe gaat dat in het buitenland?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.